{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.116 visninger | Oprettet:

At lære på den hårde måde! {{forumTopicSubject}}

I anledningen af at Misja fylder 4 år i morgen, har jeg gjort en smule status og der er en del af hendes og min historie jeg trængte til at skrive ned - og nu deler jeg den med jer.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Misja er det jeg kalder mit ”smertensbarn” og med det mener jeg at hun og jeg har måtte kæmpe en lang og brav kamp, for at få det nære og specielle forhold til hinanden som vi har i dag.

Misja fandt som udgangs punkt, at verden og alt i den var meget meget farligt og hendes natur bød hende at flygte ved hver ny ting hun så. Som udgangs punkt stolede hun kun på sig selv og tillid til mig og verden omkring hende, var en ”by i Rusland”! Så mit arbejde bestod meget i at skabe tillid til mig, så at jeg der igennem kunne lære hende og vise hende, at hun kunne stole på mig når hun blev bange hvilket hun gjorde på alle ture udenfor hjemmet! Misja stolede instinktivt på artsfæller, desværre skulle denne tillid få et knæk inden hun fyldte 6 måneder og endnu et tillidsbrud til mig i samme periode og af samme hændelser.

Det sted jeg valgte at gå til hvalpe træning med hende kendte jeg fra min forrige hund og det var et sted jeg havde tillid til. Misja startede som den aller yngst i hele klubben (4 måneder gammel) det år, hun blev desværre jagtet rundt hver gang vi var der, af en ældre og større hvalp (5½ måned og dobb. Så stor) og jeg fik igen og igen besked på ikke at måtte hjælpe hende eller blande mig, for hun skulle lære at klare sig selv! Min usikkerhed gjorde at jeg rettede mig efter det råd (jeg ville jo nødig pylre som de sagde), selvom det bød mig inderligt imod at se hende igen og igen blive jagtede ind under en skurvogn, som var det eneste sted den anden ikke kunne nå hende. Da det (endelig!) blev for meget for mig og jeg aktivt gik imellem var tillidsbruddet allerede sket, hun havde lært at hun ikke kunne hente hjælp hos mig eller nogen anden og at flugt var eneste udvej! Det var netop hvad jeg havde brugt og brugte al vores tid der hjemme på at lære hende IKKE var eneste udvej. DET råd og de erfaringer, var meget ødelæggende.

Da hun var omkring 5-6 måneder gammel, skete det som ikke måtte ske og som kostede hende og mig flere års træning og omprægning. Hun blev bogstaveligt jagtet, nedlagt og forsøgt tvangs parret af en grand voksen stor hanhund ude på marken herhjemme. Vi møder denne hund og ejer, Misja går i gang med at vil lege med ham og han er venlig og snuser hende bagi som hunde nu gør. De går rundt en 2 meter foran os og pluseligt forsøger han at hoppe op bag på Misja. Hun undviger men han følger efter, her kalder jeg hende ind, men fordi hun allerede har ”lært” at løse den slags ved at løbe væk sætter hun i rand men med ham lige bagefter. Han indhenter hende langt ude på marken og får simpelthen med hans meget større vægt og krop, hende lagt fladt ned på jorden hvor hun nu er i panisk angst og helt slap, han forsøger nu at parre hende i ramme alvor! - Ejere og jeg løber ud og får dem skilt ad og går hver til sit. - Kun et par uger efter møder vi dem igen og jeg kan kun sige at jeg og Misja ikke ser ham komme før han er indover hende og laver samme adfærd over for hende! Der får jeg dog fat i ham og ved hjælp af råb og spark får ham af og væk fra hende – jeg skal ikke komme ind på mit efterhånden meget anstrengt forhold til hans ejer. Jeg følte at skaden VAR sket nu og hun stoler derefter kun på sig selv i flere år frem, hver gang vi møder hanhunde der ikke kan lade hende være eller fremmede hunde der kommer løbende lige imod hende uden at hilse først, løber og løber og løber hun uden at reagere på mig, indtil de holder op med at løbe efter! Der kommer mange episoder hvor hun er væk i halve og hele timer, før vi finder hen til hinanden igen. Jeg kunne på det tidspunkt have valgt konsekvent at have hende i snor, men jeg VILLE lære at hjælpe hende på en eller anden måde.

På alle andre fronter har jeg gennem træning, hjælp fra alle de steder jeg kunne hente god hjælp fra og træning og træning fået vendt bøtten så hun nu stoler på mig når vi møder noget nyt på vores vej. Jeg lærte hende gennem ros og masser af tålmodighed, at tage initiativ til at snuse og undersøge det som hun frygtede og aldrig at gå væk fra et sted eller en ting i angst. For det var alt lige fra en pose på vejen, en cykel der lå smidt i rabatten, en person i regntøj, en papkasse der ikke lå samme sted i går osv. hun var bange for. Jeg lærte hende at det var tilladt at gø højt af tingene ved brug af ”halse” kommandoen og jeg lærte hende at holde fokus på mig og min stemme og godbidder, når der var fyrværkeri og høje knald i luften.

I dag hvor hun er i hendes 4. år, ved hun endelig godt, at jeg hjælper hende hver gang en hund gør hende utryk og når hanhundene bliver ved med at snuse og jage hendes bagende – i dag samarbejder vi endelig også på det punkt, men hvor har det kostet mig mange tåre og megen grum bitter og dårlig samvittighed. For det var mig der svigtede hende, mig der skulle have fulgt min første impuls ude på trænings pladsen og hjulpet hende prompte! i dag kunne jeg ikke drømme om at gå imod mit eget bedre vidende og føler jeg noget stærkt nok, så lytter jeg efter og gør som jeg mener er rigtigt, for ansvaret er mit og det er mig jeg skal stå til regnskab over for sent om natten, når tankerne hvirvler rundt…

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Der er også lige et par helt nye billeder af min unge gråskægget tøs, taget i mosen i går:

http://hunde.dyregalleri.dk/uploads_large/10218.jpg

(link fjernet)

Karina.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære på den hårde måde!
  • #1   16. okt 2006 Stakkels Misja:-(

    Hvor er det godt I endelig har "fundet" hinanden.. Og stort tillykke til tante tut med i morgen:-)

    Knuser fra Jeanette og Lunamusen


  • #2   16. okt 2006 Uh-ha...det lyder som en slem start og stakkels lille forvirrede Misja, men et stort tillykke skal hun da ha'.
    Knuz fra Tanja & Felix


  • #3   16. okt 2006 Hvor er det bare træls at man ikke kan finde ud af det på en træningsbane.
    Når jeg går til træning vil jeg ikke finde mig i at den samme hund bliver jagtet og trynet hele tiden. Så hvis træneren kommer med den sang om at de skal jo selv finde ud af det så siger jeg altid så se dog på hundene. Det er min holdning at nogen hunde bare ikke kan finde ud af at fjerne sig når den anden har overgivet sig og fortsætter med at kanøfle. Så siger jeg noget, og det ender da også som regel med at træneren finder ud af det nok er en god ide at vejlede hundeejeren til den forkert dominante hund.
    Det er så min holdning.
    Det er dejligt for dig og din hund at i nu har fundet ud af det sammen. Jeg er sikker på at hvis du skal starte op med en ny hvalp engang, så har du nu en erfaring som gør at du ikke vil finde dig i en uvidende træner.


  • #4   16. okt 2006 Tak for jeres gode hilsener og tillykker med i morgen.

    Jen - du kan tro at det har været det hele værd *S*
    Misja vil altid være mig nær på en særlig måde, fordi vi startede ud så svært på så mange fronter.

    Kirsch - du har helt ret!
    Aldrig skal jeg igen stå passivt at se til, når alt byder mig det imod. jeg går også ind og blander mig hver gang jeg ser sådan en adfærd hos andres hunde og er ligeglad med hvad trænere eller ejere måtte tænke eller synes.

    Som du så rigtigt siger, kik dog på hundene for de fortæller det hele - og reager så!


  • #5   16. okt 2006 Charlotte - nemlig!
    Dårlige råd til en usikker og uerfaren ejer, kan koste dyrt i den anden ende og jeg var lige så uerfaren som jeg var usikker. Jeg havde aldrig mødt en hund som Misja før, der reagered så stærkt med flugt uden for hjemmet og så alt det andet oven i..!

    Det fortæller hvor vigtigt det altid er, at ikke bare lytte til den stemme/følelse inde i en selv, men også at tage den død alvorlig og reagere på den selv om det kan være rigtig svært og nogen gange også ensomt!


  • #6   16. okt 2006 Karina, først et stort tillykke med den smukke tøs imorgen!

    Hvor er det en tragisk, rørende, smuk historie der er bundet til dit og Misjas forhold! Jeg kan genkende mange mange aspekter i Misjas personlighed i Karla og også vi har kæmpet vores kampe mod omverdenen når folk mente at jeg pylrede når jeg stoppede situationer som jeg kunne se at Karla ikke kunne magte eller havde kontrol over, hvilket idag bevidner at hun søger mod mig når verden bliver for voldsom, hvor hun også til en start løb og løb for at komme væk fra farerne.

    Jeg kan levende sætte mig ind i din smerte når man ser sin hund have så lidt tillid til alle andre end sig selv at hunden på trods af ens kalden og forsikringer vælger at stole mere på egne dyrekøbte erfaringer og flugt i modsat retning, end tryg havn i ens skørter.

    Dette gør at jeres fundne gensidige tillid er så meget mere bevægende!



  • #7   16. okt 2006 Iben - ja man korser sig sku ind imellem!
    ...og jeg kan ikke lade være med at tænke på alle de der IKKE ser de skader deres hund, pga dårlige - dårlige råd fra trænere. Er man usikker nok, så lytter man jo og retter sig efter...
    smiley


  • #8   16. okt 2006 Mie - du rammer hovedt på sømmet hele vejen igennem!
    ..og jeg tænkte nok du kendte til det, at have sådan en *flugt* hund. Jeg sender jer mange kærlige tanker tilbage..


  • #9   16. okt 2006 Iben - hvor er det også trist at tænke på, at vi som voksne mennesker stadig kan være så autoitets (staves?) tro og handle mod os selv og det vl dybeste set ved er forkert!

    Det ER svært at vide hvad der er rigtigt og hvad der er forkert at gøre altid, men jeg har lært at føles det forkert så er det nok fordi det ER forkert!

    Så jeg handler i dag, også når det er min hund der tryner en yngre og mere usikker hund - det får hun bare ikke lov til, hvis det tager overhånd og hun ikke stopper!

    Jeg tror hun pga den start hun fik, har mistet noget vitalt sprog lige på det område...(?)..


  • #10   16. okt 2006 Jeg angler hverken efter trøst eller andet godt og jeg har i dag heller ikke egentlig nogen dårlig samvittighed over hvad skete – det kan ikke alligevel bruges til noget fornuftigt!

    Hvad der dog bare kan ryste mig lidt og kalder på ekstra tanker er, om hvor langt man vil gå for nogle træneres og hunde erfarnes ord. Jeg er jo ikke den første til at få dårlige råd og følge dem, så det kommer til at koste dyrt i den anden ende, med ekstra træning og måske en adfærd der aldrig helt bliver god. Misja’s reaktion var frygt og flugt, men den kunne lige så godt have været arrigskab og angreb. Det slår mig også hvor lost man er, når man er usikker og får alverdens råd om hvad der er rigtigt og forkert og ikke får lyttet til den stemme og følelse i maven der gør, at man jo rent faktisk godt ved om noget er godt eller skidt – og så får handlet på det!

    Jeg har da heldigvis lært at hvis det føles forkert, så er det nok fordi det ER forkert! - Og så er jeg NU egentlig ret ligeglad med, om andre synes jeg ”er for meget”, pylre eller ”pakker min hund ind i vat”. Jeg ved hvad det koster af tillidsbrud, hvis jeg ignorere de signaler der råber på hjælp og det uanset om det er min hund, eller en andens hund jeg bare er vidne til bliver trynet, røflet, jagtet mere end godt og sundt er!

    .....og nu tror jeg, at jeg endelig fik det ud jeg havde på sinde......... Tak for alle jeres svar smiley


Kommentér på:
At lære på den hårde måde!

Annonce