847 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Lua
Lua
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 66 Svar: 246

Hund vil "bestemme" rute Hund vil "bestemme" rute

Jeg har den skønneste JRT på 3 år. smiley

Den sidste uges tid er hun begyndt selv at ville "bestemme" hvilken rute vi skal gå. Hun nægter simpelthen at gå den vej, jeg vil.

Hun stritter imod og ingen ting hjælper: Hun ved hvad "kom" betyder, hun ved hvad "vi skal den her vej" betyder, men hun reagerer ikke på det og hverken godbid-lokning eller legetøjs-lokning virker. Hun har ingen interesse og nægter simpelthen.

Hun er meget lydfølsom, så jeg er i tvivl om det er fordi, hun evt. kan høre et eller andet i skoven, hvor vi går?

Når jeg "føjer" hende og går den vej, som hun gerne vil, så opfører hun sig fuldstændig normalt - virker ikke bange eller noget.

Jeg overvejer at tage en klap-sammen-stol med og simpelthen sætte mig på den i skoven indtil hun kommer med den vej, jeg vil, for det er simpelthen skide irriterende! Og jeg vil ikke have, at hun "bestemmer" ruten og får noget ud af at opføre sig sådan.

Hvad skal jeg gøre? Har I nogle gode råd?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund vil "bestemme" rute
  • #3   23. okt 2017 Hehehe min JRT tæve har gjort noget lignende og kan stadig finde på det i ny og næ. Hun smadrer simpelthen sine forben ind i knæhaserne på mig når vi går forkert ifølge hende. Det gør til tider hammer ondt når hun rammer rigtigt men JEG bestemmer ruten så jeg trasker pænt videre. Efter et par gange holder hun op.
    Hun er 7,5 år og stadig meget bestemt på ruten ??

• #5   23. okt 2017 Nogle gange vil Charlie også gerne bestemme hvilken vej vi skal gå og det får han lov til halvdelen af gangene. Han "spørger pænt" om ikke vi kan gå en anden vej, ved at gå helt tæt på mig og skiftevis kigge på mig og den vej han gerne vil. Og hvis jeg ikke lige "hører efter" så drejer han bare af og kigger spørgende på mig. Hvis det passer ind i planen og vi ikke skal nå noget så får han da lov til at bestemme og ellers er det bare "nej" og så fortsætter vi som jeg vil. Det er da for hans skyld vi går så hvis han kan lugte noget spændende så skal han da have lov til at undersøge det.
    Så mit råd er: Følg efter hunden eller sig "nej" og fortsæt den vej du vil.

• #7   23. okt 2017 Tak for svar allesammen.

Jeg kan forstå, at det ikke kun er min lille laban, der har fundet ud af, at det er en sjov opførsel, der virker. smiley

Det er simpelthen umuligt at fortsætte den vej, jeg vil. Hun er en lille hund, men hun er stærk og selvstændig. smiley

Jeg syntes det er ret træls, og jeg ved ikke hvad fanden, jeg skal gøre? smiley

• #9   23. okt 2017 Baby får også nogle gange sådan en ide. Jeg gør som Lucca, og slipper snoren, og fortsætter den vej jeg har bestemt.
    Så finder han ret hurtigt ud af, at jeg mener alvor, og følger troligt, men en lille smule fornærmet, med smiley

• Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

Emner: 14 Svar: 105
    #10   23. okt 2017 Min westie gør nogle gange det samme, jeg plejer bare at blive ved at at kalde eller at stå så langt i den retning jeg gerne vil, indtil han kommer. Jeg håber ikke det smitter af, på vores JRT hvalp smiley

• #11   23. okt 2017 Godbid-kastning er prøvet, det har ingen effekt. smiley

Men ja, måske må jeg løfte hende og så gå lidt - det vil jeg prøve.

• #12   23. okt 2017 Hun er så selvstændig, at hvis jeg bare slipper snoren og går videre, så vil hun bare gå på jagt og hygge sig i skoven. smiley

Jeg syntes bare, at det er mærkeligt, at hun er begyndt på det pjat. Hun er 3 år og har aldrig gjort sådan.

• #15   23. okt 2017 Det lyder 110% som min Diana.
    Når jeg tager hundene på gåtur, så er hun altid fyr og flamme og vil KUN gå én bestemt vej. Når vi når forbi et bestemt punkt, trækker hun tilbage mod hvor vi kom fra imens hun piver.
    Når hun så opdager, at jeg IKKE går den vej hun vil, så opgiver hun og følger ubesværet med Sky og mig.
    Det er samme show hver gang.
    Og jeg ved hvorfor smiley Min mor bor nede af den vej Diana vil, og min mor går nogen gange tur med Diana, når Sky og jeg er på udstilling.

• #17   23. okt 2017 #Regina T:
    Hehe, ja det kan godt være, at jeg skal prøve med den stol. smiley

• #18   23. okt 2017 Bliv stående indtil hun kommer hen til dig, og tilbyd en godbid, og fortsæt så i den retning som du vil. Gentag om nødvendigt hundredevis af gange smiley
    Måske en god idé at medbringe en stol de første par gange, for hun har åbenbart "trænet dig" godt, så hun får sin vilje smiley smiley

• #19   23. okt 2017 Jeg fortsatte med næsen min vej, og Ziva trak den anden vej. Til sidst satte hun sig ned. Jeg blev stående. Så begynder hun at hyle, og jeg bliver stående. Når hun vender sig om, og kommer rundt og søger kontakt, får hun godbidder og klap. Dette kostede både en gammel dame der mente det var dyreplageri fordi Ziva hylede som om jeg havde slået hende, og ret meget tålmodighed for det er lidt koldt og fjollet og stå på et fortov og glo ud i luften i laaaaange 10 minutter mens man "diskuterer" med sin hvalp, hvad vej man skal gå.

Ziva tester det ikke længere. Hun løber nogle gange foran, men så tager jeg bare bevidst den anden vej fordi hun ikke skal tro hun bare kan løbe foran og bestemme. Egentlig er det fordi hun stadig er så lille, så jeg har ca opmålt vores ruter, så de passer med 1,5-2,5 km efter tærræn. Hvis det som udgangspunkt fint kan lade sig gøre, må hun egentlig gerne bestemme ind i mellem, nu hvor vi er på det stadie at vi har fundet ud af, at jeg får det sidste ord, hvis jeg vil have det sidste ord.

Tror alle hundeejere (og forældre) har været det igennem

• #20   23. okt 2017 Når Coco gør det, så stopper vi lige op og kigger på om det rent faktisk er fordi hun har en bedre ide end mig mht turretning. Hvis ikke, så lader jeg mig lige pludselig overraske over hvor spændende den vej, jeg vil, er, og siger noget i retning af "Nej! Hvad er dog det!?" Og peger i den retning, så kigger Coco den vej og ser helt forbløffet ud, og så går vi da bestemt den vej, for vi skal da lige tjekke ud hvad det var, der var, der var så spændende! smiley smiley

• #21   23. okt 2017 Hahaha A-S det genialt smiley

• #22   23. okt 2017 Dværgschnauzere er sindsygt stædige - it's the only way! smiley

• #23   23. okt 2017 Kan du ikke få den med hvis du lyder meget bestemt i stemmen?

Nu er det muligvis fordi, at jeg ved af erfaring at min Grosser snildt kan trække afsted med min bedre halvdel, og også mig selv, hvis han vil. Så jeg synes jo ikke det er nuttet, hvis han vil en anden vej.

Grosseren er en af de rigtigt gode racer indenfor weightpull, så det er jo ikke sjovt at lege trækkeleg med ham.

Derfor er jeg bestemt omkring det med at han går med mig, og ikke omvendt.

Så lige det der, der ville jeg skrue bissen på. smiley

• #25   23. okt 2017 Sådan var vores mega stædige vidunderlige Westie også. Nogle gange valgte jeg at løfte hende op og sætte hende ned lidt længere henne af den rute JEG ville..

Men som oftest så fulgte jeg bare hendes ønsker, og satte pris på at kende sådan en charmerende, gammel stædig dame smiley

• #26   23. okt 2017 #Ida og Figo
    Ja, det er præcis den samme holdning, jeg har. Det er derfor, jeg har skrevet herinde - det skal ikke blive en vane for hende. JEG bestemmer.

• #27   23. okt 2017 Min schæfer har altså lidt autistiske træk, og hun har nogle favoritruter hvor hun elsker at komme, og hvor hun føler sig fuldstændig tryg. Hvis hun vil gå en bestemt tur, så er det den tur vi går - hvis hun insisterer. De andre ruter bliver nemlig trælse for hende.

Jeg kan ikke se hvorfor det er så vigtigt at bestemme? Særligt ikke hvis hunden måske har fået en forskrækkelse, og er bange for at gå en bestemt rute. I så fald ville jeg sætte hunden i bilen, og køre hen hvor den ikke vil gå, og så i stedet tulle lidt rundt og hygge på stedet. Tvang på tur er i mine øjne tåbeligt.

Ellers kan du prøve at alfarulle hunden og se om ikke det kan genskabe magtbalancen mellem jer smiley

• #29   23. okt 2017 Det er faktisk lidt sjovt, at der er så stor forskel på hvordan vores lufteture foregår smiley
    Mine hunde har aldrig nogensinde fået lov til at vælge ruten, der bestemmer jeg suverænt, og det har aldrig nogensinde været til diskussion. Heller ikke dengang hvor jeg havde mine 2 engelske mastiffer. Jeg har muligvis en enkelt gang eller 10 hængt som en sprællekone, spændt ud mellem de 2 kødhoveder, som ville hver sin vej smiley smiley Men vi er altid endt op med at gå den vej, som jeg ville smiley

Til gengæld bestemmer hundene tempoet. De kan bruge al den tid de lyster, til at gå og snuse, for det hygger de sig med, og jeg går ikke med dem, lige inden jeg skal ud af døren, så jeg ikke skal stresse over det lave tempo smiley

• #34   24. okt 2017 Jeg hæfter mig bare ved at TS går højere op i at bestemme, end hvad årsagen er. Det er tilsyneladende slået fast at hunden gør det, bare fordi. Og TS VIL bestemme over hunden, punktum.

Det er muligt at den gennemsnitlige hund vil følge ejeren, men det vil denne ikke. Og så er der vel ganske få muligheder:

TS og hunden har ikke et tilstrækkeligt godt bånd
    Hunden er bange for at gå den rute
    Hunden vil hellere gå en anden rute

Så er spørgsmålet hvad der kan LØSE det problem, ikke at vi andres hunde følger os.

• #36   24. okt 2017 Jeg tænker, det dels er racebetinget, og dels handler om, hvor mange gange de har haft succes med at få deres vilje.

Jeg kan da fx se, at hvis Coco altid får sin vilje, så tager det helt overhånd, og så vil hun konsekvent altid den modsatte vej, end jeg vælger. Det tror jeg er en racebetinget tendens. Og også derfor får hun ret sjældent sin vilje.

Hvis jeg gik og gav hende godbidder for at gå en bestemt vej, ville hun helt 100 begynde at udnytte det - vi har været der med fx at belønne for at lade ting og mad være på turen, og man kan ikke trække hende videre - hun holder ikke op med at stå imod, så man kommer til at trække hende hen ad gaden, indtil man selv stopper. Derimod kan man sammen finde ud af, at min rute var voldsomt meget mere spændende vha. førnævnte metode.
    Det er smart, hun får ikke en dårlig oplevelse af at blive trukket hen ad gaden (og tro mig, hun kan tage på vej over den slags! Nok også racebetinget smiley ), og hun bliver ikke rund af den voldsomme mængde godbidder, der ellers skulle til for en standard gåtur smiley

• #37   24. okt 2017 Maj-Britt, det er sjovt, vi har det modsat. Eller schæferen har! Hun ved lige præcis hvilken vej der er hjem, og prøver tit at få os til at gå den modsatte vej, så turen bliver endnu længere smiley

Det gav visse udfordringer dengang vi var flyttet, og jeg ikke havde styr på hvor vi var henne. Jeg lærte dog ret hurtigt at markere bilens position på GPS'en, så jeg nogenlunde vidste hvor vi skulle hen. Stod det til schæferen, traskede vi stadig rundt derude i skoven smiley

Kommentér på:
Hund vil "bestemme" rute

Annonce