{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.121 visninger | Oprettet:

Rikke
Rikke
Følgere: 4 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.459

Dyrlægen gav en mavepuster... {{forumTopicSubject}}

Sorry.....det bliver langt, selvom jeg korter det meget ned smiley

Hunden har haltet on and off i 3 måneder. Vi har naturligvis været til dyrlæge flere gange, fået taget røntgen og grundig klinisk undersøgelse. Røntgen viste måske lidt gigt omkring de brud hun havde i 2 tæer som hvalp. Det var dog ikke noget, der burde skabe så mange problemer. Hun fik for en sikkerheds skyld Cartrophen indsprøjtninger, for at se, om det gjorde en forskel. Div. smertestillende blev også prøvet. Og naturligvis helt RO! Vi vidste hurtigt at problemet burde være i poten/poterne.

Hun havde en periode, hvor hun var rengående og bittesmå ture i roligt tempo blev startet - stadig rengående. Humøret kom retur! Så kom frosten og jorden blev hård og ujævn - så haltede hun igen nogen gange.
CT scanning på Faxe blev bestilt. Frygten gik på en brækket sesamknogle. I poten er sesamknogler bittesmå og kan være umulige at se på alm. røntgen.
I fredags rejste vi så til Faxe. Ved forundersøgelsen finder de så noget hudbetændelse mellem tæerne. Dyrlægen mente, at det kunne være grunden til, hun haltede. Det var jeg selvfølgelig komplet uenig i, for det har hun jo selvfølgelig ikke haft i 3 måneder. Det er kun de sidste par uger, vi helt har undgået at røre hendes poter for at give hende ro. Nå.....efter at have ringet til min egne dyrlæge, gik han med til at lave en alm. røntgen igen, og så måtte vi se, om han mente, der var grund til at lave CT. Der var lidt underligt at se på billederne, så hun endte med at blive CT scannet.

Resultatet......tja, det var lidt af en mavepuster. Der havde ikke helt været enighed om, hvilket ben hun havde haltet på, og det gav nu mening, for det viste sig, at hun havde knust 3 sesamknogler. 2 på den ene pote og 1 på den anden pote. Det er en rigtig skidt diagnose, for på sådan en lille hund, kan man ikke operere - det er i hvert fald temmelig satset at gøre forsøget. Og at operere hele 3 knusninger er urealistisk. Resultatet bliver næppe som ønsket.

Der er som sådan ingen behandlinger. Vi er blevet sat til at øge hendes bevægelse til det hun laver normalt, hvilket går imod al min normale fornuft. Vi skal prøve at glemme, at hun har knusninger. De dage hun halter skal vi selvfølgelig holde hende i ro. Dyrlægen har set hunde med 1 knusning få et godt liv, så tiden må vise om det også kan lykkes med 3 knusninger. De næste par måneder bliver afgørende.

Hvorfor skriver jeg så dette? Fordi den sag viser, at det ikke altid er lige let at diagnostisere. Selvom man tager til de bedste dyrlæger, skal man følge sin mavefornemmelse, og om nødvendigt stå fast. Jeg kunne være blevet sendt hjem for at behandle hudbetændelse.
Når det så er sagt, er jeg virkelig glad for, at vi rejste over til Faxe - Jeg har brugt dem før, og de er super professionelle og dygtige. Vi føler os altid godt klædt på, når vi tager hjem derfra.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlægen gav en mavepuster...
  • #2   31. jan 2018 Ingen ved det. Der er er ikke sket noget, vi på nogen måde har bemærket. Hun har altid været en, der skriger vanvittigt bare der er det mindste, så hvis det var et uheld, burde vi have bemærket det.
    Træthedsbrud er en mulighed.
    Vi aner jo ikke hvor lang tid, hun har gået med det. Hun kan i princippet have haft det i flere år uden at have vist tegn på det.

• #3   31. jan 2018 smiley

Pøj pøj med din lille hund - bedste ønsker herfra.

• #4   31. jan 2018 smiley Øv, for en besked at få.

Held og lykke med hende.

• #6   31. jan 2018 Det er ikke pga. selve frosten/kulden - men kun pga. den ujævne overflade. Det er det samme, hvis det f.eks. er perlesten. Det er helt logisk, at hun vil mærke det mere ved ujævnheder, for tæerne presses op, og den store trædepude, der beskytter sesamknoglerne, presses også ujævnt.

Jeg elsker mine hunde, men jeg skal kun have en hund, der kan leve et godt liv uden alt for mange begrænsninger. Lige nu må vi leve med, at hun ikke må arbejde, for hvis hun arbejder, tænker hun ikke, hun kører bare på. Så rotterne har frit spil pt smiley

• #8   31. jan 2018 Det kan ikke gro sammen, for det er ren krymmel. Knust.
    Man behøver ikke være dyrlæge for at se hvor problemet var, det så helt vildt ud på scanningsbillederne.

Groft sagt - enten lærer hun at leve med det - og bevæge sig på gode overflade - eller også gør hun ikke. Det er en meget irriterende situation, hvor man intet kan stille op. Vi kan kun håbe.

Hun er en humørbombe uden lige - hun har masser af livsmod. Vi skal nok opdage det, hvis det ikke fungerer.

• #10   31. jan 2018 Tak skal I have allesammen smiley

• #11   31. jan 2018 Også lige et lille trøstende kram herfra, men da jeg er mand, så vil jeg selvfølgelig gerne forsøge at finde løsninger. Jeg tænkte, at man kunne give noget kosttilskud, der øger helningen af knogler og måske noget, som kunne øge produktionen af ledvæske (hedder det sådan?)

• #12   31. jan 2018 Æv en dum besked at få. Trøstekram herfra smiley

• #13   31. jan 2018 På dén front er jeg også mere mand - der skal findes løsninger. Men her kan man desværre bare ikke gøre ret meget. Hvis det var et større sted, ville man kunne operere, og det ville være løsningen. Ikke sikkert det virkede, men det var et forsøg værd. Det er ikke forsøget værd her, det kan gøre meget mere skade end gavn. Oddsene er alt for små.

Hun er i forvejen på alt muligt for at hjælpe knogler og led, for hun brækkede 2 tæer da hun var hvalp.
    ------------------------------------

Når man er patient, har man åbenbart lov til at sætte sig på andre smiley

profilbillede
  • #15   31. jan 2018 Jeg ved helt præcist, hvordan chihuahua'en har det. Hvis jeg efter en hård dag lige har behov for at hænge lidt i sofaen for at fintænke, så kan Chili finde på at slænge sig hen over mine skuldre og brystkasse. På den måde får man også lidt ekstra medfølelse med kol-patienter smiley

• #16   31. jan 2018 Øv, stakkels lille vov og stakkels jer. Det var dog en grim besked til en forholdsvis ung hund. Jeg sender også trøstekram.

• #17   31. jan 2018 Du skal også have et trøstekram fra mig smiley
    Og hatten af for at skrive indlægget smiley
    Havde du ikke stået fast, kunne du, og sikkert også mange andre, være blevet sendt fra Herodes til Pilatus med mange forskellige diagnoser.
    Nu har I i det mindste fået en "rigtig" diagnose", selvom den ikke var god, øv.
    Men nu ved, hvor I står.

• #18   31. jan 2018 Tak for en god griner, Søren - det er tiltrængt smiley

Canmax - Jeg ved godt, hvor du vil hen, og jeg har læst det hele - tak for omtanken og løsningsforslaget smiley
    Det vil ikke være en løsning, her, for jeg kan ikke have en hund, med så stor begrænsning. Vi har åben dør hele sommeren, hundene render ind og ud konstant. Hun skal ikke have sko på hele livet (groft sagt...overdrivelsen fremmer....du ved...).
    Jeg har også haft heste i mange år - specialsko til heste er ikke så indgribende, og nok også noget lettere at have med at gøre end på hunde smiley

Det skal altså ikke forstås som at jeg ikke vil gøre noget for min hund, men vi har en af DK's bedste dyrlæger (efter min mening) på sagen, jeg følger hans anvisninger.
    Han siger der er en chance for at hun ender med at fungere og have et godt liv. Men ingen ved det....vi må se, hvad der sker de næste måneder.

• #19   31. jan 2018 Præcis, Inge. Og det ville være rigtigt surt at skulle rejse til Sjælland igen 3 uger efter, når vi så kunne slå fast, at det ikke var hudbetændelsen.

• #20   31. jan 2018 Dyrlæger er dem, der er uddannet og ved "alt" om sygdomme - men vi, ejere, kender vores hunde bedst. Siger mavefornemmelsen, at der virkelig er noget galt, så skal man lytte og stå fast. Inden for rimelighedens grænser naturligvis....

• #21   31. jan 2018 Jeg havde hvad lægerne i starten troede var en sesamknogle i tommelfingeren - det viste dig dog at være noget andet. Ikke desto mindre var den knust, og blev bortopereret. Inden operationen var det dog på tale at behandle med binyrebarkindsprøjtninger. Der findes en eller anden slags forkalkning i skulderen (hos mennesker), som er ret almindelig, og den behandles med indsprøjtninger. Derfor mente håndkirurgen at indsprøjtninger kunne hjælpe.

Det viste sig som sagt at det ikke var en sesamknogle, så derfor blev jeg opereret i stedet.

Men måske skulle du undersøge det med indsprøjtningerne? Det er jo kendt for at nedbryde knoglevæv, så netop i det her tilfælde kunne det faktisk være en fordel.

God bedring med hende. Jeg håber I finder en løsning smiley

• #22   31. jan 2018 Jeg tror det var den (eller også var det en anden indsprøjtning), der var oppe at vende til samtalen, jeg husker ikke alle detaljer fra mødet, men var vist ikke aktuelt i det her tilfælde.
    Jeg skal snakke med Faxe igen om 1-2 måneder, hvor muligheder skal vendes, hvis ikke der er bedring.

• #23   31. jan 2018 Avs, det er jeg ked af at høre Rikke smiley
    Men du havde også en grim mavefornemmelse.
    Jeg kan godt forstå dine tanker om hendes fremtid, hvis der ikke findes en brugbar løsning som kan fungere for jer og for hende.
    Men det gør mig sgu oprigtigt ondt, hun er sådan en livsgnist smiley

• #24   31. jan 2018 Øv, det gør mig virkelig ondt at høre! Man knytter sig helt utroligt meget til dem, og man bruger mange timer med dem, ligesom man bruger mange tanker på dem. Så at se dem ha ondt er bestemt ikk rart og det er endnu mindre rart at være bevidst om hvad det i sidste ende muligvis kan ende med smiley Håber helhjertet på at hun lærer at leve med det så I kan få flere gode år sammen!

• #25   31. jan 2018 Ja, det er en hård én at sluge.
    Heldigvis er hendes gode humør kommet retur nu da hun må bevæge sig mere. Hun blev sgu noget deprimeret at være i ro. Dem, der kender hende i virkeligheden, og det gør MLA jo, ved at hun er en rigtig lille lykkebombe. Det skal hun fortsætte med. Så længe hun er glad er det lettere at se tiden an.

• #26   31. jan 2018 Præcis, hun skal have lov til at være en glad, ubekymret knaldhætte, ellers er det ikke Calaya..

• #27   31. jan 2018 Jeg ved fra mig selv at infrarøde stråler hjælper ret godt på smerter måske var det, det værd at sætte en infrarød lampe op over hendes kurv? det er så lidt invasivt som noget næsten kan være smiley Min mor gjorde det for hendes HD hund, det hjalp ret meget og hunden elskede det virkelig smiley bare en tanke..

• #28   31. jan 2018 Idéen er udmærket - jeg brugte ofte varmelamper på mine heste smiley
    Ingen ved jo hvordan det føles for hende, men det virker ikke til, at det er en konstant smerte. Så burde man kunne se en forskel, når hun har været på smertestillende.
    Nu er hun ikke på andet end hashdråber smiley

• #29   31. jan 2018 Ellers kan du ihvertfald ha det i tankerne smiley Om ikk andet er varmen sikkert rart og det øger generelt velvære og blodcirkulationen osv smiley Men ligemeget hvad så rigtigt meget held og lykke - gi gerne besked NÅR hun lærer at leve med det smiley Trøstekrammer og våde hundekys herfra smiley

• #30   31. jan 2018 Det skal jeg gøre - mange tak, Pernille smiley

• #31   1. feb 2018 Øv en grim besked smiley
    Krydser alt hvad jeg kan, for at hun lærer at leve med det, så I kan få mange gode år endnu ! God bedring med hende, og stort trøste kram her fra !

• #32   1. feb 2018 Tak A-M smiley

Nu er det tid til formiddagslur, så jeg kan få arbejdet lidt smiley

profilbillede
  • #33   2. feb 2018 Nuuuuurh smiley smiley Sikke et skønt billede af den lille sovetryne smiley

• #34   2. feb 2018 Hun er da bare så dejlig smiley
    Jeg mødte for mange år siden sådan en i parken.
    Skøn lille hund med et "gå på mod", der imponerede mig.
    Den legede på lige fod med de store hunde og kunne bare blive ved og ved.
    Ekstremt lydig var den også.
    jeg troede først, at det var en blanding af noget Mops mm.
    Men jeg blev klogere og fandt ud af, at det var en Griffon smiley
    Har faktisk tit tænkt på, at det var mærkeligt, at racen ikke var mere populær!

• #35   2. feb 2018 Så lille er racen nu ikke længere, selvom flere bliver ved at sige det. For noget tid siden så jeg en oversigt over de forskellige racers antal fødte hvalpe, jeg blev overrasket over, at der faktisk var så mange. Det var jo endda kun dem med DKK tavle. Så er der DRU og alle de tavleløse. Her på øen har vi i hvert fald 4 hanhunde (den ene er den ruhårede udgave), og så tror jeg kun, der er min tæve.

Ja, det er en finurlig race - meget lærenemme. De vil gerne være mere end en pyntepude. Min har f.eks. et voldsomt jagtinstinkt, som vi så har udnyttet. Det er heldigt, hun ikke endte i en lejlighed i storbyen.

Calaya går rigtigt fint i spænd med familiens Irske Ulvehund. Det ser sjovt ud, når de er på tur sammen smiley Alle de Griffoner jeg kender, fungerer sådan set godt med alle.

Billedet herunder er fra i sommers, hvor vi havde huset fuld af Griffoner (der mangler en på billedet), der skulle deltage i udstilling herovre - Calaya ligger yderst til højre.

profilbillede
  • #36   2. feb 2018 Det glæder mig, at der er kommet flere af dem smiley helt klart en spændende race.
    Sjovt at Bokserfolket ikke har taget racen til sig, når de går ned i størrelse.
    Der er jo også lidt krølmule over dem smiley

• #37   2. feb 2018 Det er vist kun muletøjet, de har tilfælles smiley

• #38   2. feb 2018 De er bare nogle små charmetrolde smiley Krydser dog fingre for at de ikke bliver alt for populære ! Det har sjældent gjort noget godt for en race.

• #39   2. feb 2018 Præcis A-M, den tanke har jeg også. smiley

• Apollo_Hund
    Apollo_Hund Tilmeldt:
    feb 2018

Følger: 5 Emner: 7 Svar: 26
    #40   2. feb 2018 A med Bomstærk og Tykke, hvorfor sammenligner du hele tiden dig selv med hunde? Har set det op til flere gange nu. Vi er to forskellige dyr, skal du huske på smiley . Ikke noget dårligt, men undrer mig bare smiley

• #41   2. feb 2018 Christine S, aka Hunden A, aka barnet med doberman Apollo, STOP SÅ DIG SELV! Gå i seng, få en hobby eller gør noget andet. Jeg blokerer dig igen og igen - du må snart forstå pointen. Og lad så være med at flytte dit personfnidder til random tråde. Tror du det er særligt rart for trådstarter at se andre hænge deres beskidte undertøj ud i en tråd, hvor det ikke hører hjemme. Jeg kunne jo måske hjælpe eller inspirere TS med potentiel behandling, du er her kun for at svine mig til.

• Apollo_Hund
    Apollo_Hund Tilmeldt:
    feb 2018

#43   2. feb 2018 Jeg har aldrig svinet dig til? Jeg har bare oplevet at du mente du kendte min hund bedre end jeg og min dyrelæge gjorde, og at du sagde at min hund levede et forfærdeligt liv, så den skulle aflives, pga allergi. Jeg accepterer dine meninger smiley . Jeg stillede dig bare et spørgsmål? :D. Jeg er nemlig kommet videre, derfor troede jeg du også var smiley

• #44   3. feb 2018 En sesamknogle er en sesamknogle, uanset hvilket dyr det sidder i. Pudsigt nok virker binyrebark ens, uanset om det er på hund eller menneske.

Men jeg synes da at du skal være TS behjælpelig med forslag til hvad hun kan gøre.

Og din seneste profil er oprettet i februar 2018. Februar er 3 dage gammel pt. Whatever works for you...

• Apollo_Hund
    Apollo_Hund Tilmeldt:
    feb 2018

#45   3. feb 2018 Det kan godt være at du kan sammenligne nogen ting men du kan ikke sammenligne med glutenallergi. Jeg kan ikke gøre for at du har det dårligt som glutenallergiger men fordi du har det dårligt så betyder det ikke min hund har det dårligt, og skal aflives. Men jeg siger da tak for din hjælp! smiley Jeg synes bare ikke aflivning altid er udvejen, men det er helt okay, at du synes det, for det har du også ret til smiley Jeg synes vi skal stoppe den her. Jeg har hverken tid eller lyst til at diskutere med dig længere. Tror heller ikke de andre bryder sig om det smiley . Til sidst ville jeg bare sige, at jeg hverken er tåbelig, et lille barn eller har ondt i røven, som du skrev tidligere. Jeg prøver at skrive fornuftigt i det mindste, og har aldrig kaldt dig lignende ting. Men alle mennesker laver fejl smiley Fortsat god weekend! smiley

• #46   17. feb 2018 En lille opdatering her fra....
    Det er nu en lille måned siden, vi var på Faxe. Beskeden var at vi skulle prøve at glemme hun har 3 knuste knogler i poterne. Det er altså lettere sagt end gjort. Ved at skåne hende "ser" man jo ikke de ting, man ikke ønsker at se - altså at hun halter. Men det er jo ikke for sjov, vi opsøgte Dk's bedste (min mening) dyrlæge indenfor området, så jeg har virkelig lagt mig i selen for at "glemme" skaderne. Vi ER jo nødt til at se om hun kan eller hun ikke kan klare sig.
    Hun er altså en sej tøs, og der skal meget til at ødelægge hendes humør. Hun virker IKKE som en hund der har smerter. Meningen er at hun skal opsøge steder/underlag, der er gode for hende. Får hun fært eller leger for vildt med Milas glemmer hun det, og så er hun ikke helt rengående. Men det er forbigående. Kommer vi på tur, hvor der er ujævnt....altså vej med sten, frostknolde eller lignende, så stiver hun sig, og er ej rengående, det bliver næppe bedre. Hun bliver trænet meget roligt op, fordi hun har været i ro så længe, så vi er nu oppe på ture på 2-3 km. nogle gange ugentligt, og når det er på jævn vej, så går det faktisk ret godt. Kun få ture har jeg taget hende på armen resten af turen (godt det ikke er en GD smiley ).

Jeg er forsigtig optimist på nuværende tidspunkt, men det vil altid ligge i baghovedet, at hendes knogler åbenbart er så skrøbelige, at der kan ske flere brud. Men vi må leve i nuet og ikke tage sorgerne på forskud.

profilbillede
  • #47   17. feb 2018 Dejligt at det trods alt er gået rimeligt godt, alt taget i betragtning smiley Lad os håbe det forsætter... Men de små vapser er også ret seje og kan klare mere end man skulle tro - de skal være ret dårlige før de lader det være altoverskyggende - hvilket jo egentlig er en god kvalitet (udover det kan gøre det svært at vurdere hvor dårligt de har det)..

Iøvrigt sikke et SKØNT billede smiley

Forsat held og lykke og tak for den gode opdatering smiley

• #48   18. feb 2018 Det var da en dejlig opdatering smiley Selvom det ikke er helt godt, så lyder det da som om at hun faktisk fungerer ret fornuftigt.
    Hun er sgu en sej lille én smiley

Bare lige en tanke: kan hunde med det problem finde på at afhjælpe problemet ved at løbe på 3 ben ? Og i så fald, risikerer I så at det går galt i hendes anden pote ?

• #49   18. feb 2018 AM - Det er jo lidt tricky, for det er jo begge forpoter, der er knusninger, og hendes halthed har jo været på begge. Jeg er ekstremt opmærksom på aflastningsskader/belastninger, og om hun sådan helt generelt aflaster til hverdag. Som det er nu, træder hun jo helt igennem langt størstedelen af tiden, og hendes muskelsætning ser jævn ud.
    Da vi var på Faxe, gik hun jo så rent, at dyrlægen ikke kunne se grunden til vores besøg. Det vidste jeg godt, så jeg havde video med.

Hvis det havde været Milas, er jeg ret sikker på, at det havde set anderledes ud. Det kræver altså en hund, der kan abstrahere fra at "det gjorde ondt lige ondt før, da jeg trådte på de der sten" - Milas ville hænge fast i tanken om, at det det gjorde ondt lige før. Calaya er anderledes skruet sammen, hun tænker ikke så meget over tingene - hun kommer hurtigt videre oppe i hovedet. Helt basalt tror jeg bare, det er fordi hun ikke er så klog, men det er jo så meget godt i det her tilfælde.

• #50   18. feb 2018 Arh shit, havde ikke lige lagt mærke til, at det var galt med begge forpoter smiley Ja, så kan jeg godt se at der ikke er så meget andet at gøre, end at håbe på at hun lærer at leve med det. Heldigt at hun ikke tager tingene så tungt smiley

Kommentér på:
Dyrlægen gav en mavepuster...

Annonce