Glemme alt om race? Glemme alt om race?
Hei så har jeg set denne her video fra Zak George, (bare rolig, han begynder at snakke om emnet efter Barkbox reklamen X)) og han kommer med en interassant teori til kommende hunde forældre. At man i bund og grund ikke skal tænke så meget på hvilken race man skal have men hvilket energi niveau 1, 2, 3 man kan med
https://www.youtube.com/watch?v=EBoJym_wQ2M
Syntes det er en rigtig god måde at tænke hund på, sammen med viden om de forskellige racer når man står og vil finde den der passer best til en.
Dog kan jeg ikke lige se hvordan man skal kunne finde en hund baseret kun på hans teori, da det ville betyde at man evt. skulle rejse rundt til forskellige avlere (med forskellige racer/blandet) og evaluere alle hvalpene.
Men måske har I alternative holdinger, erfaringer og ideer??
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.132
Men jeg er altså ikke imponeret. Hans tilgang er ekstremt overfladisk og "smart i en fart". Jeg sidder tilbage og tænker "Hvad skal jeg bruge det der til?".
Skulle jeg ud og købe hund i morgen ville jeg da ikke køre land og rige rundt, og teste alle de hvalpekuld der var. Og der sker altså rigtig meget med en hunds personlighed fra den er hvalp til den er voksen.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.057
Ja, hundens energiniveau betyder noget - men i træningssammenhæng (hvor han jo i begyndelsen siger, at energiniveau er nærmest altafgørende for valg af træningsstrategi) synes jeg altså mange faktorer er mere vigtige, end hundens energiniveau. F.eks. hvor nem hunden er at motivere og hvad der motivere den, er den en type, der magter selv at byde ind, eller skal den guides mere osv. F.eks. er Gaia hurtig og let at motivere, men valgte man at shape 100% kan du vente fra nu af og for evigt, før du får udført en øvelse, for hun har brug for guidning. Reiki er ikke så nemt at motivere (omend stadig ret madglad) og ikke så hurtig som Gaia, men til gengæld er han super sej til at byde ind og øvelser kan dermed nemt shapes. Det har ikke et hak med deres energiniveau at gøre.
Og når det kommer til at vælge hund, så er energiniveau efter min mening kun relevant ift. hvor meget jeg gider motionre og aktivere dem - jeg er dælme ikke ligeglad med MANGE andre ting som også er helt eller delvist racerelateret, herunder:
- vogter/beskyttertrang
-jagtinstinkt
-fældning
-gøende/ikkegøende
-selvstændig/samarbejdende
osv...
Både husky og border collie kan vel placeres ret højt energiniveau, men det er dælme da ikke ligegyldigt, om jeg vælger den ene eller den anden. Og "the more energy a dogs has, the more teachable they are" er der vist aldrig nogen der har prøvet at sige til ejeren af en super selvstændig spidshund... eller måske en beagle?
Noget andet er - hvorfor i alverden skulle jeg tage ud at kigge på 30 kuld hvalpe af diverse racer/blandinger, hvis jeg ved at netop racen x eller y rent faktisk passer til mine behov... og så kan jeg finde specifikke linker i den racer og nøjes med måske at se på et eller to kuld, som jeg ovenikøbet kan være nogenlunde sikker på også passer til mig, når de ikke længere er hvalpe.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.668
hvis man som mig ikke er god til at holde en lang pels, nytter det jo ikke at få sådan en.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.921
Alle de planter der har udviklet "klistre-frø" i pelsen for at de bliver spredt - og Ziva er allerede ekspert til at finde dem. Skulle få dem ud af en langpelset? Man kan godt, jeg er bare mest til korthårede racer.
mudderbade i traktorspor i skoven og på marken. Årh forestiller mig det er så meget værre i lang pels.
jun 2017
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.510
jun 2017
Og vi har endnu ingen mudderture, men det er en labrador, jeg forventer ikke at jeg slipper for dem
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.526
Sunshine her er 5 år og har været vasket en gang i sit liv, og hun er også fin og hvid det meste af tiden. Hun er så steriliseret og behøves børstning.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.526
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.270
Tror den har et godt liv.
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.556
Meeeeen... det kræver nu alligevel en hel del pelspleje og også bad (hvilket er et sandt helvede på jord, med så meget pels og underuld). Men det handler lige så meget om at holde selve pelsen og pelsstrukturen pæn og blød.
jan 2015
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 338
Helt generelt kan jeg godt lide ham. Synes at han er utroligt sympatisk og god mod hundene.
jan 2015
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 338
Jeg er helt enig med dig Isabelle. Og når det er sagt, så måtte Zak da gerne komme her og lege dinosaur med Milo. Kaffen er klar
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.460
En anden megastor forskel på at træne med de racer er at doberen kun skal igennem ganske få gentagelse af noget før det sidder ret godt fast og generalisering er meget nem. Ireren skal have en del gentagelse før tingene sidder fast og den kan ikke holde koncentrationen om én ting ret længe ad gangen. Doberen kan blive ved og ved og ved med at lave den samme øvelse.
Forskellen ligger selvfølge i generne: Doberen er en brugshund avlet til at udføre en bestemt type arbejde, der medfører at den skal være god til at samarbejde med sin fører. Ireren er en selvstændig skadedyrsudrydder. Derfor er den 'designet' til at klare hele jagten selv; den skal selv finde byttet og dræbe det. Den skal ikke sættes i arbejde men selv finde det og udfører det.
maj 2004
Jeg tænker ikke, at den her video er henvendt til dem, der dyrker hundesporten, konkurrerer og har høje forventninger og mål for træningen. Det er ikke henvendt til dem, der vil nå langt indenfor fx agility eller lydighed. Eller dem der er ude efter en trækhund eller en jagthund. De folk ved jo godt hvad de vil have. De ville alligevel ikke have brug for at se sådan en video på youtube, fordi de ved hvad de har brug for i hunden, og søger nogle helt bestemte egenskaber, som ikke alle racer har.
Jeg tænker, at den her video er tiltænkt dem, der "bare" gerne vil have en hund i hjemmet. Det er ikke så vigtigt, om den er velegnet til jagt eller IPO, det er mere vigtigt, at man kan magte dens energiniveau, så den kan fungere i hjemmet. Den er henvendt til dem, hvor det ikke er af så afgørende betydning, om det er race x eller x, fordi man ikke leder efter nogle bestemte egenskaber.
Jeg tænker, at den er ment som en hjælp til helt "almindelige" mennesker, der gerne vil have en hund at putte med, hygge med, have det sjovt med, gå ture med, kaste pinde med og måske træne lidt basalt med. For dem kan det nok være lidt svært at finde ud af, hvilken race der passer til dem, fordi rigtig mange racer ville passe, så længe man tager højde for forskelle mellem racerne - som måske heller ikke er SÅ udprægede, hvis man ikke skal bruge den til noget specielt.
Til dem tror jeg da, en sådan en video kunne være ok, fordi den hjælper dem til at finde ud af, hvilket energiniveau de kan magte. Når de har fundet ud af hvilket energiniveau de kan magte og har lyst til, har de samtidig tyndet lidt ud i racerne. Så er der selvfølgelig stadig racer med samme energiniveau, der er så væsentligt forskellige, at de ikke kan sammenlignes. Men der er også racer med samme energiniveau, hvor der for den almindelige, jævne hundeejer, ikke ville være den store forskel, om de fik x eller x i kategori 2 - men hvor det ville have større betydning, om hunden var i kategori 1 eller 3.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.460
maj 2004
Hvis det mest aktive man ønsker at gøre med sin hund, er at løbe med den, så er det nok ikke en af de højenergiske hunde man skal have fat på, men en af "middelhundene". Jeg tror ikke, at ret mange af højenergihundende kan affinde sig "kun" med løbeture, og minimal mental stimulering.
maj 2004
Glemme alt om race?