Regler vedr. antal hunde {{forumTopicSubject}}
Jeg synes det er svært at finde ud af, hvordan man søger tilladelse til hold af mere end 4 voksne hunde, og hvad der skal til for at få tilladelsen. Så er der nogen herinde, der kan svare på det?
Er der forskel på om man er opdrætter eller blot har mere end 4 voksne hunde, der ikke bruges til avl?
Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad der sker, hvis man bliver anmeldt for mangel på tilladelse til mere end 4 voksne hunde?
Min kæreste og jeg har nemlig anmeldt én avler, der ikke har tilladelsen og skamavler. Jeg har fundet ud af, at fødevarestyrrelsen HAR været hos avleren, men aner intet om hvad der egentlig vil ske? Får man blot en bøde, eller hvad?
apr 2016
Følger: 3 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 14
Men det er ikke sikkert at jeg husker helt rigtigt
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.629
okt 2010
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Det hedder 4 voksne + deres hvalpe under 16/18 UGER (husker ikke nøjagtigt antal uger, men uger er det).
Der er desuden tale om to forskellige lovgivninger.
Den du linker til, handler om erhvervsmæssigt hundehold/opdrlt, dvs ved flere end 2 kuld årligt.
En anden lov fortæller forholdene for privatperson.
okt 2010
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 3 Emner: 239 Svar: 3.390
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
over 4 hunde så anses se som erhverv - kuld eller ej..
Ansøgningen bliver sendt til nabohøring..
mht. at anmelde, så er det vidst noget med at man bliver bedt om at få tilladelsen i orden, ellers skal man aflive/sælge det antal hunde man har over de tilladte 4..
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Om det er landzone eller ej har for så vidt ikke noget at sige i forhold til de 100 m, men det er nok ikke muligt at finde en ejendom med 100 m til nærmeste nabo i byzone,
Sådan her ser reglen ud:
"§ 5. Etablering, udvidelse og ændring af hundekenneler og andre hundehold med 5 eller flere voksne hunde over 18 uger er ikke tilladt i inden for følgende afstande:
1) 100 meter til nabobeboelse eller
2) 200 meter til eksisterende, eller ifølge kommuneplanens rammedel, fremtidigt byzoneområde eller sommerhusområde samt områder i landzone, der i lokalplan er udlagt til boligformål eller blandet bolig og erhverv eller til offentlige formål med henblik på beboelse, institutioner, rekreative formål og lignende.
Stk. 2. Etablering, udvidelser og ændring af hundepensioner er dog ikke tilladt i en afstand nærmere end
1) 200 meter til nabobeboelse eller
2) 300 meter til eksisterende, eller ifølge kommuneplanens rammedel, fremtidigt byzoneområde eller sommerhusområde samt områder i landzone, der i lokalplan er udlagt til boligformål eller blandet bolig og erhverv eller til offentlige formål med henblik på beboelse, institutioner, rekreative formål og lignende.
Stk. 3. Hvor overholdelse af de i stk. 1 og 2 nævnte afstande ikke er mulig, kan kommunalbestyrelsen efter ansøgning dispensere herfra. Dispensationen skal være ledsaget af sådanne vilkår, at der ikke opstår nærliggende risiko for væsentlig forurening eller gener for omgivelserne. "
Dvs. at der kan gives dispensation, men jeg tror ikke kommunerne er ret villige til det.
Jeg er en af dem, der er blevet meldt for at have for mange hunde (5 voksne). Jeg søgte dispensation og fik som forventet afslag. Jeg fik 6 mdr. til at bringe forholdet i orden, dvs reducere hundeholdet eller flytte. Inklusiv tid til at søge om dispensation, behandling af ansøgning plus de 6 mdr. gik der ca. alt 9 mdr.
I den periode mistede jeg en af mine hunde, men jeg valgte at flytte alligevel.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Det må godt nok være trist at få sådan en anmeldelse
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Til gengæld fik det mig til at flytte, og det er noget af det bedste, jeg har gjort for mig selv, så det endte godt.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jun 2008
Dvs. at man kan faktisk godt få tilladelse, selvom der er under 100 meter til nærmeste nabo? Eller hvordan skal det forstås, når der står
"1) 100 meter til nabobeboelse eller
2) 200 meter til eksisterende, eller ifølge kommuneplanens rammedel, fremtidigt byzoneområde eller sommerhusområde samt områder i landzone, der i lokalplan er udlagt til boligformål eller blandet bolig og erhverv eller til offentlige formål med henblik på beboelse, institutioner, rekreative formål og lignende. "
Uanset hvad, så bliver det sendt ud til naboerne? Vides det om ALLE så skal godkende det, eller en vis procentdel måske?
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.470
Der sker nok ikke en disse.
Den ene gang efter den anden ser vi jo, at der intet sker.
De får lov til at fortsætte og det værste er, at selv om hundene har været tvangsfjernet, så er det set flere gange at hundene er blevet leveret tilbage. Dette selv om loven ikke blev overholdt.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 1 Svar: 923
- De fortalte om at naboerne meldte dem, men de var ligeglade og der skete ikke en skid Om der nogensinde skete andet ved jeg ikke, men de havde vist boet der ret længe, uden konsekvens for hundeholdet.
Da vi stod for at få hund nr. 5, mailede jeg min kommune og spurgte hvordan og hvorledes. Fik en mail retur om at de var ligeglade, så længe ingen klagede over lyd/lugt. Fik de klager, ville jeg skulle 'rette op på det' så de ikke var til gene for andre.
- Tænker det er meget forskelligt fra kommune til kommune, hvordan de vælger at tackle tingene. Jeg har gemt mailen, og priste mig lidt lykkelig da vores hundehadende nabo flyttede, for var lidt nervøs over om hun kunne give problemer - hun var muggen over at vores hunde gik i hele haven og dermed "kun" var vores hegn + hendes i mellem hende og de frygtelige hunde.
jun 2008
Vi vil nemlig også gerne have 5 (måske 6) hunde engang - men vil ikke gøre det uden tilladelse, eller som minimum en mail ligesom Rollo har fået, så det kan være, at vi skal starte med det, når vi kommer så langt.
Det er bare noget lort mht. at de ikke gør noget!
jun 2008
Jeg skrev med en mand fra "Teknik- og Miljøafdeling" i kommunen, der sagde, at vi godt kunne få dispensation til at have mere end 4 hunde, men så skulle det til nabohøring hos alle naboer inden for 100 meter, og ville der komme nogle indveninder måtte de desværre sige nej. Høringsperioden er som minimum 14 dage.
Vi har 4 hunde nu, men har kun boet her i 3 måneder, så det er liiidt tidligt at sende en ansøgning, når det skal til nabohøring hos 31 naboer.
Regler vedr. antal hunde