{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.491 visninger | Oprettet:

Tinna
Tinna
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789

Hvorfor få sig en langhårs hund? {{forumTopicSubject}}

Jeg har tit undre mig over, hvorfor folk anskaffer sig en langhårshund, for at klippe den korthåret. Er det dovenskab fordi man ikke gider pelspleje? Sommeren kan være en grund, men hvad med dem der er klippet om vinteren?

Når jeg taler langhårshunde er det fx lhasa apso, shih tzu, afghansk mynde og den type hunde, som skal være langhåret og ikke pudler som fx skal klippes.
Skal siges at jeg elsker langhårede hunderacer, men synes det er så ærgeligt at der ikke findes mange som får lov at beholde deres pels.

Findes disse hunderacers sind, eller noget der ligner, ikke i andre racer med mindre hår?
Hvad er Pointen?

Dette skal ikke ses som et angreb, men som et alm spørgsmål :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor få sig en langhårs hund?
  • #1   7. nov 2006 Jeg mener håret (pelsen) bliver ved med at vokse, så man er jo nødt til at klippe dem

• #2   7. nov 2006 Tinna jeg har det på samme måde som dig, det kan virkelig også undre mig, her ude hvor jeg bor er der flere cavaliere der bliver klippet kort og det er jo netop en race der ikke skal klippes og så er den jo ret nem at holde i pelsen så det kan jeg godt nok ikke forstå...

• #3   7. nov 2006 Alex: Det er ikke på den måde jeg mener.

• #4   7. nov 2006 Jeg valgte en langhåret fordi jeg bedst synes om dem, frem for de korthårede smiley Det er også dem jeg er vantil smiley

• #5   7. nov 2006 Jeg tror der er fordi folk forelsker sig i hundens personlighed, men må erkende at de ikke orker at holde pelsen - det tager jeg hatten af for, for der er alså mange hunde som går rundt med en filteret pelt, som er meget smertefuldt eller som er ved at få hedeslag om sommeren

• #6   7. nov 2006 Nadja: NEJ VEL??? Cavalieren er da en super nem hund at holde.

• #7   7. nov 2006 Pia: Du klipper da ikke din hund helt kort?

• #8   7. nov 2006 Vi har fået Cille som er en Lhasa Apso. Grunden til at det skulle være en Lhasa er dens sind, det er en god kammerat, de er loyale og en hund der er med på lidt af hver og og og så fælder de ikke, et stort plus. Men den lange pels var ikke det primære, jeg tror ikke der er nogen som køber en hund pga. pelsen, om den er lang eller kort, det tror jeg kommer i anden række.
    Det er lidt forskelligt om Cille er klippet, lige nu er hun ikke for hun skal udstilles.
    Får os er Cillefisen bare en dejlig hund, om hun er klippet eller langhåret.

• #9   7. nov 2006 Tinna - jo bare vent til den 2. december, så er rasmus helt skaldet smiley

• #10   7. nov 2006 Folk burde da se på pelslængen når de vælger hund - altså om de orker pelsplejen?

Loyalitet findes også hos mange andre mindre langhårede hunderacer ;o)

• #11   7. nov 2006 Et af mine krav til en hund var at den skulle være langhåret, da jeg elsker pelspleje - det fik jeg ikke, men synes ikke det er så slemt når det går den vej, da det ikke er mere tidskrævende med en korthåret hund.

• #12   7. nov 2006 tinna vi er helt eninge.. Jeg vil dog sige min mor har en lhasa bla som er panisk for børsten og derfor er vi nød til at klippe hende kort 2 gange om året for hun ikke har ondt af knuder osv...

• #13   7. nov 2006 Tinna: jeg kan da ikke se at der er forskel på at klippe en puddel eller en old english sheepdog. Heste bliver da også klippet og koer for den sags skyld. Det vigtigste er da at få en hund der temperamentsmæssig passer til en. Hvis man så ikke orker pelsen, så af med den - heller end pelsen bliver til gene for hunden

• #14   7. nov 2006 Nadja: Ja ok - så er der vel ikke meget at gøre.
    Jeg ved bare ikke hvorfor, men synes virkelig at langhårshunde er smukkest som langhåret - det er nok fordi det er sådan jeg har forelsket mig i dem.

Men igen, de hunde som skal klippes, er også smukkest sådan :o)

• #15   7. nov 2006 En Lhasa har verdens dejligste pels og hvis man bruger ca. 5 min. hver dag på at børste og kikke efter filt, så er det ikke så galt at holde. Det er faktisk også hyggeligt for hunden, men bestemt også for ejeren.

• #16   7. nov 2006 Susanne: Der er intet FORKERT i det - det er jo folk eget valg. Det var bare et spørgsmål om hvorfor ;o)

• #17   7. nov 2006 Mette: Ja Lhasaen er super smuk og blød. Jeg kender et par stykker af dem - dog også klippet.

• #18   7. nov 2006 Det ville også se fuldstændig kavt ud hvis jeg begyndte at klippe bailey korthåret

• #19   7. nov 2006 Louise: Ja ;o)

• #20   7. nov 2006 Mange der køber en langhårshund, blir først klar over hvor meget pelspleje der er , når de har fået den. Og så når de indser , nogle gange efter 1 års tid eller 2, at de ikke kan magte det, så kør de til hundesalon med den. Vi har så tit ikke anden mulighed end at klippe, andet vil være dyrplageri.

Når så de ser den er det mange der synes at det er en praktisk måde at slippe for noget at pelsplejen.

Det er så også nogen der lær at komme til hundefrisøren for at få dem redt og vasket.

Nogle synes også at de er så bedårende når de er klippet, de ligner jo tit en hvalp igen, at det er derfor de får den klippet.

• #21   7. nov 2006 tror ikke engang hun vil syns om det.... Bare børsten det er et problem hehe

• #22   7. nov 2006 Annika: Ok tak :o)

• #23   7. nov 2006 Tinna:
    Jeg kan kun give dig ret i at Lhasaen er en køn hund, men den er dog kønnest i fuld pels.

I sommers fik vi Cille klippet fordi hun var fyldt med burre i pelsen (vi bor ved siden af en skov).
    Det var lidt sjovt for alle naboerne var meget forarvede over at vi bare sådan havde købt ny hund og var kommet af med Cille uden at have sagt noget.

De kunne simpelthen ikke se at det var Cillefisen uden pels smiley

• #24   7. nov 2006 Mette: Hehe, ja de ligner heller ikke sig selv når de er klippet. De er meget hvalpet :o)

• #26   7. nov 2006 Jeg klipper kun Emma lidt når håret er gået helt amok.. Hun har et mega garn. Men ellers klipper jeg kun hendes "bukser" det vil sige ved numsen, ellers ville hun falde i det hele tiden.. Men forstår dig godt, og ville aldrig klippe Emma helt, det ville da være synd.. De er jo født til at have den pels, så andet er synd..

KNus Heidi

• #27   7. nov 2006 Hvorfor :
    Menneskelig forfængelighed... Vi gør underlige ting fordi vi kan

• #28   7. nov 2006 Synes Daisy har den perfekte pels. Ik for lang og ik for kort ;o)
    Jeg børster kun lige halen en gang imellem og lige ved ørerne kan der komme knuder hvis ikke hun bliver børstet. Og så børster jeg kun lige de løse hår væk...

• #29   7. nov 2006 Nååå ja og hendes "bukser" Kæft hun har meget hår ved barbenen på låret :o)

• #30   7. nov 2006 barbenene betyder bagbenene. Håber I kan tyde mit sprog *GG*

• #31   7. nov 2006 Vi valgte Cotonen af ud fra dens sind. Der har så været flere grunde til at de nogle gange bliver klippet ned.

Varme, hvalpe, operation/sygdom.

Nogle vælger så at klippe fordi de ikke ønsker at bruge så meget tid på pelspleje men gerne vil have de andre egenskaber som racen har, og det er for min skyld ok, spm du selv nævner er der racer der konsekvent bliver klippet, og det er jo heller ikke deres natur smiley

• #32   7. nov 2006 Jeg har en cocker, og kunne aldrig drømme om at klippe hans pels helt ned.......andet end at trimme den selvfølgelig.-)
    Den lange pels er jo en stor del af langhårede hundes charme:-)

• #33   7. nov 2006 Her er jeg skyldig igen.

Købte en yorkie, og havde alle intensioner om at hun skulle være lækker i pelsen.. det var hun så bare ik enig med mig i. Hun HADEDE at blive børstet (og badet) og så det som en afstraffelse.. ik så fedt. Derudover har yorkien ik nogen underuld, og da sådan en lille størrelse bliver pladdervåd på mavsen bare af at gå på våde fliser, så gik hun en hel vinter og var forkølet stort set hele tiden - heller ik særligt optimalt.

Og så kom saksen frem. Hun blev hvalpeklippet ca. hver 3. måned, og indimellem slap hun sådan set for hadebørsten. Hun var heller aldrig forkølet igen.

Jeg er stadig vild med yorkien, da jeg synes den har et herligt temperament.. men får jeg nogensinde sådan en igen, så tror jeg nok at jeg 'kommer til' at klippe den i en fornuftig længde. Temperamentet på en utroligt livlig hund kom meget mere til sin ret.

• #34   7. nov 2006 Amandas pels er meget blød og rimelig lang på faner , bukser og ved ørene . Jeg børster hende 1-2 gange om dagen , da hun filtre meget nemt .
    Men klippe hende ku jeg ikk finde på (kun hvis der er kommet en træls filtknude jeg bare ikk kan rede ud), da jeg tror hun vil se mærkelig ud uden den lange pels .

• #35   7. nov 2006 Tak for alle jeres svar. Dejligt at kunne komme "ind i jeres tanker" og se hvorfor de bliver klippet. Jeg synes det er ok at folk klipper deres hunde, igen fordi det er deres valg og de ved hvad der er bedst for deres hund. Men synes stadig at det er ærgeligt at de fleste langhårshunde ikke får lov at beholde pelsen - men det er jo kun et spørgsmål om udseende ;o)

• #36   7. nov 2006 Jeg har en shih tzu- hun bliver børstet hver dag.. Det nyder hun- men med vores klima her i lille danmark...har jeg valgt, at klippe hende..da hun ellers vil slæbe alt til sig- såsom vand og mudder, sne...og så synes jeg forøvrigt,at hun bare er så sød- når hun er nyklippet.....
    Og desuden vokser pelsen jo hele tiden....
    Tinna: Du har da valgt en forkert race så, hvis du elsker langhårs hunde....hi hi

• #37   8. nov 2006 Mette vil lige sige at min mors ikke er en ran lhasa men en bla fra Grækenland og har fået tæsk dernede så bare hun ser en børste eller lig tisser hun ned af sig selv af skræk og løber panisk væk, så det er ikke til at holde hendes pelshvor gerne vi end ville det...

Gitte ja hun er sød når hun er klippet, hun er lige blevet trimmet ned igen i sidste uge så nu er hun gald og kan bevæge sig frit igen...

Kommentér på:
Hvorfor få sig en langhårs hund?

Annonce