{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.298 visninger | Oprettet:

Sheltie vs Shih Tzu vs Cavalier {{forumTopicSubject}}

Hvad har i at sige om disse tre forskellige skønne racer? Både positive som negative.

Shih Tzu'en og Cavalieren har jeg længe været lidt små vild med og tror deres tossede personlighed ville passe perfekt til mig.

Sheltien er ret ny på listen for mit vedkommende men efter at have mødt en for nogle uger siden som jeg bare ikke kunne stå for vil jeg gerne hører lidt mere om den.

Men har lige et par spørgsmål om hver race.
Hvor meget kræver den ?
Hvor nem er den at træne?
Gøer den meget?
Kan den gå løs uden at stikke af? (Er der meget jagt i den?)
Er der nogle ting man skal være ekstra opmærksomme på ved den race, evt sygdomme?
Er den god til børn/andre hunde? Måske noget eget køns aggressivitet?
Hvilken ville i vælge ud af de tre? ;o)

Jeg ved godt flere af tingene selvfølgelig er noget man skal arbejde med men nogle har jo bare større tendens til fx. at gø eller stikke af end andre.
Er også godt klar over jeg kan få svar på mange af spørgsmålene ved at google hundene - og har jeg også gjort men synes også det meget rart at hører fra nogle af Jer herinde hvad I synes smiley

Jeg skal først hen og have ny hund om minimum 1 år - nok snarere 2 år så lige nu er det mest af ren og skær nysgerrighed :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sheltie vs Shih Tzu vs Cavalier
  • #1   5. jun 2012 *hov NY hund lyder måske forkert. Det ikke fordi jeg skal skifte ud ;o) Jeg skal først hen og have EN HUND MERE om 1 år eller 2 smiley Så den på plads. Hehe.

• #2   5. jun 2012 Cavalier king charles spaniel (mine erfaringer)

Hvor meget kræver den?
    Nu bruger jeg lige som eksempel min lille cavalier-prinsesse, Silje. smiley Silje er en lille cavalier der elsker at være aktiv. Hver dag går vi omkring 2 timer, og det er meget passede i forhold til motion herhjemme ved os. Udover de 2 timers gåtur, er vi ude og søge godbidder i græsset i haven, hvor vi også leger ude. Hun får sin mad i en flaske, eller en bold/"kegle" med hul i. Det er også super god aktivering i stedet for en almindelig madskål. Vi træner hver dag, og det er alt lige fra seriøs træning til tricks som jeg kalder hyggetræning. Med disse ting fungere Silje perfekt. Hvis ikke hun kom ud og fik gasset af ved at løbe rundt og snuse, osv, så ville hun kede sig bravt og løbe på væggene..

En cavalier er super lærenem, og fatter tingene utrolig hurtigt. Ved ikke om det gælder dem alle sammen, eller om det kun er Silje. Et trick tager f.eks. to forsøg herhjemme, hvorefter den sidder lige i skabet.

Gøer den meget?
    Njaa, det er slet ikke så galt. En cavalier er ikke en alarmrace som en chihuahua f.eks. er. Men i princippet er det vel den rette træning der gælder på det punkt?

Ja, en cavalier er en super jagthund. Jeg ville ikke turde slippe Silje helt fri, for kommer der en fugl så er det good bye mor. smiley Snuser utrolig meget rundt, og kommer der en spændende duft, så skal den følges helt til ende. Men selvfølgelig vil jeg da mene, at den kan lære at gå fri med rette træning, jeg er bare for pylret til at prøve..

Er der nogle ting man skal være ekstra opmærksomme på ved den race, evt sygdomme?
    Hjertet! Mange cavalier dør desværre tidligt pga. dårligt hjerte. Så er de også kendt for dårlige albuer eller knæer, jeg kan ikke 100% huske hvilken af tingene det er.. Men især hjertet skal man være obs på.

Super til børn og andre hunde. Slet ikke egetkønsaggressiv. Ikke dem jeg har mødt i hvert fald. Silje elsker børn, men kan godt være lidt voldsom omkring dem, fordi hun er så glad, og det kan godt skræmme dem lidt, medmindre de selv har hunde derhjemme.

Hvilken ville i vælge ud af de tre?
    Cavalier 100%. smiley Elsker min lille Silje. smiley

• #3   5. jun 2012 Jeg kan godt forstå du finder de tre racer spændende.
    Jeg havde selv kig på cavalieren, beaglen og sheltien.
    Jeg endte med at udelukke beaglen og Sheltien, da det mest var deres udseende der tiltrak mig, men jeg måtte erkende at min hverdag ikke var til én af de to jagtracer.

Jeg havde brug for en hund der stadig er energisk og med på noget træning, men som alligevel er mere ovre i selskabshunde-gruppen end hvad sheltien f.eks. er.

Så her er mine erfaringer om cavalieren:

Hvor meget kræver den ?
    Det er en hund som er en utrolig afbalanceret og rolig hund når den får sine daglige gå-ture kombineret med lidt hjerne-stimulering.
    Hjemme hos mig får de morgenmaden serveret i et aktivitetslegetøj, så en ganske kort gå-tur til at få lavet det de skal. Når jeg kommer fra arbejde er det en længere gå-tur til steder hvor de kan løbe frit og aftensmaden bliver igen serveret så de skal arbejde for den.
    Og så en kort tur inden vi skal sove.
    Det er hverdagen.
    Men alle de dage jeg ikke arbejder, så er de i fokus. Jeg tager dem med alle steder jeg kan og de er enormt gode at have med.
    Størrelsen på cavalieren gør, at jeg kan have dem i min cykeltrailer, med i toget, busen osv.
    Det er en social race der kan godt med andre hunde og børn.

Jeg måtte træne en smule ekstra end f.eks. shæfer-ejerne til lydighed, men med en smule ekstra træning, så lå jeg på niveau med dem.
    Begge mine hunde klarede sig super til lydighed og har hevet medalje, pokal og papir hjem. smiley
    Har dyrket Rally med Almunia og det gik fantastisk godt.
    Det er bestemt heller ikke sjældent man ser cavalierer til agility stævner,

Gøer den meget?
    Nej, det vil jeg ikke sige de gør.

Ja, med den rette træning er jagtinstinktet bestemt ikke så stærkt at den ikke er til at kontrollere.
    Jeg har som regel mine løse i skove, marker, stranden m.m. Man skal bare prioritere hjemkald helt fra starten.

Ja. Det er en race der har sine problematikker sygdomsmæssigt. Så jeg kan kun anbefale at finde en opdrætter i en serøs stambogsklub der opdrætter under de avlsrestriktioner klubben har, og som gerne gør mere end de restriktioner.

Hov, det kom jeg til at svare på længere oppe. XD

Jamen mit valg ville idag også falde på cavalieren.

Jeg så netop idag en sheltie, og mit hjerte galoperede igen afsted.
    Simpelt hen sådan en smuk hund! Lige min type. Falder pladask for dem.
    Men det ændrer ikke ved, at min hverdag ikke er til deres aktivitetsniveau og behov.
    Shitzu'en havde jeg kort kigget på også.
    Men for mig tiltalte udseendet ikke helt så meget og så var der mere det praktiske i det, at jeg ikke havde tålmodighed til den enormt lange ventetid der kan være for at få en god shitzu gennem en DKK opdrætter, som var min prioritet.

• #4   5. jun 2012 Jeg kender kun til sheltien smiley

Hvor meget kræver den ?
    Den kræver en del aktivering og en masse motion, så hvis man er til træning og lange gåture er det en perfekt hund til det smiley

Den fatter tingene utrolig hurtigt! Begge mine har helt klart været duskedrengene på træningsholdene... et nyt trick tager ca. 10 minutter så ved de hvad der skal ske smiley

Gøer den meget?
    Ja må jeg være ærlig at sige.. min nuværende Uno gør ikke ret meget, men mange sheltier ved godt at de har en stemme. Dog den lærernemme hoved kan gøre at man kan lærer den ikke at gøre det så det kan mindskes!

Sagtens! Det er en hhyrdehund og vil derfor helst være ved din side og lytte til dig

Collie-eyes og fejlfarvninger da hvide sheltier kan give døve og blinde hunde

De eeeeeelsker børn! De elsker jo at løbe og have det sjovt. Min Uno synes dog ikke at små børn på 2 års alderen er de sjoveste i verden, men han kunne aldrig finde på at gøre dem noget som helst! Jeg ville slet ikke være nervøs for at sætte ham sammen med et hvilket som helst barn for barnet skyld smiley

Jeg har jo selv sheltie.. så self en sheltie!

• #5   5. jun 2012 Cavalieren

Hvor meget kræver den ?
    Pelspleje - vask jævnligt (1-2 gange pr mdr), børstes 1-2 gange om ugen.
    Aktivering - cavalieren tilpasser sig, men trives rigtig godt med nogle lange gå-ture og en god gang træning af en aller anden slags.

Ret nem, dog er det ikke den hurtigste knallert på havnen og den kan være svær at klikkertræne, da den ikke finder på mange ting selv. Jeg siger gerne, at det er den perfekte soldat - gør, hvad den får besked på og finder ikke på noget selv ;o)

Gøer den meget?
    Nej, det vil jeg bestemt ikke mene.

Det kan den sagtens. Jeg går løs med alle mine hver dag uden problemer. Cavalieren er lavet til, at "jage under bøssen", hvilket vil sige, at den skal lette vidlt indenfor en lille radius, så skytten kan ramme dem. Letter den vildtet meget mere end 20 meter væk, er afstanden til skytten for stor.

Ja, hjerte, knæ og øjne, forældredyrene skal desuden være DNA-testet for EFS og CCS.

Rigtig god til børn - jeg siger gerne, at folk skal opdrage deres børn, for cavalieren gør det ikke! De fleste cavaliere kan gå sammen med alle andre hunde, uanset køn, men selvfølgelig er der individforskel.

CAVALIER!

• #6   5. jun 2012 Maj-Britt H

Hvorfor vaske hunden så tit?

• #7   6. jun 2012 Det behøver man nu heller ikke, men jeg synes ikke en cavalier er hverken køn eller lækker, hvis ikke den vaskes en gang om måneden. Jeg har racen blandt andet fordi jeg synes den er smuk og indbydende - derfor holder jeg den sådan. Mine udstillingshunde vaskes selvfølgelig op til hvert show, men også mine pensionister holdes i fine.

• #8   6. jun 2012 Så må du synes min lille pige er ret så skummel, for hun bliver kun vasket 2 gange om året, medmindre der er behov for andet. smiley Også pga. hundens naturlige fedtlag..

• #9   6. jun 2012 Jeg vasker heller ikke mine mere end 3-4 gange om året.
    Til gengæld "holder jeg dem fine" ved at bruge tør-shampoo når jeg reder dem grundigt igennem ca. 1 gang om ugen.

Så skinner og dufter pelsen, men de skal ikke have hele turen under bruseren.

• #10   6. jun 2012 Jeg kan i sagens natur kun svare for Shih tzu (og Havanese - men det er ikke aktuelt her).
    ST er formentlig den race, der kommer tættest på sin ejer. En utroligt positiv hund der mest interesserer sig for at være sammen med sin familie.
    Meget robust, glad (for alle - børn, voksne og gæster), og meget nem at have med at gøre.
    en ST er en selskabshund i ordets bedste betydning. Jagtinstinkt m.m. er på et lavt niveau. Det kommer vel af at have tilbragt livet på puder hos den kinesiske adel i mange hundede år.
    Men absolut ikke en kedelig hund, og utroligt nem at træne.

Vi oplever mange hvalpekøbere, der udtaler at det er blevet meget nemmere og bedre end de kunne forestile sig.

Der laves ikke mange ST'ere med stamtavler, men en del uden - disse dog med meget varierende type.

Du er meget velkommen med spørgsmål.

held og lykke med din søgen

• #11   6. jun 2012 Hvor meget kræver den ? Mere end de to andre racer, men ikke voldsomt meget mere end end retriever (altså, en retriever der får lov at lave noget, ikke en "møbel"-hund).

Hvor nem er den at træne? MEGET nem. Så nem at den lærer dårlige vaner lige så hurtigt som gode. Det skal man lige være obs på, for det er en stjernekvik hund.

Gøer den meget? Ja, men det kan i mange tilfælde trænes.

Kan den gå løs uden at stikke af? (Er der meget jagt i den?) Ja, og nej. Men det kan have svært ved at styre sig over for bolde eller ting der kan hyrdes.

Er der nogle ting man skal være ekstra opmærksomme på ved den race, evt sygdomme? CEA, PRA, HD. De to første er avlskrav (CEA testes også på hvalpe, inden man køber), det sidste bør man især lægge vægt på hvis man har drømme om agility.

Er den god til børn/andre hunde? Som udgangspunkt, ja.

Måske noget eget køns aggressivitet? Kan ske. Det er trods alt hunde. Men de er ekstremt sjældent udfarende over for fremmede.

Hvilken ville i vælge ud af de tre? Sheltie all the way, men det skyldes også at mit temperament ikke er til shih, og at cavalieren er for lille efter min mening.

Kommentér på:
Sheltie vs Shih Tzu vs Cavalier

Annonce