Er Franske bulldog folk mere sarte. {{forumTopicSubject}}
end andre hundeejere? Jeg har lige læst en tråd her i storeforum hvor nogle bulldogejere fare i flint pga kritik af valg af race.
Hvorfor bliver man altid mødt med sætninger som at man er negativ, og skal evig og altid have at vide at man skal finde en anden race fordi man er kritisk til den race man har valgt, og til dens sundhed.
Og så forstår jeg ikke at man blander sig i en debat hvis det kun er med et formål, at ødelægge debatten så tråden kan blive slettet. Jeg synes rigtig mange af jer fra den franske gruppe er alt for sarte, og lukker jeres øjne for de problemer der er og forstår ikke hvorfor i ikke deltager aktivt i arbejdet for racens sundhed. Jeg er ofte blevet mødt med at hvis det er en stor opdrætter så ved de hvad de laver og det gør jeg ikke for jeg er ikke opdrætter. jeg mener man skal tage ansvar for den race man vælger og ikke kaste sin lid til at opdrætter altid har ret og så synes jeg at det er de samme få store opdrætter der dominere marked. MVH Sara
apr 2006
Følger: 72 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 4.190
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
dec 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 13 Svar: 266
Jeg synes ikke jeg er mere aktiv fordi jeg har papir på min hund end på mine tavleløse hunde. Men jeg forstår godt at der ligger et arbejde bag al opdræt men forstår ikke hvor min aktive deltagelse kommer ind? Vi behøver ikke være enig:-) Du må søge i forum det skulle ik være svært at finde tråden ellers sprøg i gruppen de ved helt sikkert hvad for en tråd det er:-) mvh Sara
dec 2007
dec 2007
Ja det er da fint de gør meget ud af blodlinjerne så indavl undgåes og der kommer stor spredning i generne men hvis hunde ikke kan trække vejret selv fordi den har problemer med næsebor, luftrør eller den bløde gane så er det vel lige meget for så vil racen være afhængig af menneskets hjælp fremover eller uddø som race eller???
sep 2007
har dog ikke gidet at kæmpe mig igennem hele tråden, men kan da godt forstå at man svare på de ting der ikke er sande og på hvad man selv gør, fx mht at købe sunde hunde, men som sagt har ikke læst hele debatten
dec 2007
dec 2007
dec 2007
sep 2007
dec 2007
dec 2007
dec 2007
dec 2007
Så vidt jeg ved kan man ikke engang sige ved allergitests om en hund har allergi fordi der findes rigtig mange forskellige former for allergi så det synes jeg lyder interessant.
Ganespalte er meget tydeligt og optræder når hvalpen er født men hvis ikke man undersøger sine dyr kan man da ikke alene ud fra dens forældre og bedsteforældre osv sige om hunden lider af arvelige sygdomme. Men det ved du måske mere om fx hvordan har man avlet sig bort fra ganespalte? Er du selv opdrætter? Mvh Sara
dec 2007
dec 2007
dec 2007
dec 2007
Jeg mener at vi hver især fastsætter grænser som vi finder tilladeligt når vi vælger at opdrætte. Du skriver du er for selvfødende tæver men aldrig vil trække en tæve ud af avl på det grundlag hvorfor så gå op i om de kan føde selv?
Du skriver selv at hvis en fransk bulldogger ikke kan parre selv så mener du ikke den skal indgå i avl og det må så være her du trækker din grænse.
Altså de skal kunne parre selv for at du vil benytte hunden? Måske er det bare mig som ikke fatter hvad du mener men glæder mig til at læse hvordan kendskabet til sin hunds linjer kan gøre at vi kan avle os ud af sygdomme. Mvh Sara
dec 2007
Hvis man vil få indavl i racen franske bulldogs fordi man tager ikke selvfødende tæver ud af avl så har man da et seriøst problem for det betyder jo så at der ikke er særlig mange tæver der føder selv og det er da ikke ligefrem noget man skal bygge på efter min mening.
Ja det er vi bestemt enige om at det må være vejen frem for mere sunde hunde uden rygproblemer og som vil kunne føde selv. Og ja det er godt at have en god opdrætter man kan støtte sig op ad, men selvom de kender linjerne godt kan man bestemt ikke udelukke sygdomme hvis hundene ikke er blevet undersøgt.
Jeg forstår udmærket hvad du skriver men hvis to hunde er bærer af en sygdom og den først viser sig når de parres så ved man at disse hunde er raske bærer og tager forhåbentlig disse hunde ud af avl og deres afkom eller får dem undersøgt, men man kan ikke alene ved at kende linjerne garantere at hundene er 100% raske hvis de ikke er blevet undersøgt for en sygdom.
Jeg kan godt undre mig hvorfor nogle vælger at få deres hunde undersøgt for f. eks hofteledsdysplasi og så tage til takke med hvad deres egen dyrlæge bedømmer de har desværre ikke den samme rutine som f.eks dansk kennel klub og deres hdpanel, men man er måske bange for resultatet?
Samtidig vil man gerne give omverden et indtryk af at man er seriøs?
For mig betyder seriøsitet at man går hele vejen og det er den klub man har valgt at være med i der siger god for om en hund er syg eller rask og dermed giver avlsgodkendelse til hunden.
Det er seriøst ellers kan man lige så godt lade være med at spilde penge på fx hd undersøgelse hvis man ikke vil have det rigtig resultat det er maginaler der afgør hvilken status hunden får og egen dyrlæger er som regel mere larges i bedømmelsen af fx hd. mvh Sara
Er Franske bulldog folk mere sarte.