Hund vil "bestemme" rute Hund vil "bestemme" rute
Jeg har den skønneste JRT på 3 år.
Den sidste uges tid er hun begyndt selv at ville "bestemme" hvilken rute vi skal gå. Hun nægter simpelthen at gå den vej, jeg vil.
Hun stritter imod og ingen ting hjælper: Hun ved hvad "kom" betyder, hun ved hvad "vi skal den her vej" betyder, men hun reagerer ikke på det og hverken godbid-lokning eller legetøjs-lokning virker. Hun har ingen interesse og nægter simpelthen.
Hun er meget lydfølsom, så jeg er i tvivl om det er fordi, hun evt. kan høre et eller andet i skoven, hvor vi går?
Når jeg "føjer" hende og går den vej, som hun gerne vil, så opfører hun sig fuldstændig normalt - virker ikke bange eller noget.
Jeg overvejer at tage en klap-sammen-stol med og simpelthen sætte mig på den i skoven indtil hun kommer med den vej, jeg vil, for det er simpelthen skide irriterende! Og jeg vil ikke have, at hun "bestemmer" ruten og får noget ud af at opføre sig sådan.
Hvad skal jeg gøre? Har I nogle gode råd?
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.510
Hun er 7,5 år og stadig meget bestemt på ruten ??
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.352
Så mit råd er: Følg efter hunden eller sig "nej" og fortsæt den vej du vil.
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 66 Svar: 246
Jeg kan forstå, at det ikke kun er min lille laban, der har fundet ud af, at det er en sjov opførsel, der virker.
Det er simpelthen umuligt at fortsætte den vej, jeg vil. Hun er en lille hund, men hun er stærk og selvstændig.
Jeg syntes det er ret træls, og jeg ved ikke hvad fanden, jeg skal gøre?
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.149
Så finder han ret hurtigt ud af, at jeg mener alvor, og følger troligt, men en lille smule fornærmet, med
sep 2013
Emner: 14 Svar: 105
dec 2014
Men ja, måske må jeg løfte hende og så gå lidt - det vil jeg prøve.
dec 2014
Jeg syntes bare, at det er mærkeligt, at hun er begyndt på det pjat. Hun er 3 år og har aldrig gjort sådan.
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
Når jeg tager hundene på gåtur, så er hun altid fyr og flamme og vil KUN gå én bestemt vej. Når vi når forbi et bestemt punkt, trækker hun tilbage mod hvor vi kom fra imens hun piver.
Når hun så opdager, at jeg IKKE går den vej hun vil, så opgiver hun og følger ubesværet med Sky og mig.
Det er samme show hver gang.
Og jeg ved hvorfor
dec 2014
Hehe, ja det kan godt være, at jeg skal prøve med den stol.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.728
Måske en god idé at medbringe en stol de første par gange, for hun har åbenbart "trænet dig" godt, så hun får sin vilje
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.921
Ziva tester det ikke længere. Hun løber nogle gange foran, men så tager jeg bare bevidst den anden vej fordi hun ikke skal tro hun bare kan løbe foran og bestemme. Egentlig er det fordi hun stadig er så lille, så jeg har ca opmålt vores ruter, så de passer med 1,5-2,5 km efter tærræn. Hvis det som udgangspunkt fint kan lade sig gøre, må hun egentlig gerne bestemme ind i mellem, nu hvor vi er på det stadie at vi har fundet ud af, at jeg får det sidste ord, hvis jeg vil have det sidste ord.
Tror alle hundeejere (og forældre) har været det igennem
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.950
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.149
jun 2011
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.270
Nu er det muligvis fordi, at jeg ved af erfaring at min Grosser snildt kan trække afsted med min bedre halvdel, og også mig selv, hvis han vil. Så jeg synes jo ikke det er nuttet, hvis han vil en anden vej.
Grosseren er en af de rigtigt gode racer indenfor weightpull, så det er jo ikke sjovt at lege trækkeleg med ham.
Derfor er jeg bestemt omkring det med at han går med mig, og ikke omvendt.
Så lige det der, der ville jeg skrue bissen på.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.235
Men som oftest så fulgte jeg bare hendes ønsker, og satte pris på at kende sådan en charmerende, gammel stædig dame
dec 2014
Ja, det er præcis den samme holdning, jeg har. Det er derfor, jeg har skrevet herinde - det skal ikke blive en vane for hende. JEG bestemmer.
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.678
Jeg kan ikke se hvorfor det er så vigtigt at bestemme? Særligt ikke hvis hunden måske har fået en forskrækkelse, og er bange for at gå en bestemt rute. I så fald ville jeg sætte hunden i bilen, og køre hen hvor den ikke vil gå, og så i stedet tulle lidt rundt og hygge på stedet. Tvang på tur er i mine øjne tåbeligt.
Ellers kan du prøve at alfarulle hunden og se om ikke det kan genskabe magtbalancen mellem jer
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.728
Mine hunde har aldrig nogensinde fået lov til at vælge ruten, der bestemmer jeg suverænt, og det har aldrig nogensinde været til diskussion. Heller ikke dengang hvor jeg havde mine 2 engelske mastiffer. Jeg har muligvis en enkelt gang eller 10 hængt som en sprællekone, spændt ud mellem de 2 kødhoveder, som ville hver sin vej
Til gengæld bestemmer hundene tempoet. De kan bruge al den tid de lyster, til at gå og snuse, for det hygger de sig med, og jeg går ikke med dem, lige inden jeg skal ud af døren, så jeg ikke skal stresse over det lave tempo
sep 2017
Det er muligt at den gennemsnitlige hund vil følge ejeren, men det vil denne ikke. Og så er der vel ganske få muligheder:
TS og hunden har ikke et tilstrækkeligt godt bånd
Hunden er bange for at gå den rute
Hunden vil hellere gå en anden rute
Så er spørgsmålet hvad der kan LØSE det problem, ikke at vi andres hunde følger os.
jun 2011
Jeg kan da fx se, at hvis Coco altid får sin vilje, så tager det helt overhånd, og så vil hun konsekvent altid den modsatte vej, end jeg vælger. Det tror jeg er en racebetinget tendens. Og også derfor får hun ret sjældent sin vilje.
Hvis jeg gik og gav hende godbidder for at gå en bestemt vej, ville hun helt 100 begynde at udnytte det - vi har været der med fx at belønne for at lade ting og mad være på turen, og man kan ikke trække hende videre - hun holder ikke op med at stå imod, så man kommer til at trække hende hen ad gaden, indtil man selv stopper. Derimod kan man sammen finde ud af, at min rute var voldsomt meget mere spændende vha. førnævnte metode.
Det er smart, hun får ikke en dårlig oplevelse af at blive trukket hen ad gaden (og tro mig, hun kan tage på vej over den slags! Nok også racebetinget
sep 2017
Det gav visse udfordringer dengang vi var flyttet, og jeg ikke havde styr på hvor vi var henne. Jeg lærte dog ret hurtigt at markere bilens position på GPS'en, så jeg nogenlunde vidste hvor vi skulle hen. Stod det til schæferen, traskede vi stadig rundt derude i skoven
Hund vil "bestemme" rute