Leger min hvalp for voldsomt? {{forumTopicSubject}}
Når hun er ude og lege hos sin lege kammerat (en ældre hund på 10år)
Så har hun det med at nappe ham i hovedet, imens de leger rigtig voldsomt (hopper op af hinanden hele tiden) og i dag sagde ejerene fra da de mener deres egen hund ikke siger fra over for noget som helst af sig selv da den er så god af sig.
Mit spørgsmål er så ville hunden ikke selv sige fra hvis den ikke brød sig om det og min hvalps nap gjorde ondt. for mig ser jeg bare en hvalp der nemlig er rigtig rigtig glad for at se sin lege kammerat?
og jeg troede/tror da at det er helt normalt at en hvalp vil lege sådan?
ret mig hvis jeg tager fejl og fortæl gerne hvis det er et problem og hvordan jeg skal løse det.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.142
Jeg har en af hver.
Zenta skal nok sige fra hvis ikke hun gider det og så er det ligegyldigt hvem eller hvad hun skal sige fra overfor.
Laika derimod siger ikke fra, hun bliver nemt trynet, så der siger jeg eller Zenta fra på hendes vegne.
okt 2011
Følger: 10 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.091
Min hund siger i nogle tilfælde kun fra, hvis hun bliver bange, eller presset, og der skal hun slet ikke ud, så jeg siger fra for hende. Nu leger hun ikke med fremmede hunde, og sjældent med hunde vi kender. Men uanset hvad det handler om, så læser jeg min hund bedst, og siger fra for hende, hvis jeg kan se noget bliver for meget.
Og andre gange siger hun fra for fuld skrue.
Det kommer an på hund og/eller situation.
Jeg synes du skal lytte til de andre hundeejere. Hvis de kan se, at det er for meget for deres hund.
feb 2018
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
okt 2011
Følger: 10 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.091
Men det er sikkert helt normal hvalpeleg, men det betyder stadig ikke, at det ikke kan være for meget for den anden hund.
Hunde kan også have forskellige måder at lege på.
feb 2018
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Jeg har oplevet flere hunde, der ikke siger fra, og det ville være at overskride deres grænser voldsomt, hvis man bare bliver ved, fordi de "ikke siger noget til det".
For at løse det ville jeg bare stoppe min hvalp og aflede hende med noget andet. Genoptager de begge legen, fint, men hold øje med det og afbryd hvis det bliver for voldsomt.
Det behøves ikke være mere end det eller nogen større irettesættelse. Så finder hun hurtigt ud af, at det sjove (legen) bliver stoppet, hvis hun er for voldsom
feb 2018
og det skal lige siges jeg er slet ikke fan af i irettesættelse kun hvis hun går direkte imod det jeg siger og jeg ved at hun ved at det må man ikke. og det sker heldigvis næsten aldrig.
Det skal så også lige siges at det er meget nyt for hende stadig at lege med en anden hund så kan et eller andet sted godt forstå at det er svært og få kontakt til hende når det er.
Men griber jeg det rigtigt an med at tage hende i snor og hjem når hun begynder på det, eller burde jeg måske løfte hende væk fra ham i stedet og sidde med hende og så når jeg kan mærke hun er rolig så slippe hende. tænker det må vel gøre det samme i længden altså at få hende til at se legen bliver taget fra hende når hun napper. ?
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
Køb evt et stykke legetøj og gør det unikt ved kun at lege med det meget sjældent og kort tid. Og så hav det i lommen som afledning.
aug 2008
Følgere: 1082 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.757
Da min var hvalp elskede han også bryde/bidelege. Han hoppede op og nev/hev i pelsen på legekammeraten. Tæven han voksede op med var mest til løbelege, men tog sig ind imellem tid til at lege på hans måde - til stor glæde for ham
Jeg synes det er super, at ejer har sagt fra for deres hund og at du så er gået hjem. Jeg ville måske kigge efter en legekammerat som leger på samme måde som din hvalp, for hvis det er det hun nyder, så skal hun da have lov - med den rigtige kammerat
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.368
feb 2018
Grunden til jeg synds de er værd og samle på er fordi de fleste her hvor jeg bor er sådan nogle typer der trækker 30års kortet osv. Og tror de ved alt (også hvad der er bedst for mig) og sådan nogle gider jeg ikke.
Angående legen så er det meget lidt som i rigtig lidt nogle gange kommer det til sidst i legen (inden vi går de leger normalt maks 20min) men idag var det det allerførste hun ville og han var jo ikke gearet op ligesom hende så hurtigt da han er en ældre herre (hvilket er fuldt ud forståeligt)
Så det er ikke fordi hun ikke må overfor ham de skal bare være på samme bølgelængde og begge være med på den og det var ikke tilfældet idag. Og så er det jo kun godt ejerne siger stop når deres hund ikke gør det.
Blev ikke bandlyst eller noget de sagde også jeg kunne komme igen snart men det har jeg ikke lyst til uden at have en løsning på problemet som jeg også har fået igennem jeres råd.
PS der er tale om de samme racer
mar 2007
Tænker at du måske kunne ha gavn af at starte på et unghunde træningshold - der er jævnaldrende og hundeleg også en del af det plus det er et godt sted at finde gode venner til ens hund..
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Så vil legen ofte blive mere balanceret er mit indtryk. Ellers hvis man starter ud med at gå tur sammen så lærer hundene også at ikke alt behøver at handle om vild brydeleg. Men at snuse sammen, løbe sammen osv også er sjovt.
Men ja meget fysisk leg kan blive for meget især for en ældre hund. Den skal jo også kunne holde til det
Så hjælp din hund med at finde nogle måder at ændre legen på. Ellers ricikerer i jo en dag at møde en hund der faktisk siger fra. Og er din hvalp vandt til meget løs snor kan det komme som en chok
Når en anden hund pludselig bogstavligtalt banker røven ud af hovedet på den.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.018
Hun har også bevist at bide i forben og øre er sjovt. Din hvalp er for vild til den hund men ikke unaturligt vild adfærden skal bare bremses. Hold godt øje med den anden hund. Du kan se det mens i som ejere hilser på hinanden om den anden hund er bange eller begejstret. Følelserne kan godt ændre sig men du kan få et tydeligt tegn inden de to overhovedet har hilst på hinanden.
Vi leger nærmest kun med hendes bror og de andre på træningsholdene.
mar 2007
aug 2008
aug 2008
Stoppes kun hvis den ene ikke længere har lyst og dette ikke lige respekteres.
feb 2018
Prøver også så vidt muligt og læse deres hund hver gang vi kommer hos dem så flyver den hen til min hvalp (på en god måde) men min hvalp går jo direkte i lege mode når hun ser en stor kammerat der tonser hen i mod hende. Han ville nok bare gerne have hilst her sidst da det var ude på en gåtur men min maggie troede jo nok det var en opstart til en voldsom leg
(han tonser altid imod hende når han får øjne på hende, og så slipper jeg hende fri og så får de lov og vælte ind i hinanden og flyve rundt)
Men ja jeg må nok på udkig efter en lidt yngre hund tak for jeres svar alle sammen
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.018
Leger min hvalp for voldsomt?