3.742 visninger
|
Oprettet:
Hanner og tæver sammen {{forumTopicSubject}}
Jeg kom til at tænke på jer der har tæve og hanhund sammen. Hvad gør I når tæven er i løbetid?
Og hvis man skal have én af hvert køn, vil I så anbefale at få kastreret hanhunden eller steriliseret tæven? Eller begge dele?
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 196
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.423
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Skulle en af dem neutraliseres ville det være tæven - men ikke et valg vi ville træffe på den baggrund
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.526
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.389
Hvis jeg viste fra start, at en af hundene skulle fixes blev det tæven - det er tæven der har størst helbredsmæssige fordele af det og hende der oftest lider mest under hormonerne - langt fra alle intakte tæver bliver falsk drægtige, men for de der gør, kan det være en stor belastning, hvorimod det ved hannerne jo mest drejer sig om lidt opdragelse og træning ift. at begå sig i en verden, hvor man af til risikerer at dufte en dejlig tæve.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.635
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
En hanhund der er kastreret, kan stadig parre, og dermed skade tæven/sig selv.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Jeg gider ikke besværet og uroen, og gider ikke stresse mine hunde på den måde, så jeg har kun tæver.
Jeg kender masser af mennesker med begge køn, og jeg ser hanhunde stå og skrige, nægte at spise, ikke kunne finde fokus til træning og meget mere til i 3-4 hele uger to gange om året. Det synes jeg er synd.
Har man kun få hunde kan man måske sende en på ferie, men har man mange må man opdele dem med alt der følger. I mange tilfælde skal de opdeles i hele løbetiden, dvs at de pludselig skal være alene, som de ikke er vant til. Nogle racer kan nøjes med at være adskilt når tæven er højløbsk, men ikke min. Man skal sørme også være sikker på cyklus, så de ikke adskilles et sekund for sent. Sæden kan leve i fem dage i tæven, så parring kan ske både tidligt og sent. Ægløsning kan ske på alt fra dag 3-21 i løbetiden, har undersøgelser vist. Nogle tæver lader sig parre i en lang periode, mens andre kun accepterer parring i én uges tid. Uanset hvad skal en parring altid være kontrolleret og overvåget, for at undgå stress og skader.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Vi har 3 tæver og 1han.
En tæve er steriliseret af anden årsag.
Vi sender enten Asger på ferie hvis det alligevel passer eller lukker en dør mellem kønnene. Han er jo ikke typen der går gennem en dør med sine 5 kg... det er mest piveriet der er træls for alle. Hvad vi gør kommer også an på hvordan hverdagen se ud i lige de uger det rammer. Men det er kun ved højløb - hurra for en moden hanhund der ved når tid er.
Mynte hans mor kommer kun i løb hver 11 måned. Og hun gider ham ikke så det er ikke det store problem.
Gnocchi er vi mere Obs på. Han er vild med de store piger i løb og de er ikke så kræsne heller...
Omvendt er det super fint at have en han som kan sige - så er det nu det sker. Hvis man vil lave et kuld på tæven.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
Nu er My så blevet steriliseret, så det problem har vi ikke længere.. (han har kun været sådan overfor My, ikke overfor Enya)
Vi har jo så Enya og Kayzer som er fertile. Kayzer er kun 5 måneder, så han forstår det heldigvis ikke endnu. Jeg håber at Enya kan nå at blive steriliseret inden hendes næste løbetid, ellers kommer Kayzer på ferie hos sin opdrætter.
Enya skal nemlig ikke bruges i avl, pga. hun er opereret for urin inkontinens tidligere på året.
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.526
Selv tæver vi passer der kommer i løbetid, går med hannerne uden problemer
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Min han var så afslappet nok indtil, tæven var højløbsk, så jeg skilte dem ad, når tæverne begyndte at lægge halen til side. Indtil da var alt roligt, men så kom en hård periode. Saki spiste ikke, travede hvileløst rundt og havde absolut ikke andet i hovedet. Jeg besluttede et par gange, at nu var det nok, nu røg han på pension, men det skete som regel altid, når det var ved at være overstået, så det blev aldrig til noget.
Når Saki begyndte at spise igen, og tæverne holdt op med at lægge halen til side, begyndte jeg at tage dem sammen igen, og det var også ofte bøvlet. Saki havde ingen interesse i fremmede tæver, så snart højløb var overstået, men mine egne tæver, det var værre. Det var som om han var så ophidset af de dage, han havde været skilt fra, at han ikke lige kunne acceptere, at løbet var kørt. Og tæverne var jo så absolut afvisende på det tidspunkt, så det tog lige et par dage, før der var ro på igen.
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
Da jeg havde mulighed for at have hund i min lejlighed kom han selvfølgelig bare med derud.. Men det har jeg ikke helt på samme måde nu desværre..
Mine forældre har et "hundeværelse" i forbindelse med stuen og når der ikke er løbetid står døren åben så hundene kan gå derind som de vil.. Når der er løbetid sætter vi gitter i døren ind til værelset og så skiftes de til at være der inde.. Ainu er super god til at affinde sig med det og er meget mindre stresset når han er "lukket fra"..
Vi går ekstra gode ture med ham i den periode og forsøger at få aktiveret hjernen godt så han ikke er så påvirket - og det virker.. Han er kun frustreret de dage hvor tøserne er højløbske. Han spiser som han plejer - hvis han bliver fodret i samme rum som tæverne. Til træning er jeg blevet god til at skrue forventningerne ned når tøserne derhjemme er i løbetid, men han er ikke synderligt påvirket så snart vi er væk fra hjemmet..
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Han er kun halvdum i dagene med højløb og der må man sige at vi alle er lidt trætte
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 181
Hanner og tæver sammen