1.705 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Hvalp med cherry eye. Hvalp med cherry eye.

Jeg har en lille chihuahuapige Karla. Hun er 5 mdr. nu. Da hun var 20 uger fik hun cherry eye på venstre øje. Hun var til dyrlæge, der sagde, at det er bedst at vente til hun er 6 mdr. med at opererer, så der er bestilt tid om 3 uger.

Men jeg læser nu i en anden tråd, at købeloven gælder arvelige sygdomme i 2 år.
Jeg har købt hende uden stamtavle fra en fyr, der kun havde hendes mor, og faderen var hans brors. Så stueopdræt.
Jeg havde længe søgt en chihuahuahvalp. Det skulle være en pige, hun skulle være korthåret, og hun skulle blive 3 - 4 kg. (ved godt standarten siger max 3 kg).

Mit spørgsmål er nu, skal jeg prøve, at få opdrætteren til at betale den operation? og kan jeg overhovedet det, når hun er uden stamtavle? Jeg har købskontrakt på hende. Og/eller er det alt for bøvlet, og nemmere at sige, nå det er den risiko, jeg har løbet ved at købe uden tavle?

Er spændt på jeres svar smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalp med cherry eye.
  • #2   1. feb 2016 Opdrætter er erstatningspligtig selv om det er uden stamtavle, men det kan måske være lidt vanskeligere at komme igennem med erstatningskrav. Du har jo ingen klub til at hjælpe med at bakke dit krav op, så det kan ende med at komme an på, hvor seriøs opdrætteren er.

Som udgangspunkt skal opdrætter have besked om problemet hurtigst muligt efter det er opdaget.
    Og så er der et halvt års garanti efter salget, hvilket vil sige, at det første halve år er det opdrætter, der skal bevise, at skavanken ikke enten er medfødt eller kan føres tilbage til opdrætteren. Derefter er det i de næste 1½ år køber, der bærer bevisbyrden.

Så umiddelbart burde du kunne få afslag i købsprisen, men ikke nødvendigvis betalt operationen.

• #3   1. feb 2016 Hvis I har en skriftlig købsaftale, dvs din kvittering på købet, har du en god sag.
    Hvis problemet opstod inden for de første seks mdr, formoder man at fejlen var til stede på købstidspunktet.

• #4   1. feb 2016 Hvorfor vente så længe? Min chihuahua var 3 mdr. ved operationen.

Du kan jo oplyse ham om det og spørge om han vil erstatte en hvis procent del af regningen - men største delen af dem, der avler uden stamtavle er fløjtende ligeglad...

• Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 489
    #5   1. feb 2016 Hvad med syge forsikringen? Kan den ikke hjælpe? Hvis du har en

• #6   1. feb 2016 Du kan anlægge civilt søgsmål, hvis han siger nej. Det er risikoen ved at købe uden tavle, ja smiley

• #7   1. feb 2016 Jeg vil da så prøve at kontakte ham, men jeg regner heller ikke med at få noget ud af det.
    Karla er min første hund uden stamtavle, de fem forrige hunde var med tavle. Min første en boxer fejlede ikke noget, og blev 11 år. De næste fire var shih tzuer. Og de fejlede alt muligt og blev opererede flere gange. Derfor tænkte jeg denne gang, pyt med tavlen, jeg går først og fremmest efter størrelsen og et godt sind. Og det har jeg fået smiley . Karla er meget tillidsfuld over for alt og alle, præcis som hendes mor virkede.
    Sygeforsikring Danmark dækker ikke øjenoperationer på hunde under 2 år.
    På dyrehospitalet synes de, at når det så så "alm." ud, vil det være bedst, at hoved og øje er nogenlunde udvokset.

• #8   1. feb 2016 En skam at du ikke fik hende forsikret hos Agria. De dækker nærmest alt, hvis bare hunden er under 4 mdr. ved indmeldelse. Vi har fået dækket både cherry eye på 3 måneders, og løse knæskaller hos en chihuahua på 1 år.
    Det er meget værd at sammenligne forsikringerne. smiley

Vi gav ca. 2800 for operationen inklusiv kontrol før og efter operationen.

Kommentér på:
Hvalp med cherry eye.

Annonce