{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.236 visninger | Oprettet:

Ideer til racer {{forumTopicSubject}}

Bare et hygge/drømme emne smiley

Hvilke racer kunne passe på disse ønsker?

-Max omkring 10 kg. (vigtigt i forhold til at skulle kunne være i taske i off transport)
-fungere i det danske vejr, kunne vare aktiv ude både sommer og vinter (indenfor rimelighedens grænser)
-mindet på samarbejde, ønsker at dyrke hundesport(lydighed i en eller anden form) på konkurrence niveau
-skal ikke ha for stor tendens til stress og utryghed/usikkerhed
-helst være forholdsvis ukompliceret i forhold til mennesker og andre hunde
-forholdsvis nem at lærer ikke at løbe efter vildt mm/indkaldt sikker

Hvad tænker i umiddelbart?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ideer til racer
  • #1   14. dec 2018 Jeg får et billede af Papillon på nethinden. Måske en dværgpuddel, men mit indtryk af deres pels er at de ikke sådan er helt 'vinterhårdfører'.

• #2   14. dec 2018 Lyder måske underligt at foreslå en jagthunde race, men jeg vil sige at engelsk cocker af typen ft., ville være mit umiddelbare forslag da jeg kender racen, de er handy i størrelse, min vejer 11,5 kg, hun er virkelig fører fikseret, dejlig at arbejde med, fantastisk sind, hvilket de ft.'ere jeg kender til alle har. Og nej hun kravler ikke på væggene. Overvejede på et tidspunkt at tage hende med til agility, da det bestemt også ville passe perfekt. Jeg har forskellige racer, men med det du skriver, synes jeg at du skulle kigge den vej. Har en bekendt som laver vildt mange ting med sin ft. Cocker, hun konkurrerer i HTM og klarer det flot.

profilbillede
  • #3   14. dec 2018 Jeg er enig med Mette, en Papillon er ikke et dårligt bud.
    En Yorkshire terrier vil også være en mulighed, men det kræver lidt at lære dem, at alt der bevæger sig er "no go".

• #4   14. dec 2018 Vejer hunden under 25kg, så er det kun terriere og pinschere, som har noget med en rigtig hund at gøre smiley Svaret kunne være en dværgpinscher eller en patterdale terrier.

• #5   14. dec 2018 Japansk spids - vær dog obs på stressen
    Schipperke - vær dog obs på forhold til andre fremmede hunde.
    Puddel - obs på pels
    Pappilion
    Border terrier - obs i forhold til andre hunde og jagtinstinkt.
    Løwchen - pels
    Krohnforlænder
    Pumi - lige på grænsen størrelsesmæssigt - stress.
    Sheltie - lige på grænsen størrelse og stress.
    Lancashire heeler.

• #8   14. dec 2018 Tak for jeres svar.

Mette. Papillon er et godt bud, men de er ofte meget små, men ellers lækker hund. Har selv overvejet mellem puddel, der er kun et minus, den pels der.

Bumble Bee. Ft'eren er super lækker, møder en skøn han en gang i mellem, super lydig, men har problemer med ikke at løbe efter vildt. Men kan sådan en undvære jagt, det kommer jeg nemlig ikke til at dyrke, kan den nøjes med andre discipliner og være glad og tilfreds?

• #10   14. dec 2018 Inge R. Papillon en lyder fin, yorkshiren er super sød, men ikke lige det jeg søger.

Søren. Jeg har tysk pinscher nu, skøn skøn hund, men koldt og vådt vejr er hårdt for dem, især til træning. Terrier er nogle skønne hunde, men de ligger ikke lige til mine ønsker.

• #11   14. dec 2018 Ginne. Gode bud, pudlen har jeg som sagt kigget på, det samme med lancashire, skøn hund. Pumi ville nok være for stort et sats, i forhold til sindet, har kigget lidt på mudien, men ønsker en lidt mere omgængelig hund.

De to små. Det er fint at gi dækken på, gør jeg med hende jeg har nu, dækken kan bare godt være lidt træls i forskellige trænings situationer.

• #12   14. dec 2018 Det kommer jo helt an på hvilken slags lydighed det er, du gerne vil konkurrere i. Der er jo stor forskel på de forskellige programmer og nogle racer/størrelser egner sig ik til dem alle.

• #13   14. dec 2018 Linda L. Er enig. Pudlen er som sagt i tankerne, sammen med de andre racer du nævner, tænker jeg bare om vejret bliver et problem. Den tyske pinscher jeg har nu, hun kan ikke overskue regn når vi træner, går helt i baglås, på trods af dækken, og så bliver det nemt koldt når hun efter træning skal sidde i cykel vogn hjem.

Jeanette O. Jeg tænker at en dansk svensk vil have de samme problemer som min tyske pinscher, selvfølgelig med individuelle forskelle.

• MM
    MM Tilmeldt:
    sep 2009

Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 99
    #14   14. dec 2018 Vestgöta spids måske smiley

• #15   14. dec 2018 AboutMydogs Det har du ret i, Er ret glad for rally, men DCH programmet er på ønskelisten og evt. Almindelig Lp, det er ikke det vigtigste lige nu.

• #16   14. dec 2018 Mm. Et fint bud, kender ikke så meget til dem, i forhold til vildt og træning, men har mødt den sødeste han unghund, virkelig lækker.

• MM
    MM Tilmeldt:
    sep 2009

Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 99
    #17   14. dec 2018 Største minus ved dem er generelt meget lyd. smiley men ellers en lille fed arbejdshund er mit indtryk.

• #21   14. dec 2018 Du kan låne Conor (irsk terrier). Han kan godt følge med og muligvis endda lave sine egne regler smiley

• #23   14. dec 2018 Jeg vil sige at det må afhænge temmelig meget af hvor meget træningen betyder for dig, hvad dine ambitioner er og hvad det er du vil træne (går lidt ud fra at dine valg er DKK LP eller DcH smiley ). Du kender det fra din Tyske PIncher; den kan sagtens lære det. Men det bliver aldrig sådan heeelt topfedt, hvis ambiotionen er fx at rykke op i klasserne.
    Er det DcH programmet du vil så er det korrekt at mange af de meget små racer har det lidt svært, men er det DKK LP så betyder størrelsen ikke rigtigt noget og papillonen ville være et smart valg, hvis ikke du vil have fx en sheltie. Er det DcH programmet du vil så ville jeg overveje min 10 kgs grænse og kigge på en lille kelpietæve eller FT cockeren (vel vidende at fx sporet bliver en udfording smiley ).
    Hvis ambitionsniveauet er at dyrke konkurrencer sådan lidt mere end bare en enkelt gang om året for hyggens skyld så ville jeg holde mig fra fx de små spidshunde, terriers og andre meget selvstændige racer. Jo, man kan godt, men man er ikke 'garanteret' at hunden fx synes det er pi**esjovt og gider det hver søndag smiley Jeg har gennem et langt liv på træningspladserne set lidt af hvert og fx er mange af de lidt 'alternative' racer i lydighedssammenhæng rigtig svære at belønne og som regel når folk ikke særlig langt med dem.
    Hvis ambitionsniveauet ikke er konkurrencer er der lidt mere frit slag på alle hylder.
    Jeg træner selv DcH programmet med en af hver slags hund; en selvstændig lille rod og en noget mere træningsegnet 'flink pige'. Jeg har det ski*eskægt med min lille røde hidsige kanonkugle. Han synes den der lydighedsleg er superfestlig, han er ganske lærenem, har tonsvis af drift og et energiniveau der siger spar to. Men han kommer ikke til at vinde mange konkurrencer. Dertil har han alt for mange 'fluer i hovedet' og er alt for selvstændig. Det er noget helt andet med dobertøsen. Bevares vi har haft vores 'startvanskeligheder', men der er godt nok meget der kommer SÅ meget nemmere, når hunden er designet til at samarbejde med DIG og nem at belønne.

• #24   14. dec 2018 Linda L. Der er nok individuelle forskelle, men dsg har ikke underuld vel?
    Som min situation er nu skal hunden kunne være i taske, da jeg er afhængig af by busserne i Århus. Så måske er det bedre at satse på rally og Lp, hvor man ikke er begrænset af størrelse.

• #25   14. dec 2018 Canmax. Er ret sikker på at dsg ikke har underuld, som en labrador har. Men ellers tror jeg også der forskel på individer, men hellere tage det med i betragtning og ikke bare håbe på det bedste.

• #26   14. dec 2018 Søren, ja det er det skønne ved terrier, man kender aldrig disciplinen på forhånd:)

• #27   14. dec 2018 @17: Jeg har set 2 västgota spidser brugt til lydighed (en i DKK LP og en i DcH programmet). Jeg er ikke imponeret og har - helt ærligt - svært ved at se dem som fede arbejdshunde. Der var INTET som helst drift at arbejde med.
    @21: At lave sine egne regler og fortolke øvelser fuldstændig frit er en Irsk Terriers spidskompetance. Fx kombinerede Clinton frit søg og rondering på eleganteste vis ved vores nys overståede klubmesterskab. Han øvede sig også i størrelsen på feltet til når vi engang kommer i E-klassen (host host).

• #28   14. dec 2018 Jytte B. Det er også en lækker hund, tror dog ikke at jeg har evner til sådan en hund.

• #29   14. dec 2018 Mette. Lige præcis, elsker at træner med min tyske pinscher, og hun er super god, men bliver aldrig helt stabil i forhold til hendes yde evne. Man må også gøre lidt op med sig selv. Hvor ens stærke og svage sider er i forhold til at ha hund. Jeg elsker at træne min hund og vil rigtig gerne konkurrere, men slås lidt med præstation angst/selvtillid til konkurrencer, så for mig ville det gøre en stor forskel om hvor meget energi jeg skal bruge på at motivere hunden. Hvis det giver mening.

• #30   14. dec 2018 Mette. Kender godt lidt det med at de laver deres egen øvelser. Min gjorde det meget i fritsøg, hun havde fundet genstanden men hyggede sig så bare med at snuse efter mere spændende ting, harer og mad. Ellers kan hun også bare lukke fuldstændig i, så er der ikke så meget at gøre.

• #32   14. dec 2018 Jytte B. Ok, er det normalt for racen? Jeg har kun mødt en der var ret egenrådig.

• #35   14. dec 2018 Jeg synes, der er kæmpe-udsving på Norbotten-spidsen. Da jeg mødte den første, var jeg vildt begejstret over, hvor flot det arbejdede, for en ikke særligt rutineret fører.

Og den sidste jeg mødte, var stikmodsat. Helt uinteresseret i træning, kontakt og samarbejde, og ufatteligt svær at motivere til noget som helst andet end bare at løbe rundt på egen hånd.

Hvis jeg kunne få én, som den første, så ville det være min kommende race smiley

• #36   14. dec 2018 Linda
    Der er altså mange dsg'ere, som der ikke er meget gang i. Jeg ved ikke, om de er blevet lade grundet omgivelserne, eller der er store forskelle inde for racen.

• #37   14. dec 2018 Jeg ville klart vælge puddel eller sheltie, hvis jeg skulle ned i størrelse.

En sheltie vil jeg sagtens kunne mene kan være i en taske, I hvert fald dem jeg har set.

Der er lyd på dem, men tænker at noget af det kan trænes væk med vedholdenhed, og noget af det må man lære at leve med smiley

Jeg synes at pudlerne er nogle lækre hunde, jeg har mest kigget på mellem og kongepudlerne, men tænker at der også findes lækre linjer hos dværgpudlerne smiley

Sheltierne har jeg set en del dygtige af rundt omkring synes jeg, de virker også meget alsidige (agility, dogdancing/tricks, lp, rally) smiley

• #39   14. dec 2018 En dværgschnauzer kunne være et bud. Der er mange der er meget motiverede for at arbejde, min egen i mindre grad godt nok, men de er super nemme generelt og rimeligt lærenemme med træning. Og sindsygt gode på spor:)
    Hvis du timer trimningen kan du undgå dækken hovedparten af året.

• #40   14. dec 2018 Jeg kender to DSG'er der træner i DcH (den ene er pensioneret elitehund smiley ). De bruger dækken og har lidt samme tilgang til regn som TS's Tyske Pincher smiley De er vidt forskellige rent træningsmæssigt; E-hunden var selvsagt meget træningsminded. Hans 'lillebror' er fuldstændig modsat og megaselvstændig. Iflg. ejer kommer han aldrig længere end B-klassen.
    Vi har indtil for nylig haft en Norbottenspids i klubben; MEGET selvstændig. Der var dage hvor han synes legen var sjov og dage hvor han egentlig hellere bare ville tulle rundt og snuse.
    De eksempler der kommer her i tråden understreger nok meget godt det issue der kan være ved at vælge racer der ikke er blevet avlet mod at skulle samarbejde til lydighedstræning og konkurrence; man aner ganske enkelt ikke på forhånd hvad man får smiley

• #42   14. dec 2018 @30: Ja, Clinton startede med at finde første genstand lynhurtigt og komme glædestrålende ud med den. Da jeg sendte ham ind i feltet igen var feltet åbenbart pludseligt blevet kæmpestort,; han knoklede rundt langt uden for feltet og lod sig ikke rigtigt vende. Han fandt dommerens taske og tasken med de ekstra genstande og sluttede af med at finde ronderingen og figuranten smiley Jeg grinede og dommeren grinede og Clinton havde en fest, men det gav ikke specielt mange point smiley Det er en noget anden oplevelse end at stå med Perle, der sidder klar som en spændt fjeder og så sende hende ind i feltet, som hun så afsøger temmelig systematisk, grundigt og vedholdende, komme piskende ud med genstandene og næsten ikke kunne vente på at jeg skal sige 'finde' igen. Og så få kommentaren fra dommeren at det var så dagens hurtigste frie søg - dem der havde været inde før os kom ud og klagede over et megasvært felt.......
    Hvis du har brug for at hunden er let at motivere for selv holde motivationen oppe så skal du vælge en lettere race at træne med smiley

• #43   14. dec 2018 @41: Den kom aldrig ud af C-klassen (den gik der et par år). Jeg tror de er begyndt at træne Rally lydighed et andet sted.

• #44   14. dec 2018 Det er sjovt, jeg har mange af de samme ønsker som dig, men fordi jeg SKAL kunne have en hund, jeg snildt kan smide i cykelkurven eller taske i bus, så har jeg været nødt til at overveje alternativer til sheltien.

Der er mange små hunde, som passer fint, men hvis man ønsker arbejdsdrive og virkelig gerne vil nørde detaljer og øvelser (med en let motiveret hund) så er der altså en del, der falder fra.

• #46   14. dec 2018 Ikke lige nu - men jeg kommer nok på det. Det var sådan et navn hvor man bare slet ikke fik billedet af en mindre spidshund i hovedet.
    edit: Den hed Messi smiley

• #48   14. dec 2018 Ja, ejeren var ny hundefører. Hun kløede på, men Messi var den type der gerne selv ville bestemme hvornår han skulle hvad smiley

• #50   14. dec 2018 #42 Mette. Det er nok der jeg er, ønsker en hund a la din perle, en der virkelig elsker at træne. Min tp synes også det er hyggeligt og sjovt at træne, for det meste, men hun skal virkelig belønnes ofte og godt for at være på. Det er også fint nok, hun gør det godt, gad bare godt en hvor iveren for "arbejdet" er der naturligt og konsekvent.

• #51   14. dec 2018 Præcis sådan jeg har det med min, TS!
    Jeg har dog erfaret at min er anderledes end hovedparten af dværgschnauzerne..

• #52   14. dec 2018 Så ville jeg holde mig til racer som sheltie, dværgpudel, FT cocker, kelpie, papillon o.l.

• #53   14. dec 2018 @44: hvorfor kan du ikke have en sheltie i en taske eller en cykelkurv ? Jeg har kendt en hel del meget små sheltietæver (ca 7 kg størrelse, som snildt kunne være i en taske) dengang jeg løb ag.

• #54   14. dec 2018 Mette: det siger jeg heller ikke, at man ikke kan. Men jeg tænker man skal holde tungen ret lige i munden, hvis man skal finde linjer, hvor man er helt (!) garanteret at hunden kan passe i cykelkurv/taske osv smiley

• #55   14. dec 2018 Ja, det er selvfølgelig rigtigt nok. Men der er trods alt en rimelig stor bevidsthed om det med størrelserne i race idet den jo i vid ustrækning brugs til AG. Og skal den gå i lille klasse (hvor konkurrencen vist er knapt så hård som i mellemklassen smiley ), så skal den jo godt ned i størrelsen. Det er ikke umuligt at finde en petit udgave og især ikke hvis man vil have en tæve.

• #56   14. dec 2018 #8 De behøver ikke at gå på jagt, men nogen sofa hund er de bestemt ikke, de elsker at arbejde. Min løber ikke efter vildt som her er ret meget af på min jord, hun flusher fugle, men løber ikke efter noget. Hun er snart 3 år, og har haft rigeligt mulighed for at jagte harer og katte. Hvis de laver noget aktivt i hverdagen kan de sagtens holdes tilfredse, hende jeg skrev om er faktisk på vej til Finland for at lave Freestyle HTM med hendes ft'er. Den bliver heller ikke brugt til jagt, men tusind andre spændende ting.

• #57   14. dec 2018 tænker der mange racer der kan passe til det, det mere hvad arbejde du vil ligge i det, min Boston har nået løbe ag og trænet ipo, kender en tysker hvis Boston er til prøver i ipo.

men er du klar over hvor tung en 10 kg hund i taske er ??
    min Boston vejer 9 og synes han er mega tung.
    du kan også sagtens få en sheltie, til de ting, men igen hvad arbejde vil du ligge i det. min sheltie elsker mennesker og hader andre hunde. og pga manglende stimulerer, er hun desværre blevet lidt sky, men var det ikke da vi trænede og kender flere sheltier som bare ignorer fremmede, men elsker dem de kender.

• #58   14. dec 2018 Hende jeg har pt. Vejer 13 kg, og kan lige sidde i tasken, men den måtte helst være lidt mindre, da det kun lige går.

Jeg ved ikke rigtig hvad du tænker på, omkring hvilket arbejde jeg vil ligge i det, ud over det jeg har beskrevet.

• #60   14. dec 2018 Stine H. Tak for svar, tror måske også at mellem pudlen er et godt bud.

• #61   15. dec 2018 Sheltie eller pyrenæisk hyrdehund. De er begge lige i overkanten vægtmæssigt, men jeg tænker at det er svært for en meget mindre hund at klare det godt i DCH-programmet.

• #62   15. dec 2018 Selv kunne jeg godt overtales til sådan en sort pyrenæer med korthårshoved
    http://www.clubbergerdespyrenees.se/rasen/

Der er også markisje, den er lidt mindre og så vidt jeg husker ikke FCI godkendt.

• #63   15. dec 2018 Randi de racer kendte jeg slet ikke. Super lækre begge to.
    Se lige en flok markisje https://www.youtube.com/watch?v=PPnrOANsNpM

• #64   15. dec 2018 Markiesjen er møglækker og fin, og jeg kunne sagtens finde på at hente en hjem fra Holland, hvis ikke det var fordi jeg er i tvivl om hvor ensartet avlen er, når man har meget specifikke ønsker - og så tænker TS konkurrenceplan.

Tænker I ikke, at det ville være lidt af et sats? Men jeg synes det er en meget tiltalende race (også pyr)

• #65   15. dec 2018 Tak for jeres svar. Jeg tror jeg går efter en race hvor der er stor sandsynlighed for succes. Der findes mange skønne racer derude, men mange er lidt et sats og måske egnet for en lidt anden type hundeejer end mig. Men tak for forslagene.

• #66   15. dec 2018 Hvis du ønsker at træne i Dch programmet og komme ud og konkurrerer i både A og evt. E klassen, så skal du kigge dig om efter en lidt større race end 10 kg.
    Den mindste som du kan komme langt med i det program er nok Kelpien, jeg er ikke bekendt med mindre racer, som har kunnet holde og haft evner til de større klasser, så har der været tale om en enkelt unikt individ af racen.

Derudover er det også rigtig vigtig, at kigge på pelsen på hunden. En glathåret hund(fx. DSG, små pincher mv.) kan som hovedregel ikke holde varmen i vinterhalvåret.

Jeg undersøgte selv mange forskellige racer inden jeg 100 % satte mig på Kelpien, selvom jeg havde haft en godt øje til den 6 år inden jeg fik Asti. Den tyske pincher var en af dem, men den kunne ikke leve op til mine ambitioner om Dch programmet, bl.a fordi den vil fryse.

• #67   15. dec 2018 Aboutmydog Jeg er enig, gik også DCH program med min TP, hun kunne øvelserne, men vejret var en stor hindring. Desværre kan jeg ikke få alt jeg ønsker, så må gå på kompromis, og da jeg ikke har bil pt. er jeg afhængig af at kunne ha hunden med i off transport og i Århus bybusser må kun taske hunde kører med.

Men nu er jeg heller ikke ude i at skulle ha hund nr. 2 lige nu eller i den nærmeste fremtid, så måske nogle af mine vilkår ændre sig. Jeg ville dog ønske at der fandtes en arbejdshund i en mindre udgave, en mini schæfer eller lignende. Har overvejet mas, men der er ikke så mange og størrelsen er ret forskellige, men måske om nogle år, er den mere ensartet og kan så vurderes igen.

Lidt frustrerende at der findes så mange racer og den perfekte hund til mine behov ikke eksistere.

Jeg har heldigvis en skøn hund herhjemme så hende nyder jeg bare, og vi når det vi når og har en fest med det.

• #68   15. dec 2018 En mas? Hvad er det?

• #69   15. dec 2018 en miniature american shepherd.

• #71   15. dec 2018 Jytte B: Selvfølgelig kan man arbejde med meget, men racerne er jo forskellige og det er jo ikke alt man kan ændre, jeg kan jo ikke gøre en hund mindre eller gøre en puddel til en schæfer. og ærgerligtalt så synes jeg det er sjovere at arbejde med hunden og ikke mod dens medfødte personlighed.

• #74   15. dec 2018 Jytte B. Det har du ret i, tror bare jeg gerne vil gøre det så let som muligt for mig selv at få succes. Der er super mange skønne racer, men bliver bare nød til at indse hvad jeg har af ressourcer og vilkår, og så finde en race der ville trives med det i forhold til dens og mine behov. Jeg har ikke brug for, eller lyst til at skulle knokle for at komme i mål, vil gerne at udgangs punktet er lige til at gå til ( indenfor rimelighedens grænser og med det i mente at det er et levende individ som kan falde udenfor racens karakteristika)

• #76   15. dec 2018 Jeg tænker også lidt, at vores verden ændrer sig - der opstår nye behov/nye kombinationer af behov ift at have en hund, der passer til ens liv. Jeg tænker det er en af grundene til at man måske får sværere ved at finde lige præcis dén race, der fungerer/passer ind i ens liv.
    Og måske derfor der er så mange der må indse at de ikke passer med deres valg alligevel.

• #77   15. dec 2018 Tak, heldigvis har jeg overhoved ikke travlt og min hund er kun lige fyldt 4, så vi har nogle år endnu. Min TP pige er en super dejlig hund og vil gerne træne og lave tricks, men hun bliver bare aldrig rigtig stabil i præstationen, og så fryser hun, ellers en fantastisk hund, tror hun er atypisk for racen da hun er utrolig mild og konflikt nedtrappende.

• #78   15. dec 2018 Nåe ja.
    Men ja, de er meget forskellige i både væsen og størrelse. Men i forhold til Dch programmet, så er der ikke mange små hunde som kan gennemfører et helt A- eller E- program. En eftersøgning er hård for små korte ben og det kan feltsøget også være, særligt når de også skal alt det andet. Men måske en MAS ville kunne klare det, hvis man fandt den rigtige.

• #79   15. dec 2018 Jeg tror også at det er vigtiger for mig at få en hund der fungere i min hver dag, med de rammer jeg har, end at gå DCH program. Men igen det er slet ikke nu jeg skal ha ny hund, så mange ting kan nå at ændre sig, og tråden her har da sat nogle tanker igang.

• #80   15. dec 2018 Ja, selvfølgelig skal man have en hund som fungere i ens hverdag, det er det vigtigste. Så må man justere ens ambitioner derefter smiley Men som du selv siger, så kan mange ting nå at ændre sig smiley
    Nyd den hund du har nu og begynd at gøre mere ved Rally'en det vil hun helt sikkert egne sig til smiley

• #81   15. dec 2018 Forresten så er jeg temmelig sikker på, at vi hilste på hinanden til DKK DM i rally tilbage i august, hvor jeg deltog med Asti smiley

• #82   15. dec 2018 Ja det gjorde vi også smiley

Jeg vil også nyde min skønne hund, hun elsker rally og er faktisk super, slås lidt med mine nerver til konkurrencerne men vi er da blevet begynder mester med 100 p. Og blev nr. 3 med 94 p. i vores første øvet konkurrence, så jeg burde jo ikke klage. Og så fungere hun super i vores hverdag. Drømmer bare lidt....

• #83   15. dec 2018 Hvis du kan gå bare et par kg på kompromis, så kunne en bordertæve af hyrdelinjer være en mulighed? Jeg ved at Lea Nor har en lille tut på 13 kg, og min venindes vejer vist 12 kg - og er 4 år, så den er helt voksen.

De ville absolut ikke have problemer i hverken LP eller DcH. Eller rally, for den sags skyld. Omvendt er DcH ikke et program man kan træne uden at have bil, med mindre man bor omgivet af spormarker og egnede skove til at træne eftersøg smiley

• #84   15. dec 2018 Nej det ville være skønt med bil, alt er faktisk lidt besværligt uden bil i forhold til ambitiøs hundetræning/konkurrencer.
    Altså Tessa vejer omkring 13 og det går med at være i taske, men også kun lige, heldigvis er hun meget glad for sin taske så det gør det lidt nemmere. Så godt Leas ikke var så stor, men er ikke helt sikker på jeg egner mig til en border, men skøn er den.

• #85   15. dec 2018 DcH program er ikke bare besværligt uden bil, det er umuligt. Ihvertfald så snart man er ude af C-klassen.

Men hvis du dropper tankerne om DcH program, og kun går efter rally og LP, så er der da masser af skønne, små racer, som kan give den super meget gas.

Kommentér på:
Ideer til racer

Annonce