Hvalp med cherry eye. Hvalp med cherry eye.
Jeg har en lille chihuahuapige Karla. Hun er 5 mdr. nu. Da hun var 20 uger fik hun cherry eye på venstre øje. Hun var til dyrlæge, der sagde, at det er bedst at vente til hun er 6 mdr. med at opererer, så der er bestilt tid om 3 uger.
Men jeg læser nu i en anden tråd, at købeloven gælder arvelige sygdomme i 2 år.
Jeg har købt hende uden stamtavle fra en fyr, der kun havde hendes mor, og faderen var hans brors. Så stueopdræt.
Jeg havde længe søgt en chihuahuahvalp. Det skulle være en pige, hun skulle være korthåret, og hun skulle blive 3 - 4 kg. (ved godt standarten siger max 3 kg).
Mit spørgsmål er nu, skal jeg prøve, at få opdrætteren til at betale den operation? og kan jeg overhovedet det, når hun er uden stamtavle? Jeg har købskontrakt på hende. Og/eller er det alt for bøvlet, og nemmere at sige, nå det er den risiko, jeg har løbet ved at købe uden tavle?
Er spændt på jeres svar
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.487
Som udgangspunkt skal opdrætter have besked om problemet hurtigst muligt efter det er opdaget.
Og så er der et halvt års garanti efter salget, hvilket vil sige, at det første halve år er det opdrætter, der skal bevise, at skavanken ikke enten er medfødt eller kan føres tilbage til opdrætteren. Derefter er det i de næste 1½ år køber, der bærer bevisbyrden.
Så umiddelbart burde du kunne få afslag i købsprisen, men ikke nødvendigvis betalt operationen.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
Hvis problemet opstod inden for de første seks mdr, formoder man at fejlen var til stede på købstidspunktet.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.375
Du kan jo oplyse ham om det og spørge om han vil erstatte en hvis procent del af regningen - men største delen af dem, der avler uden stamtavle er fløjtende ligeglad...
jan 2013
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 489
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 18
Karla er min første hund uden stamtavle, de fem forrige hunde var med tavle. Min første en boxer fejlede ikke noget, og blev 11 år. De næste fire var shih tzuer. Og de fejlede alt muligt og blev opererede flere gange. Derfor tænkte jeg denne gang, pyt med tavlen, jeg går først og fremmest efter størrelsen og et godt sind. Og det har jeg fået
Sygeforsikring Danmark dækker ikke øjenoperationer på hunde under 2 år.
På dyrehospitalet synes de, at når det så så "alm." ud, vil det være bedst, at hoved og øje er nogenlunde udvokset.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.375
Det er meget værd at sammenligne forsikringerne.
Vi gav ca. 2800 for operationen inklusiv kontrol før og efter operationen.
Hvalp med cherry eye.