1.598 visninger
|
Oprettet:
Levetid - Hanner/tæver {{forumTopicSubject}}
Inspireret af en anden tråd, hvor der stod noget om, at man havde undersøgt levealderen for henholdsvis neutraliserede og intakte hunde - er der så nogen der ved, om der er lavet undersøgelser enten all-round eller i forskellige racer på, om der er forskel på hanners og tævers levetid?
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Kort gentaget var de intakte hanner, dem der havde kortest levetid, de kastrerede hanner og intakte tæver var nogenlunde på niveau og de steriliserede tæver var dem med længst levetid. Vi snakker om ca. et par år mellem intakte hanner og steriliserede tæver, så ret markant.
Jeg kender ikke til andre undersøgelser, men at tæverne lever længere var ingen overraskelse, det er også det billede, vi andre ser. Det er så muligt, at der er en sammenhæng med at det er store hunde. Det er jo ofte sådan at små hunde lever længere end store hunde, og hannerne er jo de største. Måske er billedet anderledes i små racer.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
okt 2006
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.954
Faktisk synes jeg ikke de danske bliver ret meget mere end 12-13 år, hvilket jeg synes er ret lavt ift at det er en lille hund, ift at den angiveligt er en sund race, ift at det typisk er folk, som har råd til dyrlæge, der har racen...
okt 2006
Det kan være det er forventet levealder for en sund og rask hund. Men gennemsnit - nej.
Der er jo en del hunde der aldrig kommer længere end til unghundestadiet fordi de viser sig har have noget sygdom. Den slags vil hurtigt kunne trække gennemsnittet ned.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
Tallet for husky på Lens´s liste lyder meget realistisk. De fleste jeg kender, er blevet omkring 14 år, så det bør kompensere lidt for, at der også indimellem er nogle, man mister alt for tidligt.
Men det er da vildt iøvrigt, hvis tæver lever 1-2 år mere i gennemsnit end hanner? Det er da lang tid rent procentvis, når man tænker på hundes begrænsede levealder.
Levetid - Hanner/tæver