Udstilling - Hvad er det, jeg ikke forstår? {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg har fået mig sådan en skøn, lille golden, som faktisk tegner til at blive en rigtig pæn hund!
I den forbindelse har jeg overvejet at prøve at udstille, og jeg skal ærligt indrømme, det er en verden, jeg ALDRIG har begivet mig ind i før.
Jeg har selvfølgelig undersøgt lidt omkring udstilling og har nogenlunde styr på, hvordan det hele forløber - Der er dog noget, jeg ikke forstår:
Hvad er formålet med at blive ved med at gå på udstilling med den samme hund?
Bliver det virkelig ved med at være sjovt?
Svaret må jo være, at det gør det - eftersom folk jo gør det... Og det er her, jeg må konkludere, at der simpelthen må være noget, jeg ikke har fattet ved konceptet!
Min undren går egentlig på, hvori det interessante ligger ved at få bedømt den samme hund igen og igen - Man må efter et par gange jo have fået en ide om, hvordan ens hund ser ud?
Jeg kan ikke lade være med at sammenligne det med kåring af heste - Hesten bliver bedømt, og så er det det det, og der foreligger en beskrivelse af hestens exteriør og potentiale, som giver en ide om hestens kvalitet.
Jeg er begyndt at træne rally med mine hunde, og her er formålet jo at blive dygtigere og dygtigere og stige i sværhedsgrad.
Er der et lignende aspekt af udstilling, jeg ikke har fanget?
Så ja, er der nogen der kan oplyse mig om, hvad det er, der tænder jer ved at gå på udstilling med jeres hunde?
Hjælp mig med at forstå - Jeg er oprigtigt interesseret i at få udvidet min horisont
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Rent bortset fra det hyggelige ved udstilling, at være sammen med andre med samme race og samme interesse, så er det forskellige dommere, der bedømmer hundene, så kritikken kan være noget forskellig fra gang til gang. Det kan også være ganske forskellige hunde, du stiller op mod - der er jo et konkurrence moment i det - så resultaterne kan være ganske forskellige.
Så er der jo spændingen ved at samle certifikater, for at se om man kan opnå championat på hunden, det kræver også flere udstillinger.
For de af os, der er opdrættere, kan det være stedet, hvor man har mulighed for at følge med i racen, lede efter egnede hanhund m.m.
Men klart mange af os kommer mange gange med samme hund simpelthen fordi, vi hygger os og kan lide spændingen.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Man kommer igen for sporten, som består i at samle certer og titler på hunden.
Der er altid en eller anden titel man kan stræbe efter at samle ind til, enten hos DKK eller i specialklubben.
Der ud over så er der det sociale i udstillingerne. Man møder nye og gamle i ens race, snakker hund, set og har mulighed for at kigge og røre ved andre hunde i ens race. Måske endda hunde fra udlandet.. Man kan danne sig et overblik over ens race.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Jeg har ikke hunde nu, som har en chance for at blande sig med de "store" så jeg udstiller ikke mere. Men jeg NYDER at komme på udstillingerne og se en masse skønne hunde og møde en masse mennesker.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.898
Vi kommer også igen og igen, fordi det er dejligt at møde andre med racen, for at kigge på evt. avlspartnere eller afkom/søskende til en han jeg kunne forestille mig at bruge.
Jeg er ny som opdrætter (har lavet et enkelt kuld) og det er for mig uhyre vigtigt ikke kun at se billeder af en hanhund, jeg vil møde ham og så meget af hans familie som muligt, jeg kan nemlig ikke vurdere temperamentet ud fra et billede og en stamtavle. Af samme grund udstiller vi også lidt i udlandet.
Få indtryk af racen som helhed og lære nyt om racen,
Hos min race whippet, er der generelt en god stemning udstillerne imellem, så er man åben og imødekommende, er der megen nyttig viden at hente.
Min race er antalsmæssigt lille herhjemme (ca. 50-60 hvalperegistreringer årligt) udstillingsmæssigt er den i forhold til det stor, typisk er der omkring 50 tilmeldte hunde, hvoraf ca. halvdelen kommer fra udlandet.
Jeg ved som hovedregel godt, hvilke både stærke og svage sider mine hunde har rent eksteriørmæssigt, så var det kun for at få belyst den del behøvede vi ikke udstille så meget, der ville et par gange i åben klasse være nok.
Åben klasse fordi meget få hunde i min race er færdigudviklede rent fysisk før i 2-3 års alderen.
Min ene tæve er udstillet ca. 40 gange, vildt ja, og var det ikke fordi min teenagesøn elsker at gå i ringen med whipperne, var det nok også blevet et par udstillinger mindre, men så længe han gider udstiller vi, når det er muligt
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 95 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.005
Hellehallerne på udstilling med Viggo-Futtrup en hvalp fra Kewin og Jessieka....han blev bedste hvalp den dag.
jun 2009
hen meget, men nu kan jeg ikke gå ret godt så ca. 6 gange rundt i storringen kan jeg ganske simpelt ikke mere.
Så nu er det som tilskuer...har nu heller ingen der skal avlkåres, nu er det som veteran champ. hvis de skal udstilles....det er bare for sjov, og det kan jeg ikke mere.på en udstilling mødte vi uventet Wilhelmina Vickys (Victoria) kuldsøster....det var sjovt!
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
Jeg elsker udstillinger for så kan jeg komme ud og møde en masse hunde mennesker, se en masse hunde inde for min race og så elsker jeg at være i ringe og så har jeg noget at arbejde med her hjemme
feb 2007
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 919
Efterhånden som man bliver dygtigere, handler det i princippet mindre og mindre om hvad der står i kritikken - for du ved hvad du skal fremhæve og hvad du skal forsøge at skjule. Hvis ikke du ved det, så snak med din opdrætter, for du kan blive skør af at læse kritikker
Den ene dommer synes ikke nødvendigvis det samme som den næste, og det er heller ikke sikkert at de ser de samme ting.
Det der gør udstilling sjovt, er ikke kun at vinde. Men processen i at man forsøger at nå sine mål, det kunne være dansk champion, dansk junior champion, klub champion eller at blive placeret i store ring. Der er oceaner af titler og placeringer du kan opnå, ikke kun herhjemme, men også i udlandet!
Enkelte titler kan du opnå på dagen, som fx dansk vinder, nordisk vinder, verdens vinder, Københavns vinder... Bare for at nævne et par stykker.
Man kan godt troppe op til en udstilling en enkelt gang og mene at så har man prøvet det... Men omvendt set er der ALTID noget man kan vinde. Om det så er en titel, placering i store ring eller også måske årets hund.
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Chessies mor er fx dansk, norsk, tysk, luxembourgsk og international champion. :o)
Det får man jo ikke, ved at stille op til et par udstillinger. Det kræver maaaaaange udstillinger. :o)
feb 2007
feb 2007
Det sammen gælder med mit agility. Fedt at stå på podie, men feder at gå hjem med følelsen af at hunden og mit samarbejde var i top og så fuck små fejl som var 100% min skyld
jun 2009
vi var heldige at få en "mirakelhund" vi lavede ham selv i 1991 da han var 13 år gammel SVÆVEDE han gennem ringen, alle stod om ringen og KLAPPEDE ham rundt.han blev ----selvfølgelig......veteranchampion for tredje gang så han fik diplomet....døde i 2006 en fantastisk hund var Kluddie.....
så ung og frisk du er, klø på er mit råd, men det første er at DU folder vingerne ud og starter for dig selv....held og lykke Ane
maj 2007
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
Hende her skal jeg lige have de sidste titler på i år, så er det jagtprøverne det gælder.
Wilma/Purreskovens Lucky in Akkerstraat
?DKCH SE(U)UCH LUCH DEJCH DEVDHCH DKJV13 DKV13
DEBDJSG13 DEH-JSGDO13 DEJCH DEVDHJCH DEBDSG14 DEH-SGDO14 BELXW(LU)15
jun 2009
Ville ønske jeg havde et billede af Kluddie min flotte præmie sluger....men tror det ikke han døde to år før jeg fik min første comp.utydeligt, men det er Kluddie til vensre Bine ved siden og Black Jack forrest.
maj 2007
http://www.hunden.dk/Hunde-billeder/Nostalgiske/?ID=112&PageIndex=2
http://www.hunden.dk/Hunde-billeder/Nostalgiske/?ID=111&PageIndex=2
nov 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 69
Det var lige den slags personlige erfaringer og overvejelser, jeg ikke havde haft held med at opsnuse, så jeg er rigtig glad for, i har givet jer til til at svare!
Om det er noget, jeg ender med at gøre i, må tiden jo vise - Nu må vi jo også se, hvordan vaps falder ud
maj 2007
nov 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 69
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
Jeg må sige som mange andre - man bliver bidt af det. Jeg havde, allerede før min første engelske cocker, en drøm om at eje en hund og kunne udstille i ind- og udland samt forhåbentligt vinde noget.
Det har kostet blod, sved og tårer - da ikke mange er af den rigtige kvalitet. Og man kan være uheldig at få én, som har fejl som bare er imod hunden fra start.
Men jeg elsker at stå i ringen og stå udenfor og vente på vores tur.
Her ét billede fra Sky og min tur hér i weekenden, hvor vi var et smut til en VDH International udstilling i Chemnitz, hvor Sky vandt sit 1. Anw. VDH.
maj 2007
Jeps, både som udstiller og som dommer.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.898
http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2069
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
Udstilling - Hvad er det, jeg ikke forstår?