{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.464 visninger | Oprettet:

Australian Shepherd - Kupering? {{forumTopicSubject}}

Kiggede lige på billeder af australian shepherds, da de er min drømmerace, meeeen, lagde mærke til noget og blev lidt nys.
- Nogen af dem har lange haler, og nogen af dem har sådan set ingen hale.
Er det fordi de er kuperede, eller er der anden grund til det?
Og er det overhovedet lovligt at kupere den race? o:

som sagt, blev bare lidt nysgerrig ^^


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Australian Shepherd - Kupering?
  • #1   10. nov 2011 En stor del fødes uden hale.



  • #2   10. nov 2011 Okay, syntes nok..
    - For har nemlig aldrig hørt om kupering af den race o.o
    Men de er nu flotte uden hale..


  • #3   10. nov 2011 Jeg ELSKER deres haler som lange ;p Men ja rigtig mange er født uden hale smiley
    Det er også meget praktisk når de skal arbejde smiley


  • #4   10. nov 2011 Ja, det kunne jeg nemlig også forestille mig, det var.
    - Men de er nu smukke uanset hvad smiley Ønsker mig en så brændende, virkelig xD
    Jeg kan måske ikke hyrde med den, men puha hvor vil jeg gøre alt for at eje den race..


  • #5   10. nov 2011 Jeg har en ½ aussie ;p Og hun bærer rigtig meget fra den!
    Har læst på nettet at frisbee er rigtig godt for at tilfredsstille div. instinkter de har smiley Og mig og Joy leger med den hver dag/hver anden dag. Og har ingen problemer haft af hende ;P
    Men klart en hund med knald på og brug for motion!


  • #6   10. nov 2011 Ja, der er nemlig knald på den hund smiley
    - Det er nok også præcis det jeg har brug for, og måske har lille Vaks også brug for det xD
    Men tror sq ikke jeg får en før han enten er væk eller en rimelig gammel gut </3


  • #7   10. nov 2011 Men jeg er også opvokset med hyrdehunde, boet på landet sådan set alt mit liv med får og hunde osv. smiley Og det skal jeg helt klart igen! Så Joy skal nok få lov til at forsøge sig med hyrding engang ;D

  • #8   10. nov 2011 Hmm. Jeg vil nok sige at jeg har haft brug for min erfaring MEGET med denne hund.
    Havde jeg ikke haft kendskab til hyrdehunde og haft hunde selv i forvejen ville jeg aldrig have kunne gjort det smiley
    Jeg synes det er svært at anbefale så aktive racer, da jeg ofte synes at folk ikke helt ved hvor meget de kræver af en.


  • #9   10. nov 2011 Det ville da være skønt, men tror ikke, jeg får mulighed for det xD vil gerne være illustrator, så det vil nok være mit escape fra arbejdet, håber jeg da på xD

  • #10   10. nov 2011 Solva; bare rolig, jeg vil undersøge det meget grundigt, og møde nogen der har dem før jeg beslutter mig ^^
    Min hund er faldet MEGET til ro, men han var sq lidt vild, da han var yngre xD
    - Ikke fordi han krævede vildt meget, men han var bare sådan en hyperunge, at det var vildt xD
    Og han er blandet med border collie også ^^


  • #11   10. nov 2011 Jeg har hørt fra en der har ausisses og som har to rigtig flotte af slagsen.
    Hun fortalte at hvis det var lovligt herhjemme ville hun kupere halen på dem.
    Det er klart foretrukket i udstilling at der ingen hale er smiley


  • #12   10. nov 2011 Hm, jamen det er da spændende at vide smiley

  • #13   10. nov 2011 Herhjemme fødes de med alle længder. Min er selv født med delvis hale ligesom 2 af hans søskenden. 3 andre søskende er født uden og de 3 sidste er født med hel hale. I USA kuperer man vist rigtig mange steder. Herhjemme er det ikke tilladt.

    Hvorfor synes du det er praktisk at de ingen hale har når de skal arbejde Solva?


  • #14   10. nov 2011 Pernille - Jamen når de skal hyrde er der jo chancer for at halen kommer i klæmme/bliver trådt på eller lign. har i hvert fald læst at mange kuperer dem pga. at de eller ofte vil brække og skal fjernes af den grund.

  • #15   10. nov 2011 Det har jeg godt nok ikke hørt om. Camilla fra tiptopaussie som hyrder på højt plan med hendes aussier foretrækker, at hendes hunde har haler. Da jeg var i Holland i sommer til min første hyrdekonkurrence, så jeg primært aussier med hale. Min fornemmelse er at det i udstillingskredsene at man foretrækker dem uden hale.


  • #16   10. nov 2011 Pernille - Okay smiley Det er interressant! Jeg siger heller ikke jeg har ret smiley Men at jeg læste det et sted. Jeg foretrækker selv halen, jeg elsker når de logrer og så har aussie den flotteste store buskede hale smiley

  • #17   10. nov 2011 smiley

    Jeg havde egentlig ikke selv præferencer mht. hale inden jeg fik Zion. Men jeg er nu glad for at han har hale og jeg synes den har en pæn længde - og den har aldrig været i vejen smiley


  • #18   10. nov 2011 Joy har en ting med at feje sofabordet engang imellem smiley Det kan godt være irriterende, men ellers er jeg kæmpe fan af halen smiley

  • #19   11. nov 2011 jeg har 4 aussier, to med hale - en med halv og en født helt uden, det vil sige heller ingen stump. Aussier bliver kuperet i USA, men kommer til Europa, som NBT, natural born tail. Jeg kan nu ikke se nogen forskel på om den helt uden hale, skulle have en dårligere balance, jeg mærker ingen forskel på mine hundes effektivitet.

  • #20   11. nov 2011 Der er åbenbart flere "rygter". Har heller ikke hørt at dem uden hale skulle have dårlig balance.

    Jeg tror der er flere med hale indenfor arbejdslinierne fordi man er ligeglad med udseende og derfor ikke går efter hunde uden hale. Men jeg har ikke tal på det, så det er bare hvad jeg tror.


  • #21   11. nov 2011 Man kuperer aussien fordi man ikke ønsker halen og en del indenfor denne race fødes altså med hale eller delvis hale. Men så er der åbenbart forskel på racerne Miss X.

  • #22   11. nov 2011 Miss X43 K: har hørt om aussier, som fødte på hotel i USA, under en udstilling, som lige skulle kuperes med det samme, det er ganske almindeligt. Vedkommende som kom til rummet blev ikke lukket ind, da det lille klip lige skulle overståes. Jeg undrer mig over, at hundene, som importeres som NBT ikke bliver undersøgt, det er ganske nemt at mærke og røntgen fotografere, så man kan konstatere en eventuel kupering. Selvfølgelig vil avlerne ikke meddele om der er foretaget en kupering, da hundene så ikke kan udstilles eller konkurreres med i Dk.

  • #23   12. nov 2011 du må ikke udstille og konkurrere med kuperede hunde i Dk, fordi det er forbudt at kupere. Men mange aussier kommer til Dk, som født uden hale og så kan du jo bruge dem til begge dele. Jeg kan bare ikke forstå, at man ikke undersøger om hunden virkelig er kuperet eller født NBT. Jeg læste lige om udstillingen i Stockholm, hvor en amerikansk dommer var fløjet ind for at bedømme aussien. Kun hunde uden hale, altså NBT (læs, måske kuperede) gik til tops. Synd og skam, når nu alle halelængder findes, men det siger vel lidt om, hvad amerikanerne er vant til at se. Der er sørme også mange som er født uden hale. I det kuld hvor Holger og Vilya er fra (11 hvalpe) blev der født hvalpe med alle længder hale og også Vilya, som er helt uden stump også.

  • #24   12. nov 2011 nej, de skal ikke ha to chips, de er overflyttet fra dansk kennelklub til svensk med det chipsnummer som de havde i de danske pas. Jeg skulle heller ikke have chippes de svenske hunde om, da de blev indført til Dk. Jeg er imod kuperinger, så det passer mig fint, at hunde ikke må udstilles og konkurrere, hvis de er kuperede. Det jeg finder er snyd, er at kuperede hunde indføres som NBT.

  • #25   13. nov 2011 mine er registreret i svensk hunderegister med det danske chipnummer, jeg har aldrig hørt at jeg skulle chippe igen. Chipnummeret står i deres pas og stamtavle. Jeg forstår ikke hvad du mener med, at de ikke godtager import af dyr? Jeg har ikke haft problemer hverken med hestene, katte eller hunde.
    Jo, tak, jeg er faldet godt til og mit ben er blevet meget bedre efter at de har taget "helvedes skruerne" ud, så jeg kun har marvsømmet tilbage, samtidig fjernede de hudtransplantationen og syede benet sammen, så nu har jeg bare to kæmpelange ar på begge sider af læggen.


  • #26   14. nov 2011 det må da være fordi du ikke har stamtavle på dem, at de forlanger dette. Sikkert bare en sikkerhed for at hunden er lovligt indført. Nu har blocket og det man forlanger fra Svensk kennelklub jo heller ikke så meget med hinanden at gøre, så hvis jeg ville have hvalpe med mine, hvad jeg ikke vil, så er da altså ingen problemer, når de er registreret i svensk kennelklub. Mine ar er slet ikke så slemme og ulækre, som de var inden operationen d. 12,9, nu kan jeg leve med dem.

Kommentér på:
Australian Shepherd - Kupering?

Annonce