996 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Mæthed Mæthed

Hej

Vi står over for en snarlig sterilisering, og jeg frygter for det med at holde vægten på hende.

Hun har været holdt lidt i ro på det sidste grundet låsninger og spændinger, og meget i ro her den sidste uge ud fra ny kiropraktors anvisninger.

I den forbindelse har vi også kun givet hende 95 g. 2 gange dagligt og alligevel sagde vægten 19,5 i dag.

Jeg vil gerne holde hende på 18,5 men hvordan søren gør man det når det allerede er svært før sterilisering?

Hun bliver i øvrigt fodret med Acana lam og fisk.

Findes der lightfoder uden fjerkræ?

Alternativt så har jeg tænkt på de der grøntsagsting fra Mush barf. Kunne man måske give minimalt foder og så det oven i, ville det mætte?

Men hvis man giver minimalt foder, får hun så det hun har brug for i forhold til vitaminer osv?

Vil I komme med jeres erfaringer?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 850 kr.
  • Havemand 1.000 kr.
  • Installation of Curtain Rod 950 kr.
  • Udskiftning af vandhane i køkkenvask 800 kr.
  • VVS udskiftning af vandhane der drypper 1.600 kr.
  • Fugning af fodlister ca 30 kvm. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mæthed
  • #1   16. jan 2018 Hun skal forhåbentlig ikke holdes i ro for evigt, og så må du jo oppe motionen for at opveje det nedsatte stofskifte eller den nedsatte naturlige aktivitet.
    Min erfaring er at det klart er motionsmængden, der gør forskellen.
    Vores kiropraktor siger at hundene kun skal holdes i ro et døgn efter behandling. Derefter er det vigtigt at få gang i kroppen igen. Den bliver ikke rask af at ligge stille.

• #3   16. jan 2018 Malene

Nej forhåbentlig ikke.

Hun har ikke været holdt helt i ro, men i forhold til hvad hun plejer at få lov til, så har det her været en ret stor kontrast.

• #4   16. jan 2018 Tak KH smiley

Som skrevet til Malene, så har hun ikke ligget bom stille.

For mig er det bare meget mindre end hvad vi plejer.

• #5   16. jan 2018 Første kiropraktor sagde ro 2-3 dage, og så har hun måttet det hele.

Det har resulteret i at vi ikke kommer nogen vegne for hun er jo ikke blevet bygget op til at komme sig.

For mig er det logik at der skal bygges stille op efter skader og også efter spændinger hunden har gået med over længere tid

• #6   16. jan 2018 Selvfølgelig kan du finde light foder eller hvad man nu skal kalde det uden kylling.
    Kig bag på,poserne og sammenlign energi pr. Enhed. Det er ikke sikkert der står,light på posen, nogle sænker også energiniveauet i Feks senior foder.
    Du kan kigge efter fodertyper med højere indhold af fyldestoffer. Det er Feks fiber og fugt (vand) som gør foderet fylder mere i maven og dermed mætter mere.
    Du kan også selv tilsætte dette Feks revede grøntsager eller husk som fibre, eller komme vand overfoderet og lade det trække lidt inden fodring. Eller vælg ind i mellem at foder med vådfoder eller råt.

Ellers ja - mere motion smiley

• #7   16. jan 2018 Kan godt være det hele løser sig når / hvis hun ikke er begrænset mere

• #8   16. jan 2018 Det tror jeg smiley
    Når man ser voldfede hunde, så er det fordi de kun får en tur rundt om blokken i to meter line.

• #9   16. jan 2018 Alle de hunde af mine der har været fixet har ikke taget på.

• #10   16. jan 2018 Tak smiley

Jeg håber det samme gælder for os.

• Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    jan 2018

Følger: 2 Svar: 6
    #14   17. jan 2018 Det er vigtigt med højt fiber indhold for foder, til at kunne mættet hunden ved sit daglig indtage

Det er vigtigt hvis du leder efter et foder der skal mætte din hunden at det har en indhold af fiber på over 4-5 % af foderet

• #15   17. jan 2018 Min dyrlæge sagde engang, at man som hovedregel skulle skære 10% af fodermængden, når hundene blev neutraliserede.

Jeg ved ikke, om det passer, for jeg har aldrig fodret efter foder-anvisninger eller efter hvor mange gram, der lige stod på en pose, at de skulle have. Jeg har kun fodret efter, hvordan hundene så ud.
    Til gengæld har jeg aldrig haft problemer med, at de neutraliserede hunde er blevet overvægtige. Hverken tæver eller hanner smiley

• #16   17. jan 2018 Karina

Jeg aner heller ikke hvad der står af anbefaling på posen smiley

• #17   17. jan 2018 Haha ... smiley

Hov samme dyrlæge sagde iøvrigt, at man kunne regne sig frem til (tørfoder)mængden. Hundens idealvægt divideret med 100. Minus 10% hvis det er en tæve, minus yderligere 10% hvis hunden er neutraliseret, og minus 10% ved overvægt...

Ud fra den recept er det så også alt for meget, hvis din får 2x95 gram nu. smiley

• #18   17. jan 2018 Karina

Hvad kommer du frem til af mængde?

Jeg forstår ikke helt regnestykket smiley

• #19   17. jan 2018 Ud fra en idealvægt på 18,5kg er udgangspunktet 185gr.
    Så trækker du 10% fra, fordi hun er en tæve og ender på 166,5 gr.
    Yderligere 10% fra fordi hun skal tabe sig, og så er du på ca. 150gr.
    Efter neutralisering skal du så forvente, at gå yderligere 10% ned til 135gr.

Giver det mening? Det er selvfølgelig helt afhængig af foderet, motionen mv., men det er en meget god tommelfingerregel.

• #21   17. jan 2018 Karina,

Okay, sådan forstod jeg det også, men ja det virker som voldsomt meget foder smiley

• #22   17. jan 2018 Maj-Britt

Foder med insekter?

• #24   17. jan 2018 Insekter er en ret god proteinkilde og jeg vil tro det bliver almindeligt i både dyrefoder og i mad til mennesker i en nær fremtid. Nok ikke i form af hele insekter, men i form af proteinpulver e.l.
    Det kan produceres ret bæredygtigt og billigt.
    Og mht sterilisering så er alle mine tæver blevet steriliserede. Ingen af dem er blevet overvægtige og ingen har fået specielt light foder. De har fået motion og træning som de plejede.

• #26   17. jan 2018 Tak smiley

Jeg er mere rolig efter alle jeres historier. Så kommer det nok til at gå med at holde vægten smiley

• #35   17. jan 2018 Karina, jeg tror den dyrlæge har regnet mængden (den med kropsvægt divideret med 100) ud fra et skoddedes. Ifølge posen skal min hun have omkring 275 g Orijen om dagen. Ifølge din udregning, skal hun have 360 g. Det er immervæk en KÆMPE forskel smiley

Men så ser Tinas regnestykke på den anden side endnu værre ud smiley

• #36   17. jan 2018 FFS!!!! Skodfoder, ikke skoddedes smiley

• Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    jan 2018

#37   17. jan 2018 Det er fordi det sidste år , har jeg udvikling og produceret insekt i hundefoder . Ingredienser er tørret insekter Bsf, kartofler , fjerkræfedt , laksolie og hør frø på inu 9

Ja, rejer er i familie med græshopper, så hvis man har allergi overfor skaldyr kan man have det overfor græshopper.

I hjertes velkommen til at kontakt mig, hvis i vil have flere oplysning.

• Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    jan 2018

#39   17. jan 2018 Stine, det er stivelse fra kartoflerne, hvor det er varm behandlet for kun få kold pressede piller til hænge sammen smiley

• #41   18. jan 2018 Familie og familie.. de er lige så meget i familie udviklingsmæssigt som vi mennesker er med en havørred..
    derfor kan det godt være der er noget allergimæssigt sammenfald, men forklaringen ligger nok ikke i slægtskab.

Kommentér på:
Mæthed

Annonce