{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

At starte forfra? {{forumTopicSubject}}

Søger gode råd og vejledning til, hvordan man kan starte forfra med sin hund. –Eventuelt hvad andre, der har fået en –måske ikke helt velopdragen- internathund eller anden ”genbrugshund” har gjort.
Sagen er den, at jeg har en 10 måneder gammel labrador, og jeg er sgu efterhånden lidt slidt op. Jeg har ikke god kontakt til hende, og det meste af tiden bliver brugt på at stoppe hende i at snuppe ting fra bordene, gå trælse ture med hende, hvor hun trækker som en gal, og hopper op, og ellers på ”brandslukning”, som er en tur i hundeskoven, hvor hun kan blive kørt træt. –Står med glæde op kl 5 for at have tid til at gå tur, lege og aktivere, og efter arbejde er der også tid – dog af og til med en barnevogn ved min side. – Men det ender surt, og jeg har et kæmpe behov for at viske tavlen helt ren og starte igen.

Jeg har haft en labrador før, som også var svær at håndtere som hvalp – dog på en helt anden måde. –Og endte med træning med at få en fantastisk hund ud af det.

Kort fortalt, så er hun ikke opdraget godt nok. Hun har ikke fået kærlighed og opmærksomhed nok som hvalp, og hun har manglet en tydelig leder. – Noget som jeg ikke var i stand til at være/gøre/give hende som hvalp, men som jeg kan starte på nu. Jeg fødte i maj et barn med massiv hjertefejl, og var medindlagt med masser af komplikationer i en måned. 14 dage efter vi kom hjem, døde min elskede hund dramatisk, og til trods for et åndssvagt hårdt forløb, besluttede jeg, at jeg bare ikke ville eller kunne leve uden hund. Jeg vidste det ville blive hårdt med barn og hvalp samtidig, men var helt sikker på, at jeg ville kunne klare det. På det tidspunkt vidste jeg ikke, at jeg ville blive ”ramt” af en potentiel brystkræftdiagnose og at 3 nære familiemedlemmer/venner ville dø. – De sidste ting slog mig fuldstændigt ud. Det resulterede jo så i, at jeg bare slet ikke kunne samle mig om hverken barn, opdragelse eller hund. Der er styr på barne-delen nu? - men mangler hundedelen. Energien og kræfterne til at arbejde med det, er der igen, men jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal gribe det an med en 10-måneders hund.

Jeg er lige startet på lydighedstræning, og det kører slet ikke optimalt – nok mest fordi, jeg kan mærke at vi mangler den helt basale kontakt. Jeg kører i samme rille med at blive frustreret over hendes opførsel, og hun er ikke samarbejdsvillig (forstår godt, hun ikke er samarbejdsvillig, når jeg hurtigt bliver stresset og frustreret over hendes opførsel, men det er lidt som en gordisk knude, der skal løses… Ved bare ikke hvordan jeg skal starte)
Alle forslag til, hvordan man kan starte forfra, er velkomne! – MEGET velkomne?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At starte forfra?
  • #2   18. apr 2017 Jeg kan ikke kommentere ang. Hundetræning.
    Men i forhold til det at bryde det mønster, I har nu, vil jeg gerne dele et råd, omskrevet, som har hjulpet mig enormt meget, når tingene gik op ad bakke.

Du har en masse i rygsækken lige nu, ift. relationen mellem dig og din hund. Det, der er i rygsækken er, hvordan du reagerer instinktivt. Dvs. en del af det er noget, du gerne vil ændre på. På en god dag vil du køre med de nye rutiner og måder at træne på. På en dårlig dag (især med et lille barn - de dage er der bare) vil du falde tilbage i de gamle vaner.

Og det er helt OK, når det sker!

Fordi jo mere du arbejder med de nye vaner, når du har overskuddet, desto hurtigere bliver det en del af det, du har i rygsækken. Og til sidst er det de gode vaner, du bruger, uden at tænke over det, når du er under pres.

Det tager tid at gå fra en metode til en anden - og det er ikke et nederlag, når du engang imellem taber bolden. Det er en del af processen. smiley

• #3   18. apr 2017 Burde måske sætte en ny dato for, hvornår min "nye" 26 kg hvalp skal "flytte ind" smiley - så det måske for mig bliver nemmere at viske tavlen ren og starte forfra!

• #5   18. apr 2017 Tænker at det vil være en god idé at sørge for at få masser af positive oplevelser sammen, så I kan finde kemien sammen smiley
    Træning er også en super god idé.

Er sikker på at det nok skal blive godt igen, nu hvor du er begyndt at få lidt overskud. Det lyder som en drøj omgang du har været igennem.

• #6   19. apr 2017 Hold da op, du har da godt nok haft meget modgang. Det gør mig ondt.

Ang. vovsen har du allerede fået gode råd. Jeg vil bare huske dig på, at noget af den manglende samarbejdsvilje, og frustration pt., ikke nødvendigvis skyldes dig, men hormoner/lømmelalder, og derfor er der en ret god chance for, at det snart bliver "nemmere", at træne og knytte bånd, når den værste lømmelalder er overstået.
    Hvis det er lykkedes dig, trods alt, at indlære hende nogle ting, da hun var yngre, burde de også dukke op igen.

Personligt ser jeg ikke meget charme ved unghunde/ungkatte ... jeg har ikke tålmodigheden og overskuddet. Så der kan det være noget sværere at knytte bånd. Jeg synes Kia var en belastning, meget af tiden (ikke fair over for hende, men sådan var det nu engang). For mig kommer de tætte bånd først når dyrene bliver voksne ...

Jeg er sikker på, at det nok skal lykkedes dig, at knække koden smiley

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 440
    #9   19. apr 2017 Hvor går du til træning henne?

• #11   19. apr 2017 Hvor er jeg glad for, hvad I har skrevet. - Rent faktisk havde jeg lykkeligt glemt alt om lømmelalderen, og jeg synes nemlig også hun er kegler ekstra meget ud den sidste måneds tid, hvor hun faktisk var begyndt at blive bare lidt nemmere.

Alle råd kan jeg bruge. Rent faktisk spurgte jeg i går til træning ind til deciderede kontaktøvelser. (Dybest set burde vi jo være på hvalpe motivation i stedet for lydighed, men med en voldsom teenage-gakket bumletog på10 måneder og 26 kg, dur det nok ikke- men overvejer faktisk at spørge næste gang, om det måske ikke kunne være smartere).

-og hvor er det godt at blive mindet om at aflede positivt i stedet for at skælde ud ( og hold nu op, hvor jeg har praktiseret det meget)

Meget af det I skriver er nok selvfølgeligheder, og jeg ved det godt (langt tilbage i underbevidstheden smiley ) -men det hjælper at få det hele at vide igen. -Bare i dag har hun lært at lægge sig på kommando og jeg har fået afledt hende 2 gange efter at have nappet ting fra bordet.

-og det nok bedste råd er nok at huske på at der kommer dårlige dage (og nok specielt her i lømmelalderen), og at verden ikke går under af den grund... ??

• #12   19. apr 2017 Lars N;

I DRK i Viborg. -måske lidt tosset, når nu de fleste af hundene trænes til markprøver etc, og jeg egentlig bare - i første omgang- ønsker en tilnærmelsesvis normal familiehund smiley - men der var plads på holdet!

Kommentér på:
At starte forfra?

Annonce