Hvilken race? {{forumTopicSubject}}
En gang ude i fremtiden skal jeg have min egen hund.. Jeg tænker meget over hvad det skal være for en hund, og hvilke krav jeg stiller til den.. <b> Jeg kan jo af gode grunde ikke sige hvad jeg kan tilbyde en hund, da vi jo snakker 5-6-7-8(eller mere) år ude i fremtiden, når jeg har fået en uddannelse, og er færdig med at rejse :o) </b> Men hvad siger I, hvad tror I ville passe til mig og mine krav, som de ser ud lige nu? Jeg har jo helt sikkert selv nogle forslag, men vil bare høre hvad andre mener, da jeg også er åben overfor nye bud! Vil heller bruge lang tid på at læse om en race og blive klogere, og måske endda skifte mening, end at låse mig fast på en bestemt race, og så senere finde ud af, at der var noget, der passede bedre
her er mine krav:
- Jeg vil gerne løbe agility, også som konkurrence
- Jeg vil gerne udstille seriøst
- Jeg vil gerne prøve at gå lydighedskonkurrencer
- Jeg vil gerne have en hund, der er venlig og åben overfor nye ting
- Jeg vil IKKE have en hund der er FOR ”blød” i temperamentet
- Jeg vil IKKE have en lille hund.. Alt under 30cm er NO-go :o)
- Jeg vil have en hund, der har will-to-please, men stadig kan tænke selv
- Jeg er tosset med hyrdehunde og spidshunde, men dette er IKKE et must!
- Pels er et must! Så vi snakker langhårs-racer!
- Jeg vil gerne have en hund, der knytter sig til sit menneske, uden at være afhængig
- Jeg vil IKKE have en hund der savler!
- Jeg vil have en hund, der kan være sammen med andre hunde, også af eget køn
- Han eller tæve er underordnet, i hvert fald indtil videre
- Jeg vil gerne have en hund der kan ”holde til” at være med mig rundt omkring og ikke stresser hurtigt op.
Jeg ved godt at prægning og valg af hvalp har meget at sige, men nu tænker jeg race-træk og de ting man typisk ser hos en race.
Skal jeg være ærlig, er jeg jo stadig dybt forelsket i den Finske Lapphund, og vil altid være det! Men en dag skal jeg have en hund, der kun opfylder MINE krav, og ikke hele familiens krav At min første egen hund bliver en Lapphund er der nok ikke så meget tvivl om, men nummer to..!
Jeg håber der er nogle der har nogle gode forslag Jeg vil som sagt gerne læse omkring racerne og tager det meste op til nærmere overvejelse..
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
som du allerede har megen erfaring med.?
jun 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Emner: 88 Svar: 1.781
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
Hvis man vælger den rigtige kennel og de rigtige linjer, så får du netop alt det du beskriver!
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.552
aug 2012
TS ønsker ikke en blød hund og det ville jeg da mene at tolleren er.
aug 2012
Er ikke for at rakke ned på forslagene! Stiller blot spørgsmålstegn ved dem da min erfaring/viden siger noget andet.
nov 2011
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 10 Svar: 33
Østrigsk Pinscher,Mudi
Det er alle meget skønne racer men hvis du vil se flere så kig på Gipote.dk
okt 2007
Følger: 43 Følgere: 108 Hunde: 3 Emner: 451 Svar: 2.869
- Border Collie (Kan dog stresse, men ved ikke om det kan trænes "væk" ? )
- Australien Shepherd
- Shetland Sheepdog
aug 2012
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.721
sep 2005
øh, jeg ser dem til agility, og ja, de har også deres egen vilje.
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.721
jun 2008
Så tror jeg virkelig du tager fejl kender du noget til corgien siden du kan udtale dig om det ? de er super både til agillity, rally og lydighed, jeg træner på klasse 2 med min, men kan desvære ikke gå til prøve nu da hun er drægtig.
sep 2005
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
Doggymom: Lapphunde udstiller man ikke seriøst, på den måde som jeg gerne vil For skal man have én der kan begå sig på udstillinger skal det være fra showlinjer, og de er bestemt ikke adrætte nok til agility Min egen Ollie, som ikke er showlinje, løber jeg AG med, og hun er ikke hverken sheltie eller border hurtig, men en gang imellem så er der knald på
Border Collie, Sheltie, Toller og Aussie har jeg også selv tænkt på; det er bare godt at blive bekræftet i, at mine egne erfaringer er mere eller mindre rigtige..
Stabyhoun, Västgötaspids, Østrigsk Pinscher og Mudi bliver også nævnt; dem må jeg da lige få læst på
Corgien er vildt charmerende, men dog ikke en hund for mig :o) Gik til træning med én engang, og ejeren havde nærmest ingen kontakt med hunden; den var meget stædig og de brugte en hel uge på bare at få den igennem en tunnel på 1 meter; jeg ved selvfølgelig ikke om den var en "god" repræsentant for racen, men det har ligesom sat sig fast i mig..
aug 2012
Som jeg skriver er det hvad jeg har fået at vide, da jeg netop spurgte ind til corgien angående AG
aug 2012
Jeg ved ikke hvad du præcist mener med en blød hund, men nogle tollere er meget bløde.
jun 2008
aug 2012
Nej det skal man ikke, men jeg skriver også at det er hvad jeg har hørt, og skriver det netop for at der kan komme nogen som dig og sige at det ikke passer
Jeg lavede en tråd om det herinde engang og det var blot svarene jeg fik. At det var en alsidig hund, men på højt plan var racen ikke det rette valg
jun 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 11 Svar: 77
Jeg tænkte også i starten på enten en toller eller en aussie. Men når du nu så gerne vil AG på højt plan, så synes jeg da en aussie er helt rigtig
Jeg kan også rigtig godt lide en stabyhoun, men jeg kender ikke racen godt nok til at vide om de lever op til dine krav.
Men jeg vil jo også altid som dig have en svaghed for den finske lapphund
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.166
En corgi til AG på højt plan ?? Hvor mange gange er det sket
jan 2006
Helt ærligt - det er da ikke seriøst at foreslå en corgi, når personen skriver at hun godt vil gå til konkurrence i både AG og lydighed.
Det er da nok muligt at det er en sød lille Fido .. men at anbefale den til en potentiel konkurrenceudøver (som måske bliver bidt af det og godt vil lidt mere end "bare"), det er at skyde over målet imo.
jan 2006
Men at anbefale en hund som en corgi til en person som stiller i sine krav, at hun godt vil prøve konkurrence i AG og lydighed .. det er bare ikke seriøst.
Jeg anbefaler jo heller ikke en malinois til familiehund, fordi den godt kan lidt at ligge i sofaen.
Det er jo ikke alle, der blot vil deltage i konkurrencer - et par af os, synes også det er sjovt at blande sig i toppen, og der mener jeg da helt klart at bc og sheltie er langt mere relevante racer til TS.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
jun 2008
Så skal jer herinde ikke nedvurdere corgien, når I intet kender til racen.Min Lotus er en af de dygtigste på vores hold i klasse 2, jeg skulle have været til prøve nu ,og så rykke op på klasse 3.og vores prøver er sværere end dkk.'s prøver.har jeg lige fået at vide. men da hun er drægtig må jeg vente til næste gang,og hvor mange af jer går der ?
aug 2012
Hold da op. Vil da lige påpege at jeg IKKE nedgjorde racen, men spurgte ind til den herinde fordi jeg er forelsket i deres udseende, men ønsker smatidig AG eller DCH-lydighed på højt plan, men var bange for at deres ryg ikke kunne holde til det.
Det var i den tråd jeg fik svaret at det nok ikke var den mest oplagte race til højt plan.
aug 2012
Kommer vel an på hvilken slags lydighed. Vil man IPO er det jo nok ikke med en corgi man kommer til tops med.
Og nogle racer er bedre til at gå spor end andre fx. Så jeg vil ikke påstå at alle racer kan bruges til lydighed på højt plan, når man samtidig også gerne vil ligge blandt de øverste på resultatlisten
jan 2006
Hold da lige op !!!
Er I virkelig så helt igennem ude af stand til at se, at hvis man vil have en god konkurrencehund i AG og lydighed, så er der racer, der ligger lige for og er klart mere egnet end en corgi ?
Hvilke racer er overrepræsenteret ved DM og VM i disse sportsgrene ? Corgi´en ? Nej, ikke rigtigt.
Seriøst, I er sq ikke objektive lige her .. fair nok at I er glade for jeres race, men .. ajmen altså !
Og Evi - jeg har været 3 gange til VM og adskillige gange til DM med 3 forskellige hunde .. og hvad så egentlig ???
Underlig kommentar at komme med ..
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
Jeg synes Corgien lyder til at være en super intelligent hund- en stor hund i en lille krop? Men når jeg mener konkurrence, mener jeg højt plan, og kan Corgien følge med der? Jeg må vidst hellere ud og møde nogle flere Corgier, inden jeg udtaler mig om dem
okt 2008
Følger: 44 Følgere: 30 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.053
jan 2006
Aha, så det er dig, der afgør hvor langt TS har tænkt sig at drive det ?
Og ligeledes dig, der afgør at hvis TS - som hun skriver - har tænkt sig at konkurrere IKKE bliver bidt af det, så hun har lyst til at drive det videre .. og så er udstyret med en hund af en race, der ikke kan stå distancen ?
Hvorfor ikke bare acceptere, at din race er sød .. men noget konkurrenceemne på højt plan er den ikke.
jan 2006
Når du skriver "uden problemer" - er det så fordi det er et udtryk for hvad DU tror .. eller er det noget du kan underbygge vha resultatlister hvor corgierne stod på skamlen i både LP1, 2 og 3 ?
aug 2012
aug 2012
Min erfaring siger mig at man ikke hæver stemmen over for en toller. Står der også typisk om dem, hvis du læser på nettet.
Jeg synes de er meget sensitive og ikke en hund man klare med "hårde" metoder. Man må være snu og være rolig og "overlegen" på en anden måde
jan 2006
Hvad gør så ? At du tror at de kan ?
Naturligvis er der da en grund til at sheltie og BC er overrepræsenteret til VM i AG .. ganske enkelt fordi de er bedst til det.
Det er jo ikke en sammensværgelse imod Corgi´er .. var de bedst, var det også dem, de dygtige hundeførere valgte.
Så helt klart - at de ikke er at finde på skamlerne har ALT med det at gøre ...
aug 2012
Kommer jo også an på hvad man vil. Det er klart det nemmeste valg med en BC eller Sheltie, så er man nærmest garanteret en plads på skamlen, hvis man træner seriøst med en god træner. Men man kan også være som mig dels forelsket i en anden race end BC og sheltie og dels tror på at racen sagtens kan og synes det er sjovt at arbejde lidt mere for det
jan 2006
Og derfor reagerer jeg.
Hvorfor ikke anbefale en hund som <i>kan</i> gå hele vejen .. at den ikke <i>behøver</i> det, er en anden ting.
Hvad er det ved corgi´en der gør, at du mener at det er en god ide at anbefale den til en person, som efterlyser en god konkurrencehund ?
jan 2006
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
men den ville helt klart ikke være mit førstevalg, hvis jeg ville træne lydighed eller AG på et lille højere plan end "hygge-holdet"
Det åbentlyde valg, ville for mig være en border fra gode linier...
Men synes også du skal kigge nærmere på en kelpie til trods for den "manglende" pels
Super spændende race også .... en super intelligent hyrde, sporty bygget og en fornuftig str ...
apr 2007
apr 2007
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.620
jan 2006
Konkurrence for dig .. er det bare at deltage ??
Hvorfor anbefale en hund, som aldrig vil kunne gøre sig gældende i toppen ?
Hvorfor ikke anbefale en hunderace, som kan gøre sig gældende på alle plan, istedet for kun i den nederste tredjedel ?
apr 2007
jan 2006
Den har nok ikke evnerne til det, eftersom der ikke er nogen af de dygtige hundeførere der valgt den.
Der er jo en grund til, at BC og Sheltie er de foretrukne racer i AG og lydighed - og at malle og schæfer er det i IPO ..
Hvor ved du fra, at den med en god fører kan placere sig ?
Igen - er det noget du TROR eller har eksemplarer af racen stået på skamlerne i diverse konkurrencer ?
jan 2006
Ja, en engelsk bulldog kan da "naturligvis være med" i en agilitykonkurrence .. meen ...
Hvad mener du, når du skriver at "naturligvis kan den være med" .. at den blot deltager eller hvordan ?
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
Hvilken race?