min hund har måske Leishmania! {{forumTopicSubject}}
Min hvalp som jeg ankom med i forgårs fra Argentina har måske Leishmania
Hvad jeg forstod på min dyrlæge er det en rimelig alvorlig sygdom så hvis hun har den lyder det mest humant at aflive hende. Hvilket jo vil være virkelig ærgeligt, men så har vi i det mindste givet hende 2-3 gode måneder
- det kan sagtens være noget andet (f.eks. skab) siger min dyrlæge (bare lige for ikke at male fanden på væggen)
men så søgte jeg om sygdommen på nettet og der lød den ikke så slem og der stod en masse om helbredelse og behandlinger?
Er der nogle der har erfaringer med denne sygdom????
Jeg har kun haft hende i nogle måneder og selvom jeg holder meget af hende kunne jeg ikke drømme om at beholde hende hvis hun har en uhelbredelig sygdom - både for hendes skyld og for de andre danske hunde!
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 58
ok tak
jeg vil kontakte nogle andre over nettet
men problemet er ikke så meget om det kan holdes nede men mere om hun stadig smitter mens det holdes nede?
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
For det andet så skal du få taget en leshmania test på hende det er en blodprøve der skal sendes til Tyskland og den vil fortælle om hun er positiv og hvis hun er så hvor høje hendes titter er, ud fra det kan man vælge behandlingen, er de meget høje så er det nogen indsprøjtninger hun skal have, men man skal imens hun er i behandling tjekke hende tit for medicinen kan påvirke nyre og lever tal, nogen gange kan man nøjes med at behandle med pillekur men det er så vidt jeg husker kun hvis tallene er lave, men det er en lang behandlings periode man skal igennem og nogen gange skal man behandle flere gange i løbet af årene andre gange kan en lang kur være nok til at slå det ned i en lang periode med nej hunden bliver aldrig rask, men den kan blive symtomp fri og få et godt liv, det man skal tage stilling til er om man vil lade sin hund gå igennem behandlingen, da den kan være meget hård for deres krop. Jeg kender flere der har behandlet med stor effekt, andre er hundene blevet rigtig dårlige igennem behandlingen, så det er kun dig selv der kan tage den beslutning.
Personligt havde jeg selv taget den beslutning med Fluffy at hvis hun testede positiv på den så ville hun få fred når den brød ud, hun har heldigvis ikke testet positiv på den, jeg testede sidste gang da hun var 5 år da den kan ligge i dvale i flere år og hun er fra Grækenland, men hun gik fri hvilket jeg også havde forventet da hun kom hjem inden sæssonen for sandfluen gik igang.
feb 2005
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.828
Når man googler det står der da at den smitter?
Også fra hund til mennesker?
jun 2008
feb 2010
Følger: 8 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 669
Ja Leishmania er en alvorlig sygdom.
Nej det er ikke noedvendigt at aflive.
Sygdommen kan holdes i bero med medicin og hunden kan leve et helt normalt liv uden nogen som helst meen.
Isaer naar det fanges tidligt er det ikke det store problem.
Desvaerre ved de fleste danske dyrlaeger ikke ret meget om sygdommen og derfor raaber de aflivning.
Det er PJAT og forkert.
Leishmania smitter ikke, da sygdommen overfoeres af en sandflue der ikke lever i DK!
(link fjernet)
(link fjernet)
Her er en lille smule laesestof.
jun 2008
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.444
Det er dejligt at høre, jeg ved hvor hårdt det var for dig, men du og din familie gjorde det rigtige for hende
feb 2005
Henriette det er en fejl for den smitter ikke og der er heller aldrig påvist nogen tilfælde hvor den har smittet.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.828
Okay
jun 2008
feb 2010
Følger: 8 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 669
feb 2005
Pernille der er i højsommeren, de vågner op i maj måned og er i fuld sving ind til frosten kommer.
Fluffy kom hjem i starten af maj, så derfor er hun ikke så udsat.
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 58
jeg vil lige kontakte nogle flere dyrlæge
men først vil jeg lige vendte til mandag/tirsdag hvor vi får svar på blodprøven før jeg beslutter hvad vi gør med hende
hun er nu i god form - selvom hun er MEGET tynd - og har lige været på rask tur med os i fuld energi hele vejen
*Ja Lulu fik fred og det var utrolig hårdt og jeg savner hende meget. Salta er en sød og dejlig hund, men Lulu vil nu altid være den eneste ene for mig
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.444
jun 2008
min hund har måske Leishmania!