{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.085 visninger | Oprettet:

Hvordan vælger man den rette race? {{forumTopicSubject}}

Nu skal jeg ikke ha ny hund i den nærmeste fremtid så det er mest for nysgerighedens skyld, men hvordan finder man den rigtige race?

Jeg ved godt at man skal sætte sig ind i racerne, læse info, møde hunde af racen og snakke med folk/opdrættere af racen.
Jeg ved godt hvad jeg ønsker af en hund og har gjort op med hvad jeg kan tilbyde af motion, aktivering, alene hjemme tid mm.
Mit problem er at jeg sagtens kan finde x-antal racer der lever op til mine krav, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvilken race der vil matche mig mentalt. Altså skal jeg ha en meget sensitiv hund (som så vil ligne mig selv) eller en hund der er sådan lidt mere robust/tung/rolig (ved ikke lige hvilke ord der helt passer)

Jeg vil rigtig gerne træne med min hund, gerne agility, men også lydighed, jeg vil gerne ha en hund der er nogenlunde let at træne til at kunne gå løs/godt indkald og som kan tåle (psykisk) at komme med rundt i samfundet blandt fremmede mennesker og hunde, kører i bus og tog uden at stresse for meget og uden at blive nervøs.

Jeg synes det er rigtig svært, også fordi det virker lidt som om mine krav modsiger hinanden lidt, er der nogle der har nogle råd eller erfaringer om hvordan i fandt frem til den rette race, det er ikke som sådan bud på racer mere på hvordan jeg finder den rette race.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan vælger man den rette race?
  • #1   24. jun 2011 Vi står i samme situation, men har nu fået det kortet det ned til 2 muligvis 3 racer, som vi kigger nærmere på. Det har simpelthen været udelukkelses metoden, og så har jeg valgt, at følge mit hjerte. Ligeledes har vi tænkt meget på, hvad der betyder allermest for os, og det er, at racen er kendt for at være tålmodig ved børn, og at der ikke er registreret bidskader. Men det er skisme svært.

• #2   24. jun 2011 Team: Jeg er også helt vild med schæferen, har bare tænkt at den var for tung til agiity, altså at det ville slide for meget på den.

Nu har jeg haft hund før så har været i hunde klubber og selvfølgelig set og oplevet mange forskellige racer, og været på udstillinger masser af gange og snakkede med mange opdrættere/ejere af forskellige racer, jeg har også skrevet emails med mange kenneler af forskellige racer, men det er stadig svært.

Tror det hænger sammen med at jeg har haft en hård oplevelse med en hund hvor vi bare ikke passede sammen og det var rigtig hårdt for os begge og det ønsker jeg bare ikke at opleve igen.

• #3   24. jun 2011 Jannie H: ja det er rigtig svært, for en ting er hvad racen kræver af motion og aktivering, samt hvad man ønsker at bruge huden til/bolig og familie forhold. Noget helt andet er jo hvilken psyke/temperament hunden skal ha for at passe til en.
    Held og lykke med jeres beslutning:-)

• #5   24. jun 2011 Team: jeg havde også selv tænkt at de grå ikke var helt så tunge som højavls hundene, nu er det heller ikke fordi jeg har planer om landshold eller den dur, men den skulle jo nådig gå i stykker:-)
    Jeg er også lun på en bestemt type af udseende, men har bare været lidt nervøs for det mentale..

Krumme: Jeg kigger også meget efter et bestemt "look" men tror måske bare at jeg overanalysere det lidt og så bliver jeg frygtelig i tvivl.

• #6   24. jun 2011 DKK tavlesnob: jeg har ikke en speciel race i tankerne, jeg har mange der passer på mange af mine krav men kan ikke komme videre, jeg har snakket med opdrættere, været på udstilling mm. men jeg synes bare det bliver svære at vælge.

• #7   24. jun 2011 Hvad med en toller ?

• #9   24. jun 2011 Søndag: den har jeg også med i overvejelserne, den har en god størrelse, og dem jeg har mødt har været lækre hunde.

• #11   24. jun 2011 Mit bud er at udseende kommer i sidste række, psyken og væremåde ved den enkelte hund er efter min mening helt klart det vigtigste.

Hvis du vil have en schæfer så gå efter brugslinjerne, der meget mere drift på end udstilling. Men ha i tankerne at de også kræver mere arbejde og tid fra din side.

Hvis du har mod på det kunne en belgisk hyrdehund også være aktuelt, har selv en, men kig dig godt for der er også stor forskel på udstilling og brugshunde. og de kører noget stærkere end schæferen, men er også mere adrætte og fysisk hurtigere.

mvh JImmi

• #12   25. jun 2011 Marianne N: Ja det har du ret i, jeg ved godt hvilke racer jeg aldrig skal ha.
    Jeg ved egentlig godt hvilke racer (der er nu en del) der tiltaler mig, men er nok bange for at vælg forkert og det så vil skabe problemer for mig og hunden, men jeg har jo tid nok så måske kommer det helt tilfældigt lige som der er nogle af jer har oplevet.

• #13   25. jun 2011 Karin: Du har helt ret, islænderen er også bare en fantastisk race, jeg har mødt en del på træningsbanen og flere "heste" steder jeg er kommet og det er bare søde og charmerende hunde. Jeg har hørt at de kan være svære at vænne til at være alene, har du oplevet det?

Jimmi J: Er helt enig udseende kommer i anden række, psyken/mentalitet er helt klart det vigtigste for mig. Det er ikke så meget det med hvor meget de kræver af motion og aktivering for det har jeg styr på, men det er mere om vores psyke passer sammen, ltså vi skal jo helst ikke stresse hinanden osv.

Kommentér på:
Hvordan vælger man den rette race?

Annonce