Hundes temperament {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Kort fortalt: Vi er en familie på 5, der ønsker os en hund. Vi er i tvivl om race. Vi bruger købhund.dk og andre sider til at læse om de forskellige hunde, deres temperamenter, aktivitetsbehov osv. - bare til at pejle os i den retning, vi ønsker.
Mit spørgsmål er så: Hvad betyder det egentlig, om en hund er samarbejdende/selvstændig?
Hvad betyder et "mellem" aktivitetsbehov? Hvad er forskellen på "mellem" aktivitetsbehov og "højt" aktivitetsbehov?
Lige nøjagtig koebhund.dk bruger nemlig de dér prikker, man kan sætte; 1-3 prikker alt efter hvor aktiv, samarbejde, behårende osv man ønsker sin hund.
Jeg er udmærket klar over, det bare er pejlemærker men det er rart at have noget at gå ud fra, og at undersøge nærmere osv. Jeg er fx i tvivl om vi vil egne os til en mere aktiv hunderace, når jeg ikke rigtig er helt klar over, hvad det kunne indebære i en hverdag. Fx elsker vi at gå gode ture, og vi forestiller os at vi vil gå til træning i hvert fald de første par år, men skal man helst afsted til træning hver dag for at få en velfungerende hund osv.
Og mht samarbejdende - jeg har selv på fornemmelsen, at
< samarbejdende = madglad bl.a., men hvad ellers? Hvad betyder fx en blanding af samarbejdende og selvstændig? Hvad betyder det i hverdagssammenhæng?
Billede vedhæftet, så det måske fremstår lidt tydeligere, hvad jeg mener
På forhånd tak til dig, der gider bruge tid på at hjælpe mig
Venlig hilsen Marie
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
En beagle er fx også MEGET madglad, men er en meget selvstændig race. De selvstændige racer er ofte lavet til jagt på egen hånd . De racer der er det, har stadig masser af jagtlyst og kan finde på at smutte, hvis der dufter lidt af rådyr, kat eller lign. Det kan være meget svært at lære hunden ikke at jage, hvis den er af en selvstændig type, lettere hvis det er en samarbejdende race.
Jeg ved ikke hvordan aktivitetsniveau er defineret på koebhund.dk, men jeg tror ikke der er nogen racer der kræver at gå til træning hver dag. Jeg træner stort set hver dag med mine hunde, men det er fordi jeg elsker det og har et mål med træningen - ikke fordi hundene kræver det.
jun 2018
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
Men så er det altså sværere at lære en selvstændigere hund, at komme når man kalder, fx?
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
Nej. Det tror jeg ikke man kan sige. Der er mange der misforstår den del synes jeg.
Mollosserne er generelt kendt som meget selvstændige racer, og indkald det kan de fleste af dem lære uden problemer og klippestabilt.
Faktisk er alt det elementære i hunde træning ret nemt med de fleste af Mollosserne (indkald, sit, stå osv). Langt nemmere end mange små hunde har jeg bemærket.
Det er først når det kommer til mere avancerede øvelser, de gider generelt ikke 20 gentagelser, at rigtige hunde (over 50 kg), bliver lidt mere krævende.
Men hvis jeg var Jer, så beskriv hvad i ønsker Jer af en hund, og hvad i kan tilbyde.
For så vil det vælte ind med gode forslag herinde.
jun 2018
Ja, jeg laver måske en opdateret version af vores ønske/tilbud
Tak!
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.585
Hjemme er det så mere selvstændigt, det er ikke sikkert de gider komme og nusse når jeg lige synes det er tid til det ... et KOM kan resultere i de går den modsatte vej
jun 2018
Som jeg forstår det kort og godt, er de selvstændige lidt sværere at træne, kræver måske lidt mere erfaring? Og de samarbejdende er lettere. Er der nogle downsides ved samarbejdende typer? Er det noget med at de klæber meget?
Vi har kig på en stabyhoun - den står som værende "moderat", altså en mellemting, og det ved jeg ikke heelt hvad jeg så skal regne med.
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.955
Jeg elsker det. fordelene er flere end irritationen for det kan føles presset aldrig at være alene
en anden ting er at han altid altid altid gerne vil lave noget. altid. også lige efter en tur, træning eller spor... Han vil altid gerne mere.
Det var et bevidst valg da jeg fik ham men der er folk i vores vennekreds der finder disse to ting helt skrækkelige
han er en dansk spids, en samarbejdende og selvstændig hund. over for andre er han iskold selvstændig. De kan knap få ham i sit. over for mig går han gennem ild
jeg elsker sådan en hund men spørger du andre omkring mig ville de hellere have en anden type
så de to ting skal du tænke med ind.
en stor del af det er læring. min hund ved at det betaler sig at være obs på mig. men hans attitude over for andre, herunder min mand, den ville min mand gerne have lidt mindre af
men det er min hund og han er loyal. selvom min mand fodrer så vil han vælge mig fordi jeg træner ham. for min er det at træne sammen med en det bedste i verden. sådan en hund er skøn men også en med krav
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.585
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 197
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Det lyder da som en kedelig måde at få hund på
Hvis man gerne vil være aktiv hver dag og træne flere gange om ugen, så køber man en hund, der passer til de øvrige specifikke ønsker man har.
Selvfølgelig er det klart, at man ikke skal overvurdere sig selv - man skal være realistisk, men man skal da heller ikke skrue ned for sine tanker og drømme, bare fordi man lige vil være på den sikre side... Så ender du med en hund, hvor dit ambitionsniveau alligevel er større end det, hunden kan indfri.
Jeg kan sagtens forstå, hvor du kommer fra, men jeg synes det er en ærgerlig taktik. Enhver velstimuleret hund kan sagtens klare mindre i travle perioder.
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.955
min er kun halv bc så han er vel grænse psykotisk lool
jun 2018
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.341
Jeg har selv to hunde: En Dobermann, hun er sød og blid og arbejdsnarkoman og kælegris. Da hun var ung kunne hun ikke særlig godt tolere en dag hvor ikke vi trænede et eller andet (lydighed, spor eller sådan noget) ud over de daglige lange gåture. Nu er hun snart 7 år gammel og kan godt tage en dag hvor ikke vi træner. Dobermann er moderat selvstændig, samtidig er den samarbejdende og vil helst være tæt på sine mennesker hele tiden. Den har stor jagtlyst og et meget højt aktivitetsniveau. Min vil gøre alt for jeg skal kaste en bold hun kan jage
MIn anden hund er en Irsk Terrier (min femte af slagsen). Det er en MEGA selvstændig race. De har et højt aktivitetsniveau; er nærmest altid i bevægelse, når de er vågne, kan ikke køres fysisk trætte, og har altid antennerne ude så de ikke går glib af en mus - eller en fest. De er enormt sjove at træne med. Jeg bruger min til lydighedstræning; det er et spørgsmål om træningsmetoder En selvstændig terrier respondere enormt godt på den metode, der hedder shaping, hvor det er hunden selv der 'opfinder' øvelsen Selvstændigheden med sådan en fætter viser sig ved at den fx godt kan 'underholde' sig selv temmelig længe med fx at jagte mus eller rotter ude i et krat på marken. Eller man sidder i sofaen om aftenen og så smutter hunden ud i bryggerset og lægger sig i sin kasse og sover; han vægtede åbernbart fred og ro højere end samvær med familien. Doberen flytter sig ikke frivilligt fra det menneske hun har klistret sig op af i sofaen
jun 2018
Tak for jeres svar, allesammen. Nu forstår jeg det sådan, groft sagt og overordnet, at: Ligemeget hvilken hund, vi vælger, vil den nok blive præget af OS og VORES levevis. Det ser ud som om, der jo er stor forskel på hunde selv i de samme kategorier. Så vi bruger de der beskrivelser som ledetråde, og så "klarer" vi resten selv.
Mette med Præsidenten og Perlen , tusind tak for dit lange, fine svar! Det var en stor hjælp at læse. Jeg tror vi ender med en staby - vi har været rundt at se forskellige racer, og stabyen har vi nu besøgt to gange - den tiltaler os vildt meget.
Jeg er pt hjemmegående, men forsøger at starte noget arbejde op derhjemme, så mellem de to gåture må den gerne være lidt for sig selv og fx ikke rejse sig op hver gang jeg rejser mig op - så derfor er vi foreløbigt gået efter den moderate selvstændighed. Nu får vi at se, hvordan det i virkeligheden bliver
Tak til jer alle. Jeg føler mig mere sikker i valg nu. God dag til jer!
Vh Marie
Hundes temperament