931 visninger
|
Oprettet:
gode råd!?! (knurrer når han spiser) {{forumTopicSubject}}
hvordan får jeg shorty til at lade være med at knurre når jeg tager maden fra ham når han står og spiser??
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 65
dec 2004
Følger: 40 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 1.366
Når en hund spiser, skal den have lov til at være i fred. Tænk på, hvor irriterende der ville være, hvis der ustandselig kom nogen og skubbede og ville snakke eller lege når du sad og spiste.
For ulve og vilde hunde er det helt naturligt at vogte over maden - ellers er der en anden der spiser den ! En knurren misfortolkes ikke her - den respekteres ! Hunden får lov til at spise i fred. Men vi mennesker misfortolker den uvenlige knurren - vi tror det er en aggresiv handling. Det er det ikke !!!! At en hund knurrer ved madskålen er ikke tegn på manglende respekt for den, der nærmer sig. det er fortroligheden og tilliden der mangler. Hunden stoler ikke på den person der nærmer sig, mens den spiser, og derfor knurrer den af usikkerhed og angst for at nogen skal tage maden. Straf ikke hunden til at få mere tillid til en person. Tværtimod. Problemet bliver kun værre !!
Træningen går ud på at lære din hund at stole på folk, også når den spiser. Den skal vide at den får lov til at spise i fred. Sørg for at alle personer i familien og i hundens omgangskreds respektere, at hunden skal have fred og ro, når den spiser. Ingen må forstyrrer hunden mens den spiser!
Knurrer hunden - så bliv ikke vred, for det hjælper ikke. Lad som om du ikke har hørt noget. Prøv evt. at gabe et par gange. Det er en almindelig aggresionsdæmpende adfærd, som hundene selv benytter i lign. situationer, Det hjælper faktisk ind imellem (Prøv!) Man bliver ikke en dårligere leder, fordi man ikke reagerer på at hunden knurrer. Det er menneskelig prestigetankegang at tro det !
Men du tænker måske, man må da for søren kunne tage ting fra hunden...... Ja selvfølgelig. Men det opnår man ikke ved at tage for hårdt fat og tvinge sin vilje igennem. Det gør kun hunden mere bange og utryg.
Den enkleste metode er at lave en byttehandel med hunden. Du får det stykke legetøj den har, og den får en lækkerbidsken !Når den har spist godbidden, får den straks sit legetøj igen. Snart har hunden lært, at legetøjet ikke forsvinder, fordi du tager det et øjeblik. Og efterhånden når du har trænet godt, kan den sikkert også aflevere et dejligt kødben og stole på den får det igen ...
jun 2005
Følger: 85 Følgere: 77 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.033
Tænk bare den dygtige "leder" der kan skaffe så meget mad og ydermere deler med mig?
Gør det altid med nye hunde der kommer ind i mit hjem og den har aldrig fejlet...........
mar 2006
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 1 Emner: 209 Svar: 1.816
aug 2006
aug 2006
feb 2006
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 72 Svar: 634
jun 2005
Følger: 85 Følgere: 77 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.033
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 1 Emner: 182 Svar: 1.794
Du kan ikke helt sammenligne det men en hund/hvalp man selv har haft indflydelse på.
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Mit råd er det samme som Janie's, vil du tage noget fra hunden så byt altid med noget bedre (i indlæringsfacen) og / eller håndfodre ham i et stykke tid.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 8 Svar: 141
Du kan eventuel bruge lidt chips...så kan han rigtig høre dig spise...og sørg for at han kigger på når du gør det
Når du er færdig sætter du skålen ned til ham og lader ham spise...
Denne øvelse er rigtig god til hunde der er dominerende, eller bare er i "puberteten" og prøver kræfter...
I min verden skal hunden finde sig i, at maden bliver taget fra den...både pga eventuelle børn og hvis man nu tabte noget spiseligt på gulvet, så skulle man jo gerne kunne tage det op uden at få bidt hånden af...
Så ja man kan jo godt sige at hunden lider under en konstant tilpasning af hvordan vi mennesker vil have dem...
Håber du kan bruge det til noget konstruktivt :o)
Stine
aug 2006
gode råd!?! (knurrer når han spiser)