{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.206 visninger | Oprettet:

Shih tzu vs. Yorkshire terrier {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg er rigtig meget i tvivl ang. valg af hunderace, og håber derfor på lidt hjælp fra jer derude!

Mit valg står mellem de to racer; Shih tzu samt yorkshire terrier.

Jeg har egentligt altid villet have en yorkie, da jeg synes de er meget smukke og sindsvenlige. Er dog også blevet vild med Shih tzu'en som har en dejlig pels.

Af ovennævnte racer er mine personlige erfaringer at yorkien er mere skrøbelig og "ejerknyttet" i forhold til shih tzu'en som er mere udadvendt.

Hvad er jeres erfaringer med disse racer?

Knuser og god weekend til alle:)..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Shih tzu vs. Yorkshire terrier
  • #1   15. jan 2011 tror ikke yorkien er mere sart end alle ande hunde smiley og det er heller ikke kun en enemand`s hund.. der er ikke nogen ef de 5 vi har der er det kan jeg sige..

det er en kanon nem hund at have...og de har en pragtfuld sind..men det er jo en terrier.. så stædige er de jo også..så kan klart anbefale en yorkie

• #2   15. jan 2011 De 4 små dværge og Cille S:

Tak for dit indlæg. Med "sart" mener jeg at yorkiens kropsbygning er meget mere spinkel end f.eks. Shih tzu'ens..

Jeg har hellerikke et opfattelse af at alle er "enemandshunde", blot at de er mere tilbageholdende for ukente personer.

Hvordan er dine hundes temperament? Vil de gerne hilse på fremmede? Mærker du forskel på kønnene?

Jeg har netop været inde og kigge på din hjemmeside, og kan se du avler. Hvor mange hvalpe får de i gns. pr. kuld? Kan hunnerne evt. være så små at du ikke vil avle på dem?

Og så har jeg sendt en "høj" til dine smukke hunde:)

Mvh. Ann

• #3   15. jan 2011 selvfølgelig er de jo ikke så store som mange andre hunde... men jeg mærker ikke de er sarte på nogen måder.. det er selvfølgelig ikke legetøj for børn..men det er der jo ikke nogen hunde der bør være...

vi har så kun tæver men de ÆLSKER at hilse på andre mennesker og hunde.. men de ved til gengæld
    også hvor de hører til

det er en lille hund der tror den kan klare hele verden smiley

jeg har ladet mig fortælle hanhundene er meget mere kærlige end tæverne er...

og med hensyn til udholdenhed så bliver jeg træt end de gør det på deres gåture

• #4   15. jan 2011 ja her giver jeg de 4 små helt ret. Jeg har også 5 yorkier hvoraf den ene er avlshan. Han er noget af det blideste der findes, men tæverne er også meget kærlige og nogle rigtig puttehunde alle sammen. Kan varmt anbefale yorkien.

• #5   15. jan 2011 Hej Ann

Jeg kan ikke udtale mig om Yorkeren, men Shijh TZu'en er en utroligt positiv og robust hund.

Men det bedste vil være at I besøgte begge slags opdrættere og fik et indtryk af hundene.

Held og lykke

• #6   15. jan 2011 Jeg har lige haft en Yorkie i et stykke tid og den var hvert fald ikke kun knyttet til en person. Den elsker alle nye mennesker og springer med glæde i armene på dem. Det samme gælder en anden Yorkie som bor her i nærheden. Den er også glad ved alle mennesker.
    Men det er self forskelligt fra hund til hund.

Jeg tror Yorkien er en mere gøende og strid hund (terriersind), end Shih Tzu'en, som virker utrolig blid og nem at have med at gøre.

Synes begge hunde er et godt valg (2 af mine favoritter) smiley
    Men er man ikke til terriersind, så er yorkien et dårligt valg.

• #8   15. jan 2011 Yorkien er i gruppe 3 - terrier. Men er med i specialklubben for små selskabshunde smiley Men det er stadig en terrier.

• #9   15. jan 2011 yorkien er hverken strid eller hysterisk, den er blid og kærlig, men har stadig sin egen mening og så larmer den ikke mere end mange andre hunde, mine gør når der kommer nogen og lige så snart de har hilst på ligger de igen rundt i møbler og kurve og jeg mærker slet ikke her er 5 hunde.

• #10   15. jan 2011 Hvorfor vil man misforstå hvad jeg skriver? At have sine egne meninger, er også at hunden kan være strid. Den gør ikke hvad du siger, bare fordi du siger det - det er det charmerende ved terriere. Der er intet negativt i det.
    Og måske dine ikke gør, men de yorkier jeg kender har tendens til at gø - men dette kan self trænes ud af dem. Det kan trænes ud af alle hunde.

Den Yorkie jeg havde boende gøede ikke herhjemme, men når vi var ude, så ville den meget gerne gø af alt der bevægede sig eller andre hunde.

Synes man skal lade være med at rose sin egen race til skyerne, hvis den faktisk kan have nogle negative ting. Det er bedre at nye ejere er forberedt på disse ting, frem for at de finder ud af det når hunden er kommet hjem og så de smider hunden ud igen. Det er jo ikke så negativt at racen er en dårlig hund.

• #11   15. jan 2011 Tinna - det er bestemt ikke for at rose yorkien til skyerne, men alle racer kan "ødelægges" og et utal af ejere af de helt små racer synes ikke det er nødvendig at opdrage dem, men det er en stor fejl, for er yorkien opdraget er det en vidunderlig race.
    Jeg har også hvalpekøbere der har " ødelagt " hvalpen de har købt her, men det er deres valg og det er bestemt ikke det hvalpekøberne får med herfra.

• #12   15. jan 2011 min datter har shih tzu 5 stk samt pt. hvalpe syns det er en dejlig race, godt temperement og meget lærenem glad for børn.

• #13   15. jan 2011 Britta: Self er det en vidunderlig race, er selv vild med dem smiley Men det er også vigtigt at de nye ejere får at vide at recen måske kræver mere opdragelse... eller anden opdragelse end Shih Tzu'en som er lidt nemmere. Og det behøver ikke være negativt.

Jeg personligt kan bedre lide at der er lidt udfordring og det er der sikkert også andre der kan smiley

Og du har ret, nogle tror ikke små hunde skal opdrages, men de mennesker havde måske haft bedre af at få en nem race, fx Cavalier, end en lidt mere strid race, som Yorkien smiley

• #14   15. jan 2011 Hej alle:) tusind tak for jeres indlæg. Jeg har bestemt også tænkt mig at besøge/passe racerne før jeg bestemmer mig. Kender generelt mest til terriernes sind, da jeg er opvokset med to. Og selvfølgelig er alle sind forskellige;) Er der tilfældigvis nogle af jer med en yorkie/shih Tzu der bor nær Århus el. I Midtjylland? Knus

• #15   15. jan 2011 Ps. Ang. Yorkie tænker jeg også at nogle af dem kan være så små at der naturligt vil være flere komplikationer ved evt. Avl:)?

• #16   16. jan 2011 Ann - man avler slet ikke på de helt små med mindre man virkelig har erfaring men alv.

• #17   16. jan 2011 Britta: ja det kan jeg næsten tænke mig til, så dette er et minus til yorkien hvertfald:-( har ikke fornemmelsen af at det samme gør sig gældende ved shih tzu'en?

• #18   16. jan 2011 Ann - hvis du nu fra starten havde skrevet at det var en pengemaskine du ville anskaffe, så kunne jeg ha´ givet dig et klart svar fra starten - hold dig langt fra yorkien.

• #19   16. jan 2011 Hej Britta.. Du virker lidt indbildsk? Jeg mindes ikke at have skrevet noget om nogen pengemaskine. Hvis man står i valget af to hunderacer og ovenikøbet gerne vil have et par kuld i fremtiden er det en god overvejelse at gøre sig.

• #20   16. jan 2011 Nej du skriver det ikke direkte, men du har da lige gentaget dig selv, så det kan der jo ikke være tvivl om

• #21   16. jan 2011 Britta: at ville have en hund der er realistisk at få hvalpe på, er bestemt ikke det samme som at ville have en pengemaskine, som du selv kalder det. Sådan er vi heldigvis alle så forskellige;)

Kommentér på:
Shih tzu vs. Yorkshire terrier

Annonce