1.351 visninger
|
Oprettet:
Ideer til Racer {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg håber jeg måske kan få lidt hjælp til at finde den rette hund
Vi har haft stor hund før, men nu besluttet at den næste skal være en mindre race. Det skal tidligst være i det nye år engang.
Krav ikke over 15 kilo, robust, børnevenlig, gerne går længere tur ,helst ikke alt for meget pelspleje( men kræver den rigtig hund noget mere, er det ingen problem:) )
Helst ikke en race der er alt for gøende (syntes jeg læser ved mange mindre racer de har tendens til det)
Vi har begge en meget hundeerfaring.
Nogen der har ideer til racer jeg kunne kigge lidt nærmere på, har vidst set mig lidt blind på det
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 161
jun 2010
jun 2010
Har tit hørt at beagel kunne være slemme til at gø meget, men det er måske ikke rigtig?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.846
Alle selvskabsracerne kan du kigge på. De ville hygge sig med det fremlagte program.
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Svar: 430
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Kommer lige med nogle andre forslag:
Puddel (dværg-mellem)
Gravhund
Cairn terrier
Irish Glen of imaal terrier
Whippet
Norrbotenspids
Petit brabancon
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 30 Svar: 368
Min Ezio er den mest nemme og trænbare hund jeg har haft (sammenlignet med labrador, samojed og lab-blanding). Sjov og underholdende og en rigtig puttehund. Og så er det jo generelt en sund race. Han gør, ja, men ikke så det generer - og kun når der er noget at gø af. Det kan trænes.
Han er også den eneste hvalp jeg har haft der ikke ødelagde ting og aldrig har bidt i hænder eller tøj. Bonus.
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 246
Jeg har avlet dansk Svensk gårdhunde, en rigtig god og dejlig hund. Dog har de krævet meget træning, rigtig mange lange gåture, samt har de haft et kæmpe jagt indstinkt, og vil gerne jage meget.
Dog en hund jeg overvejer ige.
Jeg har en cavalier nu, kræver ikke helt så meget, er rigtig børnevenlig og en nem hund.
jan 2013
Følger: 23 Følgere: 110 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 1.151
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 30 Svar: 368
Jeg skal så meget have en whippet når jeg får plads i huset!
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
Hvordan vil i fx have det med en hund, der ikke kan lide fremmede hunde ?
Er det en hund i gerne vil kunne gå løs med ?
I vil tage til lydighedstræning, men er det bare på et enkelt hvalpehold eller tænker i at det er noget i vil fortsætte med på hyggeplan resten af hundens liv ?
Hvor meget jagtinstinkt kan i tolerere ?: Vil i kunne kalde hunden til jer hvis den sætter afsted efter fx en kat eller kan i leve med at have en hund i altid skal holde i snor, da jagtinstinktet overdøver lydigheden ?
Hvordan vil i have det med en hund der enten skal til hundefrisør jævnligt eller som i selv skal lære at klippe eller trimme ?
En hel del af de foreslåede racer er ikke helt nemme at have med at gøre når det kommer til fx almindelig opdragelse.
Beagle: støver som man almindeligvis ikke kan slippe løs med mindre man er SIKKER på at der ikke er noget vildt den kan rende efter. Vil man dyrke schweissspor/kaninslæb eller lignende som træningsform så vil de være dig evigt taknemmelige. De lever livet gennem næsen Beagler er lavet til at gø mens de forfølger deres bytte så jægerne ved hvor beaglekoblet befinder sig (de 'synger' ). Så jo, Beagler kan gø rigtig meget
Basenji: Vi havde en i klubben for et par år siden. En sød lille hund, men temmelig spøjs og reagere slet ikke som 'almindelige' hunde. Det er en lille urhund og de opfører sig nærmere som katte end som hund. Men måske ikke noget helt dumt bud, hvis man kan leve med at holde vovse i snor; de har meget jagtinstinkt.
Irish Soft Coated Wheaten Terrier: De kræver MEGET pelspleje ellers bliver de en stor filterbunke. En skøn og forholdsvis trænbar terrier - for den rette ejer. De kan være en kæmpe mundfuld; store og stærke med temmelig iltert temperament. Særligt hannerne kan være decideret stride og meget grænsesøgende.
Cocker Spaniel: Hvis man er klar på en nærmest hyperaktiv hund så er det en skøn hund. Men de trives altså ikke uden at få brugt noget energi på træning og fx spor. På nogle cockere er der enormt meget pelspleje og man skal altid være obs på at holde deres øre rene og fri for hår i øregangene.
Mine bud ville også gå i retning af fx
Cairn Terrier: Skal dog trimmes 3-4 gange årligt. Mht opdragelse minder de nærmest om katte Det er ikke en race der kræver at komme til træning, de vil bare gerne have lov at være med hele tiden og så har de kraftigt jagtinstinkt når det kommer til mus og rotter og det med indkald kan godt være lidt udfordrende; de kommer når de selv har lyst
Pudel: Skal selvfølgelig klippes og vil rigtig gerne lave noget aktivt sammen med sin fører.
Cavalier: Udfordringen her er pelspleje og sundhed.
Andre raceide'er kunne være:
Corgi (Cardigan eller Pembroke),
Västgötaspids
Dværgschnauzer (skal trimmes). Men er er herlig og robust aktiv lille kammerat.
Glathåret Foxterrier: Mega aktiv og vågen hund. Har jagtinstinkt. En virkelig sjov og robust hund.
Som i kan se stritter det lidt i alle retninger For at komme med lidt mere kvalificerede råd ser jeg det som vigtigt at få lidt mere info om hvor let i ønsker at hunden skal være at opdrage, hvor meget jagt i kan tolerere og hvor tolerant i ønsker at jeres hund skal optræde overfor fremmede hunde. Det vil jo være en showstopper et ende med en egetkønsaggresiv hund som i ikke kan slippe løs pga jagtinstinkt, hvis ønsket er en hund, der kan hilse pænt på hunde af begge køn og færdes løs på jeres ture og have et 100% sikkert indkald.
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.401
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
Border Terrier
Griffon Bruxellois
Men ellers synes jeg også som flere andre at både pudel og DSG kunne passe godt ind.
jun 2010
Har faktisk kigget på Caine terrier, har bare tænkt på hvor gøende de er.
Min søster har en Jack Russel Terrier, og den har været ekstrem gøende. Har taget mange år for hende med klikkertræning, træning og hvad ved jeg. Den gøede af alt, og var ikke til at stoppe.
jun 2010
At det er en hund der skal børstes nogle gange i ugen er ikke et problem, eller jeg selv evt skal trimme den ved behov. Helst ikke en hund der skal til frisør hele tiden.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
jun 2010
jun 2010
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
Sygdomme hos Cavalier er der sikkert andre her der er bedre til at svare på end mig. Men jeg ved der er hjerteproblemer og noget med kraniet, men at problemet vist ikke er så stort hos nogle af de samvittighedsfulde DKK-opdrættere.
jun 2010
Og hvis det ligger til racen er det jo nok sværere at træne væk.
jun 2010
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Så for mig giver det fint logik at gå efter en race, der ikke har meget tilbøjelighed til at gø i stedet for at vælge en mere gøende race med den indgangsvinkel, at man kan ændre den til at være det, man gerne vil have.
jun 2010
jun 2010
CairnTerrier kender jeg slet ikke, kun af racebeskrivelse og da kunne den godt lyde til at være noget for os.
Også derfor jeg ville spørge herinde for at høre erfaringer fra folk.
Jeg ved godt at mange med små hunde ikke opdrager dem ordentlig eller slet ikke. men nu feks med min søsters da ved jeg hvor meget arbejde hun og også jeg har lagt i at få dens gåen ned og det er først de sidste par år hvor det ikke er så slemt mere. Og han er 13 år nu
jun 2010
Ikke en racer der er særlig udbredt vel?
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.933
Jeg tænkte på en shiba inu evt?
apr 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 10 Svar: 145
De kán blive op til 20kg, men målet ligger mellem 12-18kg. De har lang pels, men den kræver ingen enorm pelspleje. Aktivitetsniveauet er ikke ekstremt, og både sofahygge og lange ture er noget de kan lide. De gøer heller ikke mere end gennemsnittet. Min tæve gøer kun når hun bliver gearet op til det Og så er de kendt for at være en god familiehund. - Og så er de jo en fryd for øjet (Som alle jo synes deres hunde er)
jun 2010
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 246
Jeg er den eneste ung med barn og hund her, så er vigtigt at det er en race, som er meget stille, børne/ældre venlig, og derfor faldt mit valg på cavalieren.
Hun er 12 uger nu, og har ikke gøet en eneste gang, af nogen eller noget endnu, samt hun er meget glad/venlig mod alle de ældre hernede, som er vilde for at kæle med hende.
Jeg gik efter at få en hvalp, efter en meget stille og rolig tæve, som ikke gøet hele tiden, som var vant til børn og et liv i en storby.
jun 2010
jan 2009
Følger: 26 Følgere: 150 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 522
Maj-Britt: Hvilke dårlige erfaringer er det du har med ruhårede kromier?
jan 2009
Følger: 26 Følgere: 150 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 522
Tak for svar
aug 2016
Emner: 2 Svar: 8
Ideer til Racer