Skifte race eller beholde "sin race"? {{forumTopicSubject}}
Og NEJ jeg skal ikke have en hund mere efter Marley-episoden (bare lige for at slå det fast). Fellow skal være enehund til han ikke er her mere. Færdig bum.
Men men men - Fellow bliver 8 næste gang, og helt realistisk er jeg jo heldig hvis der er 5-6 år mere i ham (jeg passer godt på ham, så forhåbentligt har han nogle gode år endnu), og jeg kan ikke lade være at tænke på hvad jeg skal have når Fellow ikke er her mere?
Altså jeg ved at jeg ikke ville kunne undvære en hund - og min søn vil være måske en 6 -7 år når vi skal til at tage stilling til det, og så er det jeg tænker om jeg vil blive ved at have collie? Jeg ELSKER min race og kunne faktisk ikke forestille mig en anden race i mit liv - omvendt så kunne jeg også godt tænke mig en mindre hund som min søn ville kunne tumle, og som bare er lidt nemmere at have med på familiebesøg mm...
Men tanken om ikke at have en collie, skræmmer mig fra vid og sans, da det jo alle dage har været "min race" - men jeg påtænker faktisk om en Sheltie ville passe bedre ind i et familieliv med en 6 årig dreng?
Jeg ved at hvis jeg skal fortsætte med at have collie, så sværger jeg til en opdrætter her i DK, som laver "min type", ellers skal den næste hentes i udlandet - og omvendt det synes jeg også er meget "ræs" for at have en familiehund...
Og det er slet slet ikke noget jeg skal tage stilling til nu, det er blot tanker jeg gør mig - jeg satser på at have ham her i nogle år endnu
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.144
Men jeg tænker jeg skriver mig på hvalpeliste hos Fellows opdrætter når Fellow bliver i den alder hvor det kan ske "any day" - og så må jeg jo se om der kommer en hvalp sådan lige på det tidspunkt, eller om man skal søge andre græsgange. Jeg er bare rigtig glad for det "sammenhold" vi har hos min egen kennelmor - her 8 år efter snakker jeg stadig med hende og de andre hvalpekøbere fra forskellige kuld af og til
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 88 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.514
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.265
Jeg forelsker mig også i så mange racer herinde, at jeg nogle gange tænker på om jeg skulle prøve noget andet, når den dag kommer (Der går forhåbentligt 10-15 år før det bliver aktuelt) men samtidig kan jeg bare heller ikke helt klare tanken om et hjem uden mindst en chihuahua og gerne to
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.935
Og der vil ALTID være mindst én dværgschnauzer i mit hjem!! Sådan er det bare!
Hanne: Hvis du søger en makker til lange gåture, men som ikke kræver det helt store ellers, så er dværgschnauzere ikke noget dårligt bud. De er virkelig alsidige, laver du meget, gør de det sammen med dig, laver du lidt, gør de også det. Derfor der er så mange ældre mennesker, som har DS, den er tilpasser sig meget. Men dermed ikke sagt at de ikke gerne vil træne og sådan, det vil de super gerne
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 30 Svar: 368
Men det er bestemt med i mine overvejelser omkring næste hund (på et tidspunkt) at min datter skal kunne tumle den, så det bliver nok en hund på 8-14 kg næste gang, selvom jeg ellers er "lille lab"-typen, altså hunde mellem 20 og 30 kg. Min datter er forøvrigt 4.5.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1421 Hunde: 1 Emner: 36 Svar: 7.436
Min mor og fars første Collie fik de ca. en måned, før jeg blev født. Så jeg kan ikke se noget problem i en 6 årig dreng vs en Collie. Vores Collier har altid været forsigtige omkring børnene og mere "vilde" overfor os.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.828
jun 2013
Følger: 36 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.202
Skiftede race for 4 år siden, til irsk ulvehund, mest pga at jeg ønskede at skære lidt ned på energiniveauet og træning/aktivering.
Jeg savner boxeren dagligt, og låner/passer ind i mellem en, flere i min omgangskreds har boxer, så jeg har rig mulighed for at få min lyst og savn styret
Men jeg er glad for "skiftet" nyder mine ulve, som gerne gider gå lange ture, er ganske sjove og bestemt ikke kedelige, men de kræver ikke voldsomt med aktivering for at trives.
feb 2011
nov 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 25 Svar: 286
Men ok når det nu skal være, er det nu også meget sjovt at prøve at have flere racer i sit liv.. Før havde jeg schæfer, en dejlig hund, men de har for mange skavanker til jeg ville vælge en igen...Sååå det bliver nok en blanding igen..
jun 2013
Jeg har to ekstra i denne uge, og de er da lige så glade og aktive som mine egne drenge
feb 2011
jun 2013
Så kan du opleve ulve på slap line, det er noget andet end på udstillingerne
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
PS. MLA, jeg vil også røre
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 277 Svar: 8.764
Jeg kan kun anbefale at man af og til prøver at gå nye veje, for nogen gange bliver man sgu positivt overrasket over oplevelsen
jun 2013
Griffon. Border t, måske JR
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 37 Svar: 628
Jeg har altid været totalt solgt i husky, men jeg er ret sikker på det ikke bliver sådan nogen jeg skal have. Så har jeg i laaang tid holdt på at det bliver en storpudel næste gang, men men men det pelspleje, når man så også har to små. Så tænker jeg en af mynderne, er ret vild med en del af dem. Men irsk ulvehund, skotsk hjortehund, saluki, whipet, galgo ej jeg kan blive ved?? Så er jeg også lidt vild med weimaraner.... Jeg vil klart få brug for at besøge en del opdrættere ??
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.459
Men jeg bor et sted, hvor jeg nok ikke kan blive, når jeg bliver gammel - fyring kun med brændeovn, og ingen offentlig transport - der kan komme et tidspunkt, hvor jeg må tænke i andre baner. Og bliver det til lejlighed eller måske lille rækkehus med minihave, så vil jeg nok ikke have pyreneere. Så vil jeg prøve en anden race og kun en hund. En mellem puddel kunne måske være et mulighed, men som sagt, der er mange lækre racer.
Jeg undrer mig dog, over at du vil droppe collien, som du er glad for på grund af en 5-6 årig søn, der jo til den tid er vant til en collie. Mit indtryk af collien er, at de er gode til børn, og det er en race, der ikke bruger sin krop voldsomt. Ikke en race, der vælter alt omkring sig.
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 37 Svar: 628
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 54 Svar: 679
Nu har jeg fransk bulldog, og rent personlighedsmæssigt kunne jeg ikke ønske mig mere. Uffe giver så meget kærlighed og så mange grin. Og jeg kunne enormt godt tænke mig en fransk altid. Jeg mangler kun at den franske kan holde til mere fysisk. Men rent helbredsmæssigt, og taget min pengepungs kapacitet i betragtning, er jeg ikke sikker på, at jeg vil have fransk igen.
Jeg har til gengæld altid været dybt forelsket i den islandske fårehund og en dag hvis der bliver plads, tid og mulighed for det, så skal jeg også eje sådan en.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Den ene af mine to racer står mit hjerte meget nær: Irsk Terrier. Det var kærlighed ved første blik og komplet irrationelt i forhold til min passion for hundetræning. Men jeg har ikke et sekund fortrudt og jeg tænker slet ikke i baner af nogensinde at sige 'det var det nu har jeg haft IrsK Terrier.' Jeg passer bare så helt utrolig godt sammen med racen og tænker at det er lige før jeg nok skal følges i graven med sådan en. Lige pt er jeg så irer-løs. Det føles meget tomt og jeg kan næsten ikke vente til der er en hvalp klar til mig.
MIn Dobermann bliver ikke min sidste dober, men om det er en race jeg har resten af livet ved jeg ikke. De er krøbet ind under huden på mig så det kan da godt være at jeg også tager sådan en med når jeg drager op til Skt Peter
apr 2016
Følger: 6 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 23
Kender det alt for godt, dog ved jeg jeg ikke skal have en collie næste gang. Min er noget usikker og gør en del af fremmede hvilket gør det noget svært til konkurrencer. Men min hund fik en blokade her i februar pga slideligt der blev konstateret da han var 4,5. Dog først nu han er meget mærket af det, men det sætte da mine tanker igang.
De sidste 2 år har jeg kigget meget på dobermann er helt skudt i den race, og er da også blevet lidt optaget af brugsarbejde ikke at jeg kender så meget til det. Og træner da også nu men ved ikke om jeg er dygtig nok til at håndtere en brugshund, og med to små børn på snart 5 og 3 år er der tider hvor det er svært at få presset ind. Og med en dobermann går det sku nok ikke. Så jeg må i tænkeboks.
Skifte race eller beholde "sin race"?