{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.351 visninger | Oprettet:

Ideer til Racer {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg håber jeg måske kan få lidt hjælp til at finde den rette hund smiley
Vi har haft stor hund før, men nu besluttet at den næste skal være en mindre race. Det skal tidligst være i det nye år engang.
Krav ikke over 15 kilo, robust, børnevenlig, gerne går længere tur ,helst ikke alt for meget pelspleje( men kræver den rigtig hund noget mere, er det ingen problem:) )
Helst ikke en race der er alt for gøende (syntes jeg læser ved mange mindre racer de har tendens til det)
Vi har begge en meget hundeerfaring.
Nogen der har ideer til racer jeg kunne kigge lidt nærmere på, har vidst set mig lidt blind på det smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ideer til Racer
  • #2   15. nov 2016 Cocker eller beagle. Måske skal du skrive lidt mere om hvad du forventer af en kommende hund (skal den kunne komme når du kalder, skal den holde vagt, er der andre dyr i hjemmet) of lidt om hvad du kan tilbyde hunden: gåture, træning mm

• #3   15. nov 2016 Faktisk en af de første jeg tænkte på smiley har kun kendt en i mit liv meget sød,aktiv hund og ikke overdrevet gøende. Men så sagde min mand at han har kendt op til flere der har haft dem, som var nogle forfærdelig skabet nogle. Men vi har så snakket om det er forkert opdragelse eller mangel på opdragelse. Har ikke den opfattelse at racen generelt er sådan.

• #4   15. nov 2016 Krav som sådan til at den skulle kunne noget specielt har vi Ikke, ikke nødvendigt at den har vagt instinkt, det skal generelt være en familiehund. Og vi skal kun have den ene hund og ingen andre dyr i huset smiley Uanset race vil den hvert fald komme til hundetræning som, minimum. Vi kan tilbyde hunden at være 100% familiemedlem, lange gåture skov/strand (også hundeskov i nærheden), træning, leg, rækkehus med have, skal sjældent være allene

• #5   15. nov 2016 Cocker har jeg aldrig kigget på, men det vil jeg da prøve.
    Har tit hørt at beagel kunne være slemme til at gø meget, men det er måske ikke rigtig?

• #6   15. nov 2016 Beagle er meget egenrådig, kræver at arbejde, kan hyle meget når den forlades, og er bare generelt ikke en hyggehund i den forstand. Så den ville jeg ikke anbefale.
    Alle selvskabsracerne kan du kigge på. De ville hygge sig med det fremlagte program.

• #7   15. nov 2016 Fransk bulldog og bostonterrier synes jeg lyder som meget passende smiley

• #8   15. nov 2016 Jo, Beagle kan være meget gøende, meget selvstændig og irriterende og samtidig helt utroligt charmerende smiley

Kommer lige med nogle andre forslag:

Puddel (dværg-mellem)
    Gravhund
    Cairn terrier
    Irish Glen of imaal terrier
    Whippet
    Norrbotenspids
    Petit brabancon

• #9   15. nov 2016 Jeg synes ikke dansk svensk gårdhunde er "skabede" - hvad det så end dækker for. smiley
    Min Ezio er den mest nemme og trænbare hund jeg har haft (sammenlignet med labrador, samojed og lab-blanding). Sjov og underholdende og en rigtig puttehund. Og så er det jo generelt en sund race. Han gør, ja, men ikke så det generer - og kun når der er noget at gø af. Det kan trænes. smiley
    Han er også den eneste hvalp jeg har haft der ikke ødelagde ting og aldrig har bidt i hænder eller tøj. Bonus. smiley

• #10   15. nov 2016 En cavalier spaniel ?

Jeg har avlet dansk Svensk gårdhunde, en rigtig god og dejlig hund. Dog har de krævet meget træning, rigtig mange lange gåture, samt har de haft et kæmpe jagt indstinkt, og vil gerne jage meget.
    Dog en hund jeg overvejer ige.

Jeg har en cavalier nu, kræver ikke helt så meget, er rigtig børnevenlig og en nem hund.

• #11   15. nov 2016 Hvad med en basenji ? smiley

• #12   15. nov 2016 Hvad med whippet?? smiley
    Jeg skal så meget have en whippet når jeg får plads i huset! smiley

• #14   15. nov 2016 Det er svært at komme med gode råd, når der er så lidt at gå efter smiley
    Hvordan vil i fx have det med en hund, der ikke kan lide fremmede hunde ?
    Er det en hund i gerne vil kunne gå løs med ?
    I vil tage til lydighedstræning, men er det bare på et enkelt hvalpehold eller tænker i at det er noget i vil fortsætte med på hyggeplan resten af hundens liv ?
    Hvor meget jagtinstinkt kan i tolerere ?: Vil i kunne kalde hunden til jer hvis den sætter afsted efter fx en kat eller kan i leve med at have en hund i altid skal holde i snor, da jagtinstinktet overdøver lydigheden ?
    Hvordan vil i have det med en hund der enten skal til hundefrisør jævnligt eller som i selv skal lære at klippe eller trimme ?
    En hel del af de foreslåede racer er ikke helt nemme at have med at gøre når det kommer til fx almindelig opdragelse.
    Beagle: støver som man almindeligvis ikke kan slippe løs med mindre man er SIKKER på at der ikke er noget vildt den kan rende efter. Vil man dyrke schweissspor/kaninslæb eller lignende som træningsform så vil de være dig evigt taknemmelige. De lever livet gennem næsen smiley Beagler er lavet til at gø mens de forfølger deres bytte så jægerne ved hvor beaglekoblet befinder sig (de 'synger' smiley ). Så jo, Beagler kan gø rigtig meget smiley
    Basenji: Vi havde en i klubben for et par år siden. En sød lille hund, men temmelig spøjs og reagere slet ikke som 'almindelige' hunde. Det er en lille urhund og de opfører sig nærmere som katte end som hund. Men måske ikke noget helt dumt bud, hvis man kan leve med at holde vovse i snor; de har meget jagtinstinkt.
    Irish Soft Coated Wheaten Terrier: De kræver MEGET pelspleje ellers bliver de en stor filterbunke. En skøn og forholdsvis trænbar terrier - for den rette ejer. De kan være en kæmpe mundfuld; store og stærke med temmelig iltert temperament. Særligt hannerne kan være decideret stride og meget grænsesøgende.
    Cocker Spaniel: Hvis man er klar på en nærmest hyperaktiv hund så er det en skøn hund. Men de trives altså ikke uden at få brugt noget energi på træning og fx spor. På nogle cockere er der enormt meget pelspleje og man skal altid være obs på at holde deres øre rene og fri for hår i øregangene.

Mine bud ville også gå i retning af fx
    Cairn Terrier: Skal dog trimmes 3-4 gange årligt. Mht opdragelse minder de nærmest om katte smiley Det er ikke en race der kræver at komme til træning, de vil bare gerne have lov at være med hele tiden og så har de kraftigt jagtinstinkt når det kommer til mus og rotter og det med indkald kan godt være lidt udfordrende; de kommer når de selv har lyst smiley
    Pudel: Skal selvfølgelig klippes og vil rigtig gerne lave noget aktivt sammen med sin fører.
    Cavalier: Udfordringen her er pelspleje og sundhed.
    Andre raceide'er kunne være:
    Corgi (Cardigan eller Pembroke),
    Västgötaspids
    Dværgschnauzer (skal trimmes). Men er er herlig og robust aktiv lille kammerat.
    Glathåret Foxterrier: Mega aktiv og vågen hund. Har jagtinstinkt. En virkelig sjov og robust hund.
    Som i kan se stritter det lidt i alle retninger smiley For at komme med lidt mere kvalificerede råd ser jeg det som vigtigt at få lidt mere info om hvor let i ønsker at hunden skal være at opdrage, hvor meget jagt i kan tolerere og hvor tolerant i ønsker at jeres hund skal optræde overfor fremmede hunde. Det vil jo være en showstopper et ende med en egetkønsaggresiv hund som i ikke kan slippe løs pga jagtinstinkt, hvis ønsket er en hund, der kan hilse pænt på hunde af begge køn og færdes løs på jeres ture og have et 100% sikkert indkald.

• #15   15. nov 2016 En Welsh Corgi (Cardigan tæve eller en Pembroke vil kunne holde sig under 15kg) vil, når du skriver at I er erfarne hundeejere, kunne være et godt bud.

• #18   15. nov 2016 Andre bud kunne måske være:
    Border Terrier
    Griffon Bruxellois

Men ellers synes jeg også som flere andre at både pudel og DSG kunne passe godt ind.

• #19   15. nov 2016 Jeg er vokset op i jagtfamilie, (ruhåret hønsehund) og har igennem hele min barndom brugt en masse tid på de hunde med jagttræning lydighed træning, gåture. Har også hjulpet min mor med trimning af dem. Og vi har haft rottweiler. Så det gør ikke noget det er en hund der ikke er super nem at træne, og har hele min barndom haft med hunde at gøre der har stor jagtinstinkt smiley Så ville også gerne starte til noget jagthundetræning hvis det var noget der passede til hunden.
    Har faktisk kigget på Caine terrier, har bare tænkt på hvor gøende de er.
    Min søster har en Jack Russel Terrier, og den har været ekstrem gøende. Har taget mange år for hende med klikkertræning, træning og hvad ved jeg. Den gøede af alt, og var ikke til at stoppe.

• #20   15. nov 2016 Cavalier spaniel kunne faktisk lyde som noget, den vil jeg kigge nærmere på.
    At det er en hund der skal børstes nogle gange i ugen er ikke et problem, eller jeg selv evt skal trimme den ved behov. Helst ikke en hund der skal til frisør hele tiden.

• #21   15. nov 2016 Cavalier´en er en sød og nem hund. Husk bare at være ekstremt obs på sundheden i linjerne bag.

• #22   15. nov 2016 Dværgschnauzer lyder som en dejlig hund, har bare læst de er glad for at gø smiley

• #23   15. nov 2016 Hvad skal man specielt være obs på af sygedomme ved Cavalier?

• #24   15. nov 2016 Cairn Terrier er ikke specielt gøende - ihvertfald ikke dem jeg kender smiley De gøer hvis der er noget at gø ad, men det er ikke hunde der japper op i tide og utide.
    Sygdomme hos Cavalier er der sikkert andre her der er bedre til at svare på end mig. Men jeg ved der er hjerteproblemer og noget med kraniet, men at problemet vist ikke er så stort hos nogle af de samvittighedsfulde DKK-opdrættere.

• #26   15. nov 2016 Caroline: Ja for bor i byen, og jeg har ikke lyst til at risikere at skulle af med hunden igen fordi den står og gør hele tiden. Så vil jeg hellere vælge en race der ikke er kendt for at være meget gøende.
    Og hvis det ligger til racen er det jo nok sværere at træne væk.

• #27   15. nov 2016 At den gøer når der kommer gæster eller der sker noget er jo også fint,det gør de fleste jo smiley

• #29   15. nov 2016 Det er da også fornuftigt at være opmærksom på gøen, hvis det kan være et problem, der hvor man bor. For meget gøen og alene hjemme problemer er vel nogle af de mest udbredte problemer, folk har med deres hunde.

Så for mig giver det fint logik at gå efter en race, der ikke har meget tilbøjelighed til at gø i stedet for at vælge en mere gøende race med den indgangsvinkel, at man kan ændre den til at være det, man gerne vil have.

• #30   15. nov 2016 Ja det er jo også det, man bor jo tæt på sine naboer i byen. Så vil jeg hellere vælge en race der passer til mig og er mindre tilbøjelig til at gø, end vælge en race som er kendt for at gø meget og håbe man kan ændre det.

• #32   15. nov 2016 Den eneste jeg har fejet af banen er dværgschnauzer da der flere steder står begrevet at de er meget glad for at gø.
    CairnTerrier kender jeg slet ikke, kun af racebeskrivelse og da kunne den godt lyde til at være noget for os.
    Også derfor jeg ville spørge herinde for at høre erfaringer fra folk.
    Jeg ved godt at mange med små hunde ikke opdrager dem ordentlig eller slet ikke. men nu feks med min søsters da ved jeg hvor meget arbejde hun og også jeg har lagt i at få dens gåen ned og det er først de sidste par år hvor det ikke er så slemt mere. Og han er 13 år nu smiley

• #34   15. nov 2016 Den har jeg så aldrig hørt om, den vil jeg helt klart prøve at læse om smiley
    Ikke en racer der er særlig udbredt vel?

• #35   15. nov 2016 Du vil helt sikkert få en gøende schnauzer udfra det I kan tilbyde. En stille dværgschnauzer får man ved at aktivere dem både fysisk og psykisk, ellers gør de.

Jeg tænkte på en shiba inu evt?

• #36   15. nov 2016 Ja.. Med tendens til at anbefale egne racer, så vil jeg da sige Dansk spids smiley
    De kán blive op til 20kg, men målet ligger mellem 12-18kg. De har lang pels, men den kræver ingen enorm pelspleje. Aktivitetsniveauet er ikke ekstremt, og både sofahygge og lange ture er noget de kan lide. De gøer heller ikke mere end gennemsnittet. Min tæve gøer kun når hun bliver gearet op til det smiley Og så er de kendt for at være en god familiehund. - Og så er de jo en fryd for øjet (Som alle jo synes deres hunde er) smiley

• #37   15. nov 2016 Der både mulighed for agility, lydighed, jagthundetræning, spor, legegrupper og lign her i byen. Det finder vi ud af alt efter hunden til den tid hvad det skal være. Den kan komme med min mand hver dag for det meste, vi går i forvejen gerne langr ture ved stranden og i skoven. For selvom vi bor i byen har vi tæt til det hele smiley

• #38   15. nov 2016 Jeg bor selv i rækkehus i en ældreforening, og det er et stille område.
    Jeg er den eneste ung med barn og hund her, så er vigtigt at det er en race, som er meget stille, børne/ældre venlig, og derfor faldt mit valg på cavalieren.
    Hun er 12 uger nu, og har ikke gøet en eneste gang, af nogen eller noget endnu, samt hun er meget glad/venlig mod alle de ældre hernede, som er vilde for at kæle med hende.
    Jeg gik efter at få en hvalp, efter en meget stille og rolig tæve, som ikke gøet hele tiden, som var vant til børn og et liv i en storby.

• #40   15. nov 2016 Nej bestemt ikke smiley bare ikke en jeg havde set før så tænkte den nok var mere sjælden.

• #41   16. nov 2016 Håber det er okay at jeg låner din tråd til spørgsmål TS smiley

Maj-Britt: Hvilke dårlige erfaringer er det du har med ruhårede kromier? smiley

• #43   16. nov 2016 Okay, det er meget rart lige at høre. Vi er på udkig efter en kromi, og har bl.a. kontakt med Ulla med Caius, men har ikke hørt så meget om de ruhårede, andet end at de kan være mere terrier-agtige i deres temperament.
    Tak for svar smiley

• helle P
    helle P Tilmeldt:
    aug 2016

Emner: 2 Svar: 8
    #44   16. nov 2016 Hvad med tibetansk spaniel, har selv 2, og selvom de er lidt langhåret er der ikke så meget pelspleje. de er super søde og gør heller ikke ret meget smiley

Kommentér på:
Ideer til Racer

Annonce