{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.005 visninger | Oprettet:

Agressiv hund - indavl? {{forumTopicSubject}}

Ja, nu har jeg et "lille" spørgsmål, jeg har skrevet sammen med en om det før, men kunne godt tænke mig at høre jeres mening, så i får lige historien:

For ca. et år siden aflivede vi vores hund, hun blev kun 7 år. Vi købte hende da jeg var lille, af en gammel venindes mor. Hun var en blanding af Rottweiler, Dobermann, Schæferhund og alaskalmamute <------- staves?.. Det var vores første hund, og vi havde derfor ikke erfaring med opdragelse osv. Da vi havde haft hende i nogen måneder begyndte hun at blive aggressiv, hun gemte ting og beskyttede dem, og kort tid efter kom hund i løbetid, hvilket var alt for tidligt, vi tog hende med til dyrlægen, og han konstaterede en hormon forstyrrelse, så livmoderen skulle fjernes.
Ca. et halvt år efter vi fik hende fandt vi også ud af at hun var indavlet, det var moderen og en af hendes forrige hvalpe der var forældre til hende.. Hun så meget mærkelig ud i de 7 år vi havde hende, hun skiftede aldrig til rigtig pels, hun beholdte hvalpe pelsen.

Da vi som sagt heller ikke havde nogen erfaring med hundeopdragelse må jeg da indrømme vi gjorde nogen fejl, vi var alt for gode af os, hun måtte stort set alt, og med tiden blev hun mere og mere aggressiv.. hun lagde sig i sofaen og knurrede, tog vores dyner osv. og hun var virkelig gal nogen gange´, nogen gange så gal at vi ikke turde gå hen til hende.. Så her for ca. et år siden var min mors, nu eks kæreste hjemme ved os, og Emma som hun hed havde været meget mærkelig hele dagen da vi havde købt en kæmpe pose foder., hun gik og beskyttede den. Så kom hun over til ham, og snappede efter ham, og jeg havde sagt til ham du skal ikke tage fat i hende, for hun bliver sindssyg.. men det troede han ikke på, og han tog hende i nakken, og har aldrig set en hund sådan.. hun var virkelig gal.. hun nåede at bide ham 3 steder i hånden, og dagen efter fik vi hende aflivet..

Nu kunne jeg bare godt tænke mig at høre jeres mening, er det vores skyld? Altså for lidt opdragelse, og manglende viden som har ødelagt hende? Eller er det fordi hun er indavlet?

Ingen sure opstød tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Agressiv hund - indavl?
  • #1   3. apr 2007 Forkert prægning - så det er jeres egen skyld...

  • #2   3. apr 2007 jeg tror at det er en god blanding af for lidt opdragelse og for meget indavl.

    og det er jo os nogle lidt bidske racer der er blandet sammen...



  • #3   3. apr 2007 Kan hun virkelig blive så agressiv af at vi har forkælet hende.. vores nye hunde har det også godt, men vi har gjort nogle få andre ting anderledes, og de er super gode familie hunde.. har aldrig nogensinde været agressive eller sure overfor os.

  • #4   3. apr 2007 Sig mig, havde opdrætteren fortalt jer at det var indavl?
    Må indrømme at jeg er målløs.. Det er da fuldstændig uacceptabelt at parre hvalp og moder..!!

    tror altså så absolut også at indavlen har spillet en stor rolle hos hende..


  • #5   3. apr 2007 Hvor gammel var hun da I fik hende???

  • #6   3. apr 2007 Dina W

    Nu vil jeg ikke nævne navne på nogen. snakker ikke mere med opdrætter, men hun avlede konstant, og her for nogle måneder siden var hun med i en sag for misrøgt af hendes dyr, som hun havde efterladt..skrækkeligt.. blandt andet en lænket hun var sultet ihjel smiley

    **Heidi-Leidi**
    Puha.. det jo mange år siden.. det kan jeg ikke huske.. hun hvar hvalp.. 8-12 uger.. kan ikke svare dig, det er min dårlige hukommelse.. hehe



  • #7   3. apr 2007 Dina W

    Og, nej hun havde intet fortalt os.. eller min mor.. jeg vidste det godt, men jeg var kun 10-11 år, og troede det var uden betydning..


  • #8   3. apr 2007 Lise og Kenneth D

    Ja, tror også klart det var den forkerte hund til en start.. men jeg var jo bare forelsket smiley


  • #9   3. apr 2007 Jeg bliver nødt til at smutte, skal ud på tur med hvapserne.. tak for svarene, lyder meget fornuftigt sys jeg.. Jeg tjekker for svar, og svare senere på aftenen, eller imorgen tidlig.. smiley

  • #10   3. apr 2007 Jeg mener så ikke man altid kan skylde skylden på prægning, nogle hunde er dårlig avl og til følge dårligt sind.

    Vi havde en GD og han var IKKE dårligt præget eller understimuleret, han var faktisk fuldt ud eksemplarisk de første 1½ år, derefter brød alt det dårlige i ham ud, han blev nervøs han stressede og vi kunne ikke kende vores hund mere.

    Dette skyldes ren og skær dårlige forældre dyr, en hvalp unghund kan godt være en god hund, men når voksenhunden titter frem kan man altså ikke undgå de dårlige gener.

    Det er osse derfor det er så vigtigt at avle på fuldt udvoksede hunde, da det ellers kan være svært at se hvad de gemmer at dårlige ting i sindet.

    GD Tramse´s historie kan læses på min profil under albums...


  • #11   3. apr 2007 Kipler - Hvor er den dog bare sand den sætning..

    "Tænk ikke at kunne rumme livet."

    For det er hvad der sker, Tramse kunne ikke rumme det mere, og han fik da osse fred inden det gik galt...


  • #12   4. apr 2007 Mange tak for svarene, sys det lyder rigtig fornuftigt.. kan forstå at det må være en blanding af for lidt opfragelse og indavl, som gjorde hende sådan?



  • #13   4. apr 2007 Johanne - Vil nu ikke sige indavl, men dårlige avlsdyr.

    Nu kender vi jo ikke linjerne på din hund, men den er jo godt blandet og jeg tror ikke det er muligt at lave indavl ved at parre en generation med hinanden, tror der skal flere generationer til det..

    Men der skal nok nogle mere garvede til at gå i dybden med det, men min logik siger mig noget andet..


  • #14   4. apr 2007
    Mette W

    Ehm, jeg forstår dig ikke helt? men nu mener ikk at min forrige hund var indavlet når hendes egen bror var hendes far??


  • #15   4. apr 2007 Mette W

    Hehe.. jeg forstår dig nu.. var lige stået op, så skulle lige læse den igen smiley


Kommentér på:
Agressiv hund - indavl?

Annonce