{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
889 visninger | Oprettet:

dominans eller? {{forumTopicSubject}}

Hej HG, jeg er i den situation at min unghund på 7 mdr. er begyndt at blive dominerende overfor min mors hanhund (en fransk Bulldog på knap 3 år) Da jeg bor hjemme endnu omgåes hundene hver dag og har det generelt godt med hinanden. Det skal så siges at de sidste måneder er min hund blevet (som jeg ser det) ret dominerende...
dette viser sig i sær når vi kommer hjem og begge hunde vil have opmærksomhed, hvilket min ikke tillader. Han holder min mors hund på afstand fra os ved at blive aggressiv (dette ses ved han bider ud efter den anden i hovedet og benene, alt i mens han knurre voldsomt...) det kan stå på mellem ca 2-3 min. hvis min mors hund da igen gør tilnærmelse til os, for Tristan (min hund) direkte på ham igen. Det gentages ca. 5 gange hver gang vi har været væk enten kortere eller længere tid.
Efter dette er der intet.

Jeg er i vilrede da jeg gentagende gange træder ind og skiller dem ad. Generelt gør jeg hvad jeg kan for at stoppe det.
Da jeg ikke er vild med kastration før efter hunden er både fysisk og mentalt udvokset. Jeg kunne evt. være tilbøjelig for en klinisk/medisinsk kastration.
MEN inden det sker, er der så en venlig sjæl der har erfaring med dette?
Alt modtages med kyshånd

Hilsen en fustreret hundeejer...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dominans eller?
  • #2   15. sep 2016 Hvor kommer kastrationen ind i billedet ?

    Jeg tror ikke det handler om dominans (hvad det så end er...) Det handler nok mere om ressourceforsvar (jer).

    Jeg havde nok bare bedt Tristan om at holde op med det pis omgåede.


  • #3   15. sep 2016 Winning - jeg har ikke tv (har ellers hørt meget godt om det)
    Tak smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=9QS0q3mGPGg


  • #4   15. sep 2016 Anne Julie F:
    det var mere om det kunne tage toppen af dominansen. Det er set før. vil bare ikke udsætte min hund for det hvis det har negativ eller ingen effekt smiley


  • #6   15. sep 2016 Maj-britt:
    det er mit mest kvalificeret bud på hvad min hund har gang i... Emnet hedder dominans eller? spørger for at blive klogere smiley


  • #10   15. sep 2016 okay, det er bare super fustrerende da han sagtens kan stop komandoen, men det hele lader bare til at kamme over i hovedet på ham og så fortsætter efter få sek....

  • #11   15. sep 2016 #2 (Jeg havde nok bare bedt Tristan om at holde op med det pis omgåede)

    og hvor går grænsen ved dette? som i at tage fat i hunden eller? hvis i forstår mit spørgsmål


  • #12   15. sep 2016 Ressourceforsvar skulle vist nok være ret normalt i den her modningsfase.
    Bella synes også nogle gange, at det er en super fed ide at sluge halvdelen af Vaks' ansigt, men jeg er kort og konsekvent, at det fis gider jeg ikke, så jeg skubber hende (stille og roligt selvfølgelig), væk og går hen og aer Vaks istedet.

    Det fis gider jeg bare ikke.


  • #13   15. sep 2016 Kastration fjerner ikke andet end hundens selvtillid, hvis det fjerner noget.

  • #14   15. sep 2016 den er ikke dominant

  • #15   15. sep 2016 Din hund har ressourceforsvar og er desuden ved at være kønsmoden. Læs også op på modningsfaser. Det vil hjælpe dig.

  • #16   15. sep 2016 Enig med de andre, dominans er de ikke smiley

  • #17   15. sep 2016 Har han indlært kommandoen "Nej" eller "slut"? Har han det ville jeg bare sige nej. Og så evt. skubbe ham væk (uden at være vild og voldsom).

  • #18   16. sep 2016 Hvis du ikke bryder dig om, at holde dem adskilte, mens I er væk, som der ellers bliver foreslået, så kan du evt. istedet lære dem en modsatrettet adfærd. Fx. at de skal sidde/vente i hver deres kurv, eller på hvert deres tæppe, når I kommer ind, mens I stille og roligt hilser på dem én af gangen.

    Med nogle hunde (alt efter racen) kan det også være ren forventningsstress og glæde, der får dem til at "kamme over". I nogle tilfælde kan det hjælpe med noget så banalt, som at give dem noget i munden.

    Min Lanka har en lille snert af det, så når jeg kommer hjem, får hun opgaven "find sutskoen", mens jeg stille og roligt hilser på drengene. Når hun så kommer glad med sutskoen, så har selve finde/bære-fasen fået hende til at slå hjernen til, og hun er glad og rolig, og klar til at hilse fornuftigt smiley

    Inden de kommer så langt, at de kan tage imod et signal om at "finde", så kan man bare have et fast stykke legetøj, der ligger klar, som man selv kan give dem, så de er beskæftiget i de første hektiske sekunder/minutter.


  • #19   16. sep 2016 Her hos os har vi en han og en tæve. Hannen har en del stress. Inden tæven kom til havde han vænnet sig til en måde at udføre et hilseritual på og det forsøger han stadig at fuldføre.
    Men så kommer tæven ind i billedet og hun forstyrrer dette ritual. Resultatet er, at hannen bliver stresset, og forsøger at sige fra og få hende til at skride, tæven bliver ophidset og småsur og svarer igen. Det kan blive ret ophedet og derfor stopper vi det naturligvis inden det går op i hat og briller.

    Det er part ressourceforsvar, part stress, som sker her - og lur mig, om ikke det er præcis det samme, der sker hos dig.

    Dominans? NEJ. Dominans viser sig på en helt anden og meget modsat facon.
    En kastration hjælper ikke på den slags her. Det eneste det "hjælper" på er kønsdriften.
    Der skal opdragelse og nye rutiner til, det er en hundeejeropgave, ikke en dyrlægeopgave.


Kommentér på:
dominans eller?

Annonce