{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.083 visninger | Oprettet:

Emma A
Emma A
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18

Den rette race? {{forumTopicSubject}}

Jeg har efterhånden støvsuget nettet for mange racer, men jeg er desværre stadig sådan i tvivl, hvilken der passer til mig.

Lidt om mig: Jeg er 24 årig medicinstuderende som bor i lejlighed i Åbyhøj på (Aarhus) med min kæreste der er færdiguddannet og har fuldtidsjob. Jeg læser en del derhjemme og har primært undervisning ca 15 timer om ugen. Nogle gange bliver jeg på skolen og læser, men for det meste holder jeg af at læse derhjemme. Vi er ikke typerne der render i byen og har vanvittigt travlt hele tiden, vi er en del herhjemme.

Vi bor på 1. sal så jeg er klar over at skulle bære hunden op og ned af trapperne det første stykke tid.

Grunden til at jeg gerne vil have en hund, er at jeg savner selvskabet og gåturene. Jeg er vokset om med hund (samojede og en cairn terrier). Min kæreste er ikke vokset op med dyr og det er mig der har den største interesse i at få hund og jeg vil derfor være den der primært tager mig af hunden (selvom jeg er klar over at dette er en fælles beslutning).

Hvad kan jeg tilbyde: Umiddelbart tænker jeg 1 times gåtur om morgenen og 1 time igen om eftermiddagen/aftenen, samt mindre luftninger og leg ind i mellem. En tur i en hundeskov en gang i ugen. Vi har et kæmpe grønt område udenfor, dog er det ikke indhegnet. Jeg ønsker desuden at starte til hvalpetræning og senere lydighedstræning, hvorfor det gerne må være en hund der kan mønstre dette.

Det ville være et plus, hvis vi kunne tage hunden med os når vi skal hjem at besøge venner og familie. Forstået på den måde at den hurtigt indfinder sig et nyt sted. Vi har bil så selve transporten er ikke et problem.

Ønsker til hunden:
Det skal være en mellemstørrelses hund, kunne bruges til lydighedstræning, det ville også være rart hvis den kunne lide at blive nusset omkring og er lidt opmærksomhedssøgende.
Pelspleje har jeg ikke noget imod. Dog ville det være rart med en race der ikke elsker at høre sig selv gø og hvis den gør, at man kan træne det så det får sine begrænsninger, vi bor trods alt i lejlighed og jeg ønsker ikke at generere mine naboer mere end højst nødvendig.

Jeg er meget åben for jeres forslag, så byd endelig ind med hvad I tænker, så vil jeg undersøge racerne nærmere. Jeg håber I har tid og lyst til at hjælpe mig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den rette race?
  • #1   11. jul 2017 Mellempuddel, Tysk Pincher, Mellemschnauzer.
    Og måske lyder det her sært, men Irsk Terrier eller Soft Coated Wheathen Terrier. Det er selvfølgelig terriers og som sådanne fuldblods jagthunde med instinkt for at jage smådyr. Men når det er sagt så er et ikke hunde, der kræver timevis af aktivering hver dag for at trives. Lydighedstræning med dem er ret sjovt, hvis man er til moderne metoder med shaping, klikkertræning osv. De gøer af natur ikke ret meget, så det med at tie stille er ikke noget man behøver at træne. Det med at der ikke er noget hegn om det grønne område er ikke det store problem med de to racer; de bliver, hvor deres mennesker er.
    Man skal dog være forberedt på at skulle til udlandet efter en hvalp.

• #2   11. jul 2017 Miniature Aussie evt.

Eller en sheltie uden gø, men de er sjældne ! smiley

Evt border terrier?

Måske lidt små i det, men for mig er en mellem hund 7-11 kg.

• #3   11. jul 2017 Umiddelbart tænker jeg at der er en del racer, som i vil kunne gøre glade smiley

Har i fx kigget på Kromfohrländeren? (findes både i glathåret og ruhåret udgave - den ruhårede skal trimmes)

Eller måske puddel, Corgi eller Dansk spids? smiley

• Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

#4   11. jul 2017 Tusind tak for alle jeres svar, det er virkelig dejligt at I tager jer tid til at svare på mit spørgsmål smiley

Jeg har kigget på en sheltie, men måtte nok erkende at sandsynligheden for at få en meget gøende sheltie var for stor.
    Dansk spids har jeg kigget rigtig meget på og er helt klart en af favoritterne.

Jeg synes at mange af terrierne går hen og bliver for små. For os må hunden gerne være op til 20 kg (hvilket nogle nok vil betegne som stor).

• #5   11. jul 2017 Hvis den gerne må veje ca 20 kg - hvad så med en collie? (findes både med kort og lang pels).
    Eller måske en lille sporty lab? Min labrador vejer 24 kg smiley

• Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

#6   11. jul 2017 Lige nu har jeg også kig på blandningshvalpe, de første er en blandning af Amerikansk/Engelsk Cocker og Collie/Toller og et andet kuld som er en blandning af Toller-blandning og en Golden retriever (som størrelsesmæssigt selvfølgelig er lidt til den store side).

Jeg har det lidt svært med blandningsracerne da man jo ikke ved hvilke egenskaber hvalpene får med fra henholdsvis mor og far.
    Er der nogle der har erfarringer med dette, eller er det bare at håbe på det bedste? smiley

• Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

#7   11. jul 2017 Det er sjovt du nævner collie, den er jeg ret vild med, min kæreste er dog knap så begejstret for den race smiley

• #8   11. jul 2017 Som udgangspunkt ville jeg holde mig fra blandingshunde, hvor "instinkter" bliver blandet. Fx jagthund blandet med hyrdehund. Det kan nogle gange gøre hundene lidt specielle i sind, fordi de har arvet begge instinkter, og det kan give ret speciel adfærd smiley

Hvis man fx blander to selskabsracer, så kan man i større grad vurdere, nogenlunde hvordan hvalpene bliver smiley

Udover deres sind, så er sundhed selvfølgelig også meget væsentlig - hvis det er blandingskuld, så er forældrene sjældent tjekket for arvelige sygdomme o.lign? Forældrene kan fx sagtens virke friske og raske, men alligevel være bærer af en sygdom, som hvalpene så bliver ramt af.

• #9   11. jul 2017 "det ville også være rart hvis den kunne lide at blive nusset omkring og er lidt opmærksomhedssøgende. "

HVOR opmærsomhedssøgende tænker du?

Jeg kom til at tænke at du gerne ville have en velcro-hund, men kan være jeg tænker forkert?

Hverken toller eller dansk spids er velcrohunde.

Begge vil smadder gerne arbejde sammen med dig. Tolleren er lidt nemmere i forhold til det, hvor den danske spids bærer lidt præg af at være en spidshund smiley

Den danske spids kan godt finde på at falde lidt i sin egen verden og glane efter noget, eller vende om og gå, men det er BESTEMT ikke umuligt at få nogle rigtig fine øvelser med sådan en. Slet ikke! Det er blot om man har temperament til at den kan finde på at koble af smiley

Tolleren vil også virkelig gerne samarbejde, men det er ikke en typisk pleaser. Man samarbejder fordi det er sjovt og giver mening. Ikke bare fordi mor/far siger det. Men igen igen betyder det jo på INGEN måde at det er en hund der er umulig at arbejde med. Der er bare forskel på en velcro-hund og en mere selvstændig hund smiley

Tolleren elsker ikke nødvendigvis at putte. Mange gange rejser den sig og går hvis du vil putte. Andre gange er den i super humør til det og ligger gerne i ske i 2 timer, men det varierer rigtig meget.

Husk at det generelt ligger til tolleren at være reserveret.
    De har et lidt sært sind, og det skal man være til, og have lyst til at gå ind til tænker jeg smiley

• Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

#10   11. jul 2017 Det havde jeg ikke lige tænkt over, men det er selvfølgelig en væsenlig ting at tage med i overvejelsen. Er det jagt og hyrdehund der bliver blandet i de blandningsracer jeg nævnte ovenfor?

Og i forhold til velcro-hund. Så forventer jeg ikke en hund der er klistret op af mig hele dagen lang, men jeg vil da også gerne indrømme at jeg ville synes det var hyggeligt hvis den gerne vil nusses lidt bare engang i mellem. smiley

• #11   11. jul 2017 Korthåret Collie.

• #12   11. jul 2017 Emma

En gang imellem vil de gerne, men ikke nødvendigvis lige når det passer ind for dig. Så hvis du ville ærgre dig over en hund der valgte at gå når du kom for at lægge dig op ad den, så er det nok hverken toller eller dansk spids du skal gå efter.

Har du kigget på kromforhländer og evt. schapendoes?

Jeg må dog her lige gøre opmærksom på at ingen af de to racer er nogen jeg har erfaring med, det er blot indtryk og læsning osv. jeg bygger de foreslag på. Du må selv igang med at granske for at se om de kunne falde i din smag smiley

• #13   11. jul 2017 Ja, det kuld du nævnte, er blanding af hyrde og jagt hund.

Alle racer er opdelt i følgende FCI-grupper, så hvis jeg skulle have en blanding, ville jeg prøve at finde en blanding mellem to racer, der er i samme gruppe, for at mindske "mix" af instinkter alt for meget smiley

•FCI Gruppe 1 – Hyrde og Kvæghunde
    •FCI Gruppe 2 – Schnauzere, pinschere, molosser og sennenhunde
    •FCI Gruppe 3 – Terriere
    •FCI Gruppe 4 – Gravhunde
    •FCI Gruppe 5 – Spidshunde
    •FCI Gruppe 6 – Drivende jagthunde og schweisshunde
    •FCI Gruppe 7 – Stående jagthunde
    •FCI Gruppe 8 – Apporterende jagthunde
    •FCI Gruppe 9 – Selskabshunde
    •FCI Gruppe 10 – Mynder

• #15   11. jul 2017 Ja, jeg har erfaring med en blanding af golden, lab, chow chow og islandsk fårehund - og Freja arvede tydeligt en del af sit temperament fra chow'en. Altså, den sære del af temperamentet.... Bare for at sige, at man ikke kan regne med, at det hele bliver fordelt ligeligt med ønskelige egenskaber. Men det lyder det jo også til, at du godt selv ved smiley

Nu vil jeg selv opfordre til at købe hos en ansvarlig DKK-opdrætter (på grund af den sikkerhed og de muligheder du har) men skal man endelig ud og have en blanding så er det afgørende for mig sundheden med alt hvad det indebærer. Vær kritisk og tag ikke bare sælgers ord for gode varer. Hvis man vil have noget bestemt går man meget sjældent galt ved at købe en renracet hund med bestemte forventelige egenskaber smiley

Det lyder jo til, at der er mange hunde i vil kunne give et godt liv. Har i prøvet at tage på udstilling eller besøge nogle opdrættere og få et indtryk af nogle af de racer, i har kigget på? smiley

• #16   11. jul 2017 Der var desværre sommerskue i Sabro d. 24. juni og kan ikke lige se, hvornår der ellers inden for den nærmeste fremtid kommer noget her i nærheden af Århus...

Nå, men der er jo også japansk spids hvis det er derhen ad du går. Let at have med rundt. Jeg har dog ikke erfaring med den, og det er jo en spidshund, men de skulle være lærenemme og jeg har set mange bruge dem til lydighed og agility. Men kræver jo igen, at du matcher med spidshundetemperamentet i sidste ende.
    Jeg tænkte også på en cavalier - jeg går faktisk netop ture med et sødt eksemplar af slagsen i Åbyhøj - men hvis du synes mange af terrierne bliver for små er det nok heller ikke noget for dig smiley

• Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

#17   11. jul 2017 mange tak for alle de informationsrige svar!
    En kromfohrländer kunne måske godt være en mulighed, men det virker også til at der ikke er så mange af dem herhjemme?

Jeg har snakket lidt med min kæreste om den langhårede collie igen, og nu er nu på banen igen (trods den lange pels), en støvsuger og en børste kan vel gøre meget ved det.
    Men jeg tror vi er nødt til at skulle ud at se på racerne inden vi fastlægger os på en enkelt race. Allerhelst ville vi jo gerne have lov at passe den over en lille periode, men det er jo også lidt svært at få arrangeret smiley

• #19   11. jul 2017 Den korthårede Collie er et lækkert alternativ til al den pels. smiley

• Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

#20   11. jul 2017 Tak for tippet det tror jeg at jeg vil gøre, det er en god måde at lære lidt forskellige racer at kende på smiley

Susanne:
    Det er rigtigt, den vil jeg lige læse lidt mere om. smiley

• Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

#21   11. jul 2017 Lige et spørgsmål mere.
    Hvis man skulle over i en hunderace som godt kan lide at please sin ejer og samtidig synes lydighedstræning er sjovt, hvilke racer kunne der være tale om?
    (bare for at undersøge markedet, størrelsen af hunden må gerne komme i anden række) smiley

• Helle V
    Helle V Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 58
    #22   11. jul 2017 Som Lens skriver så kunne du få meget ud af at blive hundelufter. Hundesitter.dk er nede fortiden, da de er ved at udvikle en app, men det er ellers en god side. De er på Facebook.
    Du kan jo vælge at hunden enten bliver passet hos dig eller at du henter hunden.
    Og uanset race (eller multi-race) så vil din hund gøre alt hvad den tror at du ønsker af den. Fejlen ligger hovedsageligt hos ejeren og ikke hos hunden.

• #24   12. jul 2017 @4: Irsk Terrier: 15-18 kg. Soft Coated Wheathen 17-20 kg. Begge er omkring 50 cm høje. Irsk Terrier standarden siger ganske vist en noget mindre hund, men da standarden også siger at harmoni er vigtigere end højde og vægt er de lige så stille blevet større. Ellers er der jo også Airdale Terrier; der findes nogen af dem rundt omkring i verden (og lidt i DK), der gør enddog meget godt på lydighedsbanerne smiley Men fair nok at vælge terriers fra; de kræver at man er til terriers ,-)
    En toller slår mig ikke som nogen supergod begynderhund. Jeg kender mange fra LP og DcH programmet. De er ikke hunde, der sådan nyder at blive klappekælet og -sorry to say- men mange af dem slås altså med et lidt usundt stressniveau, som faktisk gør dem ret svære at arbejde med.
    Collie lyder som et ganske udmærket valg at kigge lidt nærmere på smiley Men vær opmærksom på at hvis man virkelig gerne vil lydighedstræning, så få en fra linier der har noget drive (der er en opdrætter her på HG der laver den slags hunde). Det er ikke sjovt at træne lydighed med en hund, der skal 'løbes igang' hver gang.
    Ellers er der jo også Springer Spaniel og Welsh Springer Spaniel. Dem ser man også på lydighedsbanerne.

• Birgitte  H
    Birgitte H Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 21
    #25   12. jul 2017 Cavalier King Charles spaniel smiley
    Eller stabyhoun smiley

• #26   12. jul 2017 Riiigtig mange racer passer lige ind i din beskrivelse, det er jo et super udgangspunkt.

Mine tre bud bliver: DSG, Kelpie eller en lille fix lab af jagtlinjer.

• Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

#28   13. jul 2017 tusind tak for alle svarene og hjælpen, nu har jeg en del research at gå i gang med. smiley

Kommentér på:
Den rette race?

Annonce