{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.452 visninger | Oprettet:

kupering af haler og ører ?? {{forumTopicSubject}}

Jeg prøvede i et andet indlæg at høre, hvad bevæggrunden er, når nogle vælger at lade deres hunde få kuperet deres ører, men blev opfordret til at oprette en ny tråd om det..

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt omkring tankerne og årsagerne til det. Både med ørerne og halen.

Jeg (personligt) synes det er synd, da det ikke er naturligt, og så bryder jeg mig ikke om at påføre hunden (unødig?) smerte..

Jeg læste også at en hund med kuperet ører/hale sagtens kan deltage i udstillinger, men jeg er lidt forundret over dette, da det jo er ulovligt i DK at kupere diverse kropsdele..

Men hvad er Jeres holdning/mening ang. dette.

Håber på at få en god og saglig debat;-))

Annette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kupering af haler og ører ??
  • #1   14. dec 2006 det er ikke ulovligt at udstille en kuperet hund hvis den er fra udlandet.

  • #2   14. dec 2006 For nogle jagthunde kan det være smertefuldt at få halen pisket i stykker under jagt, men ellers ser jeg absolut ingen grund til at at fjerne hverken haler, øre eller andre legmesdele.

  • #3   14. dec 2006 synes hunde med Kuperet Hale/øre .. er noget af det flotteste.. hvis det er gjordt ordentligt..

  • #4   14. dec 2006 personligt synes jeg de er meget pænere når de er helt naturlige:)

  • #5   14. dec 2006 jeg vil sige at unødvendigt kupering kan jeg ikke lide (og jeg kan slet ikke lide udsenet af en hund med kuperet øre...)

    jeg kan godt forstå nogle af de hunde som er på jagt får det gjort så de ikke får flenset deres haler (det er jo også synd) men bare fordi at man syntes at sådan skal de se ud (fx med en rottweiler) det syntes jeg er synd for de er jo født med det af en grund... og de ser jo smukke ud med det...


  • #6   14. dec 2006 Jeg undre mig mest over at man kuperer "blandings hunde" - faldt over en blanding herinde af en amstaff og en bullterrier angiveligt med kuperede ører... Det har jeg sjældent oplevet... er det ikke for det meste "race-hunde"????

  • #7   14. dec 2006 jeg vil sige at unødvendigt kupering er jeg ikke til... (og kan ikke lide udseenet af en hund med kuperet øre)
    kan slet ikke følge dem der siger fx at en Rottweiler ikke skal have hale for de er da så kønne uden... nej de er pænest i mine øjne med en hale...

    men jeg kan godt forstå fx dem som går på jagt måske får kuperet halen så den ikke bliver flenset eller sider fast et sted...

    men de er født med haler og øre af en grund... og de er jo så smukke med dem c",)


  • #8   14. dec 2006 Jeg bryder mig ikke om kupering af hverken det ene eller andet bare for syns skyld, hvis det er fordi hunden pisker halen i stykker så jo, så er det en god grund.
    Jeg spurgte sidst der var en tråd om de kunne lægge ørene ned, men fik ikke så mange svar om det. men hvis de ikke kan så vil de i "hundesprog" jo være provokende også uden at gøre for og det er da også synd. Buri har stritører men ser han en anden hund lægger han ørene ned, så de kan se at han ikke provokere.


  • #9   14. dec 2006 ha ha ha har skrevet det 2 gange for den gik i kogs da jeg ville indsænde det første så troede ikke at den havde modtaget det og så skrev jeg det igen....

  • #10   14. dec 2006 Jeg forstår ikke hvorfor det er tiltrækkende med de de spidser ovenpå en Dobie, eller de der gabende huller i siderne på en Amstaffs hoved..
    Jeg KAN ikke se det kønne i det


    Men alle er vi forskellige... For mit vedkommende ville jeg adrig fjerne en hunds kropsdel uden medicinsk grund


  • #11   14. dec 2006 Jeg synes det er - hmmm tjaa okay (det er lidt svært for mig at acceptere) men hvis det er til gavn for hunden, så den ikke får pisket/flænset halen eller lign, så kan jeg forstå det, men det er mig meget imod at kupere ører, da jeg synes (igen min personlige mening) det ser helt forkert ud.

    Jeg jublede for vildt, da forbuddet omkring kupering kom frem.

    Nu opdrætter jeg katte og hvis jeg kom på en udstilling med en kat, der var skønhedsopereret, ville jeg blive diskvalificeret med det samme.
    Hvordan kan det være at DKK tillader kupering (nok især ørerne) når dette ikke er tilladt??

    Jeg har set programmer, hvor hvalpe bliver kørt laaang vej til udlandet, for at få kuperet ørerne....
    Det er svært for mig at forstå.. ???

    Annette


  • #12   14. dec 2006 Anette; du skriver:
    Nu opdrætter jeg katte og hvis jeg kom på en udstilling med en kat, der var skønhedsopereret, ville jeg blive diskvalificeret med det samme.
    Hvordan kan det være at DKK tillader kupering (nok især ørerne) når dette ikke er tilladt??

    og jeg vil give dig så evigt ret :o) jeg kan heller ikke forstå at når man har ulovliggjort det hvorfor det så er okay til udstillinger eller i den dur bare fordi det er gjort uden for DK...


  • #13   14. dec 2006 Altså at kupere ører på en hund. Med halen er det noget andet, der er stadig racher her i landet der får det gjort, hellere kupere end at hunde skal få den slået i stykker i voksenalderen, det er nok mere pinefuldt end hvis man gør det på en hvalp


  • #14   14. dec 2006 jeg er ejer af en sød og lille amstaff på 8 uger, uden kuperet øre. jeg har valgt at min egen hund skal beholde sine øre, forbi jeg synes han ser sød ud med dem. men personligt synes jeg til gengæld, at de amstaff som har kupert ørne. er rigtig flotte, hvis det er gjort ordenligt. det lidt svært at sige hva jeg synes der er flot ved det. men det er nok at det fremhæver hundens flotte rubuste ansigts makeringer som racen nu har...

  • #15   14. dec 2006 Villy *Team Rex og Rita* A

    Jeg forstår ikke helt hvad du mener med dit indlæg??

    Annette


  • #16   14. dec 2006 jeg synes helt klart det er flottest når hunden ser helt naturlig ud. Desuden ser fx rottweilere og dobbermænd (?) langt mindre bidske ud, når de har hale og ører.

    Med mindre man som det tidligere nævnt har en god årsag, fx at hunden kan få påført endnu større smerte ved, at den brækker halen under jagt, synes jeg, man skal holde sig langt væk fra det..


  • #19   15. dec 2006 *DFFD* Egoisten.... *

    Jeg spørger fordi jeg for det første er oprigtigt interesseret i at høre, hvad bevæggrunden er.

    For det andet fordi jeg blev henvist til at oprette et nyt emne

    og for det tredie fordi jeg er ny her, så jeg var ikke klar over at dette er debatteret til hudløshed.

    Jeg er ikke ude på at få en heftig debat omkring emnet, som jeg også skrev i mit første indlæg, men jeg beklager da meget hvis du mener dette her udvikler sig til en heftig debat.

    Annette


  • #21   15. dec 2006 Er det nu småborgerligt ikke at ville maltraktere et dyr?

    ... Jamen så kald mig fru Jensen og stik mig sutterne, så skal der ses Vild Med Dans


  • #22   15. dec 2006 Hold da op hvor er der mange emner om lige netop kupering :O)

    Tak for linket Eva. Jeg er godt i gang med at læse, men det kommer da godtnok til at tage tid.

    Annette


  • #23   15. dec 2006 hej jeg har selv en rottweiler selvfølgelig med hale jeg synte de for det første ser bedre ud og så er det naturligt for dem at have hale ellers var de jo ikke født med en. tilgengæld har jeg også svigermors gamle bokser og hun er fra den tid hvor det var lovligt hendes ører er normale og må indrømme at hun nok ville se mærkelig ud uden , desuden er hun noget så skøn når hun er glad for så bruger hun hele kroppen til at logre med. hun er også herinde og hedder alex så se hende lige engang smuk uden hale

  • #24   15. dec 2006 Det er lovligt i DK at hale-kupere korthåret og ruhåret hønsehund, visla, breton og weimaraner.

  • #25   15. dec 2006 Allan C. Jeg ved ikke om det er min kommentar du refererer til, men de 5 racer må gerne udstilles og gå til stævner, når de er kuperet

  • #26   15. dec 2006 Uanset hvordan man vender og drejer det så er kupering et egoistisk valg, der på ingen måde gavner hunden.

    Men flot det er det, i mine øjne, på nogle racer.


  • #27   15. dec 2006 Jeg synes nu også det er synd, og hunden ser også mere "vred" ud når ørerne er kuperet. Jeg synes også det er lidt dobbelt, at de siger at det er ulovligt i dk, men det er lovligt til en udstilling.. Kan godt være det er lovligt når dyret er fra udlandet, men alligevel.

Kommentér på:
kupering af haler og ører ??

Annonce