3.441 visninger
|
Oprettet:
børn der går med hunde {{forumTopicSubject}}
hvad er jeres holdning til børn der går med hunden alene.
Mit spørgsmål kommer af at en veninde har delt artikel omkring en 11 årig dreng der er i chok, efter hans 9 måneder Cocker er blevet bidt af en SBT.
Jeg skriver så at han ikke burde gå alene med en hund på 9 måneder, før han er stor/gammel nok til at aflæse hundeadfærd.
Det var hun ikke enig i.
Hvad er jeres holdning, hvornår er man gammel nok til at gå men hunden uden voksne???
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.977
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 64 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 1.145
Men min mor lader mine små søskende på 6 og 8år gå sammen med deres ældste chihuahua uden hun er med, og hvis min ældste er der kommer han også med.. Dog kun der hvor de bor, det er et bolig område med en masse dobbelt huse med børnefamilier og ikke en gennemgang for folk der ikke bor der.
dec 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 2
jul 2012
Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.053
dec 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 2
mar 2015
Følger: 22 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 413
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Jeg gik med Freja fra vi fik hende. Jeg var 11 år. En vinter satte jeg en lille kælk bag hende og hun panikkede totalt og stak af med kælk efter sig. Jeg var åbenbart ikke gammel nok - det sidder stadig i mig som en rigtig, rigtig grim oplevelse Så jeg vil også sige at det kommer an på, hvor meget barnet ved hvad man "må og ikke må". Overordnet set er det forældrenes pligt at gå med hunden, og er man i tvivl så må barnet vente med gåturene.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
mar 2015
Følger: 22 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 413
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Jeg mistænker, at det er meget med forskel hvor hurtigt børn modnes, hvor ansvarsfulde og lærenemme de er.
Selvfølgelig er der mange børn, som er fuldt kvalificerede til at gå med hund.
Der er endda børn, som er bedre til det end visse voksne og de børn skal da bare have et skulderklap.
... Hm, selvfølgelig er der børn som ikke aner hvad de gør, men jeg tror mere man skal generalisere og sige der er mennesker som gør ting, de ikke har forstand på - og voksnes fejl er lige så slemme. Omend det nok ofte er en voksen fejl at sende små børn ud i noget børnene endnu ikke er oplært til eller har fysikken til.
Pas på jer selv derude og hav en rigtig behagelig aften!
feb 2009
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.353
feb 2009
maj 2007
ENIG!!!
feb 2009
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 3 Emner: 239 Svar: 3.390
Nå men som 11 årig begyndte jeg at passe en husky (blanding?) 2-3 gange i ugen, hvor vi gik tur i snor. Kunne fint holde den selvom den trak meget, og herefter har jeg været igennem mange forskellige racer.
Jeg synes det er VILDT så meget ansvar og tillid jeg fik fra de voksne dengang. Jeg ville bestemt ikke lade et barn gå alene med en hund, der vejer det samme som barnet. Jeg havde fuld kontrol over hundene dengang, også den der rendte fri, men idag fatter jeg stadigvæk ikke at jeg fik lov. Tænker at jeg har været heldig ikke at møde nogen hidsige hunde.
Jeg kan dog ikke se noget problem i at lade et barn gå en tur med en hund alene, HVIS det er i nærheden af ens bolig, hvor man nemt lige kan rende hjem hvis der sker noget. Og selvfølgelig kun hvis barn og hund passer sammen i adfærd og styrke/vægt.
feb 2009
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 49 Svar: 1.539
Og lige gyldig barnets alder, så det jo ligesom ik ham der er skyldig, så om han er 11 eller 17 har ingen betydning
okt 2015
Følger: 10 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 268
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 49 Svar: 1.539
jun 2015
Ingen af os kan være sikker og hvis man følger logikken helt til dørs og lader være med at gøre alt som det er muligt at kan gå galt, så er der jo intet tilbage som man kan gøre.
Jeg ville da heller ikke kunne gøre noget, hvis en stor hund kom løbende ud af det blå og overfaldt min hund i snor - men det ændrer da ikke på at jeg holder hund, og jeg slipper hende endda løs hvor der er gode oversigtsforhold!
Man er vel som menneske nødt til at være forberedt på hovedparten af hvad der kan ske, og improvisere/tænke sig om og handle hurtigt de sjældne gange der sker noget uforudset.
En sjælden gang møder man en situation, som man slet ikke magter, men det er jo livets vilkår?
I forhold til børn - vurder børn/hund, som ansvarshavende voksen må man vel uddelegere ansvar i samme tempo som de bliver modne til at modtage ansvaret?
Vi kan jo ikke gøre andet - hvornår skal børn så ellers starte op?
maj 2007
Der er vi så forskellige, for det ville jeg. I det hele taget ville jeg gøre ALT for at mine hunde ikke kom i den situation, men det kan jeg ikke forvente at et barn kan forudse. Jeg kan ikke forvente at et barn skal stille sig ind foran mine hunde for at holde en eventuel løs vred hund. Men det ville JEG gøre.
Jeg var faktisk i situationen for nogle uger siden og den situation var eskaleret, hvis jeg ikke havde taget mine hunde og forladt området. Men igen er det en situation som JEG kan forudse. Jeg forventer ikke at andre kan.
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 37 Svar: 628
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
Han er en ansvarlig og fornuftig knægt, der ved hvordan han skal håndtere hundene, hvad han skal være påpasselig med, hvad han må og ikke må.
det sidste år har han også luftet den yngste ulvehund alene, det klarer han lige så godt som jeg gør.
Han render ikke i hundeskove eller andre mødesteder for hunde.
Han er pt 182 cm og vejer 70 kg, og har musklerne skruet godt på
Det er jeg helt tryg ved.
de to øvrige unger, som er noget ældre (18 og 20 år), ville jeg aldrig overlade de store hunde til, aldrig
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.897
Min yngste har gået med sin gravhund siden han var 10, i dag er han 16 og de sidste par år har han også gået med whipperne enkeltvis.
De første år havde vi nøje aftalt hvilke ruter han måtte gå og at han aldrig måtte slippe hunden af snoren, mobilen lå herhjemme, det gør den for øvrigt stadig
Vi har mulighed for at gå ture, hvor vi møder en del hunde, men også nogle stykker, hvor vi aldrig møder et øje og det var de sidste han fik lov til at gå i starten.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
jun 2015
Hvis en situation kan klares ved at se fremad, erkende at det ligner ballade og så vende om, så er det jo det.
Problemet er bare, at der kan ske sitationer, som ikke kan klares ved forudseendhed og sund fornuft.
Forestil jer fx at man går langs en have, og der pludselig hopper en gal hund ud af hækken?
Jeg er ked at at sige det, men det er et livsvilkår at der af og til sker ting der er ukontrollable,
...
Min pointe er stadig, at jeg kigger mere på hundekundskab end alder, hvis jeg skal have en hundepasser på.
Hellere en kvalificeret 11 årig, end en ubetænksom 31 årig.
Jeg vil da ikke sende hund og hundepasser ud i noget, som kan forudsees går galt. Men gerne ud i noget, som bliver godt.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.402
Da min anden søster og jeg var små gik vi med vores Labrador og vi var yngre end min søster.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.628
Ved min datter sætter jeg 2 liner på Robin, så syntes hun at hun går tur med ham, men det er mig der har kontrollen
jul 2006
jul 2006
jun 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 190 Svar: 2.919
Selvfølgelig kan børn, og skal børn ha lov og mulighed for at gå en tur med deres hund. Alt efter område, hund og evner - det må være den enkelte forældres opgave at vurdere.
jul 2006
jun 2007
Det er mega synd for både barn og hund, og jeg mener kun ansvaret kan placeres ved modparten som ikke havde sin hund under kontrol.
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.859
Jeg har prøvet at sige til forældrene at der godt kan opstå situationer, som nok ville kunne virke lidt voldsomme på en pigen i den alder!
Jeg har selv gået med min første hund fra jeg fik ham, da jeg var 7 år, men da var verden også lidt anderledes. Ikke fordi der ikke også kunne ske noget den gang, men der er bare kommet endnu flere ting til, der kan "ske" på sådan en tur. Den gang ville jeg feks ikke have været bekymret over at stille en hund uden for en butik - det ville jeg ikke gøre idag.
okt 2010
Ikke bare trækker han, men han er også en af de hunde der gerne vil over til ALLE hunde han møder.
Min datter vil blive trukket hen af fortovet
Så nej alle børn skal ikke have lov at gå med familiens hund
jun 2007
#43#
"Jeg har luftet tjenestehunde siden jeg gik i 3.klasse, har aldrig rendt ind i problemer.
Selvfølgelig kan børn, og skal børn ha lov og mulighed for at gå en tur med deres hund. Alt efter område, hund og evner - det må være den enkelte forældres opgave at vurdere. "
Det skal IMO ikke være fjolserne der ikke kan styre deres hunde, som diktere om mine børn må lufte hund eller ej...
okt 2010
Ved min hund er det altså ikke de andres hunde der er problemet.
jun 2007
okt 2010
For det skal alle børn ikke.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.859
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 51
Er der tale om en hund, der trækker og er ivrig efter andres hundes kontakt, ville jeg ikke lade et barn stå for det ansvar, at skulle holde en hund, der eventuelt kunne komme i problemer, for at ville hilse på en anden hund, som potentielt ikke er venlig.
jun 2007
Nej det er ikke alle forældre der kan lave den vurdering, det er heller ikke alle hundejere som burde have hund, ej heller alle bilister burde sidde bag et rat...
Det burde være en selvfølge at man som barn kan lufte familiens hund uden frygt for overfald af anden hund.
Jeg ved godt at det ikke er sån alle steder - igen efter område, hund og evner.
jul 2006
Alle vores hunde er "idiotsikre"( dermed sagt at dem hvor vi kalkulerede med risikoen for der blev delt flade ud hvis en hund kom hen , dem har vi ikke mere ) men ændre ikke på at vi jo aldrig kan vide om de pludselig reagere hvis han står der alene. Tror faktisk nok at både Juice og Funky ville forsvare ham mod en indkommende og dermed reagere anderledes end forventet , og så har han ingen kontrol. Er vi med har vi jo tingene under kontrol og dermed har de intet ansvar. Så nej - aint gonna happen.
Ingen af vores opsøger andre hunde.
jan 2010
Følger: 16 Følgere: 35 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 718
Det handler ikke om ens egen hund. Ja det kan da godt være at en på 10 kan gå med familiens gravhund, men hvad skal en på 10 stille op med eventuelle løse hunde som er større? Det er jo ikke alle der ejer gravhunde, chihuahua m.v
Jeg syntes absolut man skal være moden før de skal ud og gå med hunden uden ledsagelse af en voksen. De kan møde en løsgående hund, deres hund kan få øje på en kat eller anden hund på den anden side af vejen og derfor få revet sig fri og enten blive bidt af anden hund eller blive kørt ned på vej over vejen.
1. Hundeføre skal kunne holde hunden uanset hvad.
2. Hundeføre skal vide hvad man skal stille op i en pågældende situation.
3. Hundeføre skal være klar over hundens signaler - og andre hundes signaler (også de små)
4. Hundeføre skal vide hvordan man behandler et dyr.
Ingen børn får lov at gå med mine. Hverken Juice eller Emma. Jo vist de går pænt i snor, men hvis der er noget de VIL så er de altså stærke - og her skal man altså ikke bare rive og flå i dem. Så uanset ens hund størrelse, syntes jeg ikke at børn skal gå med dem alene uden ledsagelse af voksen:-)
dec 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 126 Svar: 736
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 37 Svar: 628
Jeg red rundt alene i naturen på heste i en alder af 11, nok med større risko for ulykke end med hund. Jeg holder nu på at man ikke kan sætte alder på.?
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Fik min egen hund da jeg var 13 år, og gik med den hver dag.. ingen problemer.. igen lidt andre tider synes jeg.
Underboen har spurgt om hendes datter på 14 år må lufte Junior... og nej det må hun ikke.. er hverken bekymret for hende eller Junior, men jeg ved hun ikke kan hjælpe/gøre noget, hvis der pludselig skulle ske noget, og det tør jeg ikke.
nov 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 91
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.334
VI havde nogle skoleveninder der luftede andre folks hunde mod betaling. Det var da vi gik i de små klasser, så hvad kan vi have været 9-10-11-12 måske Det måtte vi absolut ikke og vi måtte ikke følges med dem når de luftede andre folks hund. Det var noget med ansvar og forsikringer. Det var måske også meget godt for der blev en rigtig rigtig grim sag, da en min lillesøsters skoleveninder luftede en airedale-han løs og denne endte med at bide en anden lille pige i ansigtet og slå en lille hund ihjel. Pigen havde fået at vide at hun ikke måtte slippe hunden, men hun var overbevist om at hun havde særlige evner for hundetræning (det var i hvertfald det hun pralede med) så hun slap den alligevel og så gik det galt.
Om det er OK at børn lufter hunde afhænger af barnet: I min lille by er der eksempler hvor det er OK og eksempler hvor det er fuldstændig hen i vejret at forældrene lader børnene gå med hunden. Der er en familie med 3 børn og en lille DSG, hvor børnene - ganske som søster og jeg - er blevet instrueret i at hunden skal være i snor og at de skal sørge for at den ikke går over til andre hunde. De er også blevet udstyret med godbidder og de tre unger kan sagtens finde ud af det. I den anden ende af skalaen er en lille pige på ca 7 år med en lille blanding i en flexiline. Pigen kan ikke finde ud af at bremse og låse linene så hendes lille hund render hele tiden hen i hovedet på andre hunde. Temmelig usmart og en eller anden dag går det galt. Jeg har sagt det forældrene, men deres holdning var at det er jo bare en lille hund og pigen skal jo lære det
... det bliver det en fed oplevelse for hende den dag Fido så krydser vejen for at hilse på en hund i samme øjeblik som der kommer en bil.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Ingen børn ville få lov at lufte mine hunde - en teenager ville evt få lov til at lufte den mellemste, som er utroligt mild og god til at komme ud af situationer. Men tromlecockeren som er blid som en lam, men en bulldozer - nej. Og min førertæve, som ikke finder sig i nogen former for pis fra andre hunde, nej.
Ingen af mine opsøger ballade og vejer mellem 7,5 og 12 kg. men nej. Børn får ikke lov at lufte dem, hvis jeg ikke er med. Det har jeg simpelthen mine hunde for kært til.
jan 2016
Følger: 8 Svar: 3
jan 2010
Det handler ikke kun om om lille Lise kan styre familiens hund. Det handler også om om hun kan kapere og styre forskellige situationer man kan komme ud for på gaden.
At man som familie lader børnene gå tur alene med hunden, ser jeg faktisk lidt gråt på. Forældrene kan vel lette måsen og gå med? Jeg har da ihvertfald ikke fået hund for at børn skal gå ture med dem alene. Har forældrene for travlt til at gå med, må man altså vurdere om en hund i familien er optimalt.
Et barn som ham den 11 årige, vil være mærket for livet. Han vil muligvis kunne udvikle angst for andre hunde. Denne gå tur har intet godt ført med sig for hans vedkommende. Det vil JEG ikke byde nogen børn, fordi skaden KAN ske uanset hvor godt man så har opdraget sit dyr.
Et barn skal være gammel nok til at kunne aflæse sin hund og andres hunde. Vedkommende skal kunne håndtere hunden, uden at rive og flå i den (hvilket jeg altså ser er tilfældet HVER gang jeg møder er barn med hund når jeg er ude med vores). Det ansvar vil jeg på ingen måde turde lægge i et barns hænder alene.
Nej man kan ikke som sådan sætte en alder på, nogle er tidligt modne, lærenemme og har stor forståelse for det at have hund i en tidlig alder, andre får den aldrig. Der må man se på det enkelte individ.
Men at sende sit barn ud og gå en tur med hunden fordi man selv har travlt med mad eller job, syntes jeg er uansvarligt. HVIS nu hunden får revet sig fri, hvilket selv de små hunde ofte kan hvis de virkelig vil noget, hvem har så ansvaret hvis den løber til en anden hund og dermed bliver bidt? Eller den bliver kørt over og føren af bilen køre galt? Ansvaret ligger alene på den uansvarlige forælder.
Kørte jeg galt fordi jeg skulle forsøge at undvige en løs hund, ville jeg dælme blive vred på forældre til det barn der gik med hunden. De vil komme til at betale for de skader min bil havde fået ved det. Skulle jeg ramme hunden er det da naturligvis synd for den (og ikke mindst barnet der har stået og set på at lille Figo blev mast til fars), men disse forældre skulle have taget deres forholds regler, så JEG ikke var kørt galt i min bil - her tænker jeg hverken på hund eller barn, men på mig. Egoistisk måske, men JEG kan ikke tage mig af at Hr. og fru. Danmark ikke kunne lette måsen selv
maj 2007
Jeg er ikke i tvivl om at masser af børn ville kunne gå med mine tøser (bare der ikke er vand, men så kan jeg sq heller ikke selv). Men HVAD nu hvis der kommer en stor hund og overfalder tøserne? Hvordan vil det stakkels barn have det bagefter?
Da jeg var barn havde vi en "barnepige". Hun var en collie/bordercollieblanding (tror jeg). Verdens mest pragtfulde hund. Hun gik ALTID sammen med mig /fra jeg kunne gå selv). Var aldrig i snor. Når vi gik igennem byen, gik hun yderst og sørgede for at jeg ikke gik ud på vejen. Ja, det var i stenalderen hvor bilerne var som i Flintstone og der var ikke mange af dem. Sådan ser verden ikke ud mere. Verden er fyldt med lyststyrede mennesker som mener at alle andre bare kan klappe i og rette ind, når DE har lyst til at gå med deres aggressive køter løs. Og så oven i købet er nogle kyllinger, når det kommer til stykket og stikker af, som små tøsedrenge.
Gad vide hvordan de piger har det idag??
maj 2007
jan 2010
Hvis man er på job og ungen er først hjemme, så må vedkommende lukke hunden i haven. Aldrig at de skulle ud og gå en tur. Og hvad nu hvis hunden slipper fri og kommer til skade/bliver væk? De problemer skal børnene så står med selv eller? No way! Dét er uansvarligt.
Ud i haven, og så må gå turen vente til en af forældrene er hjemme til at gå med på tur.
- Er dette ikke muligt, burde man altså købe en kat eller et marsvin istedet. Men det er MIN holdning
Og læs venligst at når jeg skriver barn, så mener jeg barn. Nogle er meget mere modne end andre, så nogle vil måske være klar når de er 16, andre først når de er ældre. Børn under 16 bør i min optik ikke gå alene - for det er altså ikke kun hunden det går ud over hvis skaden sker, også barnet.
okt 2010
jan 2010
Jeg kan godt høre at vi er meget forskellige på det punkt, jeg ytre blot min holdning Og når man ikke er færdig udviklet på øverste, kan man altså nemt blive sendt på skråplan hvis der sker et uheld. JEG ønsker ikke at stå med et barn der pludselig er bange for hunde eller har andre psykiske problemer fordi at familiens vovse er blevet kørt ned. Det er et spørgsmål om hvornår man som menneske er mentalt klar til at kunne håndtere krise situationer.
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.911
børn der går med hunde