{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.534 visninger | Oprettet:

Dyrlægen og barf {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen,

Wolf har lige været ved dyrlægen for at få sin årlige vaccine, og i samme instans, tænkte jeg at jeg lige ville spørge hende, hvad hun synes om hans vægt, da vi (som nævnt i tidligere tråde), har besvær med at få ham til at tage på.

Wolf bliver pt. Barfet, og skulle vidst have omkring de 600 g./dag. men vi ligger og svinger mellem 600-1000 g om dagen, bare for at holde ham der hvor han er pt. Og man kan stadig mærke hans rygrad, ribben (under alt pelsen), og se hofteknoglerne stikke ud.

Dyrlægen kunne godt se at han var til den tynde side, og kaldte en kollega ind.
Han var så, så vidt jeg lige kunne høre, ret ubegejstret for Barf, og sagde at 90% af dem han så, enten var for tykke eller for tynde, fordi folk ikke har styr på hvad de får. Og spurgte om vi havde haft eksperter inde over mht fodringen?..

Jeg sagde at han får varieret kød og ben + grøntsager + vitaminer + olier, men at han simpelthen går på sultestrejke hvis han får tørfoder (hvilket vi jo prøvede i 2-3 uger i foråret, hvor han blev helt udmagret at se på)..

Dyrlægen sagde at han skulle have omkring 1300-1500 Kilo kalorier om dagen og at jeg skulle regne på det ifht hvad han får nu.

Så anbefalede han mig at supplere kosten med udblødte ris, da de optager næsten 100% af det, og så gav han ham royal canin fra hånden, hvortil jeg sagde at han synes at tørfoder var vældigt spændende (han fik essential før) i et par uger, indtil han IKKE synes at det er spændende mere, og går i sulte-mode.

Dyrlægen gav mig nogle prøve poser RC med hjem, og sagde at højenergi foder også kunne være en idé til at få ham til at tage på.

Men, det er så bare her at jeg havde nævnt, at Wolf tager ikke på af at blive sat op i foder-mængde, han får bare mere energi (hvilket vi fandt ud af i den periode hvor vi konsekvent gav ham 1000-1100g /dagen).. hvilket vi syne er synd, da han helst også skal have lov at bruge den energi han har, ellers bliver han jo bare skør og frustreret..

Så nu, ved jeg ikke rigtig hvad jeg synes om noget mere.

Er der nogen der kan fortælle os om vi er dumme hundeejere, eller om dyrlægen bare vil sælge foder?,- for lige nu føler jeg mig som den dummeste hunde-mor, da jeg følte at der blev set skævt på mig, fordi at Wolf jo tydeligvis var FOR tynd, og det KUN kan være vores skyld.. smiley

Det skal lige siges, at det ikke var de samme personer som var omkring ham i dag, som det plejer at være når vi er ved dyrlægen,- for dem vi ser normalt, plejer bare at synes han er lækker lækker lækker, og sagde også da vi kom ind ad døren "hvor ER han bare blevet lækker, stor OG muskuløs", hvortil jeg må undre mig hvorfor jeg nu sidder og føler at vi halvt mishandler ham mht. fodring.

tak på forhånd fra en tomt-til-mode hundemor..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlægen og barf
  • #1   5. nov 2014 Vores dyrlæge kan heller ikke lide barf, men det har vist sig og være det eneste rigtige for vores hund, hun er sundere og se på og hun vokser pænere.
    Da vi fik hende som 8 ugers var hun en lille splejs der var underævgtig, (hun vejede 4,5 kg) og nu 5 uger senere vejer hun 11 kg og er en rigtig lækker hund og se på smiley

• #2   5. nov 2014 Min dyrlæge bifalder det, så længe det bliver gjort ordentligt.
    Det lyder som en rigtig modstander du har dig, og fred være med det

Hvad får han nu? Er der fedt nok i foderet?

• #5   5. nov 2014 Kan du ikke tilføje lammefedt eller lignende til din barf? Kan du ikke undersøge om der findes en dyrlæge med forstand på barf nær dig? Jeg skal til en barf dyrlæge i dag og lægge kostplan til vores toller hvalp. Jeg tør ikke barfe uden en dyrlæge med stor kendskab til det hjælper mig. Barf kan være meget skidt hvis det ikke gøres rigtigt, derfor mange dyrlæger ikke anbefaler det. Modsat er det den bedste løsning, når det gøres korrekt. Derfor er det synd at dyrlæger bare vil sælge tørfoder, da det er nemmest for dem. De færreste sætter sig ind i hvordan man barfer. Forstår ikke hvorfor. Dyrlæger lever åbenbart ikke særlig ofte for deres erhverv, men vil bare tjene penge nemmest.

• #6   5. nov 2014 MLA, han får en fordeling af råt, ben og fedt, som vidst skulle være i orden. Jeg er jo medlem af barf gruppen herinde også smiley
    Når han får magert kød, får han rent fedt ved siden af.
    Og så får han kød fra ALLE slags dyr, man kan få fra..

Hvordan finder man en dyrlæge med speciale i barf?..

• #10   5. nov 2014 Maj britt er enig i at man ikke skal starte på kallun, men min dyrlæge er ikke sådan en som du tænker på.

Jeg ved ikke hvor mange dyrlæger der er gode til barf, men hvis de begynder at anbefale kallun skal man løbe skrigende væk. smiley

• #12   5. nov 2014 Problemet med barf for mange dyrlæger er nok, at langt de fleste gør det ok. Men der er skræmme eksempler på fejlernærede barf hunde.

• #14   5. nov 2014 Helt enig Majbritt. Men for den almindelige hunde ejer som ikke går helt vildt op i det. Er det dog stadig nemmere at fodre med tørfoder.

Dermed ikke sagt at jeg ikke går ind for barf, mine egne får ca halv barf halvt tørfoder.

• #18   5. nov 2014 Tak for jeres svar allesammen. Jeg vil prøve at svare der hvor der er spørgsmål smiley

Han får ikke så meget magert kød. Forstået på den måde at han får ikke så meget fugl, og når han gør, så er det sammen med en klump ren fedt.

Tak for din lånte tekst majbritt :).. det er altid dejligt lige at få kridtet stregerne op igen, så man husker hvad der er hvad :)!

Pia: jo, han er lige fyldt halvandet år, her d.1. så han er jo stadig ung. så det kan måske også være en del af årsagen.

Mest blev jeg bare vældigt irriteret over dyrlægens facon at håndtere os på som "kunder i biksen"..
    fortalte lige min kæreste om situationen, og han blev også bare irriteret. Følte virkeligt at alt det jeg fortalte dyrlægen om wolf's væremåde ifht mad, den måde vi fodrer på, den måde vi tidligere har fodret på, og hvad vi har prøvet og ikke prøvet, gik lige ind ad det ene øre, og ud af det andet igen..

Kommentér på:
Dyrlægen og barf

Annonce