{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
812 visninger | Oprettet:

Løbetid 1 gang årligt erfaringer/viden søges {{forumTopicSubject}}

Hej alle i kloge hoveder smiley

Jeg har primært altid haft tæver (med en undtagelse), og de er alle kommet i løbetid 2 x årligt ca hver 6mdr nærmest på dagen.. Nu har jeg så fået Mille (fransk bulldog på 1år 7mdr) og hun har pt kun været i en løbetid (medio juni 2017) dvs det er ca 9mdr siden og der er INGEN tegn på at hun er på vej i løb... Så jeg er begyndt at mistænke at hun er en af de tæver der kun kommer i løb en gang årligt... kunne læse at det ikke er helt unormalt men hvor normalt er det egentlig? og er det fordi hun ikke fungere optimalt sådan reproduktions mæssigt eller er der bare forskel på hvor tit de kommer i løb? Giver det på nogen måde grund (udover de normale) til at sterilisere hende?

Må hellere lige nævne at første løbetid gik fint uden noget unormalt og ej heller tegn på falsk drægtighed eller andet..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løbetid 1 gang årligt erfaringer/viden søges
  • #1   23. mar 2018 Gaia havde en lidt alternativ tilgang til det med løbetider. Da jeg fik hende (2 år gammel) havde hun ret præcist 6 mdr mellem løb. Herefter lagde hun cirka en måned til mellem hver løb, til der var knapt et år mellem løb, og det interval holdt hun så, indtil hun fik cyster på æggestokkene der fuckede lidt op i hormonerne og hun blev sterilliseret.

Jeg har ikke kendt mange tæver med et helt år mellem løb, men mere end seks måneder er absolut ikke usædvanligt. Som jeg husker det havde min barndoms islænder også længe mellem løb - jeg tror ikke et helt år, men måske 9-10 mdr.

Ang. fertilitet tvivler jeg på det har noget at sige - i nogen racer er det jo faktisk normen ikke at gå i løb mere end ca. 1 gang årligt.
    Og kigger man på ulve og vilde hunde, så er løb også en årlig, ikke halvårlig begivenhed.

• #2   23. mar 2018 Håber dælme ikk hun har cyster! Hvad var symptomerne på det? - kun det med længere mellem løbetiderne?

• #3   23. mar 2018 Nej nej, bare rolig, længe mellem løbetiderne havde hun i flere år, det var først da hun blev en ældre dame, at hun fik cyster. Symptomerne var primært en ændret adfærd overfor andre hunde, mest min mors tæve - hun blev sådan strid kælling agtig med hang til at trykke og dominere andre hunde. Hun blødte mere i løbetider og intervallet blev kortere. Jeg ser ingen grund til at forbinde lang cyklus med cyster eller andre dårligdomme smiley

• #4   23. mar 2018 Okay, er jo netop min tanke - om det er fordi der er noget der ikke er som det bør være.. Eller om hun feks bare ikk fungerer optimalt reproduktions mæssigt - ikke fordi hun skal ha hvalpe men..

• #5   23. mar 2018 Men hvorfor skulle hun ikke fungere optimalt? Cirka seks måneder er normen for de fleste hunde/racer, men masser af hunde falder udenfor normen og går enten længere eller kortere tid mellem løb.
    Hvis du havde sagt det var et par år siden sidst, så ville jeg nok være bekymret. Men alt mellem ca. seks måneder og et år ville jeg opfatte som helt i orden. Var der tale om en voksen tæve, der normalt gik 6 mdr. i mellem og der så pludseligt gik et helt år, ville jeg måske også lige få hende tjekket - men længere mellem løb kan sagtens være normen for den tæve du har nu.

• #6   23. mar 2018 Ja okay - er også bare fordi jeg aldrig har kendt nogen der har haft tæver med så lang tid imellem og aldrig har haft hund der har haft det sådan heller.. Og jeg sammenligner det nok lidt med når mennesker ikke har regelmæssig menses - at der så kan være noget galt/at systemet ikke fungere optimalt.. Er nok derfor jeg tænker sådan smiley

• #7   23. mar 2018 Men selvfølgelig kan det også være at hun lige skal ind i en rytme - hun har trods alt kun været i løb en gang, så måske bliver det senere mere regelmæssigt..

• #8   23. mar 2018 Kan se de skriver nogle steder at går der mere end 12mdr imellem tages det som sygdomstegn men at nogle kommer i løb 3gange årligt og nogle 1 men det mest normale er 2 gange årligt..

• #9   23. mar 2018 Hos min race (whippet) er det ret normalt med mere end 6 måneder mellem løbetiderne, min ældste på knap 8, havde før hun blev steriliseret for godt 1½ år siden 9-11 måneder imellem.
    Den ældste på 3½ har omkring 8 måneder imellem.
    Det er heller ikke ualmindeligt, at tæverne er 1½-2 år gamle før første løbetid. Bortset fra Bianchi min yngste, der kun var 13 måneder, har mine tæver været 19-26 måneder ved første løbetid.

• #10   24. mar 2018 Okay tak Kirsten smiley

• #12   24. mar 2018 okay så er det vist mere normalt end jeg først troede - kan det ikk også være at hendes løbetid lige i starten er uregelmæssigt og derfor lader vente på sig? - eller er det mere sandsynligt at det bare er sådan hendes cyklus er vil du mene kennel Hearthitter?

• #14   24. mar 2018 Ja praktisk set er det rart smiley Mille skal steriliseres på et tidspunkt er planen.. Men er nu kommet lidt i tvivl da jeg har haft en der blev inkontinent - og hvis det kun er en gang om året så er det også lidt nemmere..

• #15   24. mar 2018 Jeg har en tæve som løber hver 8. måned. Det er nyt for mig. Mine andre.tæver løber/løbede hver 11-14 mdr.

• #16   24. mar 2018 Mine forældres hund kommer kun i løbetid en gang om året, og hun fejler ingenting, altså udover at hun er sær smiley

• #17   24. mar 2018 Har altid været vant til at have tæver der går i løb hver 10.-12. måned. Så jeg blev noget overrasket over Sif der startede som 6 mdrs og var i sin 2. løbetid på hendes 1 års fødselsdag. Jeg må nok bare affinde mig med at hun går i løb ofte.

• #18   24. mar 2018 Jeg har mor og datter der går i løbetid ca. hver 10. måned. Der er ingen problemer med "produktionen" som begge har fået helt normale kuld størrelser og hvalpe. Faktisk synes jeg at det er skønt at de ikke går i løb oftere, men lidt nedern når man regner med hvalpe smiley

• #19   24. mar 2018 De fleste af mine tæver er kommet med ca. 6 mdr.s interval, så lige efter bogen, men Peia havde lange intervaller - 1 år eller mere - mellem de 3 første løbetider, så ændrede det sig og hun begyndte at være i løbetid med de normale 6-7 mdr. imellem, så det kan altså godt ændre sig som tæven bliver fuldvoksen.

Og Peia havde heller ingen problemer med fertilitet. Hun var nem at få drægtig og fik 10 hvalpe, så ingen indflydelse der.

• #20   24. mar 2018 Tusind tak alle sammen smiley Dejligt at vide at det er helt normalt og endda kan ende med at ændre sig til hver 6mdr smiley

• #21   24. mar 2018 Mine welsh tæver har 9-9½ mdr, imellem, så ikke unormalt her smiley

• #22   25. mar 2018 Min kører ret præcist med løbetid hver 8. Måned. Sammenlignet med hende havde min fars gamle tæve løbetid hver fjerde måned smiley Det endte med hun blev steriliseret. Hun var jo konstant præget af hormoner.

• #23   25. mar 2018 Så hellere lidt længere mellem løbetiderne end hver 4mdr! Tænker også på hvor mange hormon påvirkninger kroppen skal igennem - der må også være øget risiko for brystkræft med en hund der går så ofte i løb tænker jeg..

Kommentér på:
Løbetid 1 gang årligt erfaringer/viden søges

Annonce