{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.130 visninger | Oprettet:

3 problemer med min unghund {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Ellie er blevet en rigtig teenager, hvilket hun selvfølgelig skal have lov til at være. Men jeg har fået 3 problemer med hende, efter hun er kommet i teenage humør, som jeg har brug for hjælp til at løse smiley

Det første problem omhandler vores kat Atlas. Ellie har fået den idé at det er skide sjovt, at løbe direkte ind i Atlas og vælte ham. F.eks. kan han gå fredeligt henover stuegulvet, også kommer Ellie buldrende og vælter ham. Atlas kan ikke finde ud at sige fra, og prøver at flygte, men så kommer Ellie bare efter ham igen og vælter ham.
Der var lidt ala det samme problem med hende da hun var hvalp, men lige så snart hun havde lært ordentlig nej, holdte hun op med det.
Det er et ret stort problem, for det har resulteret i at Atlas har ændret adfærd efter det er begyndt. Han er normalt en meget kælen kat som meget gerne vil være tæt på os mennesker, men efter Ellie er begyndt med dette, bruger han stort set alt tid på at gemme sig og vil helst ikke være sammen med os mennesker.
De kan stadig være fine venner, og kan stadig ligge og putte og være søde mod hinanden, så det er ikke fordi det er hver gang Ellie ser Atlas at det her sker.
Jeg har prøvet med 'nej' ligesom da hun var hvalp, men der er ingen reaktion. Hun ignorer mig fuldstændigt. Så har jeg prøvet med at distrahere hende med alverdens godbidder og legetøj, men det er kun interessant et kort øjeblik, også er hun tilbage til katten. Jeg har prøvet at tage hende fysisk væk, altså tage hende i snor. Det resulterer i hun bliver hidsig og begynder at gø og knurre, og gør alt for at slippe ud af snoren. Jeg har skruet meget op for aktiveringen af hende, uden noget resultat. Også roser jeg hende selvfølgelig når Ellie ikke vælter Atlas, men bare lader ham gå over stuegulvet...
Hvad kan jeg mere gøre?

Det andet problem omhandler indkald. Ellie har virkelig været dygtig til indkald, men det er hun ikke mere.. Jeg kan næsten ikke kalde hende til mig længere. Har prøvet at træne det forfra. Har prøvet med ekstra lækre godbidder og legetøj, men det hjælper ikke rigtigt. Når hun endelig kommer bliver hun rost til skyerne. Jeg har nok bare lidt brug for råd til hvad jeg kan gøre for at hun kan få et sikkert indkald igen.

Det tredje problem omhandler mødet med andre hunde på tur. Når Ellie ser en hund kan hun have to reaktioner. Den ene er at hun stopper fuldstændigt op og fryser og nægter at gå videre. Igen virker hverken legetøj eller godbidder. Og hun kan altså stoppe op mange meter før den anden hund overhovedet er i nærheden.
Den anden reaktion er at hun ikke kan komme hurtigt nok hen til den fremmede hund. Hun begynder at trække fuldstændigt sindsygt. Her stopper jeg bare op.
Fælles for begge situationer er at jeg ikke kan få kontakt med hende. Legetøj og godbidder er bare irriterende i hendes verden i disse situationer.
Når hunden så er ved os, og hun kan få lov til at hilse er der ikke flere problemer.
Hvis hun så ikke må hilse fortsætter problemerne. Hun begynder at gø/knurre at den anden hund, og vil ikke gå forbi hunden. Jeg kan stadig ikke få kontakt til hende. Når hunden så er ude at syne, bliver Ellie meget stresset og har svært ved at falde til ro igen.
Jeg vil meget gerne lære hende at gå forbi hunde uden det helt store drama, og uden hun stresser så meget op.
Hun har før kunnet gå forbi uden at gø og uden at stresse op, men hun har altid haft problemer med at stoppe op, og jeg har altid haft problemer med at få kontakt med hende.
Hvad skal jeg gøre?

Mange tak på forhånd for evt. råd og andet! Og undskyld for det meget lange emne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  3 problemer med min unghund
  • #1   22. mar 2018 Indkald, lang snor på, hav lækre guf, kald ind, kommer hun ikke haler du hende ind i snoren mens du kalder, ros og godbid når hun er hrnne hos dig.

    Hun må ikke opleve at hun ikke behøver komme, jo mere hun oplever det, jo bedre vil uvanen sidde fast.


    Det resulterer i hun bliver hidsig og begynder at gø og knurre, og gør alt for at slippe ud af snoren.

    Så må hun skabe sig, jeg ville ignorere skaberiet. Ellers så kunne man give time out, sæt et gitter op, og så hale hende derind når hun er efter katten.

    Men jeg er ikke super erfaren, så håber andre herinde vil komme på banen, og gerne rette hvis mine råd er forkert eller lignende


  • #2   22. mar 2018 To af problemerne kan du få løst med regelmæssig træning hos en dygtig instruktør på en træningsplads blandt andre hunde.


  • #3   22. mar 2018 jeg har ikke nogle gode idéer til at løse problemerne, men sørg for at få gjort noget ved det sidste problem. Chico opførte sig på samme måde (pga. utryghed/angst) og jeg fik ikke knækket koden og hans adfærd over for andre hunde er blevet værre og værre - det er et temmelig stort problem nu.

  • #4   22. mar 2018 Tak for råd Salla. Vil prøve med den lange snor smiley

    Malene - jeg vil også rigtig gerne, men har ikke muligheden pt. Vi er ofte i hundeskov/hunde park hvor hun møder en masse hunde helt uden problemer:)

    Kris - jeg ved bare ikke rigtig hvordan så derfor søger jeg råd smiley


  • #5   22. mar 2018 I forhold til katten så havde jeg meddelt hunden at det der det edderrøvme sluttede lige nu. Og den ville ikke være i tvivl om hvad jeg mener uanset om den har indlært et nej eller ej, så fatter de et brøl af den anden verden.
    Man bruger simpelthen ikke andre i flokken som legetøj.
    Slut færdig og nultolerance.


  • #7   23. mar 2018 Ziva glemte hvad indkald betød da hun var 9 måneder. Hun fik 25 meter sporline og så løb hun afsted. Jeg fløjter og kommer hun ikke, trak jeg til hun sad ved mig og roste. Hvis hun stressede blev vi stående. Hvis hun blev vildt opsat på noget i en retning, gik jeg bare den anden. Nogle dage er hun dygtig og så kommer vi langt fordi vi aldrig laver uvendinger og i morges kom vi kun en km væk fra bilen.

    Vi har fået genvundet ret meget af vores indkald med sporline - også når hun ikke har den på. Hun er snart 1 år.

    Angående katten er der bare nultolerance. Ellie skal på ingen måde være i tvivl om at det er på ingen måde okay. Jeg var fløjet op af sofaen og havde brølet af Ziva. Opførsel fuldstændig uacceptabel. Hvis der ingen tvivl er, gentager de forhåbentlig ikke. Du vil modtage et par tests fordi det er gået godt nogle gange.

    Det tredje problem er meget nemmere med en adfærdstræner der har stor erfaring. Vi er selv lige begyndt til privattræning for bl.a. denne årsag fordi jeg skal være helt sikker på det bliver trænet væk og jeg er alt for uerfaren til at stole fuldstændig på mig selv


  • #8   23. mar 2018 Ginne - Jeg har skam prøvet at blive sådan rigtig gal på hende. Sådan virkelig. Men hun stopper kun lige op, kigger på mig og fortsætter.

    AG - Jeg har prøvet det med at stoppe med at se andre hunde i hundeskov i en periode. Og der blev hun bare endnu mere tosset hver gang vi mødte en hund. Men ja måske skal jeg lade være med at lade hende hilse på andre hunde på tur i en periode.

    Trine - Jeg må have skaffet mig sådan en lang line smiley Ja, har også tænkt det kræver en adfærdstræner, at få styr på.


  • #9   23. mar 2018 Hvis du har en petworld i nærheden, så har de flere forskellige sporliner i forskellig pris og kvalitet.

  • #10   23. mar 2018 Når hun stopper et sekund, har du så forsøgt at kalde hende hen til dig?

  • #12   23. mar 2018 Sala - Er ikke helt med på hvad du mener, med når hun stopper smiley

    Batdog - Tak for de gode råd :). Jeg vil nævne, at når der ikke er hunde i nærheden (og hun ikke er løs), kan jeg uden problemer få kontakt med hende. Det er først når der kommer en hund, at hun slår helt fra. Da hun var helt lille, havde vi lidt problemer med at hun ville hilse på alt og alle (mennesker, cykler, biler, scootere...). Med hjælp fra daværende hundetræner fik jeg dog lært hende at skabe kontakt med mig, inden der er nogen som passerer os. Jeg bruger stadig øvelsen. Den virker bare ikke når det er en anden hund..
    Men ja måske er vores gå ture ikke helt spændende nok. Jeg vil prøve at se om jeg kan gøre det mere spændende. Hun rigtig godt lide at lege, og er meget motiveret for leg. Så måske skal jeg blive bedre til at tage legetøj med på turen, og bare stoppe op og lege lidt med hende inden vi gå videre?

    Men jeg vil helt sikkert prøve det med den lange line!


  • #14   23. mar 2018 Du skriver at hun kort stopper, når du siger til at henere katten og så fortsætter. Kan du nå at kalde hende til dig?

  • #15   23. mar 2018 Batdog - Odense smiley
    Salla - nårh. Nej. Hun stopper kort, kigger på mig og fortsætter


Kommentér på:
3 problemer med min unghund

Annonce