{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.803 visninger | Oprettet:

Shih Tzu vs Lhasa Apso {{forumTopicSubject}}

Hvem kan forklare mig, hvad forskellen mellem Shih Tzu og Lhasa Apso er?
Min mands datter er blevet skruk, og vil have en Shih Tzu, og så kigger jeg lidt med smiley
Hunden skal bo i en familie med 2 voksne og 2 store børn (+ 10 år).
Hvis du kender gode opdrættere af en af disse racer, må du også gerne skrive det i tråden, eller i en PB.
På forhånd tak for hjælpen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Shih Tzu vs Lhasa Apso
  • #1   3. feb 2017 Af udseende har Shih Tzuen kortere snude, den er oftest mindre og jeg mener også pelsen er en lille smule mere glat/silkeagtig.

Lhasaen vil jeg sige kræver lidt mere aktivering, den er en af de lidt mere krævende blandt selskabsracerne og den er noget mere selvstændig. Også mere reserveret.

• #3   3. feb 2017 Tak Lens. Sådan umiddelbart ser jeg nemlig ikke den store forskel.
    Inden jeg endelig fik fingrene i mine første maltesere, var jeg ved at ende med en af dem. Der var dengang 2-3 års ventetid på en malteser smiley

• #4   3. feb 2017 Shih Tzuen er opstået ved, at man har blandet Lhasa Apso med Pekingeser. De minder rigtig meget om hinanden, men der er alligevel en mærkbar forskel i temperamentet. Shih Tzuen er generelt mere lalleglad. Det er ikke en race der kræver specielt meget aktivering, men de vil gerne, og er generelt bare gode til at tilpasse sig.

• #6   3. feb 2017 Havaneseren er jeg også ret vild med - den har så igen lidt længere snude end Lhasa'en ellers ligner de 2 racer hinanden meget - synes Shih Tzuen skiller sig en
    del mere ud fra de to - for mig har de bare for meget opstoppertud.

Lhasa'en er bestemt en hund med masser af humor, det er en lille humørbombe med sin egen mening om tingene - fantastisk hund smiley Mit indtryk er at Havaneser og Lhasa minder meget om hinanden, dog vil hava'en være mindre selvstændig.

• #8   4. feb 2017 1 A Lhasa. Apso er større end en Shih Tzu.
    2. En Lhasa Apso har en mindre skeletstruktur, får det til at blive slankere end Shih Tzu, der er længere og godt bygget til sin størrelse.
    3. En Lhasa Apso er en tung og hård pels, mens Shih Tzu har luksuriøse og flydende låse og Lokker.
    4. En Lhasa er selvhævdende, på vagt over fremmede, og dybt hengiven, mens en Shih Tzu er så venlige og legesyge, at det ikke vil anerkende en fremmed som en fremmed.

Har selv shih tzu og kender mange både med shih tzu og Lhasa apso, og min vurdering er at Lhasa er mere aggressiv og ikke er særlig glad for fremmet mennesker og hunde, og især ikke børn(det kan jo være det ikke er alle i racen, men bare dem jeg kender). Der i mod er shih truen glad for alt og alle, og har aldrig set en shih tzu bare en smule agressiv, og alle dem jeg kender elsker både at hygge og at lege, altså leg er til en hvis grad, for bliver det for længe , går de i seng og sover i stedet smiley

• #9   4. feb 2017 Jeg synes man skal passe på med at bruge ordet agressiv, det har jeg aldrig oplevet brugt om Lhasaen før.
    De er/kan være reserveret overfor fremmede, men når folk er set an, så er Lhasaen som andre bare super lalleglad og kontaktsøgende.
    Min er ikke opvokset med børn men fungerer problemfrit med dem.

De er udmærkede vagthunde og det lyder bestemt ikke som en lille hund der står på den anden side af døren smiley

• #10   4. feb 2017 Jeg skrev også at det godt bare kunne være dem jeg kender smiley
    Der er jo forskel på hver hund ligesom med mennesker, også selvom det er samme race

• #12   4. feb 2017 Det kommer måske også an på, hvad man lægger i ordet. Aggressiv er et hårdt ord i min verden, det er f.eks. et ord jeg bruger om mine gnavere, som bider (og deraf aflives, hvis det ikke er pga. smerte).

Derfor får jeg lidt sådan et billede, af en lille hund, der hænger ude i linen, med fråde om munden og er meget.. ja, aggressiv. Sådan groft sagt..

Jeg tænker ikke umiddelbart, det er det der menes, men jeg kan ikke lade være med at associere det ord, med den type adfærd smiley

• #13   4. feb 2017 De Lhasaer jeg kender, har ikke været specielt reserveret overfor kvinder - hvor de lige skal se mænd lidt nærmere an. I mørke skal en fremmede mand f.eks. ikke gå for tæt på mig - så er hunden opmærksom smiley

• #15   4. feb 2017 Jeg vil sige i mørke er min vagtsom overfor mænd. En alm tur om dagen der er begge køn ligegyldige, han ignorerer. Vil folk hilse vil han som regel gerne på kvinder hvor mændene lidt kan rende og hoppe

• #16   4. feb 2017 Tak for alle jeres kommentarer.
    Billedet der tegner sig af Shih Tzu´en passer meget godt med det jeg havde i forvejen:-)
    Familien har faktisk også allerede været ude og kigge på en Shih Tzu hvalp i aftes, og begejstringen var stor:-) Så jeg tror faktisk, at beslutningen er truffet.
    Og jeg har meddelt, at jeg gerne passer den, hvis de skal på ferie smiley
    Så håber jeg bare, at mine malteseres racisme ikke er for stor, det plejer kun at være andre maltesere vi passer, så det kan være de bliver overraskede over, at der pludselig også skal være plads til en Shih Tzu smiley

• #17   4. feb 2017 De skal nok blive glad for Shih tzu.
    De skal holde øje med øje omgivelserne på de voksne hunde hos opdrætter.
    Der ud over er det primært PL de skal spørge til.

• #18   4. feb 2017 Tak Ginne. Ja PL er et problem hos mange små racer.

• #19   5. feb 2017 Jeg vil lige indskyde at det bestemt ikke er alle Lhasa'er der er mistroisk overfor fremmede mennesker..

Min Lhasa tæver ELSKER mennesker og det er i alle aldre.. Fremmede hunde, dem er hun derimod ikke så god til.. smiley
    Hun skal nok fortælle hvis der er nogen og hun skal nok også fortælle hvis hun tror at der er nogen (signalhund i en nøddeskal), men hun har 7-9-13 ALDRIG udvist nogen former for mistro overfor fremmede mennesker.. Hun kan tværtimod ikke få nok af dem..

Min har dog lidt problemer med huden.. Hendes hud kan simpelthen ikke tåle når hun er i fuld pels.. Den bliver tør, kan ikke få luft og får ufattelig meget skæl så hun klør sig som en gal.. Så hun bliver holdt kortklippet året rundt.. smiley

Hun er bestemt heller ikke stædig..
    Man kan faktisk sige, at hvis man fjerner alt det "negative" i racestandarden og kun ligger "kan ikke med fremmede hunde" til samt ekstra meget energi, godt humør og hengivenhed - Så har man min tæve.. smiley

Kommentér på:
Shih Tzu vs Lhasa Apso

Annonce