{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.226 visninger | Oprettet:

Rasmus K
Rasmus K
Følger: 1 Emner: 32 Svar: 746

Lære hund at lære {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg bor i Budapest, og har overtaget en hund fra en redningsorganisation hernede. Han er ca. 1,5 år gammel.

Han er en skøn hund, men nogen har formået at pille stort set alt "intiativ" ud af ham. Når han henvender sig til mig, kommer han med alle de dæmpende signaler han kan komme på, for at lade mig vide at han altså er så god så god og ikke gør noget. Det er blevet lidt bedre siden jeg fik ham, men han gør det stadig. Jeg prøver at sende en masse dæmpende signaler tilbage til ham (smasker og slikker mig munden, og drejer hovedet lidt).

Nu er problemet så at han jo skal lære en ting eller to så han kan blive en endnu bedre hund end han allerede er. Han er som sådan kvik nok tror jeg, han tilbyder bare stort set INGEN anden adfærd end at sætte sig foran mig og "dæmpe" mig. Jeg prøver ihærdigt at virke så venlig og imødekommende som overhovedet muligt. I starten kunne jeg knapt få ham til at følge en godbid så vi kunne lære plads, men det lykkedes dog. Jeg bruger klikker.

Hvordan får jeg lært ham at tage initiativ igen? Han er en skøn hund, og jeg er ikke i tvivl om at han godt kan finde ud af det, det er bare mig der skal lære hvordan jeg skal få ham til det.

Og så lige en bonus: Hvordan fa'en lærer man en hund dæk, når han bare IKKE vil lægge sig ligemeget hvordan jeg prøver at lokke med godbidden smiley Han lægger sig ned på siden og hviler, hver gang jeg sætter mig til at lave noget uden ham, så er det bare at klikke hver gang han lægger sig, og håbe han begynder at tilbyde det når vi træner?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære hund at lære
  • #1   3. apr 2012 Du skal give ham masser af tid, og det hjælper ikke du sender ham alle de dæmpede signaler, opfør dig som du plejer men hver rolig omkring ham, har selv en gadehund og det tager bare tid, i dag er min en super træningshund men det tog lang tid før hun blev det, i starten når vi trænede plads var hun hele snores længde fra mig og langsomt kom hun tættere og tættere på mig.

Det er super du bruger kilkker på ham bliv ved med det..

Men vent med dæk osv til hunden har tillid til dig, så det eneste du skal træne lige nu er kontakt øvelser.

Stil dig op med hænderne på maven masser af godbidder og træd så et skridt tilbage i samme sekund hunden følger dig klikker du og godbid, du kan langsomt øge afstanden, men meningen er hunden skal tage øjenkontakt med dig og følge dig og med tiden gerne nærmest sætte sig helt op på dine fødder.

Men før i har kontakten på plads hvor han ikke sender de dæmpede signaler så lad hver med at gå videe med andre øvelser.

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 1 Emner: 32 Svar: 746
    #2   3. apr 2012 Hej Nadja.

Tak for svar, det lyder fornuftigt. Han følger mig rundt hele tiden og lægger sig helt op på mit skød når jeg sætter mig ned til ham, men i træningssituationer når han ligesom føler jeg "kræver" noget af ham, bliver han lidt usikker. Det giver god mening at vente et stykke tid med decideret træning.

Har du nogle gode forslag til andre kontakøvelser?

• #3   3. apr 2012 Du kan lave en øvelse som giver hunden mulighed for at lege med hvis den selv tager initiativ. Du tager f.eks. en spændende ting.. en papkasse brugte vi, som min hund ikke havde det før. Vi trænede inde i stuen. Jeg lagde papkasse ved siden at mig og hunden, og så er det bare med at vente til hunden tager et initiativ til at se på kassen. Til at starte med er det nok at den bare kigger der over og så kan mal udbygge det.

Held og lykke med øvelsen

• #4   5. apr 2012 når man har en "så underdanig hund ville jeg kun træne "kontakt" klik hver eneste gang han kigger på dig... og øg stille og roligt længen på hvor længe han skal bibeholde kantakten...

når du kan ha den i sidende/ståendende tilstand på begynd at gå et skrit baglængs og hosk MASSER af godbider...

jeg tror enligt ikke det behøvver at være LUXUS godbider... gadehunde er vist kendt for deres ENORME apetit.. så der er ingen grund til at vende den til det kun skal være GODE godbider.... men det kan du hurtigt se hvis den midster interassen så er de ikke gode nok...

jeg tror det vigtigeste er at du får "betinget" din klikker.... har du lært ham at >>KLIK<< betyder "nu kommer der en godbid" ???

og når du har betinget den så bruge den til kontakt... for kontakten er det ALLER VIGTIGESTE når man skal lave et samarbejde.. og på den måde lære du også hunden at hos dig er der "godt at være"¨

Kommentér på:
Lære hund at lære

Annonce