Spørgsmål omkring hvalp {{forumTopicSubject}}
Så nærmer den store dag sig snart (Læs: d. 31/3)
Vi har dog stadig nogle uafklarede spørgsmål, som vi tænkte at I kloge mennesker kunne hjælpe os med? ^^
1. Vores underbo har en hund (Amstaff blanding). Hunden gøer nogengange nede i deres lejlighed, når folk går forbi. Vi kan sagtens høre det heroppe, og er lidt bekymrede for om den vil "lære" vores hvalp at det er okay at gø? Og hvad kan vi i så fald gøre, hvis vores hvalp reagerer på det? Vi vil ikke have en gø-konkurrence imellem de to hunde, da det ville være absolut uudholdeligt for både os og de andre i opgangen. Så hvordan skal vi forholde os til dette?
2. Når vi skal lære hunden at være renlig, kender vi godt de grundlæggende regler: Ud at tisse efter leg, søvn, spisning osv osv. MEN hvad nu når hvalpen begynder at snuse i gulvet og gå rundt i cirkler? Altså når vi kan SE at den skal tisse. Vi bor på 3 sal, og jeg ved skam ikke om jeg kan nå at løbe ned af trappen med hvalpen i armene inden den tisser? *gg* Har I et godt råd til denne situation, bortset fra at blive overtisset? ^^ og hvordan påvirker det vores renlighedstræning?
3. Alene hjemme træningen har vi tænkt os at begynde på med det samme når hvalpen er kommet hjem hos os. Dvs. ca 1 min i starten og så langsomt sætte tidsrummet op, men vi er lidt i tvivl om hvorvidt vi skal lukke hvalpen alene inde i vores soveværelse? eller om døren skal være åben, så kattene har fri adgang derind til også? Vil I ikke mene at det er et vurderingsspørgsmål mht hvordan kattene har reageret på hvalpen?
Jeg håber at få nogle konstruktive svar på mine spørgsmål
Knus cemile
okt 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 434
dec 2005
Følger: 47 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 130 Svar: 845
okt 2006
C., V. & Co. : Det lyder som en god idé med avisen Det havde jeg slet ikke tænkt på *gg* for jeg kunne lige se mig for mit indre blik fræse ned af trappen med en hvalp, som havde tændt for vandslangen *gg*
jeg sender dig lige en besked over BC mht den artikel der
nov 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 34
Jeg har selv boet på 3 sal og gjoert vores hund renlig, jeg løb ned hvis jeg kunne se hun begyndte at gøre sig klar, jeg tog og løb, og har aldrig gjort det på mig, så det kan godt lade sig gøre :o) ed lidt sved på panden
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.749
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.714
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 55 Svar: 421
Vi har gjort det at når han som lille begyndte at reagere ved at der var nogen ved døren, knurre eller gø, så de første mange gange åbnede vi og lod ham se at det var naboen, posten, trappevaskeren eller hvem det nu var, og spurgte også om de ikke ville hilse på ham fordi han var lidt bange for hvem der larmede der ude... Da han havde lært hvem det var eller at de aldrig var nogen farlige, men f.eks. hunden gøede og han alligevel var fristet til at give lyd, så sagde vi "Shhh" og lyden fik ham i forbavselse til at holde mund og så blev han jo rost og afledet fra det der interesserede ham. Hvis han i dag stiller sig op ved døren, eller begynder at se mærkelig ud over en lyd, så igonere vi eller afleder ham, og viser at vi overhoved ikke kan forstå hvorfor han synes den lyd er farlig og spændende, og så dropper han det også selv. Enkelte gange har vi sagt "Nej", men har kun yderst sjældent været nødvendigt.
Sikke en lang smøre, håber det kan bruges...
Mht. renlighed, så lærer man hurtigt at se det i tide, altså at nu skal der ske noget, og så er det om at løbe strækt. Kan somregel nås. ;P Bor selv på 2. sal, og ja, har da haft et par uheldige episoder, men ikke være end man overlever det... Nogen forslår man bærer hvalpen på ryggen da den så vidt muligt vil undgå at tisse på sig selv, men er ikke sikker på om den ide holder.
Jeg ville nok holde den i soveværelset i starten, men mest fordi at mindre plads gør den langt mere tryg i starten, har den en hel lejlighed så vil den måske blive nervøs og stressset...
Ihh, rigtig meget god fornøjelse med det hele!
okt 2006
Er der nogen der endeligt kan be- el. afkræfte at hvalpen ikke vil tisse på sig selv hvis man vender den på ryggen? ^^ For synes det C., V. & Co. siger med at vi skal undgå at give den en masse uklare situationer mht. renlighedstræningen umiddelbart lyder fornuftigt og jeg kan desværre ikke styrte ned af trappen pga en knæskade. Så jeg vil umiddelbart mene at vi skal bruge en avis herhjemme, hvis det allerede er for sent.
***René***: Ja, det kunne jo være at det hjalp at blive udenfor, men vil hvalpen ikke være for stresset efter en køretur på en time, og så direkte ud i en ny have til at kunne tisse der? Så vi skal blive nede og lege med den til den skal tisse? ^^
Ann-Mai K: Ja, det lyder ganske fornuftigt at gøre som du siger mht at lære den ikke at gø Så må vi også finde nogle øvepersoner vi kan overtale til at gå frem og tilbage udenforan vores dør, med godbidder
Men bare bliv ved med at komme med gode råd, allesammen Det er jo godt, det her
okt 2006
Evt. omkring det med at vende hvalpen? og om kattene skal have adgang til det rum hvalpen skal være i i starten?
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.749
Men det var intet problem, jeg sad jo bare på græsset med kaffen og legede ganske lidt med hende
Spørgsmål omkring hvalp