{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.481 visninger | Oprettet:

Martin
Martin
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289

Mere end en hund i et bur? {{forumTopicSubject}}

Lige et enkelt spørgsmål.

Hvad er erfaringerne med at have mere end en hund i et bur, hvor de ligger sammen.

Altså jeg har et kæmpe bur, hvor de er skilt ad, men hvis man fik en 3 hunde, ville det så være et problem at have dem sammen normalt?

Jeg tænker ikke så meget trafiksikkerhed, men mere i praksis bare at lade dem være i samme bur eller bare have dem i bagagerummet sammen?

Plus i udlandet, er der nogen særlige regler for Sverige, Norge og Tyskland lige omkring dette. Synes ikke jeg har kunne finde noget, andet end i Sverige, der skal de have en hvis lofthøjde.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mere end en hund i et bur?
  • #3   19. jul 2018 @Bodil.
    Tak, for udfordringen er, at min bedre halvdel overvejer en 3 hund, og jeg aner ikke hvilken bil jeg skulle købe hvis alle skulle være være skilt ad, derfor mit spørgsmål. smiley

@Nicole.
    Det er også min erfaring. Det var mere hvis jeg fjernede mellemrummet, for så kan jeg godt have en 3 hund.

• #5   19. jul 2018 @Nicole.
    Hm, måske kan det godt lade sig gøre så, for vores lægger også ned.

• #6   19. jul 2018 Nu har vi kun 3 hunde, men vi havde 4 da bil og bur blev indkøbt - der kører jeg enten med buret opdelt og så to i hver side, eller alle i ét rum.
    - Men mine er også westier så, 7-10kg pr stk. Måske lidt andet med store hunde?

Synes ikke der er alt for meget uro, og selv ved hård opbremsning er det gået ok - selvfølgelig bliver de 'rystet sammen' men 7-9-13 uden uheld, skader eller muggeri hundene i mellem.
    - De lægger sig hurtigt og sover.

• #8   19. jul 2018 Jeg har tit haft to eller flere hunde sammen. Lige nu er min bil bygget op, så der er et afsnit til hver hund, men så snart jeg har andre med, så kommer huskyerne enten sammen i den ene halvdel, og ellers kommer én af vennernes hunde ind sammen med Aqui. Det samme gør Qimmit, hvis han er med. Det har aldrig givet problemer.

Primære grund til, at jeg synes det er nemmere, at have dem helt adskilt er, at jeg så ikke skal tænke så meget over det, hvis jeg kun skal have én af dem ud af bilen smiley

• #9   19. jul 2018 Om hundene kan sidde sammen i bur afhænger vel af hundene ? .... og burets størrelse selvfølgelig smiley
    Stormy delte fint bur med min mors Cairn Terrier når vi passede den. Stormy og Perle havde heller ikke noget med at rykke tæt sammen i et bur. Clinton vil finde sig i det fordi jeg siger han skal, men han vil ikke ligefrem nyde det. Så derfor deler han ikke bur med nogen. Dvs. når vi passer min mors Cairn sætter vi et ekstra bur i bilen.
    Får vi en dag hund nr 3 så må vi se hvad løsningen så skal være. Gemalen er igen begyndt at komme med udtalelser om at han gerne vil have en Irsk Ulvehund, så måske vi med tiden skal finde plads til sådan en fætter også smiley

• #10   19. jul 2018 Ved os gav det lidt uro, når min hund jokkede på min brors ved sving, opbremsninger osv. smiley

• #11   19. jul 2018 Vores to går altid i samme bur. Det fylder hele bagagerummet, og de kan begge ligge ned. For os giver det ingen uro, tværtimod.

profilbillede
  • #12   19. jul 2018 Her er der i øvrigt ingen problemer når de skal ud, fordi man kun åbner den ene halvdel af buret. Der kan kun komme en hund ud af gangen, og de har fra start lært at vente til de får lov at hoppe ud.

• #13   19. jul 2018

profilbillede
  • #14   19. jul 2018 Vores de 2 små er i samme bur på bagsædet og Elvis alene i bagagerummet, med mindre vi har nabohunden med (det har vi ret tit faktisk) så deler Elvis og nabohunden bagagerummet. Ingen problemer.
    Har for en del år siden haft 3 hunde i bagagerummet af en stor/lang stationcar, uden problemer.

Tror det kommer an på hvordan hundene kan sammen smiley

• #15   19. jul 2018 Gaia og mine forældres hanhund dele altid bur når de var med til stævne, både på køreturen og som opholdsplads under stævnet. Det gav aldrig problemer, men nu var begge også hunde, der gerne sov køreturen væk. Reiki ligger stort set aldrig ned under køretur, og tænker de færreste hunde ville værdsætte et delebur med ham, for så ville de nok blive vadet rundt på.
    - så afhængig af hundene vil jeg sige.

• #16   19. jul 2018 Du kommer da ikke til at bruge mindre plads med to hunde i et bur samt en i et bur for sig selv, end hvis du har tre bure.
    For buret hvor du har to hunde i skal jo være så stor, at der er plads til begge hunde. Det vil sige at de begge to kan ligge udstrakt i bure, og så kan man jo alligevel bare have tre bure.
    Jeg ville aldrig putte to så store hunde ind i et bur. Forestil dig lige, hvis de skulle gå hen og blive sure på hinanden mens du er ude at køre på motorvejen ……

Der findes altså masser af løsninger til at have tre hundebure i bilen, blandt andet to bure med ind/udgang af bagklappen og et bur bagved med udgang af sidedøren. Hunden bagved burene med indstigningen f bagklappen kunne også ligge løs bag ved buret.
    I en Berlingo eller Caddy lignende bil Kan der snild være tre bure, ellers så er der også hundetrailere.

Ham her laver bure til rimelige penge, han har masser af gode ideer, hvordan man får et eller flere bure til at være i de forskellige biler.
    http://bechtrade.dk/

• #17   19. jul 2018 Mine hunde gider ikke ligge tæt - og der ville blive ¨ballade hvis de var lukket i samme bur, da de ikke kan have dere "ego'er" der...
    Vi har et bur til hver hund, når vi kører i bil - af sammen årsag har vi så en transit da der ikke er nogen personbiler med plads nok.. smiley

• #18   19. jul 2018 Vi har fire i samme rum i bilen uden problemer.
    I hundetraileren ligger de to og to.

• Ansofie K
    Ansofie K Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Svar: 46
    #20   19. jul 2018 her har jeg to i samme bur under kørelse og det har de været vant til fra den ene var hvalp, de er så også to som sover sammen. plus de er meget ens når de er ude og køre. begge ligger sig ned eller så sidder den ene stille og rolig og kigger. der det oftes går galt, er hvis den en bare vil sove hvor den anden stresser. min veninde har haft tre i samme uden problemer, men ja vores hunde er vandt til at man skal være sammen i et bur om det under kørelse eller hvis vi er nogen steder.

• #21   20. jul 2018 Jeg har 4, de sidder i hver deres bur. De kan sagtens sidde sammen, og har også gjort det, hvis vi har skullet have ekstra gæstehunde med, men jeg bryder mig ikke om det i længere perioder. Mine bruger meget tid alene i bilen og selvom de aldrig nogensinde har haft konflikter indbyrdes, så synes jeg alligevel det er for risikabelt.

Hvis jeg kun havde spaniels, ville jeg nok ikke tænke så meget over det - da de elsker at ligge tæt. Men de to gamle blandingsbanditter bryder jeg mig ikke om at tvinge til en sådan nærkontakt i længere tid, selvom de sagtens kan.

Min veninde har dog alle sine 3 (labradorer og spaniel) i samme bur uden problemer.

• #24   20. jul 2018 Ja, det med om hundene evt. kan blive uvenner over et eller andet i buret er bestemt også noget jeg tænker på. Jeg kunne aldrig finde på at sætte Cairnen og Perle i samme bur: Cairnen kan godt engang i mellem få en 'terrier-raptus' og blive temmelig sur på Perle. Normalt vender Perle sig bare om og går, men det er jo umuligt i et bur og presser man Perle så svarer hun igen. Og så er der lige pludselig MEGET stor forskel i størrelsen på en Cairn og en dober.
    I vores to første biler var der ikke plads til hundebure så vi havde vores to hunde på bagsædet. Den ene af hundene var egentlig ikke superglad for at skulle ud og køre og endte altid med at sidde i bunden af bilen, mens den anden lå og bredte sig på hele bagsædet. Da vi fik en bil med plads til bure og et godt bur. Så begyndte den hund pludselig at elske at kører bil: hun har simpelthen følt sig klemt af den anden og oplevet det som virkelig rart nu pludselig at have sit eget 'space' som den anden ikke kunne møve sig ind på.

• #25   20. jul 2018 Beklager, jeg var lige pludseligt arbejdsramt, så jeg var lige væk. smiley

Men tak for alle svarerne og inputs'ne.

At hundene ligefrem skulle komme op og slås ville være meget mærkeligt. De sover i forvejen tit klods op og ned af hinanden. Desuden er ingen af racerne (Grosser og Broholmer), racer der normalt slås.

Jeg har i ihvertfald aldrig nogensinde oplevet nogen af dem lægge op til ballade. Hverken med fremmede hunde eller endnu mere utænkeligt med hinanden (ville da også være skrækkeligt hvis det skete. Sikke en slåskamp).

En Transit er ikke en løsning, da jeg også har børn der skal med. Desuden er det reelt sådan en jeg har i forvejen, da Ford Tourneo Custom (9 personers) i lang udgave reelt er en ombygget Transit og af hvad jeg ved findes der ikke større hvid-plade bil

Jeg tror ikke at det går hvis jeg får lavet et bur med 3 mellemrum, for det knibe for hundene at dreje sig rundt. Mellem hjulkasserne er der 1350 cm bredt. Det vil give en "burbredde" pr. hund på 450 cm. Det er nok i underkanten til at de kan dreje rundt.

Hvis jeg i stedet satte et gitter op til bagereste sæderække vil de jo have 1350 på smalleste stede og 1775 på bredeste og med en dybde på cirka 1200.

Så kunne jeg få lavet et "bord", som de kunne stå under det, så bagegen kunne ligger oven på bordet. I højden har jeg nemlig 1382, så der er lidt at give af. hundene er cirka fra bund til top af hovedet omkring 600 og så kunne jeg godt have plads til alt bagagen på en ferie tur til alle.

Men så ville alle 3 stå sammen. Derfor mit spørgsmål til erfaringer.

Jeg kan se at de er meget forskellige. smiley

• #26   20. jul 2018 Jeg tror også, at det afhænger rigtigi meget af dine hunde smiley

Min egen kunne godt være lidt småhysterisk hvis noget ikke gik hans vej ift. den anden hund - hvis den fx kom til at jokke på ham eller lignende. De sad ikke i bur, men bare bag i bilen (Mazda 626, to schæfer-str. hunde).
    Men dine hunde lader til at være mere afslappede ift. hinanden

• #27   20. jul 2018 Er du sikker på, at dine hunde kun er 600 høje til toppen af hovedet?
    Selv mine små huskyer er mindst 800 smiley
    Det er derfor jeg ikke har bure, for så kan de ikke sidde oprejst smiley

• #28   20. jul 2018 Jeg er altså forvirret.. Mener du virkelig at dine hunde er 600 CM til toppen af hovederne? Så vidt jeg ved er det 6 meter... Og så stor en hund har jeg dog aldrig set... smiley

• #29   20. jul 2018 Jeg er ret sikker på, at Martin regner i mm smiley
    Selvom jeg godt kan se, at han skriver CM i de første sætninger. Godt nok også en stor bil, der er 1350 cm bred smiley

• #30   20. jul 2018 Tja, der står nu cm flere steder.. Hvilket var grunden til min forvirring smiley

• #32   20. jul 2018 Ja det var lidt min tanke også.. Haha
    Overvejede om vovserne var 4 meter lange eller hvad, hvis de ikke kunne vende på den plads smiley

• #33   20. jul 2018 Ups. det er naturligvis mm. Cm er en fejl, det er fordi at da jeg googlede bredden var det opgivet i mm, og så blev det lidt en blanding. :-D. Men tallene er mm.

@Karina.
    Du har ret, der målte jeg også forkert det skal nok nærmere være 900 mm højt. Men stadig plads nok til bagage.

• #34   20. jul 2018 Okay, haha smiley
    Fair nok smiley

• #35   20. jul 2018 @Kris.
    Nu er det hunde, så man skal aldrig sige aldrig. Det er bare meget svært at forstille sig. Vi har aldrig haft nogen som helst form for optræk til det mindste ballade. Aldrig.

• #36   20. jul 2018 Du har nok ikke rigtig anden løsning end at have dem sammen og det går sikkert også fint. 45 cm vendeplads vil da være alt alt for lidt til dine hunde. Jeg har to bure i min bil der står ved siden af hinanden bagi. Perles bur er 55 cm bredt og Clintons 45 cm. Det hænder at de bytter plads når de drøner ud til bilen og hopper ind, hvis bagsmæk og burlåger står åbne. Perle skal da sno sig noget for at vende på de 45 cm smiley Hun er 67 cm og høj og vejer 33 kg.

• #38   20. jul 2018 en træningskammerats 2 border collie tæver kom op at slås inde i buret - det er noget lort når det sker, for ingen kan trække sig!

• #39   20. jul 2018 @Anna.
    Ja, det er også min bekymring. Jeg lurer også på om jeg kunne få lavet et bur som løste det.

Alternativt har jeg set sådan nogen hundetrailere. Det er selvfølgelig også en mulighed. Men 80 km i timen på motorvejen. Gab....

Også træls at jeg ikke har en lille race. Så kunne jeg stable burene og have 12 med ad gangen. smiley

• #40   22. jul 2018 Vi har et stort dobbelt bur, med midter plade, den har vi kun i, hvis der er tæver i løbetid, ellers er der 3-4 (mellem størrelse hunde) sammen i buret uden plade i, det er et bur der fylder hele bagagerummet, og skråner ind under bagsæderne, så der er rigtig god plads.

Kommentér på:
Mere end en hund i et bur?

Annonce