{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.240 visninger | Oprettet:

Er folk mere ligeglade i de små byer? {{forumTopicSubject}}

Ja nu må jeg altså høre om det bare er her i vores lille flække, eller om det er en generel ting når man kommer ud i de små byer .

Sagen er den at der MEGET ofte er en løs hund der strejfer rundt , altså ikke bare den samme hund hver gang, men en masse forskellige hunde. Det bliver så ind imellem slået op i byens facebookgruppe, og ofte griner folk bare at det, eller fjoller rundt som " haha hun er en værre udbryder " osv.

Jeg sidder og får ondt i maven hver gang jeg enten læser om endnu en hund på facebook, selv møder en på gåturen , eller møder folk der spørger om man har set deres hund osv.

Er folk bare mere ligeglade ude i de små byer, og ikke tager det så tungt om Fido nu løber lidt rundt for sig selv ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er folk mere ligeglade i de små byer?
  • #1   5. aug 2016 Har en masse jeg skal nå i dag, så kan godt være jeg først deltager i tråden i eftermiddag eller aften, men skal nok vende tilbage og se jeres svar smiley

• #2   5. aug 2016 De tager det ikke så tungt. Der render også tit løse høns rundt på vejene ved de små byer.

• #3   5. aug 2016 Jeg bor i en lille bitte landsby, og udover den lille dsg der altid render frit, så synes jeg egentlig folk tager det ganske alvorligt, hvis en hund efterlyses på Facebook. Folk giver gode råd, hjælper med at lede osv. smiley

• #5   5. aug 2016 Folk er bare ligeglade.
    vi kan snart ikke gå en tur uden vi er nød til at køre væk fra vores hus.
    går vi til venstre møder vi 2 hunde i den ene lille by, går vi til højre, så kommer der en hund løbende midt ud på vejen.

idag mødte kæresten den hund der løber midt ud på vejen, og ejeren stod der enda. og da kæresten foreslog et hegn nok var på sin plads så var svaret "jamen hun kan lege med alle".

ja det kan den måske.
    men det kan den hund den møder måske IKKE.. og jeg tænker også stor fare for den bliver kørt ned.
    men det tager man åbenbart ikke særlig tungt her på landet.

• #7   5. aug 2016 Folk er bestemt heller ikke ligeglade her hvor jeg bor, udover selvf. ejerne, af de strejfende hunde. Men det er så kun indtil de kan hente deres hunde på nærmeste internat. Så kan de som regel sjovt nok, godt finde ud af at holde dem på egen grund.

Jeg oplever at langt langt de fleste herude har et varmt, kærligt og fornuftigt forhold til hunde. Den er straks værre når det kommer til deres udekatte.

Vi har Facebook-grupper, i vores små samfund herude, og det hjælper meget, til at holde lidt ro og orden, med uansvarlige hundeejere.

• #9   5. aug 2016 jeg bor også i en lille flække og her er folk bestemt ikke ligeglade hvis der er hund der render rundt på egen pote. Vi havde indtil for nylig en gammel dame med et par DSG'er boende (hun er død nu). Hun lukkede bare hundene ud så de kunne lufte sig selv. DET var folk bestemt ikke ligeglade med og mange var ret sure på damen, da hun jo af gode grunde ikke kunne samle op efter sine hunde når hun ikke selv gik med deres ture smiley Folk er så også lidt hyssede med at her absolut ikke må være løse hunde, hvilket kan være lidt trælst.

• #10   5. aug 2016 Jeg bor ikke i en lille by, men jeg har tit tænkt om ikke det til dels er lidt egnsbestemt, dels er hvad man har vænnet sig til i byen?

• #11   5. aug 2016 A-S: Jo, det tror jeg du har helt ret i. Min søster bor i en lille flække i nordjylland og her er det helt normalt at hundene bare render rundt på egen pote. Jeg bor på østsjælland forholdsvis tæt på kbh.

• #13   5. aug 2016 Jeg bor ude i det åbne land på Lolland og her virker det ikke til at være hverken almindeligt eller acceptabelt, at hunde render rundt på egen pote.

Jeg vil ikke sige, at det aldrig sker, men det er bestemt ikke hverdagskost. De fleste har enten hegn eller hunde, der bare bliver hjemme hos sig selv

• #14   5. aug 2016 Jeg tror at en af grundene til, at man tager det ret tungt herude, med løse hunde er, at vi har en hel del listehunde (vi har mange polakker som har deres pitbulls med herop).

Der er ingen bøvl med de her hunde, så længe alle bare har deres hunde i snor.

Min veninde har en lovlig amstaff, den fungerer fint, så længe der ikke kommer løse hunde hen til den, mens den er i snor ... Det samme gælder i øvrigt for min bjæfer Kia, og en helt masse andre hunde.

Så løse hunde er NO-GO, for at sikre, at de ansvarlige hundeejere og deres hunde, ikke pludselig står i en dum situation. Samt selvf. fordi ingen ønsker, at de løse hunde bliver kørt ned af biler eller tog.

Det er ikke så meget fordi borgerne generelt er sippede, tror jeg.

• #16   5. aug 2016 Hmmm.. Her hvor jeg bor - som vel egentlig ikke kvalificerer sig til at være en flække, det er bare virkelig langt ude på landet - er folk ikke ligeglade, men de er generelt tilbagelænede.

Ingen her ønsker strejfende hunde - man bekymrer sig en del om vildtet i området.
    Det at der løber en hund isoleret set er ikke noget, der får folk til at hidse sig op og helt ærligt, så er det lidt befriende. Altså selve livsindstillingen - at være lidt afslappet med tingene.

Ingen af os har den store fornøjelse af besøg fra naboernes hunde og der er da heldigvis kun en enkelt, der sådan for alvor går på besøg - og det er ikke hos os, den kommer.
    Der er heldigvis langt mellem husene/gårdene smiley

Jeg betragter det ingenlunde som ligegladhed - bare at tage tingene roligt... Lige indtil der er noget vildt, der er blevet jaget, så bliver folk sgu sure...

• #18   5. aug 2016 Det er ikke min oplevelse i "min" lille by overhovedet. I nabobyen er der en bestemt hund, der slipper ud gang efter gang, og det er folk efterhånden sure over.
    - Generelt møder jeg også meget større respekt end i Esbjerg fx. Folk går over på den anden side af vejen, hvis man kommer gående, man hilser ikke uden at spørge, og folk forsøger generelt at have styr på deres hunde. Folk samler også op efter deres hunde. Ser kun ganske få, der lader deres hunds efterladenskaber ligge.

Det var slet ikke tilfældet, da jeg boede i Esbjerg. Der var man underlig, hvis ens hund ikke ville hilse, og man mødte mere end ofte folk med løse hunde, som altså bare skulle hilse på min, fordi "den gør ikke noget" - For ikke at nævne det utal af hundelort, der lå over det hele.

- Så jeg må indrømme, at jeg oplever det modsatte.

• #19   5. aug 2016 bor selv i en lille by, men generelt er folk herude meget over deres hunde, der er kun naboens udbryder prinsesse som stikker af mindst en gang om ugen, men hun kommer som regel ikke længere end ned til vores hus eller pizzariaet, før hun bliver "fanget" og eksoteret hjem. hun er heldigvis så sød og nem, og tror ærlig talt hun stikker af fordi folk har en tendens til at fodre hende når hun kommer. så er der selvfølgelig også diverse landmænd der har hundene til at leve "frit" i laden og på deres land/marker, det er sjældent de går længere end til deres martrikel. ikke fordi de holder øje, men vi inde i "byen" ser i hvert fald ikke deres vovser. og så er folk meeeegeeeet opmærksom på dem der har store hunde, men det er nok mere en irrational frygt for deres hunde æder de små. mange lever også i den tro at de ikke behøver gå ture med hundene de nu har fordi de har en dejlig have som de kan være i. Men der er vi alle jo så forskellige :).

• #20   5. aug 2016 Jeg vil også sige det kommer an på flækken, da jeg var barn og boede i en lille landsby var der en skotte der luftede sig selv, og det synes folk jo bare var hyggeligt. Han havde sin fast rute, holdte sig til fortovet, opsøgte ikke andre hunde, men passede sig selv. Ud over ham, var der dog ingen løse hunde.

Nu bor jeg ude på landet og her lader man ikke sin hunde rende løs, omvendt har jeg en veninde der bor en 25 km væk - også ude på landet, og der er de mere afslappede omkring det.

• #21   5. aug 2016 Herude hjælper alle også hinanden med at lede efter hunde, der løber væk, ved et uheld. Det samme hvis det er kaniner eller andre dyr, der stikker af.

Det er kun de hunde der konsekvent ikke kan holde sig på egen matrikel (efter at der har været taget kontakt til ejeren om, at de ikke må strejfe), der må en tur forbi nærmeste internat :o)

Jeg synes at det er meget anderledes at have hund herude på landet, end det er i byen.

Der er fordele og ulemper ved begge dele.

Der var en morgen hvor Kia sov så tungt, at hun ikke hørte en bestemt hund gå forbi, og derfor heller ikke kiggede ud af vinduet, som hun plejede.

Der blev hundeejeren så bekymret for, at der var noget galt, at jeg blev ringet op, af en veninde, fordi hundeejeren havde udtrykt sin bekymring for, om at noget måske skulle være i vejen. Det var aldrig sket i storbyen :o)

I sidste uge blev politiet kontaktet fordi 2 hunde havde gøet uafbrudt i et døgns tid. Bekymring for både ejer og hunde. Jeg tror ikke der var noget i vejen, men jeg synes at det på en måde er skønt, at der er et sammenhold herude.

Det kan så også være møgirriterende at alle ved alt om alle, eller tror de ved det, og ellers selv finder på landsbysladder. Men sådan er der så meget :o)

• #22   5. aug 2016 Så er jeg tilbage, tak for alle jeres svar smiley

Her i byen er det ikke fordi folk bliver sure over løse hunde osv, og der er da også ind imellem folk der hjælper med at lede osv. Men det virker bare netop til at man ikke tager det særlig tungt, at Fido er ude og lufte sig selv, og der er flere hunde som er ude på egen hånd igen og igen.

Jeg forstår jo bare ikke at man ikke er ved at dø af nervøsitet for om der sker ens hund noget, som sagt har jeg flere gange set folk joke omkring det, også INDEN hunden er kommet hjem igen.

Da vi boede i en større by og tættere på byen var der bare en helt anden holdning, der var folk jo nærmest i panik hvis deres hund var stukket af, og det var yderst sjældent vi mødte løse hunde eller hørte om det.

Jeg tror ikke byen er sådan et sted hvor der sladres helt vildt, det i hvert fald ikke noget jeg har lagt mærke til. Men mange kender hinanden, fordi her er mange som har boet her hele livet, eller er opvokset her og så kommet tilbage. Så ind imellem hvis man efterspørger et eller andet bestemt kan svaret godt være " Jamen det kan du henne ved hydro Tage" , jaaa, men hvem er det og hvor bor han? smiley

• #23   5. aug 2016 Jeg bor jo langt ude på landet, på Lolland. Og lige i "mit" område, har vi heldigvis ikke problemer med omstrejfende hunde. Men jeg møder dem desværre ofte på min vej, når jeg kører bil på Lolland, og kender til flere steder, hvor hundene får lov til at strejfe rundt på egen pote her på Lolland. Så det er desværre stadig ikke så usædvanligt at lade hunden lufte sig selv smiley
    Jeg fatter simpelthen ikke at folk de tør ?!

• #24   5. aug 2016 Ann-Marie: Nej det gør jeg altså heller ikke. Det er jo også netop derfor jeg får ondt i maven hver gang der igen er en løs hund afsted på egen pote i byen, for tænk hvis den bliver kørt ned, sidder fast et sted og bliver kvalt, kidnappet eller noget. Forstår ikke folk bare kan joke med det, og nærmest virker ligeglade.

• #25   5. aug 2016 Folk satser vel på at der ikke sker noget ? smiley

• #26   5. aug 2016 Her bliver der også efterlyst/ringet til ejer hvis man har fået løse dyr på besøg (også katte). Hunde bliver indfanget og passet på indtil ejer melder sig.

Har haft en nabo som ringede for at høre om jeg savnede en hund, men det gjorde jeg nu ikke - og så kunne han bedre forstå hvorfor kræet opførte sig så underligt og ikke var til at komme i nærheden af, for det lignede jo ikke Lia overhovedet ikke at ville snakke. smiley

Der er vist nogle længere nede som har en sort schæfertæve, så det har jo nok været den.

Og nej, jeg har bestemt ikke nerver til at lade min hund løbe løs. Det er slemt nok med gårdkattene. Herudover er der jo også at man har ansvar for at ens dyr ikke generer vildt, naboer eller andre.

• #27   5. aug 2016 Jeg bor også i en lille flække, og her er der også nogen der har løse hunde, det er total NO-GO. Synes det er under alt kritik at man ikke tager ansvar for sin hund, vi har en stor vej gennem byen, jeg har samlet 3 overkørte hunde op derude, den sidste var en lille bitte hund, den var dog i snor, men på løbe line der ikke var låst, den løb ud på vejen, uheldigvis lige i det samme kom en lastbil, vi måtte skrabe den af vejen, og damen der ejede hunden var SÅ sur på lastbil chaufføren, som stod og græd, han havde selv en lign. hund. Det var ikke fair. Ingen af de hunde jeg har hjulpet, har overlevet, når bilerne kører mellem 70 og 100 km/t, (der er 50 km/t gennem vores by), så overlever hundene som regel ikke. Jeg har personligt været i et forløb ved vores dyrlæge, for egen regning, så jeg nu kan yde førstehjælp til hunde, og har også en del medicin liggende og kan ligge drop mod chok osv. Vil gå langt for at hjælpe en hund hvis ejere er ligeglade.

• #28   7. aug 2016 Bente: Respekt for at du har taget hunde-førstehjælpskursus !
    Det er også bare min store frygt, at jeg en dag påkører en hund, på en mørk og øde landevej smiley
    Og stakkels sen lastbilchauffør, som påkørte den lille hund smiley Den ejer burde skamme sig smiley Det er sgu ikke chaufførens skyld, at hun ikke havde styr på sin hund !

Kommentér på:
Er folk mere ligeglade i de små byer?

Annonce