24. feb 2014 Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.008
Løse hunde koster ! Løse hunde koster !
Hermed en advarsel til dem der går med deres hunde i skovene der høre under Vallø stift.
Sønneke havde en lidt ubehagelig oplevelse i går De planter pt på Vallø, og i den forbindelse ville skovfogeden vise ham et nyt areal de skulle plante.
Da de kører over til arealet, møder de en ung kvinde med sin hund, første gang de suser forbi sidder hun i grøftekanten ved skovvejen og ryster på hovedet af skovfogeden der altid kører rimeligt stærkt i skoven.
Da de kører tilbage igen, når hun ikke ned i grøften, og det er tydeligt at der IKKE er snor på hunden
Skovfogeden bremser op, og fare ud af bilen, skælder kvinden ud, og giver hende en bøde på 2000 kr.
Jeg har selv for et par år siden oplevet næsten det samme, da skovfogeden skulle vise mig et cypresareal, hvor det var en ældre mand, der godt nok prøvede at stikke af med sin løse hund, ind i en granskov, men skovfogeden var hurtiger til bens og løb ham op.
Han fik en bøde på 1500 kr
Så bøderne for et stks løs hund er steget til 2000 kr i stiftens skove.
Og skovfogeden er nådeløs, om du er en underskøn ung dame, eller en gammel pensonist, du får en bøde, og du ryger i retten hvis ikke du betaler
Sønneke synes det var rigtig pinligt, og prøvede at dukke sig i bilen så den unge dame ikke så ham
Så HUSK det !
Går du med hunden løs i Vallø stifts skove, så koster det kassen, og det nytter ikke noget at prøve at stikke af fra skovfogeden, han er stædig nok til at løbe dig op
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.008
Dog har han uddelt 3 bøder af 3000 kr for en løs lappe her i skoven, til samme ejer, utroligt de ikke fattede det første gang
I går ved kl 20, så vi en dame i en bil der luftede sin lille hund , der så løb løs ved siden af hendes bil
Altså hvad fanden tænker folk på ?
feb 2014
Hans svar var : Køre jeg den ned, er det bare trist, så kan han fandme lære at holde den i snor
Han bliver så tosset over løse hunde, han tænder nærmest helt af, han råbte også af den unge dame i går, sagde sønneke
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.304
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.812
Så simpelt er det.
mar 2017
Der er ikke krav om, at vildtet skal være i snor. Så de slipper.
Ej, det pjat....
Omkring kørslen, så er det jo svært at have en holdning til, da høj hastighed er en subjektiv opfattelse.
feb 2014
Selv om det er en 4wd, så kommer der altså grimme skader når sådan en Bambi ryger op over kølerhjelmen
Bent her, fik altid skideballer for sin voldsomme vilde kørsel her i skoven, når han kom blæsende med ca 20-30 kmt i sin Nissan
Godsejeren troede altid at han kom med mindst 60-80 kmt, efter lyden at dømme
Ok, de Nissaner larmer så også en del
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 466 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 214 Svar: 2.583
Til trods for skilte om snorepåbud på golfklubbens arealer pga. okser, får, vildt og fugle, så blæser folk højt og helligt på det.
Den ene dag blev jeg kaldt en snerpet kælling, fordi jeg bad en mand om at være rar at have snor på sin hund, når han var på arealet, mest fordi der er masser af dyreunger pt.
Sidste år havde en løs hund fundet vej ind i fårefolden (i læmme-sæson) og kunne ikke finde ud og ejer kunne heller ikke kalde den til sig.
KLAPHAT!
feb 2014
Han er ellers en morderlig flink fætter, bare ikke når der er løse hunde i skovene
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 69 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 357 Svar: 14.424
jan 2006
Nar !
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.442
jan 2006
Jeg har INGEN problemer med at de bliver vrede på folk og jeg har også kendskab til de mange skambidte dyr der findes og folks ligegyldighed overfor deres hunds udfoldelse. Det er slet ikke det.
Jeg kan bare ikke med, at en eller anden gammel (eller ung, det er jo ligegyldig) idiot, der drøner igennem en skov i høj fart.
Sådan en person er bare en nar imo.
Og folk burde holde styr på deres hunde og kan de ikke det, må de i snor. Jeg luftede min malle uden snor og blev for et par år siden stoppet af en meget vred skovmand, der råbte til mig at jeg skulle tage den i snor igen.
Det kunne jeg ikke, da jeg ikke havde nogen snor med og hunden heller ikke havde halsbånd på - vi var ude at løbe og jeg havde glemt snoren.
Han råbte af mig og havde ret i ALT hvad han sagde - jeg havde overtrådt loven og længere var den ikke, men jeg kunne jo ikke bære hunden ud af skoven.
Jeg stod og tog imod hans råberi og min hund stod en 10-15 meter væk fra mig på skovstien.
Pludselig kommer der 3 rådyr springende over stien - ikke langt fra hvor min hund stod - han kiggede i deres retning og jeg sagde bare "a a - dæk" - og så lagde han sig hurtigt ned.
Skovmanden blev stille - helt stille - og sagde så .. "jeg vil ikke se dig uden snor på din hund en anden gang" - og så kørte han videre.
Det respekterede jeg naturligvis - og ham jeg har nu er også altid i sele og flex når vi løber. Han er slet ikke så trænet i "den slags" som min Iroc, så uanset regler, så holdt jeg ham i snor
Men - hold hunden i snor og lad være med at drøne igennem skoven i din gamle jeep !!!
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.309
Jeg ved at det koster.
Jeg bliver nu stadigvæk lidt træt når Kia fx. bader et sted, og hvis hun er på land opholder sig tæt op af mig, og lystrer (indkald hvis der kommer nogen), og jeg så alligevel får et møgfald af en harm dame hvis hund flyver hysterisk rundt i en enden af en lang flexline.
DET er tilladt, men min hund, der bare gerne vil have lov at lege med en pind i vandkanten, når der ikke er nogen i nærheden, og som sidder på plads, når hendes hund kommer flyvende i flexlinen, den gør noget forkert ...
I det tilfælde tager jeg bøden ...
Vi kommer ikke i skove, der ikke er indhegnede, generelt, og de er oftest hundeskove. Så der er ikke det store problem.
Skove der ikke er indhegnede er jo ikke kun fulde af vildt, men også af de parasitter der lever på vildt (fx. flåter), og det kan Kia ikke tåle. Der er hundeskovene gode (ingen vildt pga. hegn = meget få parasitter), da vi kan gå tur i hundeskoven, som ligger inde i en plantage, hvor vi gennem hegnet kan se masser af råvildt, rovfugle, harer etc. Så kan vi alle være her
Man skal dog huske at køre forsigtigt på skovvejene (hvor det er lovligt at køre), da der altså render råvildt, og harer rundt, og en ræv fra tid til anden. Og meget kan man sige om råvildt, men det er ikke hjernen de slås mest med, så de er helt utilregnelige
feb 2014
Men er ganske enig, jeg har sagt til ham flere gange, om ikke han skulle sætte farten ned, men han hører slet ikke efter.
Desuden er han skovfogeden, så det skal vi bare blande os uden om.
Vi må nøjes med at sørge for at vi selv kører pænt i skovene.
Dog har Bent oplevet at han tøffer stille og roligt forbi en gul cypres han skulle se på, og pludselig lyder der et BONK .
Så var der kommet et rådyr, fra den anden side af vejen, som var sprunget over en grøft, og ramte ind i bilens side.
Den knækkede nakken og var død på stedet.
Bent er sikker på at den har været blevet skræmt af et eller andet, og kom springende i fuld fart, overså bilen og knaldede lige ind i siden på den
Så selv om man nærmest holder stille, kan man også nedlægge skovens dyr
Men den smagte nu meget godt
feb 2014
Hvis vi får ramt et dyr, stopper vi altid og ser efter.
For mange år siden ramte vi en harekilling, som så ikke var helt død, den måtte Bent slå ihjel med en træsko
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 921
Må tit stoppe og fjerne katte, har handsker mv i bilen til det - hader at gøre det, føler altid folk tror det er mig der har ramt, er du gal man kan få onde blikke.
Men sikke en hyggelig skovfoged - kan da godt forstå problemet med løse hunde, men jeg kan aldrig se logikken i at folks første tilgang til tingene er at råbe og skrige og te sig som en tosse - og så samtidig selv er en idiot der leger racerbane.
Jeg er både og mht. snoren, nogle gange er mine løse ovre i skoven - de to af dem hvor jeg er sikker på indkald. Men det er altså også ubehageligt for der er pensionister på cykler rundt inde i skoven på den bløde skovbund (og vi snakker ikke på MTBere, dem har jeg ikke set derovre endnu heldigvis), som jeg ikke kan høre når de pludselig kommer bagfra - nogle gange er de bare kommet cyklende lige ind i mellem hundene og jeg, så vi må springe til hver vores side, er da glad de gange, for at der ikke var snor på tøserne og for at ham i snor var på den rigtige side af mig, ellers var de da cyklet lige ind i snorene - for gud forbyde de lige skulle råbe "Her kommer jeg" eller ringe med klokken, nej nej.
Vi kan vel alle være der - ser jeg en cyklist trækker jeg pænt hundene ind til siden, og sørger for at de ikke er til gene eller risiko - det gør jeg nu om det er en cyklist, løber, rytter etc.
Men en bøde på 2000kr vil gøre av, så det må vi jo fremadrettet undlade - og håbe på ikke at blive påkørt af tossede pensionister
maj 2004
maj 2004
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.208
maj 2004
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
At han så selv kører som en idiot, må så være en anden sag. Som der jo så ikke kan gøres noget ved, når han befinder sig på privat grund.
Må indrømme, at jeg har meget, meget svært ved at forstå, hvorfor folk har så svært ved at respektere et snorepåbud ?
Hvorfor er det så "frygteligt" at have sin hund i snor ??
jan 2006
Hvorfor er det så "frygteligt" at have sin hund i snor ??
Nu kan jeg jo kun svare for mig selv.
1. Det er bare rarere at løbe uden at have en hundesnor i hånden / rundt om maven.
2. Hunden har bevægelsesfrihed.
3. Hunden kan stoppe op og snuse (ikke en mulighed når jeg løber med den)
4. Hunden kan speede op / gå stille og roligt, efter behov
5. Hunden er fri
6. Den race jeg har er ikke egnet til at leve sit liv for enden af en snor (nu er jeg ikke raceekspert, men forestiller mig at med de mange, der aldrig har deres hunde løse, der må være racer, der ikke har behov for at rende frit og snuse, løbe i højt tempo og den slags. En malinois er bare ikke sådan en race).
Så alt i alt er der imo intet positivt at sige om at holde en hund i snor i en skov - andet end hvis man (som jeg nu med den nye) ikke har styr på at stoppe den, hvis der kommer vildt.
Iroc var altid løs - altid - men jeg havde også brugt den nødvendige tid til at lære ham at man ikke jagtede noget som helst der bevægede sig - eller stod stille
Iroc droppede jeg at løbe med i skoven, da han helt tydeligt ikke nød at løbe for enden af en snor - så trak jeg ud på cykelstierne langs vejene hvor jeg bor - der var det tilladt at have hunden løs.
Det ER røv at have en hund i snor imo.
Medmindre altså, at "jeres" racer er tilfredse med at trisse afsted i adstadigt tempo og aldrig kunne drøne vildt omkring og tænke FRIIIIIIIIIIIIIIIIIIHEEEEED !!!
Derfor
mar 2017
Du skriver lige nøjagtigt det jeg sad og tænkte på.
Hvad er årsagen til at bryde reglerne. Du må jo netop gå med din hund fri de fleste steder.
Det giver ikke mening at sætte sig over reglerne, som jo ikke er udarbejdet for at genere nogen, men for at beskytte.
Jo, lad det endelig regne med bøder til dem der ikke kan respektere de få regler der er. Mareridtet er da, at skov reglerne blive landsdækkende og kun de få hundeskove er undtaget.
Men den ligegyldighed overfor for vores regler i samfundet leder mig hen til en ide.
Måske man skulle lade vores parkeringsvagter stå for det og ikke skovfogeden. Det ville også skabe flere arbejdspladser.
De er dælme gode til at fange ulovligt parkerede biler skal jeg love for!
Sidste gang (jeg sværger), jeg var kun lige inde og købe en sodavand i to minutter, og den holdt altså uden fare for andre (jeg sværger). Men bang...
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 466 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 214 Svar: 2.583
Der hvor der er snorepåbud er han skisme i snor - uden undtagelse.
sep 2013
Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 93
Kan huske der for noget tid siden var en debat om fritgående katte. Det var meget forfærdeligt at katte gik løse. Kan huske at der var en del som skrev at de ALTID gik med deres hund/hunde i snor over alt (undtagen hundeskoven og egen matrikkel). Nu læser jeg at flere går med deres hunde løse fordi det er nemmere og hundene elsker at løbe frit. Hundene synes med garanti det er fedt at løbe frit. Det samme gør kattene. Ved godt jeg får høvl nu men kan ikke lade være med at undre mig over folks holdninger. Hunde må gerne være løse og katte skal spærres inde. Begge parter synes det er fedt at være løse. Hvad er forskellen ? Løse hunde genere mindst lige så meget som fritgående katte. Hilsen en dum uansvarlig hund og katteejer med fritgående katte.
maj 2004
sep 2013
Jeg vil ikke have katte hvis de ikke kunne gå på mussejagt som er deres natur.
mar 2017
Hunde er generelt et "farligere" dyr for sine omgivelser end katte.
Personligt er jeg ligeglad med at folk lukker deres katte ud. Tilgengæld må katte ejere så også leve med at langt flere dør i trafikken.
Sådan er det jo.
sep 2013
feb 2013
Tidligere har jeg haft et par steder i nærområdet, hvor jeg med god samvittighed kunne slippe hundene både lovligt og sikkert. De områder er desværre lige så stille forsvundet. Nu er jeg nødt til at køre for at komme til sådanne steder. Det er godt nok trælst. Heldigvis har vi fundet et alternativ - vi skal bare lige have de sidste detaljer på plads. Hverken min mand eller jeg kan nemlig i længden leve med at hundene altid skal gå i snor.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Det jeg bliver harm over er, når hunde slippes løs i skov, med snorepåbud. Fint nok hvis man har 100 % styr på sin hund, men det sender også bare et signal til andre hundeejere om at her behøver man ikke at overholde snorepåbud. Det er desværre ikke alle, som slipper hunden løs i skoven, der har 100 % styr på hunden = skambidte/stressede dyr
Hvis jeg var skovejer, og havde opsat skilte med snorepåbud, som folk ikke respekterede, ville jeg godt nok blive pænt træt af at have hundeluftere i min skov
jan 2006
Men igen - det var mit valg
Jeg er tusind % ligeglad med hvad "signal" jeg sender til andre hundeejere - det kan aldrig blive mit ansvar, hvordan andre agerer
jan 2006
At jeg derved sendte et dårligt signal til omverdnen - tja, det ligger jeg ikke søvnløs over om natten
mar 2017
Jeg er meget enig, men jeg tror ikke at du kan forklare folk der ikke gør den slags hvad der er værdien af det.
En mand jeg bad om at samle sin hunds lort op efter sig på vores græsplæne foranhuset, måtte jeg en uge efter forklare, at det sammel regl for min genbo.
Mandens rolige kommentar var, "jamen så må jeg jo bare gå en anden rute i stedet, når jeg nu holdt så nøje øje med vejen" .
Det er curling mennesker kalder jeg dem.
Det er ikke kun enkelte børn der tror at hele verden drejer sig om dem.
jan 2006
Unuancerede mennesker kalder jeg dem ...
Det er ikke kun hunde, der ser verden i sort og hvid.
feb 2013
mar 2017
Det er den eneste kommando han er helt sikker i endnu, også på afstand.
Kalder jeg på ham har jeg cirka 50 % chance for at han kommer.
Folk bliver meget imponerede når jeg dækker ham af på afstand. I virkligheden er det jo fordi jeg ikke kan kalde ham ind.
Eneste udfordring i det er, hvis dem der har deres hund i snor, så lader deres hund gå hen og snuse til ham, så ryger koncentrationen altså endnu og han rejser sig op. Men det er så heller ikke dem der bliver sure, for de ved jo godt at de bare kunne gå forbi.
Er jeg i en almindelig skov, bruge jeg også flexline, ingen problem i det.
mar 2017
Det tror jeg afhænger af hundens intelligens eller indlæring (jeg ved ikke hvad der er tilfældet).
Min gamle hund var bøvlet, men min nuværende er meget bevidst om hvilken side af en busk eller træ han går rundt om.
Han bakker også hvis han sidder fast og gør det af sig selv. Min gamle som var utroligt stærk, han masede bare igennem i håbet om han så slap fri.
mar 2017
Jeg vil personligt påstå, at næsten enhver Molosser er hamrende uintelligent sammenlignet med en tolder, bc eller en puddel foreksempel, men dermed ikke sagt, at nogen få godt kan lære en smule.
Dit valg af hunderace og din IQ kan jeg ikke udtale mig om, men jeg synes da du virker ret begunstiget, om ikke andet med god humor!.
Løse hunde koster !