{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
191 visninger | Oprettet:

(Intakte) hanner og tæver sammen? {{forumTopicSubject}}

Jeg har virkelig brug for nogle gode råd og ideer, ift. at få en flok med begge køn til at fungere optimalt.

Sammen med en veninde er vi godt på vej til at starte et lille opdræt (opdrætteruddannelsen er i hus, og kennelnavn søgt), men nu er det jo sådan, at jeg kun selv har to intakte hanhunde og en ældre neutraliseret tæve, så jeg kan ikke bidrage særligt meget smiley

Planen er derfor naturligvis, at næste udvidelse af flokken, bliver med en lille tæve. Men hvordan får I andre en dagligdag til at fungere optimalt?

Mine hunde har generelt hele huset og hele haven (via hundelem) til rådighed 24/7 - og de går altid sammen allesammen, og det er hvad de og jeg er vant til.

Hvordan får man en intakt tæve ind i flokken, og får en dagligdag til at fungere (også ift. løbetider), uden at nogen bliver isoleret, eller frataget alt for mange privilegier?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  (Intakte) hanner og tæver sammen?
  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 374
    #1   i dag kl. 10:01 Hos os er der opdelt når de er alene hjemme altid (også uden for løbetider)
    I løbetider fungerer det fint når vi er hjemme fraset 2-3 dage. Tæverne går i løb samtidigt.
    De 2-3 dage må de skiftes til at være i stuen eller med i haven om aftenen - i bilen og til træning osv. er de altid bare med uden problemer.
    Dem der er "lukket" væk får bare en lækker snack der tager et par timer - og så er det byttetid igen.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 374
    #2   i dag kl. 10:04 Og så adskiller vi hundene lidt også når en tæve har hvalpe - lige de første par dage er der ikke direkte adgang. Men det er der jo mange måder at gøre det på..

• #3   i dag kl. 10:04 Altså jeg har tidligere haft intakte han gående med mine intakte tæver, og størsteparten af tiden var det bare fint. Men så var der jo også løbetiderne. smiley

Og sagt lige ud, det var ikke specielt sjovt. Hos mig blev hanhunden skilt fra, når højløb nærmede sig eller hvis jeg ikke var hjemme. Nogle hanhunde skal muligvis skilles fra tidligere, men min hanhund blev brugt i avl, så han havde udmærket tjek på, hvornår det blev spændende, og hvornår han kunne tage det stille og roligt.

Jeg har ind i mellem læst herinde, at folk har deres intakte hunde sammen gennem hele løbetiden, når de er hjemme. Det kunne jeg simpelthen ikke forestille mig at gøre, både pga risiko for smuttere, og fordi, jeg synes det vil være voldsomt provokerende for hanhunden at skulle gå lige op og ned af dejlige damer uden at måtte gøre noget. Og jeg synes faktisk, det er urimeligt at kræve af en fertil han, at han skal ignorerer højløbske tæver i sit hjem.

Så min hanhund blev isoleret fra flokken men ikke fra mig. Han gik i køkkenet, hvor han kunne få masser opmærksomhed fra mig. De skiftedes til haven, og han kunne også godt komme på tur med en ikke-løbsk tæve.

Hos mig var det største problem nok at sætte ham sammen med tæverne igen, når løbetiden var overstået. Hvor han var klar til at sige stop, når løbetiden var overstået ved fremmede tæver, så var sagen en lidt med mine egne tæver. Der havde han svært ved at acceptere, at det var overstået.

• #4   i dag kl. 11:11 Jeg tror ikke, at du kan bruge mine erfaringer til noget, men du får dem slligevel smiley

Jeg havde to tæver og en hanhund, alle intakte. Jeg prøvede at holde dem adskilt, med det resultat, at hanhunden hylede og var urolig. Så kom hanhunden i et stort bur i samme rum som tæverne, og så var der ro på. Alle 3 hunde kunne luftes i haven sammen - under opsyn.
    Hanhunden var sådan en; jeg tager lige en sniffer, nå det er ikke tiden endnu.

Der var fuldstændig ro på hundene på denne måde.
    Ja, jeg ved godt, ar jeg bare var meget heldig.

Husk, hvis du bruger bur, at sikre buret, så uønsket parring ikke er mulig.

Men hvis I er 2, kunne hanhunden måske tage på ferie i den problematiske periode?

• #5   i dag kl. 11:27 Vi har gjort som Martin. Har været så heldige, at vores sønner har 1. salen, og har taget hannen med op om aftenen, eller hvis de var oven på. Vores tæver har desværre ikke synkroniseret. Typisk terriers. De kan og vil selv haha.
    vores seneste han måtte vi dog finde nyt hjem til, da han faktisk begyndte at stresse og blive lidt knibsk over de løbske tæver. Frustration nok . Det har gået ok med de forrige. Men ALDRIG 2 hanner sammen med tæver i vores racer. Vi har prøvet det et par gange om må kapitulere.
    Vi har ikke han mere men 5 tæver. Må ærligt indrømme, at jeg gider ikke fertil han og tæver sammen mere. Det kan være et helvede de dage det står på.

• #6   i dag kl. 12:08 Det letteste og bedste for alle parter ville nok være at tæven kommer på ferie de to gange om året hvor den er i løbetid, hvis i alligevel er to om opdrættet kunne man jo også have tæver et sted og hanhunde det andet sted;)

• #7   i dag kl. 12:17 Du har ret Bodil - det VILLE helt klart være det nemmeste.
    Udfordringen er bare, at vi begge to har intakte hanner, så det er nogle stykker, der ville skulle flyttes rundt hver gang smiley
    Jeg tror også, at jeg ville kunne løse lidt, ved at have én eller flere med på job - og jeg ville ikke været nødt til at skille én hund helt fra flokken, for den nye tæve, vil formentlig kunne gå med Sheena hele tiden.
    Bur er ikke en løsning - de dage jeg er fysisk på job, kan jeg være væk i op til 9 timer, så det vil jeg ikke byde nogen smiley

Kommentér på:
(Intakte) hanner og tæver sammen?

Annonce