{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.619 visninger | Oprettet:

Klumpa
Klumpa
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19

Hundes temperament {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley

Kort fortalt: Vi er en familie på 5, der ønsker os en hund. Vi er i tvivl om race. Vi bruger købhund.dk og andre sider til at læse om de forskellige hunde, deres temperamenter, aktivitetsbehov osv. - bare til at pejle os i den retning, vi ønsker.
Mit spørgsmål er så: Hvad betyder det egentlig, om en hund er samarbejdende/selvstændig?
Hvad betyder et "mellem" aktivitetsbehov? Hvad er forskellen på "mellem" aktivitetsbehov og "højt" aktivitetsbehov?

Lige nøjagtig koebhund.dk bruger nemlig de dér prikker, man kan sætte; 1-3 prikker alt efter hvor aktiv, samarbejde, behårende osv man ønsker sin hund.

Jeg er udmærket klar over, det bare er pejlemærker smiley men det er rart at have noget at gå ud fra, og at undersøge nærmere osv. Jeg er fx i tvivl om vi vil egne os til en mere aktiv hunderace, når jeg ikke rigtig er helt klar over, hvad det kunne indebære i en hverdag. Fx elsker vi at gå gode ture, og vi forestiller os at vi vil gå til træning i hvert fald de første par år, men skal man helst afsted til træning hver dag for at få en velfungerende hund osv.

Og mht samarbejdende - jeg har selv på fornemmelsen, at
< samarbejdende = madglad smiley bl.a., men hvad ellers? Hvad betyder fx en blanding af samarbejdende og selvstændig? Hvad betyder det i hverdagssammenhæng?

Billede vedhæftet, så det måske fremstår lidt tydeligere, hvad jeg mener smiley

På forhånd tak til dig, der gider bruge tid på at hjælpe mig smiley
Venlig hilsen Marie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundes temperament
  • #1   23. feb 2019 Samarbejdende har ikke nødvendigvis noget med madglad at gøre. Samarbejdende handler om, at det er en race der oprindeligt er lavet til at samarbejde med mennesker som fx labradoren. En samarbejdende race er ofte lidt lettere at træne end en der ikke er samarbejdenden. Fx kan man lidt lettere slippe afsted med at belønne indkaldet med ros hos en labrador, hvor i mod en af de mindre samarbejdende racer kræver kontant betaling, for også at komme næste gang man kalder.
    En beagle er fx også MEGET madglad, men er en meget selvstændig race. De selvstændige racer er ofte lavet til jagt på egen hånd . De racer der er det, har stadig masser af jagtlyst og kan finde på at smutte, hvis der dufter lidt af rådyr, kat eller lign. Det kan være meget svært at lære hunden ikke at jage, hvis den er af en selvstændig type, lettere hvis det er en samarbejdende race.

Jeg ved ikke hvordan aktivitetsniveau er defineret på koebhund.dk, men jeg tror ikke der er nogen racer der kræver at gå til træning hver dag. Jeg træner stort set hver dag med mine hunde, men det er fordi jeg elsker det og har et mål med træningen - ikke fordi hundene kræver det.

• Klumpa
    Klumpa Tilmeldt:
    jun 2018

#2   23. feb 2019 Randi - tusind tak for dit svar. Det giver god mening for mig. Vi har passet hunde før, og den ene hund kom konsekvent og absolut KUN når den vidste, jeg havde mad med.. så dét kan altså have noget med selvstændigheden at gøre!

Men så er det altså sværere at lære en selvstændigere hund, at komme når man kalder, fx?

• #3   23. feb 2019 Klumpa.
    Nej. Det tror jeg ikke man kan sige. Der er mange der misforstår den del synes jeg.

Mollosserne er generelt kendt som meget selvstændige racer, og indkald det kan de fleste af dem lære uden problemer og klippestabilt.

Faktisk er alt det elementære i hunde træning ret nemt med de fleste af Mollosserne (indkald, sit, stå osv). Langt nemmere end mange små hunde har jeg bemærket.

Det er først når det kommer til mere avancerede øvelser, de gider generelt ikke 20 gentagelser, at rigtige hunde (over 50 kg), bliver lidt mere krævende. smiley

Men hvis jeg var Jer, så beskriv hvad i ønsker Jer af en hund, og hvad i kan tilbyde.

For så vil det vælte ind med gode forslag herinde.

• Klumpa
    Klumpa Tilmeldt:
    jun 2018

#4   23. feb 2019 Tusind tak for dit svar, Martin!
    Ja, jeg laver måske en opdateret version af vores ønske/tilbud smiley
    Tak!

• #6   23. feb 2019 altså mine skotter betegnes nok som meget selvstændige, dog har de været ret nemme at lære indkald, og jeg vil sige deres indkald er 98% sikkkert, de smutter ikke efter andre hunde, mennesker osv hvis de får besked på at komme, de 2% hvor de lukker ørene det er vildt og katte ...

Hjemme er det så mere selvstændigt, det er ikke sikkert de gider komme og nusse når jeg lige synes det er tid til det ... et KOM kan resultere i de går den modsatte vej smiley

• Klumpa
    Klumpa Tilmeldt:
    jun 2018

#7   23. feb 2019 Kenzie og Hanne, tusind tak for jeres indspark.
    Som jeg forstår det kort og godt, er de selvstændige lidt sværere at træne, kræver måske lidt mere erfaring? Og de samarbejdende er lettere. Er der nogle downsides ved samarbejdende typer? Er det noget med at de klæber meget?

Vi har kig på en stabyhoun - den står som værende "moderat", altså en mellemting, og det ved jeg ikke heelt hvad jeg så skal regne med.

• #9   23. feb 2019 Det du måske snarere skal overveje også er om du kan holde en hund ud der følger dig ofte. vores ligger fx notorisk i vejen smiley han er altid i samme rum som mig og gerne op af mig. Han er min hund.

Jeg elsker det. fordelene er flere end irritationen for det kan føles presset aldrig at være alene smiley

en anden ting er at han altid altid altid gerne vil lave noget. altid. også lige efter en tur, træning eller spor... Han vil altid gerne mere.

Det var et bevidst valg da jeg fik ham men der er folk i vores vennekreds der finder disse to ting helt skrækkelige

han er en dansk spids, en samarbejdende og selvstændig hund. over for andre er han iskold selvstændig. De kan knap få ham i sit. over for mig går han gennem ild

jeg elsker sådan en hund men spørger du andre omkring mig ville de hellere have en anden type

så de to ting skal du tænke med ind.

en stor del af det er læring. min hund ved at det betaler sig at være obs på mig. men hans attitude over for andre, herunder min mand, den ville min mand gerne have lidt mindre af

men det er min hund og han er loyal. selvom min mand fodrer så vil han vælge mig fordi jeg træner ham. for min er det at træne sammen med en det bedste i verden. sådan en hund er skøn men også en med krav

• #10   23. feb 2019 Jeg synes ikke samarbejdende = klæbende. Jeg har fx en labrador, som må siges at være vældigt samarbejdende. Når vi er her hjemme, kan kan sagtens finde på at ligge sig langt væk fra os, i et andet rum. Hvis vi skal lave noget er han klar. Tidligere havde jeg en terrierblanding og en whippet, som ikke er specielt samarbejdende racer. Begge havde det bedst med at opholde sig 1 m fra mig, whippeten helst endnu tættere på. Stort set hver gang jeg rejste mig, rejste hun sig også og hun ville altid gerne bare være tæt på mig. HUn var det jeg vil kalde klæbende, men ikke samarbejdende.

• #11   23. feb 2019 vi har et hold venner der har Golden Retriever, altså den er ikke decideret usamarbejdsvillig, men den er heller ikke 100% nem ... tilgengæld er den 110% klæbende hjemme ...

• #12   23. feb 2019 Min personlige erfaring er at det er bedre at skrue ned for ens tanker og drømme om livet med hund, og så sigte efter det. Altså, hvis i tænker at i vil gå én lang tur om dagen (skov, strand mm), og træne flere gange om ugen, med jeres hund, så køb en der passer på fx et par lange ture om ugen og én træning om ugen. På den måde får i ikke taget munden for fuld. De fleste hunde vil alligevel altid være frisk på en ekstra gåtur eller træning om dagen, men kan så også trives med mindre i travle perioder. smiley

• #14   23. feb 2019 "Min personlige erfaring er at det er bedre at skrue ned for ens tanker og drømme om livet med hund"

Det lyder da som en kedelig måde at få hund på smiley

Hvis man gerne vil være aktiv hver dag og træne flere gange om ugen, så køber man en hund, der passer til de øvrige specifikke ønsker man har.
    Selvfølgelig er det klart, at man ikke skal overvurdere sig selv - man skal være realistisk, men man skal da heller ikke skrue ned for sine tanker og drømme, bare fordi man lige vil være på den sikre side... Så ender du med en hund, hvor dit ambitionsniveau alligevel er større end det, hunden kan indfri.

Jeg kan sagtens forstå, hvor du kommer fra, men jeg synes det er en ærgerlig taktik. Enhver velstimuleret hund kan sagtens klare mindre i travle perioder.

• #15   23. feb 2019 en bc er ikke klæbende Emma den er neurotisk hahaha

min er kun halv bc så han er vel grænse psykotisk lool

• Klumpa
    Klumpa Tilmeldt:
    jun 2018

#17   23. feb 2019 Tusind tak for en masse dejlige svar. Jeg vil bruge noget tid på at læse dem alle ordentligt, drøfte dem med min mand, og så vender jeg tilbage. Tak!!! smiley god aften til jer alle!

• #18   25. feb 2019 En Stabyhound er en virkelig god 'begynderhund' smiley De er lette at træne og opdrage, de er nemme i omgang med andre hunde, der er blide og ret ligetil. Jeg kender en race-entiutiast smiley Pt har jeg en førstegangshundeejer på hvalpehold med en Staby; det virker som et ret godt valg for dem smiley
    Jeg har selv to hunde: En Dobermann, hun er sød og blid og arbejdsnarkoman og kælegris. Da hun var ung kunne hun ikke særlig godt tolere en dag hvor ikke vi trænede et eller andet (lydighed, spor eller sådan noget) ud over de daglige lange gåture. Nu er hun snart 7 år gammel og kan godt tage en dag hvor ikke vi træner. Dobermann er moderat selvstændig, samtidig er den samarbejdende og vil helst være tæt på sine mennesker hele tiden. Den har stor jagtlyst og et meget højt aktivitetsniveau. Min vil gøre alt for jeg skal kaste en bold hun kan jage smiley
    MIn anden hund er en Irsk Terrier (min femte af slagsen). Det er en MEGA selvstændig race. De har et højt aktivitetsniveau; er nærmest altid i bevægelse, når de er vågne, kan ikke køres fysisk trætte, og har altid antennerne ude så de ikke går glib af en mus - eller en fest. De er enormt sjove at træne med. Jeg bruger min til lydighedstræning; det er et spørgsmål om træningsmetoder smiley En selvstændig terrier respondere enormt godt på den metode, der hedder shaping, hvor det er hunden selv der 'opfinder' øvelsen smiley Selvstændigheden med sådan en fætter viser sig ved at den fx godt kan 'underholde' sig selv temmelig længe med fx at jagte mus eller rotter ude i et krat på marken. Eller man sidder i sofaen om aftenen og så smutter hunden ud i bryggerset og lægger sig i sin kasse og sover; han vægtede åbernbart fred og ro højere end samvær med familien. Doberen flytter sig ikke frivilligt fra det menneske hun har klistret sig op af i sofaen smiley

• Klumpa
    Klumpa Tilmeldt:
    jun 2018

#19   27. feb 2019 Hej igen - nu har jeg endelig tid til at svare.
    Tak for jeres svar, allesammen. Nu forstår jeg det sådan, groft sagt og overordnet, at: Ligemeget hvilken hund, vi vælger, vil den nok blive præget af OS og VORES levevis. Det ser ud som om, der jo er stor forskel på hunde selv i de samme kategorier. Så vi bruger de der beskrivelser som ledetråde, og så "klarer" vi resten selv. smiley
    Mette med Præsidenten og Perlen , tusind tak for dit lange, fine svar! smiley Det var en stor hjælp at læse. Jeg tror vi ender med en staby - vi har været rundt at se forskellige racer, og stabyen har vi nu besøgt to gange - den tiltaler os vildt meget.
    Jeg er pt hjemmegående, men forsøger at starte noget arbejde op derhjemme, så mellem de to gåture må den gerne være lidt for sig selv og fx ikke rejse sig op hver gang jeg rejser mig op - så derfor er vi foreløbigt gået efter den moderate selvstændighed. Nu får vi at se, hvordan det i virkeligheden bliver smiley
    Tak til jer alle. Jeg føler mig mere sikker i valg nu. God dag til jer!
    Vh Marie

Kommentér på:
Hundes temperament

Annonce