{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
795 visninger | Oprettet:

Velkomst af hvalp i hjemmet {{forumTopicSubject}}

Ja, vi har ikke hund endnu, men jeg håber at vi stadig må trække lidt på jeres viden herinde smiley

Vi er et par, som gerne vi anskaffe os en cavalier med henblik på at træne agility (hvis hunden gider *gg*) og ellers dele vores hverdag med en skøn familiehund.

Jeg har nogle grundlæggende spørgsmål om det at vænne hvalpen til at være alene hjemme og at vænne katte (som aldrig har kendt en hund før) til hvalpen.

Hvor lang tid vil I råde os til at tage ferie i forbindelse med at byde hvalpen velkommen til sit nye hjem? Der skal jo både være tid til alene-hjemme træning og at knytte bånd.

Hvilken fremgangsmåde vil I tro vil være den bedste når man skal vænne 2 katte, som aldrig har haft kontakt med en hund før, til at leve sammen med en hund?

I må meget gerne komme med egne erfaringer smiley

Det skal siges at vi er skrevet op til en forårs/sommerhvalp fra DKK kenneler.

Mvh Cemile


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Velkomst af hvalp i hjemmet
  • #1   4. nov 2006 Vil mene at 2 uger kan gøre det og det eneste i skal lære den i den tid vil være at være alene hjemme og vænne den til at i godt må forlade jeres hjem uden den behøver at notere dette.

  • #2   4. nov 2006 Læs evt de tre bøger som er skrevet af jan fennel så i får lidt hundepsykologi til hvordan man er en god leder for sin hund så man undgår alene hjemme problemer og andre dominans misforståelser.

  • #3   4. nov 2006 Indtil videre har vi lånt på biblioteket:

    "Tal hundsk" af stanley Coren

    "Cavalieren" fra cavalier klubben (den er gennemlæst og skal helt klar købes *gg*)

    "Hvalpebogen" af Gwenn Bailey (den køber vi nok også)

    Men du siger Jan Fennel? Ham vil vi så læse også smiley Vi er fuldt ud klar over hvor meget en godt fastslået lederposition betyder for vores forhold til hunden, så det vil vi være meget opmærksomme på.


  • #4   4. nov 2006 Hende smil Jan Fennel er en dame. Det er bare så nemt at når men får en lille og sjov hund ind i huset at humanisere hunden og derved gør man sig selg og hunden en kæmpe bjørne tjeneste. Men er glad for at høre at i vil gøre en indsats inden i får hunden....

  • #5   4. nov 2006 Vi vil gøre så meget vi kan smiley Og jeg havde slet ikke tænkt over at navnet Jan kunne være et kvinde navn *gg* You live and learn, men det lyder faktisk meget pænt smiley

    Vi er dog lidt i tvivl om træningsredskab.. Skal vi bruge en klikker, fløjte eller intet? Grunden til at jeg spørger er at vi klikkertræner vores kat (og har rigtig gode resultater med det.), og denne træning vil vi jo gerne fastholde. Vi har tænkt at os vænne hende til hvalpen ved hjælp af klikkeren, men så kan vi jo ikke bruge klikkeren til hvalpen eller hvad?

    Hvad træner I selv med? *gg*


  • #6   4. nov 2006 Klikker træning er fantastisk for dem som gider. Der findes mange bøger angående netop klikkertræningen og jeg er helt sikker på at klikkeren giver en opmærksom hund. Fløjte bør man kun bruge til hyrdehunde eller som indkald.

    Klikkeren kan du bruge alt det du vil til posetiv aktivering og posetiv træning og så bliver begge dyr jo vant til det så kan kun sige at det er en fordel.


  • #7   4. nov 2006 Iben: Det vil jeg så skrive mig bag øret smiley

    Vivi: ja, vi har ihvertfald stor succes med det med katten. Hun har før været utroligt nervøs overfor fremmede, men en intensiv klikkertræning og gæster der var med på løjerne, gjorde at hun ved udstilling i okt. fik at vide af dommeren at hun havde et super temperament smiley *meeeget stolt*

    Men du vil så mene at de sagtens kan finde ud af det selvom det er samme klikker der bruges til begge dyr? De skal ikke have hver deres klikker? Mener at have hørt at de kan høre forskel på lyden, nemlig...


  • #8   4. nov 2006 Nej jeg mener at man sagtens kan bruge samme klikker ved begge dyr.....Det er heller ikke så tit man træner hunden indenfor så det mener jeg sagtens kan gå.

  • #9   4. nov 2006 jeg vil sige en 2-3 ugers ferie er optimalt.




  • #10   4. nov 2006 Achena: Ja, til en hvis grad kommer de selv til at styre løbet, men jeg vil ikke acceptere at hvalpen jager katten (og jeg ved at hun vil løbe væk hvis den kommer tonsende) derfor vil jeg gerne være på forkant med det. Katten er trods alt en avlskat, og skal på et tidspunkt have killinger. Derfor skal hunden acceptere at katte ikke er et bytte/lege dyr smiley vil ikke have sønderevne killinger på den bekostning! Hmm, men håber da også at hunden hurtigt vil lære det. Er mere bange for at katten ikke vil acceptere hunden, og at katten ved blive ved med at være utryg. Derfor vil vi kombinere det med kattens klikkertræning smiley Lyder det som en god idé?

  • #11   4. nov 2006 ps. som regel går det ganske nemt, når kattene er der først.


  • #12   4. nov 2006 Vivi: ok smiley Men katten trænes jo indenfor, og så vil hunden jo høre klikket? det vil den så ikke forbinde med den? har gjort det til en vane med katten at sige: (kattens navn) og så kommandoen.

    hvis jeg gør det samme med hunden, så kan jeg vel sørge for at den kun forbinder klikket med den, hvis dens navn et par øjeblikke før er blevet nævnt? (håber du forstå hvad jeg mener *gg*)


  • #13   4. nov 2006 Torben N: åhh det er jeg glad for at du siger smiley Det håber jeg virkeligt...

  • #14   4. nov 2006 du kan også bruge en multiklikker - den kan justeres til flere forskellige lyde klik. så hver dyr har deres egen klik.


  • #15   4. nov 2006 Jeg tror nu heller ik bliver at problem fra hvalpens side:-)
    Mindst 2uger vil jeg også mene


  • #16   4. nov 2006 Smiller ja jeg forstår. Men jeg bruger ikke selv klikkertræning så kan kun henvise til bøger om dette men rent logisk vil dette ikke volde de store problemer....

  • #17   4. nov 2006 Altså hvis min hund kan vænne sig til marsvin og kaniner der løber rundt, så tror jeg heller ik katten bliver et problem:-)


  • #18   4. nov 2006 Don´t shoot the Dog by Karen Pryor. Er en fantastisk bog - handler om træning og indlæring generelt.

  • #19   4. nov 2006 Achena: ja, det er en brite (dog stadig kun en ungkat på 10 mdr) så der er et par år til hun er rigt udvokset (er du ikke på KG også?)

    Torben N: Se det lyder interessant smiley det vidste jeg slet ikke fandtes... så er det bare med at huske hvilket klik der hører til hvilket dyr *gg*

    Vivi: Klikkertræning er sjovt og regner med at vi kommer til at bruge klikkertræning til hunden også. kan godt lide den positive træning smiley

    Camilla: ja jeg tror heller ikke at hvalpen får et problem med det *gg* det var nu mere katten jeg var bekymret for smiley Om hun ville blive alt for ulykkelig over det nye familiemedlem...


  • #20   4. nov 2006 Torben N: den er tilføjet listen smiley

    Må indrømme at når jeg læser bogen "Træn din kat" så er der fan*** også meget man kan bruge med henblik på hunde. Den forklarer også begreberne med "straf" og "belønnning" rigtig godt... Altså ikke straf som i korporlig straf, men som i at fratage hunden/katten noget godt, hvis den gør noget skidt.


  • #21   4. nov 2006 Det tror jeg ik bare du ik glemmer hende:-)

  • #22   4. nov 2006 Camilla: det ville ikke ske smiley Men hvalpen kræver jo meget tid (mere end kattene), men vi vil selvfølgeligt priotere dem alle lige højt smiley Vi er allerede begyndt at ændre kattens vaner, så de ikke skal ændres i forbindelse med at vi får hvalp. Dvs. hun får nu mad oppe på kradsebrættet. Vi vil også invitere en hund herhjem en dag (en hund som er doven, sløv og træt *gg* som bare lægger sig på gulvet efter at have snuset det hele igennem.. så kan hun se det underlige dyr an.. vil det være en god idé?

  • #23   5. nov 2006 Hej Cemile og velkommen til HG... Du skal ikke være bange for at vænne katten til den nye hvalp, det plejjer at gå nemt, da jeg fik Gizmo i sin tid havde jeg en voksen hunkat der var lidt speciel af sind og Gizmo opfattede hurtigt at hvis hun var i dårligt humør så gik man pænt en bue uden om!!! Der har aldrig været problemer mellem dem og nu hvor hun er gået på pension hos min mormor er de stadig gode venner... Nu har jeg jo så fået en del flere katte og 1 hund mere og der har ingen problemer været overhovedt, efter et par dage havde katte accepteret hunden og efter 1 uge lå de og sov sammen...


    Jeg har aldrig selv brugt klikker træning til nogen af mine, men cavalieren er jo generalt en meget lærenem og villig hund der elsker at lære nye ting, så hvis det er en metode i kan lide at bruge så fortsæt i bare med hunden også...

    Det er synd i er flyttet til jylland ellers havde Gizmo gerne meldt sig som forsøgskanin... Han kunne ikke være mere ligeglad med andre katte, selv hvis der løber en fremmed kat forbi ham uden for så gider han ikke engang kigge på den...


  • #24   5. nov 2006 Og du skal nok regne med hun bliver lidt fornærmet den første uges tid og det kan selvfølgelig gøre ondt på en at se den er sur, men bare rolig det går over igen og i længden vil hun blive glad for den, det er jeg sikker på... Og du skal ikke være bange for den vil gøre dine kommende killinger noget... Gizmo var bage for killingerne de første 3 uger her, hver gang de bevægede sig i fødekassen så var han den der var gået... Fluffy derimod ja hun tog det alvorligt, så når mor missen (Chira) forlod kassen så lå fluffy parat til at tage over og holde vagt så ingen andre dyr kom i nærheden af dem... Og hun passer stadig på de sidste 2 der nu er blevet 14 uger...

  • #25   5. nov 2006 Nadja: det er godt at vide smiley så vil jeg ikke vre så pylret mht røskva.. jeg ved at hun nok vil hade hvalpen i starten, men med tiden skal det nok gå smiley vi skal jo have dem alle i laaang tid forhåbentligt smiley

    Ja, jeg ville ønske at Gizmo kunne komme på besøg, men næste gang vi er på djævleøen *gg* må vi jo komme forbi og se vidunderet smiley

    Jeg synes at klikkertræning er en genial træningsmetode, men jeg vil ikke afvise at vi vil blande den med andre træningsmetoder... vi er altid åbne for nyt smiley Men med røskva vil klikkertræningen blive anvendt når hun skal møde hvalpen, da hun er vant til den fremgangsmåde..


Kommentér på:
Velkomst af hvalp i hjemmet

Annonce