Hund jagter lys og skygger {{forumTopicSubject}}
Jeg er efterhånden desperat og aner ikke mine levende råd.
Vi har en cavalier på 5 måneder om en uges tid. De sidste 3-4 uger har kun fået større og større interesse for at jagte lys og skygger, og det skal siges at vi på intet tidspunkt har opfordret til det i form af laserpen eller lignende. Det startede mildt ud, men med tiden er det blevet værre og værre. Vi er nu nået til et punkt, hvor hun kører sig selv helt op og stresser rundt og selv søger efter bevægelser i lys og skygger. Selv stillestående lys har interesse nu, og hun hopper op af vægge eller graver i dem hvis der er en lyskegle. Både vi og hunden stresser over problemet, og vi har til et hvis punkt forsøgt at mindske lys og skygger, men nu hvor vi går en mørkere tid i møde, er vi nødt til at have lys tændt. Vi har følelsen af at have afprøvet alt uden held, i kraft af at det bliver værre. Vi er opmærksomme på at hun ikke må få succes med at underholde sig selv med jagten af lyset, men det medfører af og til også at man kun kan sidde passivt, da ens egen bevægelse i et rum ligeledes danner skygger på væggene. Vi har forsøgt at ignorerer, aflede, motionere, stimulere og sige nej. Vi roser når hun udviser ønsket adfærd, men vi føler ikke det batter noget. Vores næste step er at kontakte en adfærdsbehandler, men jeg vil alligevel høre, om der skulle sidde nogle kloge hoveder herinde, der kunne give deres besyv med - for vi er i vildrede. Vi håber sådan det er en fase, men som det udvikler sig er vi bange for at det bliver en uhensigtsmæssig tillært adfærd.
Ekstra info:
- det er både hjemme, men også hvis vi besøger familie
- Vi øver rigtig meget ro, da hun kan have svært ved at slappe af og generelt har tendens til at blive overtræt
- Vi går til hvalpetræning, men træneren der havde umiddelbart ingen fif. Han kom i stedet med redskaber til hvis hunden jagtede biler
- På gåture er hun også meget opmærksom på bevægelse fra eksempelvis fugle og insekter
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.626
Jamen som skrevet, så har vi både forsøgt at ignorere, sige nej, blokere for lyset, øge motion og mentalaktivering. Oftest forsøger vi at aflede for ikke at give adfærden opmærksomhed. Dette med legetøj eller en kort sekvens af øvelser. Ofte kommer hun hen til afledningen/distraktionen, men fortsætter straks tilbage mod lyset igen.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 55 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.266
jan 2019
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.626
Hun får ben at ligge med dagligt, og er også i ro så længe benet varer.
Jeg ser hvad I skriver, men jeg har svært ved at forestille mig hvordan en konstant snor indendørs skal foregå i praksis. Ofte laver man jo noget når man går rundt, så kan for eksempel ikke se hvordan jeg skal lave mad eller ordne vasketøj med hende i en snor på samme tid. For ikke at tale om en masse kluddermutter med diverse bordben og møbler.
jan 2019
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.850
Jeg må indrømme, at jeg finder det ekstremt bekymrende med sådan en adfærd (især på en hund af den race).
Er hunden grundigt udredt hos en dyrlæge?
Tjekket igennem af fx en osteopat?
Det er meget atypisk adfærd for racen og alderen. Man kunne tænke, at der er en underliggende udfordring i hunden.
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 138 Svar: 10.238
Jeg har anmeldt dig for at reklamere i forum.
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 1.780
Det kan f.eks være lysreflektion fra ure, mobil m.m.
Det kan være hundens navneskilt der reflektere lyset på gulvet når hunden bevæger sig.
Triggerne skal fjernes fuldstændig. For selv om du holder hunden i snor kan den stadig se dem og stresse over det.
Stillestående lyskegle bør ikke trigge på samme måde som bevægelig lys/skygge
Hund jagter lys og skygger