{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.774 visninger | Oprettet:

Racevalg {{forumTopicSubject}}

Halli-halløj, HG!

Jeg er på udkig efter en race, der er lig border collien i sind (sensitiv overfor fører, enddog robust, arbejdsglad og pleasende) og som har omtrent samme aktivitetsniveau (klar på lange gåture i et væld af forskellige miljøer)

Den skal være mindre end borderen, men med nogenlunde samme mængde pelspleje og i øvrigt generelt sund.

Den behøver ikke elske alle hunde og andre dyr, men skal kunne acceptere størstedelen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Racevalg
  • #1   1. mar 2019 Hvad med mini aussien?

• #2   1. mar 2019 Kender ikke synderligt meget til den, men har hørt noget skidt om dens sind? Nogen der ved noget om det?

• #3   1. mar 2019 Mudi
    Chodsky pes

Eller hvis den må være en del mindre - så Papillon, hvis den ikke falder på pelsplejen.

Og med henvisning til en tidligere tråd, så bør der også findes linjer af pudlen, der lever op til dine krav smiley

• #4   1. mar 2019 Anine - jeg tror kun, jeg har mødt tre mini-aussier. De to af dem var...hm... ikke ligefrem imponerende velfungerende. Den tredie er fin.

• #5   1. mar 2019 Ja pudlen for dælen da.. Hvordan kan jeg glemme den smiley

• #6   1. mar 2019 Pyrenæisk hyrdehund kunne måske også være en mulighed?

• #7   1. mar 2019 Sheltie?

Skal du have endnu rn hund?

• #8   1. mar 2019 Mudi og chodsky er nok lige en tak for store. De er jo næsten på størrelse med Spot.

Jeg står ikke og skal have hund nu, men om nogle års tid vil jeg noget gerne ud og rejse, og da det bliver mig alene vil jeg gerne have en makker med. Derfor hunden helst skal være af den lidt mindre slags, da det ikke skal være alt for besværligt at have den med rundt.

Så egentlig søger jeg en hund, der er frisk på at komme med ud og opleve ting smiley

Papillon er en fin mulighed, men jeg overvejer om den næsten bliver FOR lille... åh, jeg er heller ikke nem smiley

• #9   1. mar 2019 Hæhæ så kaster jeg lige favoritten Norbottenspids på banen smiley

• #10   1. mar 2019 Hvad med en ...... bordercollie? smiley De rene hyrdemodeller vejer 12-14 kg, og er nogle små tutter. Men der er godt gang i dem - måske den bliver for aktiv?

Nordbotten, førerfiksere?? Måske kender jeg bare dem fra den forkerte opdrætter, men de er 100% spidshunde, og meget lidt interesserede i hvad deres fører laver, med mindre de selv vælger det til. Lidt som en beskrivelse af papillion - den er trænbar, hvis den synes opgaven giver mening, og keder sig ved gentagelser smiley

• #11   1. mar 2019 Hmm, hvad med en dværgpuddel så? Eller er det for meget pelspleje?

• #12   1. mar 2019 Aj A - jeg synes bestemt ikke, de er "klassiske" spidshunde. smiley
    De par stykker jeg har mødt har været overordentligt trænbare, og samtidig virkelig psykisk og fysisk robuste.
    Indrømmet - de er ligefrem pleasende - de tigger ikke om at "få lov" til at arbejde.
    Men så længe, der trænes belønningsbaseret, er de nu alligevel topmotiverede, kvikke og lærenemme (ihvertfald dem jeg har mødt) smiley

• #13   1. mar 2019 Ikke pleasende som BC, men toller? smiley

Jeg ved ikke hvad du mener med robust. Tolleren er en blød hund i den forstand at den ikke gider være med hvis man ikke arbejder på dens præmisser.

Den tager verdenen helt under huden, men det er ikke en hund der render rundt og er bange. Der kan dog være enkelte triggere (for Dixie er det høj musik fra store højtalere ved fx udstilling og hun er ellers ikke det mindste lydfølsom).

Dixie bor med kanin og ved at hun ikke skal gøre ham noget. Heller ikke selvom han spjætter rundt.
    Hun vil dog gerne løbe efter egern og nogle gange katte og harer, men hun er ikke sådan en der fiser afsted på jagt hele tiden, og når hun gør kan hun rimelig hurtigt stoppes.

Hun gider ikke andre hunde og mennesker, men accepterer fint at de er der. De skal bare ikke tage kontakt smiley

Jeg har indtryk af at hun ikke ligger så langt fra hvordan de fleste tollere er.

Jeg har indtryk af at hannerne er mere sociale. De vil gerne hilse på andre mennesker og hunde smiley

• #14   1. mar 2019 Karina, norrbottenspids er nu ellers en yndig hund, men vil nok være bange for den stak af smiley Nu ved jeg intet om den, men det er da lidt det indtryk jeg har generelt om spidshunde smiley

A med Bomstærk, jo, jeg synes selvfølgelig (for obvious reasons), at borderen er en skøn hund og har også overvejet en arbejdsudgave smiley Men de fleste jeg har mødt af dem er dog alligevel næsten på størrelse med Spot.

Alexandoria, jeg er ikke synderligt meget til puddel, men der findes dog nogle kære eksemplarer, så måske det alligevel er en fin ide?

• #15   1. mar 2019 Hov ser at spot vejer 18 kg. så er han jo en lidt lille BC, så er tolleren ikke som sådan mindre kan jeg godt se smiley

• #16   1. mar 2019 Tinna, jeg må ærligt indrømme at jeg faktisk er ret forelsket i tollere. Synes de er noget så fine smiley

Med robust mener jeg en hund, der ikke er kendt for at være nervøst anlagt og som kan holde til at komme med rundt, i nogle tilfælde blandt en del mennesker, i andre tilfælde helt golde steder. Såmend "bare" en hund, der kan slappe af.

• #17   1. mar 2019 Nej, Spot er ikke synderligt stor, det har du ret i smiley

• #19   1. mar 2019 Jeg synes ikke tolleren er nervøs, men heller ikke sådan en "nå ja skidt pyt" hund som lab og golden. Den tager ikke tingene oppefra og ned på den måde de oftest gør.

Men nu sammenlignede du med BC og så tøvede jeg ikke rigtig med at skrive toller smiley

• #20   1. mar 2019 Glathåret kromfohrlænder?

• #22   1. mar 2019 Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvorfor corgien bliver nævnt i tråde som disse.

Ligesom den blev nævnt, da jeg søgte en samarbejdsvillig, pleasende hund der ville gøre det godt i LP, agility etc på et seriøst niveau, hvor man kan nørde med detaljer. I samtlige andre tråde bliver den altså beskrevet helt anderledes og bestemt hverken pleasende eller sensitiv over for fører - men alligevel bliver den foreslået...

Nå, men jeg tænker også sådan noget som sheltien eller pudlen?

• #23   1. mar 2019 Ft Cocker smiley

• #24   1. mar 2019 Men hvis vi er ovre i lidt andre racer, er Schipperken måske også værd at kigge på? (udenlandsk, i hvert fald)

• #25   1. mar 2019 Du skal en Aslan med på sådan en tur smiley han er en wanna be bc

• #26   1. mar 2019 Dansk spids er faktisk også et meget godt bud, Lens.

Hvorfor tænkte jeg ikke på den!

Kender en der vandrer med sin danske spids, løbetræner og træner lydighed smiley

• #27   1. mar 2019 Ja og den er mindre end spot smiley og blid generelt. ukompliceret synes jeg

• #28   1. mar 2019 Ja. Hende jeg kender er lige så stor som Dixie når man ser dem sammen, men det er en del pga. pelsen smiley

Hun vejer omkring 14 kg. mener jeg. Lille nips. Hun er en let lille fis med fuld krudt i bagen og som du siger.. Ukompliceret.

Hun er ret god til at tilpasse sig andre hunde.

Men pleasende kan man måske ikke helt kalde den.

Hende jeg kender vil absolut gerne lave noget og gør det godt! Ingen tvivl om det, men der er spids i hende smiley

• #29   1. mar 2019 Sheltie smiley
    Mht Norbotten spids så har jeg kendt 2 stk. Det var meget spidshunde. Begge blev forsøgt brugt til lydighedstræning, men opgivet og brugt til spor istedet. Meget jagtivrige og meget selvstændige.

• #31   1. mar 2019 Jeg tror at nogen laver et glansbillede af corgien, imens andre nok er mere realistiske. Sammenligne den med en border i sind, førerfiksering og trænbarhed? Slet ikke! Sød, sjov, nuttet, finurlig, opfindsom og madfikseret, ja, men til lydighed/LP vil den falde helt ved siden af. Som rallyhund, turmakker og underholdning er den topklasse smiley

Nia, som er en superdygtig rallyhund, taber i øvrigt altid på tid - sådan er det med corgi smiley

Kirsten, min corgi er også B-hund, og er heller ikke den dårligste på sit hold. Men målt op mod en BC, når en norbotten den jo ikke til sokkeholderne.

• #33   1. mar 2019 Kromforhländer og dansk spids er ikke dårlige bud! Ligeså med schipperken. Men ville den være frisk på at gå mange lange ture?

Med hensyn til lydighed o.l. behøver hunden slet ikke være toppen af toppen. Den skal gide træne, men det er bestemt ikke nødvendigt at den er DM materiale smiley

• #34   1. mar 2019 Schipperken? Ja forsøren da. Og i alt slags vejr.

• #35   1. mar 2019 Fedt!

• #37   1. mar 2019 Hvad med islandsk fårehund..?

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #38   1. mar 2019 Ft spaniel

• #39   1. mar 2019 Finsk lapphund kunne også være et bud.

• #41   1. mar 2019 Kromfohrländeren er jeg selv interesseret i!
    De er ikke lige så krævende som en BC, men tror sagtens de kan være lige aktive.

• #42   1. mar 2019 Hvorfor ikke bare tage en af nuværende hunde med på rejsen? smiley
    Det virker lidt underligt at købe endnu en hund pga en rejse.

• #43   1. mar 2019 Shetland Sheepdog
    Miniature American Shepherd

• #44   1. mar 2019 Mine bedste bud er allerede nævnt - sheltie og puddel. Hvis man skal have samme arbejdsiver, tror jeg man skal holde sig til den "type" hund smiley

#42 Så vidt jeg har forstået er det til når TS flytter hjemmefra, og nuværende hund er vel hendes forældres? smiley

• #45   1. mar 2019 Koikeren kunne være et godt bud ellers. Der er nogle nitter imellem på sindet, men de sendte år har jeg indtryk af at der er gjort meget i avlen.

Vi har to i klubben pt. I øvrigt er det to gange to forskellige koikere der er blevet danmarksmestre i rally i DcH. Gitta løb vist også AG med sine før i tiden. Og har dyrket både LP og SPH med den ene. De er bestemt værd at overveje.

• #46   1. mar 2019 Malene, hunden skal ikke købes pga. en rejse. Den skal købes, fordi jeg ønsker mig en hund nummer 2, rejse eller ej. Men da jeg gerne vil ud og opleve verden, så giver det for mig god mening at søge en hund, der kan komme med, når det nu alligevel er det jeg går og drømmer om smiley

Nuværende hund er skam "min egen", men han er ikke egnet til at tage med på sådan en tur smiley

• #47   1. mar 2019 Sheltie er også en fin lille hund smiley
    Omend deres gøen godt kan afskrække mig en anelse smiley

Kooikeren er skøn! Er godt at høre, der måske er ved at komme lidt mere styr på sindet.

• #48   1. mar 2019 Anine - Finder man en ordentlig, synes jeg nu ikke de gør så meget xD Mine forældres siger mest vov når der kommer nogle eller lign smiley

• #49   1. mar 2019 Anya, så skal der selvfølgelig også gøres opmærksom på sig selv, det er da klart smiley

• #52   1. mar 2019 Emma, måske, bare måske, er der lidt vejledning at hente i forældrenes størrelse, når nu der åbenlyst avles kæmper og miniature smiley

Min venindes lille tut på 13 kg kommer sjovt nok af lige så små forældre. Lea Nors den ene vejer 12 kg - men retfærdigvis har jeg ikke undersøgt forældrene. Men godt at vide at de falder ud som vinden blæser.

TS, jeg genlæste lige dit startindlæg, og uanset at kooikeren er blevet bedre, vil jeg nok ikke kalde sindet for robust. De er stadig nogle hystader mange af dem. Bare sådan lidt gimpesippede.

• #54   1. mar 2019 A med Bomstærk, ja, så er det nok ikke kooikeren jeg skal ud i da.

• Mette L
    Mette L Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #55   2. mar 2019 Jeg ville ikke anbefale en papillon, hvis du skal bruge den til træning og samarbejde. Jeg har haft en og har kendt/kender mange som har dem. Og der er en tydeligt billede af at de arbejdsglade er der langt i mellem og de kan have en tildens til at gø en del. Men de er rigtigt nemme at have med og nyder at komme nye steder hen smiley så til rejse delen ville den være fin. Men det er bare min oplevelse af ca 12 forskellige papilloner fra forskellige opdrætter og ejere.

• #57   2. mar 2019 Jeg forstår slet ikke man kan anbefale spidshunde, hverken islænder, norbotten eller andre...

TS beskriver sådan groft sagt, at hun gerne vil have en hund, der er så tæt på BC som muligt, men bare mindre.
    Og så siger folk spidshund smiley

Ja ja, islænder er "spidshund light". Men medmindre man aldrig har mødt en BC, så kan man altså ikke sammenligne en IF's (ikke-eksisterende) pleaser-tendens og førerfokus med BC'ens.
    Det samme gælder resten af spidserne

• #58   2. mar 2019 dansk spids er enorm samarbejdende. Det er en gård og kvæghund oprindeligt

• #59   2. mar 2019 Aslan - IF er også samarbejdsvillig og trænbar. Men det afhænger jo af, hvad man sammenligner med. Jeg ville aldrig foreslå den som "erstatning" for BC, men sammenlignet med mange andre racer er den jo meget trænbar og træningsvillig smiley

• #60   2. mar 2019 Tænker i øvrigt lige, hvor lille den skal være? Jeg har mødt et par kelpies der var ret små (Men om racen generelt er så små ved jeg ikke, har kun mødt et par stykker). Omkring 12 kg vil jeg skyde på.
    Det er da om ikke andet over i samme type hund, og læser man om fem virker de til at opfylde en del af ønskerne... Men som sagt ikke en race jeg kender så godt.

• #61   2. mar 2019 Hvad med en Mudi? Den burde kun veje omkring 11 kg max.
    Kender den ikke selv fra virkeligheden, men er meget nysgerrig på den, da vores næste nok bliver en hyrdehund, og har kun læst godt om den smiley

• #62   2. mar 2019 dansk spids er også derover af i aslans linjer fra Tina. De færreste kender racen. min har ikke rigtig noget til fælles med islandsk... Det er mere aussie hvis man skal sammenligne

jeg tror ikke gå søger en erstatning

• #63   2. mar 2019 mudi har jeg set på. sindet er ikke godt ved mange linjer siges det

• #64   2. mar 2019 Aslan - det var nu heller ikke for at sammenligne eller sidestille IF og DS, men blot for at forklare, at det jo afhænger af sammenligningsgrundlag.
    Sådan sat på spidsen, så er en IF jo mega førerfokuseret, samarbejdsvillig og trænbar, hvis man sammenligner med beagle, men temmeligt selvstændig og ufokuseret, hvis man sammenligner med BC.

Der er ikke nogen af spidserne, jeg kan komme i tanker om, som jeg ville sidestille med BC, når det kommer til førersensitivitet (Som TS skriver hun ønsker), fokus, samarbejdsvilje osv.

Men var det nu ikke holdt op mod BC' en, men bare en forespørgsel om hunde, der var trænbare og samarbejdsvillige, så ville jeg sikkert godt kunne finde på at foreslå flere af spidserne smiley

• #65   2. mar 2019 I forhold til størrelse, så behøver det ikke være en mini lille en. Den skal bare være til at have med rundt forholdsvis ubesværet. Så under 15 kg vil jeg sige.

Eftersom hunden ikke skal bruges til træning på højt niveau, så behøver den heller ikke at være komplet som BC'en når det kommer til førersensitivitet.
    Sidestillingen med BC skyldes, at jeg ønsker en hund der har nogenlunde samme sind, som jeg jo er blevet glad for smiley

Træningsvillig, samarbejdende og en hund der gerne vil opholde sig hos ejer. Det er det, jeg søger smiley

• #66   2. mar 2019 også sådan jeg læste det ts

• #67   3. mar 2019 Christina, er sikker på at Anine har gennemtænkt det fuldstændigt, inden hun kaster sig ud i det.. Hvad med at holde sig til emnet, i stedet for at stille en masse spørgsmål, der ikke kommer sagen ved? Anine behøver vel ikke komme med alle detaljer omkring hendes rejse.

Anine, det lyder spændende med dine planer og håber du finder den helt perfekte hund nr 2 smiley

• #68   3. mar 2019 Jeg vil anbefale denne her
    https://koebhund.dk/kromfohrlaender

Hvad er det der gør Spot uegnet til at tage med på ferie? Størrelsen eller er der problemer med sindet eller?

• #69   3. mar 2019 Anine vi bytter da bare imens du rejser.. total win win smiley haha

jeg har et online crush på spot hvis nogle er i tvivl smiley

• #70   3. mar 2019 Mange tak, Fella smiley

• #71   3. mar 2019 AG, der er nogle helbredsproblemer, der gør, at jeg ikke ville være tryg ved det. (Ikke noget alvorligt, men betydeligt)

Kromfohrländer vil jeg kigge nærmere på. Synes det er en dejlig hund smiley

• #72   3. mar 2019 Lens, det er jeg sikker på, han ville finde umådeligt hyggeligt smiley

• #73   3. mar 2019 og det samme ville aslan smiley han er sådan en rejsehund hahaha

Kommentér på:
Racevalg

Annonce