1.430 visninger
|
Oprettet:
Gigt {{forumTopicSubject}}
Walde har gigt ved begge bagben samt halerod en kort overgang i 2016 fik han noget mod han smerter.
Det er så gået nogen lunde et langt stykke tid uden medicin hvor der kun af og til har været tegn på at han har været generet.
Men i dag har det generet ham voldsomt meget trækken på H,bagben han valgt at sidde ned og tisse han måtte også opgive efter 3 forsøg at hoppe op i sofaen så jeg måtte sætte mig ned på gulvet til ham.
Jeg havde så noget smertestillende at ligge som jeg valgte at give ham og det går bedre nu..
Men hvad skal jeg dog gøre kan jeg byde ham at leve på smertestillende..?
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
Hilsen en ejer af en hund på fast smertestillende.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.469
Man kan smertelindre en del, men man kan ikke gøres smertefri
Hilsen fra en, som selv har gigt.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Er han en ung hund, så synes jeg svaret er nej. Da der var tale om at min dengang 4 årige hund skulle leve på dagligt smertestillende synes jeg ikke det var rimeligt...
Taler vi om, at min gamle hund, på snart 10 måske skal leve på dagligt smertestillende om et par år, den sidste tid af sit liv, så måske.... Såfremt jeg kunne se, at det var lindrende nok til at hun stadig havde et godt og aktivt liv.
Men de færreste hundes kroppe kan holde til at være på smertestillende andet end et par måneder før det går ud over maven, fordøjelsen og derefter de andre organer...
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Hunde skal have et værdigt hundeliv.
En afgrænset periode er OK, hvis det kan holde hunden i gang og holde den smertefri.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
Det lyder til at din hund desværre er slem påvirket, når han ligefrem må opgive at tisse. Stakkes hund.
Hvis det er en gammel hund(+10 år) så har jeg ingen problemer med at man dagligt smertedækker sin hund, men den SKAL være HELT smertedækket, den skal leve et aktivt og glad liv og ikke blot kunne klare sig igennem dagen, hvis du spørger mig. Så jeg tænker at det kommer meget an på hvad man smertedækker for, om det er okay at gøre det.
okt 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
For hvis skyld, holder du ham i live ?
Du kan forsøge at erstatte kød med fisk og kogt grønt. Kød stivner leddene. Det gør proteiner i for store mængder også, så max 1/5 af kosten skal være ren protein.
Glucosamin og fiskeolie skal han også have.
Min hund måtte aflives p.g.a. af indre blødninger pga smertestillende medicin mod gigt.
Den største kærlighedserklæring er at give hunden fri, når dens liv ikke længere er værd at leve. Også selvom den logrer, når den ser dig og spiser sin mad.
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 226
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
Er det noget som ligger til racen? Eller hvad kan årsagen være?
Jeg spørger af ren nysgerrighed
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
godt nok ked af at høre, at så ung en hund er så plaget af gigt Her er min gråmule, hun bliver 10 næste gang.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Skal den skånes, skal man undgå visse ting, er der mistanke om, at hunden alligevel går med lidt ondt, så er det for mig at se for stort et kompromis..
Lige hvad gigt angår. Selve gigten - altså deformationen af knoglen - medfører ikke smerter. Det er det omkringliggende væv, der giver smerterne og inflammationen i det.
Hvis disse ting kan reduceres, så vil smerterne også reduceres. En del af det handler om korrekt belastning af muskulaturen og måske behandling der reducerer inflammationen.
Der er ting at forsøge.
maj 2009
Vejret behøver ikke at have indflydelse på gigten.
Det kan være 30 grader med højt solskin og jeg kan være ekstra plaget med smerter.
Det kan være koldt, gråt og vådt og jeg kan have en rimelig periode uden alt for mange smerter.
Jeg kender en del mennesker, som har det på samme måde.
Og desværre, så kan man ikke smertedække helt, der er altid smerter.
Kan man ikke smertedække et menneske helt, så kan man nok hellere ikke med et dyr.
aug 2006
Problemet er så at mærke detpå sin hund. De skjuler smerten og så bliver det bøvlet.
maj 2009
Ifølge min egen læge samt reumatologerne, som jo burde have forstand på det de arbejder med, så kan man ikke smertedække helt.
Når ikke man kan smertedække mennesker helt, så tror jeg næppe, at man er bedre til det indenfor veterinærmedicin.............
aug 2006
Jeg har selv gigt, lidt slidgigt og psoriasisgigt og kan godt smertedækkes i forhold til det.
Og smerterne er periodiske.
Sådan er vi forskellige. Læger har meget ofte en hel anden version end patienter har, når det kommer til at leve med sygdomme...
Uanset - det er svært at måle på hunde, som sagt.
maj 2009
Har også været på gigthospital, der var masser af andre patienter at tale med angående gigt.
Smerterne er ikke kun periodisk, de er der HELE tiden. Periodisk er de så værre end til andre tider.
Indtil dags dato har jeg endnu ikke mødt et eneste menneske med gigt, som har kunnet smertedækkes 100%.
jun 2011
Følger: 18 Følgere: 102 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 563
Om jeg ville lade hunden leve på smertestillende? Tjaeh. jeg lever på 8 panodiler om dagen for bare at kunne overleve dagen. Hvis det smertestillende er nok til at hunden gerne leger og lever, så ville jeg gøre det. Hvis det er for at den kan holde ud at være til, så nej.
aug 2008
maj 2009
Det er ikke alle mennesker med gigt som er afhængig af vejret.
Hos mig kan det være rigtig slemt selv om det er super godt og varmt vejr, andre gange kan jeg have det godt når det er koldt, vådt og klamt.
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.214
Jeg har sat ind med alt der kan sættes ind: startede med kiropraktor og dyrlæge (samme mand), fik lagt en blokade som varer i 4 uger, og imens blokaden virkede, startede hun op på Dog Stride Plus, som er et tilskud med glucosamin, MSM og hyaluronsyre. Samtidig startede hun op på Flexadin, som er et produkt med kollagen. De to tilskud virker forskelligt på gigten.
Da blokaden klingede af, begyndte hun på cartrophen indsprøjtninger, og har nu fået nr. 3 af 4. Hun har også fået et støttebind, som hun har på når hun laver rigtig hårdt arbejde. Det hårde arbejde var umuligt for bare et par uger siden!
I sidste uge startede hun så op på CBD, som hun får indtil flasken er tom, og så vurderer jeg om det er nødvendigt at fortsætte.
Hvorfor alle de tilskud og behandlinger? Fordi min hund på 6 år er for ung til at være gigtplaget. Gigten angribes fra alle vinkler, med præparater der virker ledopbyggende, bruskopbyggende og stimulerer dannelsen af ledvæske. Samtidig tager CBD de smerter, der evt. må være tilbage. Og knæbindet støtter hendes led, nu hvor hendes muskulatur ikke er i top!
Vinteren skal bruges på forhåbentlig at få gigten helt under kontrol, og få opbygget hendes muskulatur ordentligt igen.
Var det min hund fra 2010, kan du måske fornemme at jeg ikke ville give op. Jeg ville smertestille, og så ellers gå igang med alt der kan virke. Jeg synes så dog at det er vigtigt at sætte en date for, hvornår situationen skal evalueres, og den tunge beslutning skal overvejes. Jeg har sat datoen til februar 2018, hvor min hund fylder 7 år. Hvis hun ikke er velfungerende på det tidspunkt, skal hun ikke mere. Men som det ser ud nu, er det heldigvis ikke den vej det går.
aug 2006
Som sagt, vi er forskellige. Og gigtformerne er virkelig forskellige...
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.114
sep 2010
Jeg har fået en tid til ham på torsdag til undersøgelse også må jeg se hvad de siger,,
Jeg har læst alle jeres svar og de er med i mine overvejelser så dem er jeg glad for tak skal i have alle sammen dejligt med en side hvor der er god hjælp at hente
aug 2008
sep 2010
1.han har et løst knæled og hun mener det er det der gener ham, lige nu er han så på smertestillende.
2.øjnene er der også problemer med han har knuder i begge øjne som gener hans hornhinder (vi har fået dråber med hjem men han har et specielt sind så vi får ikke lov at dryppe hans øjne)
Han har også flere knuder som ikke sidder de steder hvor der typisk dannes fedtknuder.
Syntes godt nok han har pådraget sig nogle skavanker
Gigt