{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.641 visninger | Oprettet:

Leeloo
Leeloo
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18

Hund har (måske) bidt nabo. {{forumTopicSubject}}

Vi har en lille selskabshund, en pige på 1½ år og 4 kg. Hun er normalt meget glad for mennesker, men gør af gæster fra de ringer på og indtil de bliver lukket ind. Når de først er kommet ind i huset vil hun gerne snakke og kæles med.

I går slap hun ud (hoveddøren var sprunget op) og der gik et par minutter inden vi opdagede det og gik ud efter hende. Da vi kom ud stod hun og gøede voldsomt af en nabo, som siger hun løb direkte efter ham og bed ham i benet inden vi kom ud. Vi har selvklart ikke set hvad der skete, men er i hvert fald ikke i tvivl om at hun var voldsomt ophidset da vi kom ud.

Der var ikke noget synligt hundebid på naboen, men det er også en lille hund, så tvivler på hun kan bide gennem et par cowboybukser.

Jeg har egentlig den grundholdning at en hund der bider et menneske (uden varsel og uden grund og ikke i leg) skal aflives, men det er en smule mere kompliceret når det er vores egen hund. Og en smule mere kompliceret fordi jeg ikke så hvad der skete. Eller måske vil jeg bare gerne tro at naboen har overdrevet historien, så det ikke får så voldsomme konsekvenser for vores hund.

Hvad tænker I? Hvad ville I gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund har (måske) bidt nabo.
  • #2   30. okt 2016 Jeg ville nok ikke gøre andet end at se, om jeg kunne finde et grundlag for en sådan reaktion? Er hun usikker?

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#3   30. okt 2016 Naboen er ikke som sådan et problem, men jeg har et stort problem med at jeg ikke kan stole på hunden. Tænk hvis det er rigtigt at hun bed og tænk hvis hun bider et barn hvis hun slipper ud en anden gang.

• #4   30. okt 2016 I må sikre huset, så det ikke sker igen. Lav en sluse eller indhegn forhaven.
    Det lyder til at hunden enten er meget usikker eller vogter huset rigtigt meget. Det bør I arbejde på. En selskabshund skal ikke have den adfærd.
    Rent forsikringsmæssigt skal hundens ansvarsforsikring dække skaden, hvis der kommer udgifter for manden.
    En hund bliver ikke aflivet med mindre der er sket alvorlig skade.

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#5   30. okt 2016 Jeg synes ikke hun plejer at virke usikker på mennesker, hun plejer at ignorere andre mennesker undtagen gæster i huset. I starten da vi havde hende, ville hun meget gerne snakke med alle, men det har vi trænet væk.

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#6   30. okt 2016 Jeg er godt klar at vi ikke er juridisk forpligtet til at aflive hunden, men jeg føler et moralsk ansvar. En hund der kan finde på at bide uden grund skal aflives. Slut færdig.

Undtagen altså at det er sværere når det er ens egen hund.

• #7   30. okt 2016 Det er jo ret simpelt, i sørger naturligvis for at det ikke sker igen, hegn, børnegitter, et eller andet så hunden ikke kan slippe ud, for mig lyder det mest af alt som stress nap;) og det kan der arbejdes med, en dygtig adfærds dims ud og få lidt styr på det både i forhold til gæster og i forhold til naboer m.m

• #9   30. okt 2016 At aflive en hund på så tyndt et grundlag er godtnok langt ude i min verden, det er jo jeres skyld det er sket, ikke hundens!

• #10   30. okt 2016 Stod hun over ved naboen eller på egen grund da hun skulle have bidt ham?? Hvilken race snakker vi om?

• #11   30. okt 2016 Jeg ville ikke aflive, især ikke, når du ikke selv har set det. Hvis du sikrer dig bedre, så burde det jo ikke ske igen.

• #12   30. okt 2016 Og så vil jeg jo mene, at der er en grund. Du skal bare finde ud af, hvad den er.

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#13   30. okt 2016 Hun løb over mod naboen og episoden skete på et lille fællesareal mellem ham og os.

• #14   30. okt 2016 Jeg ville allerførst gøre som der allerede er foreslået... sikre at det ikke sker igen... børnegitter, hegn, låge eller hvad der nu er praktisk.
    Derefter ville jeg gå over til naboen med blomster, chokolade, vin eller lign. med en undskyldning og så tage en snak om hvad der helt præcist skete og hvad I vil gøre for at forhindre at det sker igen.

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#15   30. okt 2016 Jeg tror ikke jeg er tilhænger af bare at sikre mere. Vi har i forvejen to døre, men et af børnene havde ikke fået lukket hoveddøren ordentligt og havde ladet den næste dør stå på klem. Vi har ikke mulighed for at lave hegn foran hoveddøren, da vi ikke har forhave.

• #16   30. okt 2016 Jeg ville ikke aflive. Hvis du ikke føler, at du kan have hende mere, så ville jeg finde et egnet hjem til hunden.

• #17   30. okt 2016 Børnegitter?

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#18   30. okt 2016 Vi har snakket med naboen og han siger han ikke er sur. At sådan noget jo kan ske så det skal vi ikke tænke på.

Det er mig, der ikke kan leve med at hunden måske kan finde på at bide.

Naboens historie er at han stod ude og pludselig kom hunden løbende, gøende imod ham og bed ham i benet. Ikke noget med at knurre først eller noget som helst. Bare direkte i benet på ham. Men jeg så det jo ikke, så jeg ved reelt ikke om der er mere i historien end hvad han siger. Dog ved jeg at tidsrammen var for kort til at der kan være meget mere.

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#19   30. okt 2016 Kan man sætte et børnegitter i døren samtidig med en dør? Vi kan jo ikke pille hoveddøren ud for at have et gitter i stedet.

• #20   30. okt 2016 Vi havde et her, hvor det bare pressede ind mod karmen. Så det burde sagtens kunne lade sig gøre. Døren åbner ind i det andet rum.

profilbillede
  • Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#21   30. okt 2016 Hvordan finder jeg så grunden til at hun gik efter naboen? Er det ham specifikt eller er det mon alle andre mennesker? Eller alle mænd? Eller mennesker tæt på vores hus?

Og hvordan træner man sådan en adfærd? Vi kender hende jo kun som en sød og kærlig hund der elsker at blive kløet på maven, så det er meget uforståeligt for mig hvad der lige skete i hendes hoved.

• #22   30. okt 2016 Jeg ville nok arbejde på indkald, hvis hun får lov til at gå ud af døren, samt træne ro ved banken på døren. Du kan også lære hende "kurv", og så lære hende over tid at blive i den kurv ved distraheringer, åben dør etc. Også hvis du forlader rummet. Det kan godt indlæres.

Så der er nogle forskellige muligheder.

• #23   30. okt 2016 For mig lyder det som om du hælder til at aflive hunden?
    Jeg synes det lyder som om at hun har lavet trusselssignal, i og med at gå efter benet. Et angreb stiles som regel mod torso eller legemsdele højere oppe.

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#25   30. okt 2016 Teoretisk mener jeg jo at man skal aflive dyr der angriber mennesker. Men rent praktisk synes jeg det noget mere kompliceret når det er min egen hund.

Jeg kan ikke lade være med at tænke at det jo ikke var så slemt og at hun sikkert har været bange. Men så kommer jeg i tvivl om jeg bare er fuld af dårlige undskyldninger. Ikke nemt ...

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#26   30. okt 2016 Hun er jo altså en ret lille hund, så hun kan umuligt nå højere end benet på en voksen mand. Jeg ved ikke nok om hunde til at kunne afgøre om det betyder noget hvor på kroppen de bider?

• #27   30. okt 2016 Det er fordi, det ikke er så slemt, at du tænker det. Det er også et meget tyndt grundlag, når du ikke selv er der, og der ingen skade er sket.

Og vigtigst af alt, så kan det forhindres i fremtiden.

Havde din hund bidt hul, så ville det imo være noget helt andet.

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#28   30. okt 2016 For lige at få det på plads så plejer hun altså ikke gøre gæster bange. Hun gør når det ringer på og indtil vi stopper hende eller åbner døren. Hun har ikke gøet af gæster efter døren er åbnet.

• #29   30. okt 2016 Ville ikke gøre andet end at sørge for at det ikke sker igen.

• #30   30. okt 2016 Det lyder lidt som om du gerne vil aflive hunden og bare søger en undskyldning for at gøre det.

Du har ikke set det, du ved ikke, hvad der er sket, så mon ikke du skulle give hunden en chance.
    Hunden burde jo være uskyldig indtil andet er bevist.

Der var hverken huller i bukserne eller naboen, så du kan jo ikke engang være sikker på, at hunden har bidt.
    Og jo, selv om det kun er en lille hund på 4 kg, så kan den godt bide gennem et par bukser og lave huller i et ben.

Du har ikke set, hvad naboen har gjort.
    Måske har han sparket ud efter hunden da den er rendt gøende imod ham ?
    Hvis dette skulle være tilfældet, så er det da ganske naturlig at hunden har bidt efter ham.

Jeg synes, at du overreagerer, vær glad for din hund og sørg for, at den ikke smutter ud en anden gang.

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#33   30. okt 2016 Med til min historie hører måske også at jeg for år tilbage blev bidt af en hund mens jeg løb en tur i en offentlig park. Ifølge ejeren var det min egen skyld fordi jeg tydeligvis var bange for hunden (men den havde jo også lige bidt mig i armen, så det var lidt svært ikke at være bange). Jeg kom løbende og da jeg var ca 50 meter fra hund + ejer, løb hunden imod mig, hoppede op og bed mig i albuen.

Det var selvsagt ikke særlig sjovt og sidder stadig i mig, så jeg dels er utryg ved løse hunde og dels ikke vil være den hundeejer der er ligeglad med at en hund angriber uprovokeret.

Jeg er derfor meget nervøs for om min egen hund kan finde på at gøre det igen. Var jeg blevet spurgt i går om min hund kunne finde på at bide, ville jeg have grinet højt for selvfølgelig kunne hun ikke det. Hun har aldrig udvist tegn på aggressivitet mod mennesker, så det er ret overraskende for os. Nok også derfor jeg slet ikke ved hvad jeg skal gøre.

Det er ikke realistisk at jeg kan garantere at hunden aldrig slipper ud igen. Vi har et rend af børn (der ikke alle er mine egne) og jeg er ikke altid hjemme (arbejder længere end børnene går i skole). Vi passer selvfølgelig på og passer endnu mere på nu, men altså uheld kan jo ske.

• #34   30. okt 2016 Prøv at vend tankerne rundt. Hvorfor skulle din hund umotiveret løbe direkte over og bide en tilfældig mand i benet ? Du skriver I aldrig har oplevet agressivitet fra hundens side før. Derfor er det rimeligt usansynligt at der ikke er mere i historien end det.
    Prøv at se på hændelsen med din hunds øjne. Hvad kan have skræmt hende ? Hvad kan have været for grænseoverskridende for hende som hun ikke kunne håndtere ?
    Dernæst bliver du nødt til at tage foranstaltninger for hvad I gør i fremtiden. Hvis ikke babygitter kan virke i jeres hjem og der er chancer for åbne døre, så må du tænke kreativt og finde på noget der kan virke med børn, så jeres hund ikke smutter igen og endnu en episode kan opstå.

• #35   30. okt 2016 Jeg er SÅ enig med Labsen og Prutten. Og så synes jeg du skal sætte dig ned, slappe af og lige sov på det et par gange. Du har været igennem noget traumatisk selv og ligenu synes jeg det er meget tydeligt du ser det med de briller på. Det her er slet ikke det samme.

Der er meget stor forskel på en stor hund der angriber forbipasserende, til en lille hund der måske kun har markeret efter et bukseben -og markering må hunde altså godt. smiley OG du har som ejer taget godt hånd om det, ansvar for din hund og vist omsorg overfor den det gik ud over.

Og lad være med at beslutte noget som helst før du kan slappe af og ryste de dårlige minder væk så de ikke farver en anden situation.

• pettydk
    pettydk Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 8 Emner: 3 Svar: 42
    #36   30. okt 2016 Hmm, måske er naboen i virkeligheden blevet forskrækket, og har overreageret ud fra det…….. Hvis hunden ikke plejer at være sådan, tænker jeg det måske er sådan det hænger sammen, og så er hændelsen vokset lidt i hendes hovede. Det skal ikke misforstås!! - men blir man forskrækket, kan man godt handle lidt overilet. Så jeg læner mig op af forslaget om, at tage en snak med naboen en dag I mødes, og sig du er rigtig ked af hvis det er sådan at hunden har bidt, for det har den aldrig lagt op til før, - og så kan du jo sige, at du har tænkt over at det måske skal få den konsekvens at den må aflives. DET må da få naboen til at tænke over den konsekvens hendes reaktion har givet, hvis det måske mest er en forskrækkelse……………… med mindre det er et dårligt naboforhold I har, - for så kan det jo være en helt anden grund til hun reagerede sådan. Jeg håber I løser det på en god måde smiley

• #39   30. okt 2016 Jeg tror heller ikke hunden har bidt umotiveret, men det ville ikke komme bag på mig hvis motivationen kun har bestået i at naboen var der. Jeg oplever virkelig mange af de små selvskabshunde, som har et ringe temperament / er virkelig ustabile.

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#41   30. okt 2016 Jeg synes godt nok du fremstår ret aggressiv Birgitta L. Faktisk i en grad så jeg ikke orker tage stilling til dit indlæg. Det er muligvis ikke tiltænkt, men nu ved du hvorfor jeg ikke svarer dig.

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#42   30. okt 2016 Jeg kom også til at tænke på at naboen muligvis bøjede sig ned over hunden og det vel godt kan have virket ret truende på hende, men jeg er stadig i tvivl om jeg prøver at finde på undskyldninger for noget, der bare ikke må ske.

Det giver mening for mig at hun måske synes en del (eller hele) fællesarealet hører med til hendes domæne. Og så giver det også mening at hun løb ud og gøede af naboen.

Nå ja hun er en powder puff og burde, så vidt jeg ved, ikke have forsvarsreaktioner ift domæne, men udelukkende alarmreaktion.

Jeg har snakket med en veninde, der har en anden veninde, der er adfærdsterapeut (tror jeg nok det hedder) og som har tid til at komme forbi en dag i næste uge. Så det starter vi i hvert fald med og håber hun kan hjælpe til at forstå hvad der skete.

• #44   30. okt 2016 Jeg håber oprigtigt ikke at du afliver hende.

Den der 'hunde må absolut ikke bide mennesker så skal den aflives' tankegang smiley

Hvad så hvis hunden får overtrådt sine grænser med flere meter, og deraf siger STOP!
    f.eks hvis man presser den ud i noget den ikke kan kapere, et barn der krammer den, at man ikke ser at hunden siger 'er du sød at lade være med at kramme mig, klappe mig på hovedet, holde mig fast mod min vilje ' ect.

Skal de hunde så også aflives? Når de rent faktisk har sagt på en pæn måde 'er du sød at lade være '?

Glad for at høre at du søger hjælp!
    Bare lige et lille pip, hvis vedkommende begynder at fable om dominans, du skal være øverst i hiarkiet og evt siger at det er ok fysisk at tage fat i hunden, fastholde den eller gys, ruske og skælde ud, så LYT IKKE til vedkommende! Det er oldnordisk adgang til hunde og gør mere skade end gavn!

Så hvis vedkommende kommer med velmenende råd i den retning, så henvend dig her på hg igen. Der er flere herinde som kan henvise til folk der går ind for hundevenlig træning, samt at mange herinde også er meget dygtige til at give gode råd, på baggrund af hundevenlig træning smiley

• Leeloo
    Leeloo Tilmeldt:
    sep 2015

#48   30. okt 2016 Kan dyrlægen tjekke om hun har smerter? Eller er det ligesom med heste at det er bedre at få en anden type fagperson?

Hun skal nemlig vaccineres på onsdag, så det vil give mening at få dyrlægen til at tjekke hende, men hvis det er bedre med en kiropraktor eller lign, så vil jeg hellere det.

Og du har da helt ret i at jeg har et gammelt traume. Jeg havde ikke lige tænkt over det før tidligere i dag, men kan godt mærke at det stadig sidder i mig. Ikke så jeg er bange for at vores hund bider mig (eller andre i familien). Jeg er helt sikker på hun vil lægge sig ned og dø før hun bider os, men jeg er bange for at påføre andre et traume fordi hun gør dem bange.

Og så er jeg bare helt rundt på gulvet fordi jeg virkelig aldrig havde forestillet mig at sådan noget kunne ske. Jeg er ikke ekspert, men jeg har virkelig ikke set tegn på noget som helst i hendes adfærd og er simpelthen bare blevet meget forskrækket over det hele.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #50   31. okt 2016 Hvad skulle naboen få ud af at lyve?. Skulle lige have været en stor hund. Så have det nok lydt anderledes.

Du har en hund der tilsyneladende kan være aggressiv mod mennesker. Det må man gøre noget ved som ejer. For mig vil der være let.Jeg vil holde hende væk fra mennesker hun ikke kender.

Det lyder ikke som om at det er noget du kan leve med. Så finder man nogen der kan eller afliver. Måske du kan træne det væk,men der skal der også gøres en stor indsats.

Kommentér på:
Hund har (måske) bidt nabo.

Annonce