2.040 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

"Stop med at behandle dyr som mennesker" "Stop med at behandle dyr som mennesker"

Afledt af denne artikel:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/dyrlaege-stop-med-at-behandle-dyr-som-mennesker/6442127

Hvordan har i det egentlig med den her sætning?

Jeg har det lidt ambivalent med den sætning, fordi den for mig leder i to retninger.... enten ift. det som dyrlægen i artiklen snakker om; at man skal lade være med at tillægge sin hund menneskelige egenskaber (ræsonnering, hævn osv)
MEN jeg har godt nok også hørt den meget fra en anden side, som en af kommentarerne til artiklen er et godt eksempel på:
"Hunde har brug for rang orden for at vide hvem der bestemer ... og ja her vil mange råbe at det ikke er sandt ... baaahhhh ... jo det er... ellers risker du, at du har rufus på 50 kg og så får du en lille babse, at der så kommer store problemer..."

Lad være med at behandle din hund som et menneske... den sætning kan jeg enten sidde og nikke til eller også giver den mig kuldegys smiley smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Stop med at behandle dyr som mennesker"
  • #3   16. dec 2016 Jeg kunne nok have fundet værre eksempler end hvor en hund ligger og får massage med lidt håndklæder over...

• #5   16. dec 2016 Ja Ginne lige den video er nok ikke det værste - jeg har ikke selv set den, fokuserede mest på at tillægge hunden menneskelige følelser. Altså, at lægge et håndklæde over en hund og massere den kan jeg ikke blive sur over, men der er godt nok mange flere "søde videoer" af hunde der kan få mig til tasterne smiley

• #6   16. dec 2016 Jeg hopper op og falder ned på det. Jeg har alle dage snakket utrolig meget til hundene, og mener bestemt også at de begge efterhånden forstår mange af de ting jeg siger. Altså de kobler jo hurtigt ord og handlinger med hinanden smiley Istedet for en hund der ikke forstår andre ting en mad, tis og læg dig.

Jeg kan godt sætte mig ind i at hundemassage med sterinlys og håndklæde over hovedet virker lidt ved siden af, men altså herre gud. smiley

Men ser man på videnskabens side, så har vi jo stadig en del at lære om hvad der foregår på øverste (eller forreste smiley ) etage, på de kære hunde. Men de har da fundet ud af at hunde der bliver talt meget til også er klogere - har læst en artikel et sted, men kan ikke lige huske hvor.

• #7   16. dec 2016 Ej er det bare mig der slet ikke har læst det jeg har lagt op, eller står der noget om at tale til hunden? Det er jo hyggeligt smiley Som du siger, Louise, alt med måde - jeg synes ikke man tillægger hunden menneskelige følelser ved at snakke meget til dem (jeg tror det er de færreste der alligevel bilder sig ind, at hunden kan svare på "hvad synes du om min kjole?")

• #8   16. dec 2016 Når jeg hører den sætning, så tænker jeg på hunde, som næsten bliver behandlet som børn, og som ikke får lov til at være hund.
    Når man snakker om rangorden og vis den hvem der bestemmer, så tolker jeg det ikke som en menneskeliggørelse, men mere som en misforståelse i forhold til ulvens normaladfærd. Og så generel uvidenhed. Det virker gammeldags og hen ad 'det er jo bare en hund' på mig. Så jeg synes bestemt, at det er er godt råd, ikke at menneskeliggøre sin hund.

• #9   16. dec 2016 "Dyrlæge advarer mod at lade sig narre af nuttede dyreklip og opfordrer folk til at lade dyr være dyr"

Jeg fniste lidt af den her sætning, eftersom at hun skriver brevkasse i pudelklubbens blad:D Jeg har selv pudel og de kan blive klippet på meget forskellige måder og stadig have det godt, men det virkede dog lidt sjovt alligevel..;)

• #10   16. dec 2016 Så længe hunden er velfungerende og får sine behov tilfredsstillet, så kan det vel være fløjtende ligegyldigt, om den får en massage med et stykke stof over sig, om man taler med sin hund, eller hvad folk nu ellers finder på. Synes virkelig det er ligegyldigt.

• #11   16. dec 2016 Kom ved en fejl til at slette sætningen hvor jeg havde skrevet 'alt med måde' smiley Nej der står intet i artiklen om det med at tale med dyr. Mit svar var mere til dit spørgsmål om hvordan vi havde det med sætningen om at man skulle stoppe med at behandle dyr som mennesker.

Jeg forbinder nemlig den sætning med de mange mennesker der mener at det er åndsvagt at tale til sin(e) hund(e), som var de mennesker.
    Altså spørger jeg hundene om vi skal have hængt vasketøj op, så står de næsten foran vaskemaskinen før jeg når at rejse mig fra sofaen smiley

• #13   16. dec 2016 Nåå haha Louise, det var bare fordi både dig og Anine havde skrevet om det smiley

Amalie - jeg mener ikke at alfarul-holdningen er en menneskeliggørelse, men at hele det med at behandle hunden som et menneske i flere tilfælde efterfølges af en "din hund er ikke et menneske, du skal vise hvem der er alfa"-holdning smiley

• #14   16. dec 2016 Der er godt nok også flere, der i forbindelse med artiklen skriver at hunde ikke skal have tøj på for de er hunde.. øh, det er så lige lidt for unuanceret til min smag smiley

• #15   16. dec 2016 Hvorfor dælen skal folk have så travlt?
    Jeg er helt på fod med Alexandoria.
    Hvis mine hunde får deres behov dækket, kan folk så ikke være ligeglade med, om jeg snakker til dem, giver dem tøj på og måske tillægger dem følelser de ikke har?

Folk kan da være ligeglade med, at jeg siger "elsker du far? Ja du gør så!" Til Baby?

• #17   16. dec 2016 Fünke, ah på den måde, så er vi jo faktisk enige smiley

• #20   16. dec 2016 Ej ej ej hvad fanden, Edb-blond smiley Hvor synd for de kaniner! Menneskeliggørelse at... passe dem?? Det var vist bare en rigtig rådden undskyldning smiley og jeg er også bekendt med "den kan da bare holde op med at..." - så snakker vi da først menneskeliggørelse ja!

Jeg er enig i, at man kunne have fundet så mange andre eksempler der rent faktisk viser hvad der menes med det - alle de andre "nuttede" videoer af stressede eller syge hunde på facebook ("den går jo bare sådan fordi den fjoller!") ville nok have bekræftet pointen bedre

• #21   16. dec 2016 Må indrømme at jeg grinede lidt over at den video, for det ser da bare ud som om hunden nyder at få massage. Ser absolut intet ondt i den. Men man kunne da finde masser af andre videoer på Youtube, med folk der kammer helt over, med udkædning, bryllupper osv. for hunde. Som er i en helt anden boldgade, når man snakker menneskeliggørelse af hunde.
    Lige det her, med massage, er da totalt harmløst, og desuden godt for hunden.

• #24   16. dec 2016 Den måde majoriteten af danskere har hund har jo ændret sig markant de sidste 25 år.
    Jeg taler til min hund, kører ham til dyrlæge når han bliver syg (istedet for at smide et opslag op herinde smiley ), jeg kører ham til kiropraktor hver 3. måned, jeg har ham i sengen, i sofaen, han tigger ved bordet, han går selv på bordet hvis jeg ikke er opmærksom .. men han er en hund, ikke et menneske - og har nogle behov som han skal have dækket.

Det indebærer ikke at invitere sine venner til te-selskab, spise suppe med aspargestang, blive gift med sin hundeveninde eller være med til at bage grahamsboller.

Og det indebærer ISÆR ikke at fylde sig med ting, hunde ikke har ret godt af så han bliver overvægtig og ikke kan bevæge sig optimalt, selvom en del synes "det er SÅ svært at holde min hund tynd" ..

Lad folk gøre med deres hunde hvad de vil - det er imho forlængst stukket af med menneskeliggørelsen og der er nok værre ting i verden at tage sig af.

• #25   16. dec 2016 De med tøjet kommer jo ALTID i sådanne debatter, og at hunde har brug for en leder og vide hvem der bestemmer smiley

Jeg ved sgu da godt at mine hunde er hunde, men JEG syntes det er hyggeligt at snakke med dem, og for mig ville det være total underligt hvis jeg ikke snakkede til/med dem.

• #27   17. dec 2016 Du har noget så ret, Helle. Og det er på mange fronter at vi kunne lære. smiley

Men altså, jeg har haft flere heste med højere intelligens, end mange af de mennesker jeg har mødt gennem tiden. Ofte skal der altså heller ikke særlig meget til.

• Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 489
    #28   17. dec 2016 Jeg giver min hund massage stort set hver dag.
    Jeg snakker med hende flere gange om dagen, og oplever faktisk at hun forstår mere og mere af hvad jeg siger, samt at hun kan fortælle mig når hun skal tisse, et sulten eller andet.
    Min hund har tøj på når vi går tur, så hun ikke fryser.
    Hun sover i sengen og får børstet tænder hver dag.
    Jeg kysser hende og hun er med i byen og på ferie.

Men jeg ved da godt hun er en hund.
    Sådan en artikel fra en dyrlæge ryster mig faktisk lidt. For vi herinde, ved jo hvor godt massage og andet er for hunden.

Jeg siger bare, godt hun ikke er min dyrlæge, for så vil jeg da ikke vide hvad jeg kunne sige når vi er til det årlige tjek.

• #30   17. dec 2016 En hund er en hund!
    Mine børn er mine børn, mine hunde er ikke deres søskende, men hele husets kæledyr.
    Jeg elsker mine hunde, meeeen der er himmel til forskel på min kærlighed til mine børn og mine hunde.
    Min Sky har været med til at opfylde nogle af mine vildeste drømme, men det gør ikke, at jeg elsker ham lige så højt eller på samme måde, som mine børn.
    Man er altså nødt til at skille det ad.
    En hund, der behandles som et menneske vil også blive totalt skrupforvirret.
    At en hund så elsker én uanset hvad - det er en helt anden snak smiley

• #32   17. dec 2016 Så længe vores "menneskeliggørelse" ikke trækker fra hundens livskvalitet, så kan folk gøre som de vil.

Jeg synes vi skylder vores hunde, først og fremmest, at behandle dem som hunde, at sikre at de behov, der følger med den enkle hund, i forhold til, at være hund, bliver prioriteret først. Hvad der dernæst sker mellem hund og ejer, hvor hundens livskvalitet ikke er negativt påvirket, er for mig underordnet.

Hvad mener jeg så med, at lade hund være hund? At man sætter sig ind i den mest basale hundeadfærd, og hundesprog, som kan forebygge de fleste konflikter, der ellers vil opstå pga. de misforståelser "menneskeliggørelse", ellers vil medføre.

Viden om, at tøj fx. sikkert er fint, i de fleste situationer, da de fleste hunde er ligeglade med, at have det på, men at det bestemt ikke er ligegyldigt, når det kommer til interageren mellem hunde (hvor hunden først og fremmest er hund), hvor tøjet kan hæmme deres sprog så meget, at der opstår konflikter. Man kan som ejer klæde sin hund nok så tosset ud, hvis den kan lide det, men i det øjeblik man udsætter den for mulig konflikt, pga. ens påklædingshundeinteresse, så er menneskeliggørelsen et problem.

Viden om hvilken form for aktiviteter, der er godt egnede til hvilke hunde, hvor de får lov at bruge snuden, og hjernen etc. At hunden matcher møblerne er fint, hvis dens behov for fysisk og mental aktivering stadig opfyldes, og den ikke skal leve som pyntepude i sofaen.

Viden om kost, ikke at forgifte hunden pga. "menneskeliggørelse" ...

Er menneskeliggørelse lig med uvidenhed? Bestemt ikke altid, men jo, nogengange, og i sidstnævnte tilfælde, hvor det går ud over hundens livskvalitet, er det ikke i orden.

I går florerede et billede af en schæferhvalp på 9 uger, der rendte rundt med en ble. En rigtig menneskeble, hvorfor? Fordi den ikke var renlig ...
    Det er ikke i orden, efter min mening. Lider hunden ved det ... vel ikke hvis bleen skiftes hver gang den er brugt ...? Men det er stadig ikke i orden, efter min mening ... Men igen, vi ser individuelt på hvad der er i orden, når det kommer til menneskeliggørelse.

Fx. elsker nogle hunde at komme i bad, mens andre hader det. Det ville være et plus for livskvaliteten for de hunde der elsker bad, at komme oftere i bad, end de der hader bad, som det vil være et plus for aldrig, at komme i bad (kun hvis det er absolut nødvendigt).
    Nogle hunde elsker at få deres pels føntørret, redt, få hårprodukter i etc., som jeg personligt ser ret meget som en menneskeliggørelse ... Men ved nogle racer mener jeg, at det vidst er nødvendigt, i forhold til deres pelspleje, da de ellers vil lide pga. mattet pels?

Så at definere hvad menneskeliggørelse er, synes jeg er svært ...

Kia må være i alle møblerne, hun får menneskemad (der tages hensyn til, at hun ikke skal blive fed), jeg snakker med hende, og for hende smiley "Hun" giver sin Moffe og Momse (mine forældre) gaver (hvilket kun er fair, da hun får julegaver og fødselsdagsgaver af dem), hun hjælper med at tømme tørretumbler, og lægge tøj på plads, hun hjælper med at rydde op inden sengetid etc. Men de sidste ting er jo i virkeligheden "kun" mentalaktivering, som så kan ses som menneskeliggørelse ...

• #34   17. dec 2016 Jeg tænker at en af de værste ting der er sket for vores hunde er, da det blev "kært" at en EB hvalp ikke kan komme op at stå når den ligger på ryggen, da den kurede hele vejen ned af en lille skrænt uden at være i stand til at bremse faldet, da en shar pei hvalp snorkede højt og inderligt fordi den ikke kunne trække vejret normalt ....

Da handicaps blev "tilladte" fordi mennesker syntes det var "nuttet" og at "det er da bare så hyggeligt når de ligger og snorker" .... dengang tror jeg at det for alvor stak helt af for vores hunde.

• #36   17. dec 2016 Jeg behandler de fleste dyr bedere end jeg behandler de fleste mennesker smiley

• #37   19. dec 2016 Hvordan ved den dyrlæge der skriver artiklen at gravhunden på massagebriksen er frataget et 'naturligt' liv ? Måske den dagen forinden billedet var på gravjagt ? Hvad er for øvrigt et naturligt liv for en hund i et moderne samfund ? Mine hunde er højtelskede familiemedlemmer, de er mine træningskammerater og vi tilbringer mange mange timer om ugen med træning. De er også mine turkammerater og vi nyder mange lange ture i omegnen dagligt. Men de ligger i sofaen, sover i sengen, tigger ved bordet, Perle har dækken på om vinteren og vi tager åndsvage billeder af dem iført 'julepynt' til jul. Det sidste er en leg de er helt med på; det er også en slags træning.

Kommentér på:
"Stop med at behandle dyr som mennesker"

Annonce