{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.441 visninger | Oprettet:

børn der går med hunde {{forumTopicSubject}}

hvad er jeres holdning til børn der går med hunden alene.

Mit spørgsmål kommer af at en veninde har delt artikel omkring en 11 årig dreng der er i chok, efter hans 9 måneder Cocker er blevet bidt af en SBT.
Jeg skriver så at han ikke burde gå alene med en hund på 9 måneder, før han er stor/gammel nok til at aflæse hundeadfærd.
Det var hun ikke enig i.

Hvad er jeres holdning, hvornår er man gammel nok til at gå men hunden uden voksne???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  børn der går med hunde
  • #1   26. jan 2016 12-13 år med hunde de kan holde. HVIS - de interessere sig for hunde og er vant til at omgåes dem.

• #2   26. jan 2016 Jeg er enig med Zarah. smiley

• #3   26. jan 2016 Altså jeg selv er for nervøs til at lade børn og de fleste andre mennesker gå med mine hunde da man aldrig kan vide om de møder en hund der ikke kan li ens egen.

Men min mor lader mine små søskende på 6 og 8år gå sammen med deres ældste chihuahua uden hun er med, og hvis min ældste er der kommer han også med.. Dog kun der hvor de bor, det er et bolig område med en masse dobbelt huse med børnefamilier og ikke en gennemgang for folk der ikke bor der.

• Sofie G
    Sofie G Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 2
    #8   26. jan 2016 jeg er 12 og jeg går selv med min hund og han er en lille hund på 6 år men jeg ar haft ham siden jeg var 7 hvor han var nogle måneder gammel (hvor mange måneder de nu skal være før man må købe dem) g jeg har gået med hm lige siden der.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.053
    #10   26. jan 2016 Enig, Zarah - hvis ellers de kigger mere på hunden end på deres smartphone...

• Sofie G
    Sofie G Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 2
    #11   26. jan 2016 han er så stor

profilbillede
  • #12   26. jan 2016 Jeg vil sige at det har meget at gøre med hvad det er for en hund og hvor meget at børnene gå op i hunden. Jeg kan ikke huske hvornår at jeg begyndt selv at gå tur med hundene her hjemme, men jeg gik med på alle de ture der blev gået med hundene hvor jeg tit gik med hunden.

• #13   26. jan 2016 Jeg ved det simpelthen ikke. Stor nok til at kunne holde hunden og stor nok til at man ikke bare fx. slipper den fri.
    Jeg gik med Freja fra vi fik hende. Jeg var 11 år. En vinter satte jeg en lille kælk bag hende og hun panikkede totalt og stak af med kælk efter sig. Jeg var åbenbart ikke gammel nok - det sidder stadig i mig som en rigtig, rigtig grim oplevelse smiley Så jeg vil også sige at det kommer an på, hvor meget barnet ved hvad man "må og ikke må". Overordnet set er det forældrenes pligt at gå med hunden, og er man i tvivl så må barnet vente med gåturene.

• #14   26. jan 2016 Jeg tænker altid på hvordan barnet kan/vil reagere hvis den hund de går med bliver overfaldet. Den historie med drengen og cockeren er mit skrækscenarie. Både for hans, hundens og familiens skyld. Knægten er prisgivet. Han kan ikke gøre en fløjtende da hans hund bliver overfaldet. For MIG kræver det at barnet ved en del om hundesprog og hvor mange hunde gør det? Hell, hvor mange voksne gør det? Og så er det jo stort set umuligt at stoppe et eventuelt slagsmål inden det er gået igang.

• #15   26. jan 2016 Jeg kan kun sige at da jeg begyndet selv at gå med vores hunde(2-3 hunde) selv var det mig der bedst kunne styre dem end der var de voksene der kom med deres hunde, det har jeg alligevel oplevet nogle gange at det har været mig der havde bedre styr på hunden end det var de voksne.

• #16   26. jan 2016 smiley

Jeg mistænker, at det er meget med forskel hvor hurtigt børn modnes, hvor ansvarsfulde og lærenemme de er.

Selvfølgelig er der mange børn, som er fuldt kvalificerede til at gå med hund.
    Der er endda børn, som er bedre til det end visse voksne og de børn skal da bare have et skulderklap.
    ... Hm, selvfølgelig er der børn som ikke aner hvad de gør, men jeg tror mere man skal generalisere og sige der er mennesker som gør ting, de ikke har forstand på - og voksnes fejl er lige så slemme. Omend det nok ofte er en voksen fejl at sende små børn ud i noget børnene endnu ikke er oplært til eller har fysikken til.

Pas på jer selv derude og hav en rigtig behagelig aften!
    smiley

• #17   26. jan 2016 Jeg er af den holdning at det drengen har været ude for er forældrenes ansvar det hunden var ude for er den anden hunde ejers ansvar

• #18   26. jan 2016 Uanset hvor stor ens interesse for hunde er så synes jeg ikke det er et ansvar der skal ligge på et barns skuldre hvis der sker noget

• #19   26. jan 2016 "Uanset hvor stor ens interesse for hunde er så synes jeg ikke det er et ansvar der skal ligge på et barns skuldre hvis der sker noget "

ENIG!!!

• #21   26. jan 2016 Jeg har DESVÆRRE selv haft en fuldstændig ustyrlig rottweiler og har i flere situationer stået med ansvaret og det er bare ikke okay! Og jeg har ikke fået hund for at min datter skal gå tur med ham.

• #22   26. jan 2016 Jeg har gået tur med hunde alene siden jeg var 9 år. Dengang var det en collie som gik fri over alt - med tilladelse fra ejer. Utroligt nok. Havde jeg ikke selv givet tilladelse til uanset hund og barn!

Nå men som 11 årig begyndte jeg at passe en husky (blanding?) 2-3 gange i ugen, hvor vi gik tur i snor. Kunne fint holde den selvom den trak meget, og herefter har jeg været igennem mange forskellige racer.

Jeg synes det er VILDT så meget ansvar og tillid jeg fik fra de voksne dengang. Jeg ville bestemt ikke lade et barn gå alene med en hund, der vejer det samme som barnet. Jeg havde fuld kontrol over hundene dengang, også den der rendte fri, men idag fatter jeg stadigvæk ikke at jeg fik lov. Tænker at jeg har været heldig ikke at møde nogen hidsige hunde.

Jeg kan dog ikke se noget problem i at lade et barn gå en tur med en hund alene, HVIS det er i nærheden af ens bolig, hvor man nemt lige kan rende hjem hvis der sker noget. Og selvfølgelig kun hvis barn og hund passer sammen i adfærd og styrke/vægt.

• #24   26. jan 2016 Isabelle det er lige det jeg mener man ved aldrig hvad der kan ske !

• #25   26. jan 2016 Jeg begyndte at lufte andre folks hunde da jeg var 8-9 år og fortsatte indtil jeg fik min egen hund som 12årige, så jeg vil sige at det kommer an på barnet og på hunden, syntes ikke man kan skære alle over en kam.. De bøger jeg lånte på skole bibilioteket, var altid om hunde og specielt en bog læste jeg mange gange,, bogen om boxerhvalpen Bingo smiley

Og lige gyldig barnets alder, så det jo ligesom ik ham der er skyldig, så om han er 11 eller 17 har ingen betydning

• #27   26. jan 2016 Jeg går med Mille og jeg er kun 12. Men jeg har altså gået med hende selv siden jeg var 9. smiley Er dog også vokset op med hunde og syntes dog selv at jeg kan finde ud af at aflæse hvad hun og andre hunde vil.

• #28   26. jan 2016 Isabelle, det var heller ikke ment som om det ville ha gavnet, samt det ligemeget hvor gammel drengen er, det kunne ligeså godt se, når en på 17 gik med hunden.. Det med at læse osv, var bare noget jeg gjorde, fordi hunde altså har interesseret mig og ja nok ligegyldigt for emnet.. Så bare se bort fra det smiley

• #29   26. jan 2016 Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår logikken i "man kan jo aldrig være sikker".

Ingen af os kan være sikker og hvis man følger logikken helt til dørs og lader være med at gøre alt som det er muligt at kan gå galt, så er der jo intet tilbage som man kan gøre.
    Jeg ville da heller ikke kunne gøre noget, hvis en stor hund kom løbende ud af det blå og overfaldt min hund i snor - men det ændrer da ikke på at jeg holder hund, og jeg slipper hende endda løs hvor der er gode oversigtsforhold!

Man er vel som menneske nødt til at være forberedt på hovedparten af hvad der kan ske, og improvisere/tænke sig om og handle hurtigt de sjældne gange der sker noget uforudset.
    En sjælden gang møder man en situation, som man slet ikke magter, men det er jo livets vilkår?

I forhold til børn - vurder børn/hund, som ansvarshavende voksen må man vel uddelegere ansvar i samme tempo som de bliver modne til at modtage ansvaret?
    Vi kan jo ikke gøre andet - hvornår skal børn så ellers starte op?

• #32   26. jan 2016 "Jeg ville da heller ikke kunne gøre noget, hvis en stor hund kom løbende ud af det blå og overfaldt min hund i snor "

Der er vi så forskellige, for det ville jeg. I det hele taget ville jeg gøre ALT for at mine hunde ikke kom i den situation, men det kan jeg ikke forvente at et barn kan forudse. Jeg kan ikke forvente at et barn skal stille sig ind foran mine hunde for at holde en eventuel løs vred hund. Men det ville JEG gøre.

Jeg var faktisk i situationen for nogle uger siden og den situation var eskaleret, hvis jeg ikke havde taget mine hunde og forladt området. Men igen er det en situation som JEG kan forudse. Jeg forventer ikke at andre kan.

• #33   26. jan 2016 Jeg synes egentlig ikke man kan sætte alder på som sådan.. Vi har nogen børn her hvor vi bor der ringer på og vil gå med vores hunde, de får kun lov hvis jeg kan og gider gå med. Mine hunde vejer kun næsten 4 kg. men det skal man ikke regne med at man kan holde, jeg har da tit selv tabt snoren i et ukonsentret øjeblik, hvor en af hundne bare VIL den modsatte vej. smiley Og som andre skriver så kan man ikke vide hvem man møder, min ene hund vil meget gerne pver til andre hunde, og den anden vil absolut ikke have nogen hunde tæt på.. Og langt de fleste børn hiver hunden rundt fordi de ikke aner en skid om hunde? Der er nok lige så mange voksne jeg ikke ville lade gå med mine hunde.

• #34   26. jan 2016 hmm.. jeg har 3 unger, den yngste har gået med hundene i flere år, han er 14.
    Han er en ansvarlig og fornuftig knægt, der ved hvordan han skal håndtere hundene, hvad han skal være påpasselig med, hvad han må og ikke må.
    det sidste år har han også luftet den yngste ulvehund alene, det klarer han lige så godt som jeg gør.
    Han render ikke i hundeskove eller andre mødesteder for hunde.
    Han er pt 182 cm og vejer 70 kg, og har musklerne skruet godt på smiley

Det er jeg helt tryg ved.

de to øvrige unger, som er noget ældre (18 og 20 år), ville jeg aldrig overlade de store hunde til, aldrig smiley

• #35   26. jan 2016 Det kommer helt an på barnet, hunden og risikoen for at møde andre hunde, som måske er ude af kontrol.

Min yngste har gået med sin gravhund siden han var 10, i dag er han 16 og de sidste par år har han også gået med whipperne enkeltvis.

De første år havde vi nøje aftalt hvilke ruter han måtte gå og at han aldrig måtte slippe hunden af snoren, mobilen lå herhjemme, det gør den for øvrigt stadig smiley
    Vi har mulighed for at gå ture, hvor vi møder en del hunde, men også nogle stykker, hvor vi aldrig møder et øje og det var de sidste han fik lov til at gå i starten.

• #37   26. jan 2016 Selvfølgelig ksn de det. Og når lort sker, så var det i de fleste tilfælde sket om der var en 11 årig eller 40 årig i den anden ende af snoren, det meste lort sker sgu hvor en gran voksen er i den anden af snoren (læs: manglende snor) er min erfaring.

• #38   26. jan 2016 hmm..
    Hvis en situation kan klares ved at se fremad, erkende at det ligner ballade og så vende om, så er det jo det.
    Problemet er bare, at der kan ske sitationer, som ikke kan klares ved forudseendhed og sund fornuft.
    Forestil jer fx at man går langs en have, og der pludselig hopper en gal hund ud af hækken?
    Jeg er ked at at sige det, men det er et livsvilkår at der af og til sker ting der er ukontrollable,

...
    Min pointe er stadig, at jeg kigger mere på hundekundskab end alder, hvis jeg skal have en hundepasser på.
    Hellere en kvalificeret 11 årig, end en ubetænksom 31 årig.

Jeg vil da ikke sende hund og hundepasser ud i noget, som kan forudsees går galt. Men gerne ud i noget, som bliver godt.

• #39   26. jan 2016 Min søster på 12 går med mine forældres højavl. Og det har hun vel gjort i to år, altså fra hun var 10. Hun må ikke slippe hende løs og mine forældre bor ude på landet så det er begrænset hvad de møder af andre hunde.
    Da min anden søster og jeg var små gik vi med vores Labrador og vi var yngre end min søster.

• #40   26. jan 2016 Børn skal efter min mening ikke gå selv med en hund. Hvis der er en voksen/fornuftig teenager med så kan de holde snoren, men ellers ikke.

Ved min datter sætter jeg 2 liner på Robin, så syntes hun at hun går tur med ham, men det er mig der har kontrollen smiley

• #41   26. jan 2016 Jeg sætter alderen til jeg gør fordi jeg godt kan huske hvordan min søster og jeg luftede min fars gamle hunde. Foxterrien på langt over 10 var ikke et problem. Han kendte turen og vi var bare "med". Airdalen derimod. Ung hanhund med mod på at spille op. Han måtte bindes til en lygtepæl eller lign når der var en anden hund i sigte og så ventede vi til de var forbi. smiley Det var sgu egentlig ikke en tryg fornemmelse.

• #42   26. jan 2016 Her i en noget "pelset" udgave:

profilbillede
  • #43   26. jan 2016 Jeg har luftet tjenestehunde siden jeg gik i 3.klasse, har aldrig rendt ind i problemer.
    Selvfølgelig kan børn, og skal børn ha lov og mulighed for at gå en tur med deres hund. Alt efter område, hund og evner - det må være den enkelte forældres opgave at vurdere.

• #47   26. jan 2016 Isabelle: præcis. Og det er sgu en stærk hund. heldigvis var han ret styrbar (min far var også bidt af hundetræning )men ja..når man står der som henholdsvis 5 og 12 år gamle så er det sgu et stort krapyl når man ved han ikke kan med alle hanhunde..

• #48   26. jan 2016 Korrekt, Isabelle - og JEG synes at alle børn skal have lov til at gå en tur med deres hund - det kan ikke være rigtigt at jubelidioter som ikke kan styre deres hunde, skal have lov at ødelægge den glæde for både barn og hund.... smiley

Det er mega synd for både barn og hund, og jeg mener kun ansvaret kan placeres ved modparten som ikke havde sin hund under kontrol.

• #49   26. jan 2016 Tjaaaa - her ud går der en sød lille tæve rundt med en pige, der vel er en 7-8 år...også når hunden er i løbetid!
    Jeg har prøvet at sige til forældrene at der godt kan opstå situationer, som nok ville kunne virke lidt voldsomme på en pigen i den alder!

Jeg har selv gået med min første hund fra jeg fik ham, da jeg var 7 år, men da var verden også lidt anderledes. Ikke fordi der ikke også kunne ske noget den gang, men der er bare kommet endnu flere ting til, der kan "ske" på sådan en tur. Den gang ville jeg feks ikke have været bekymret over at stille en hund uden for en butik - det ville jeg ikke gøre idag.

• #50   26. jan 2016 Simba - jeg ville være direkte uansvarlig hvis jeg sendte min 6 årige datter alene på gaden med Robin.

Ikke bare trækker han, men han er også en af de hunde der gerne vil over til ALLE hunde han møder.

Min datter vil blive trukket hen af fortovet smiley

Så nej alle børn skal ikke have lov at gå med familiens hund

• #51   26. jan 2016 Beltane - som skrevet:
    #43#
    "Jeg har luftet tjenestehunde siden jeg gik i 3.klasse, har aldrig rendt ind i problemer.
    Selvfølgelig kan børn, og skal børn ha lov og mulighed for at gå en tur med deres hund. Alt efter område, hund og evner - det må være den enkelte forældres opgave at vurdere. "

Det skal IMO ikke være fjolserne der ikke kan styre deres hunde, som diktere om mine børn må lufte hund eller ej...

• #52   26. jan 2016 Simba jeg reagere på du skriver "Korrekt, Isabelle - og JEG synes at alle børn skal have lov til at gå en tur med deres hund - det kan ikke være rigtigt at jubelidioter som ikke kan styre deres hunde, skal have lov at ødelægge den glæde for både barn og hund.... smiley "

Ved min hund er det altså ikke de andres hunde der er problemet.

• #53   26. jan 2016 Og jeg gentager : "Alt efter område, hund og evner - det må være den enkelte forældres opgave at vurdere."

• #54   26. jan 2016 Og igen du skrev alle børn og det er det som jeg reagere på.

For det skal alle børn ikke.

• #55   26. jan 2016 Jeg ville ikke turde aflevere snoren til en lille pige for at bevise, at det ikke er idioterne der skal styre om et barn lufter hunden eller ej.. der ér fjolser og jeg vil ikke kæmpe mod dem på bekostning af min hund smiley

• #56   26. jan 2016 Det er så tydeligvis ikke alle forældre, der kan lave den vurdering - ellers sender man sgu ikke sin lille datter ( eller søn for den sags skyld) afsted med en højløbsk tæve tilmed ud over et fritløbsområde!

• #57   26. jan 2016 Jeg synes det kommer meget an på barnets modenhed og hundens temperament samt adfærd. Jeg luftede selv vores meget godmodige og blide labrador fra 10 år alderen.

Er der tale om en hund, der trækker og er ivrig efter andres hundes kontakt, ville jeg ikke lade et barn stå for det ansvar, at skulle holde en hund, der eventuelt kunne komme i problemer, for at ville hilse på en anden hund, som potentielt ikke er venlig.

• #59   26. jan 2016 Ja alle børn alt efter område, hund og evner. Det skal vist ønskes at misforståes?

Nej det er ikke alle forældre der kan lave den vurdering, det er heller ikke alle hundejere som burde have hund, ej heller alle bilister burde sidde bag et rat...

Det burde være en selvfølge at man som barn kan lufte familiens hund uden frygt for overfald af anden hund.
    Jeg ved godt at det ikke er sån alle steder - igen efter område, hund og evner.

• #60   26. jan 2016 Min kæreste har en søn der fylder 11 i nov. Og når vi får hundehvalp i løbet af året kommer han ikke til at gå med den. Heller ikke med Funky og da SLET ikke juice.
    Alle vores hunde er "idiotsikre"( dermed sagt at dem hvor vi kalkulerede med risikoen for der blev delt flade ud hvis en hund kom hen , dem har vi ikke mere smiley ) men ændre ikke på at vi jo aldrig kan vide om de pludselig reagere hvis han står der alene. Tror faktisk nok at både Juice og Funky ville forsvare ham mod en indkommende og dermed reagere anderledes end forventet , og så har han ingen kontrol. Er vi med har vi jo tingene under kontrol og dermed har de intet ansvar. Så nej - aint gonna happen.

Ingen af vores opsøger andre hunde.

• #61   26. jan 2016 I min optik bør børn slet ikke gå med hunde. Man kan snakke om det når der er tale om de ældre (16-17) og dermed er "godt modne" på øverste.

Det handler ikke om ens egen hund. Ja det kan da godt være at en på 10 kan gå med familiens gravhund, men hvad skal en på 10 stille op med eventuelle løse hunde som er større? Det er jo ikke alle der ejer gravhunde, chihuahua m.v

Jeg syntes absolut man skal være moden før de skal ud og gå med hunden uden ledsagelse af en voksen. De kan møde en løsgående hund, deres hund kan få øje på en kat eller anden hund på den anden side af vejen og derfor få revet sig fri og enten blive bidt af anden hund eller blive kørt ned på vej over vejen.

1. Hundeføre skal kunne holde hunden uanset hvad.
    2. Hundeføre skal vide hvad man skal stille op i en pågældende situation.
    3. Hundeføre skal være klar over hundens signaler - og andre hundes signaler (også de små)
    4. Hundeføre skal vide hvordan man behandler et dyr.

Ingen børn får lov at gå med mine. Hverken Juice eller Emma. Jo vist de går pænt i snor, men hvis der er noget de VIL så er de altså stærke - og her skal man altså ikke bare rive og flå i dem. smiley Så uanset ens hund størrelse, syntes jeg ikke at børn skal gå med dem alene uden ledsagelse af voksen:-)

• #63   26. jan 2016 Jeg er så enige med Louise...vi har overvejet om man skulle alligerer sig men en ung gut der kunne komme og lufte, dog kun i haven, hvis vi stod i en nødsituation. Ingen skal gå med min mutte, som jeg ikke er 100% sikker på der kan styre/holde ham.

• #64   26. jan 2016 Så børn skal slet ikke gå ude selv. Da hunde jo kan komme farende også når man ikke har hund med sig ??
    Jeg red rundt alene i naturen på heste i en alder af 11, nok med større risko for ulykke end med hund. Jeg holder nu på at man ikke kan sætte alder på.?

• #65   26. jan 2016 Jeg luftede alle hunde i kvarteret da jeg var lille... husker ingen dårlige episoder, men det var andre tider, og de var altid i snor.

Fik min egen hund da jeg var 13 år, og gik med den hver dag.. ingen problemer.. igen lidt andre tider synes jeg.

Underboen har spurgt om hendes datter på 14 år må lufte Junior... og nej det må hun ikke.. er hverken bekymret for hende eller Junior, men jeg ved hun ikke kan hjælpe/gøre noget, hvis der pludselig skulle ske noget, og det tør jeg ikke.

• #68   27. jan 2016 Helt personligt er min holdning at børn ik skal går alene med hunde, min søn på syv må meget gerne gå med en af vores når vi er med , men ik alene og Heller ik når han er 10 år , jeg kan simpelthen ik tage det ansvar at noget skulle gå galt !

• #69   27. jan 2016 Voksede op i et miljø med natur lige uden for døren og kan faktisk ikke huske hvor gammel jeg var før jeg gik med 'min' hund selv. Der var to regler: 1. Vi måtte under ingen omstændigheder slippe hundene løs, da de så gik på jagt (Ruhårede Foxterriers smiley ). 2. Vi måtte ikke lade dem hilse på fremmede hunde, da de som typiske terriers ikke var specielt venligtsindede overfor hunde de ikke kendte. Som jeg husker det så overholdt vi de regler til punkt og prikke.
    VI havde nogle skoleveninder der luftede andre folks hunde mod betaling. Det var da vi gik i de små klasser, så hvad kan vi have været 9-10-11-12 måske Det måtte vi absolut ikke og vi måtte ikke følges med dem når de luftede andre folks hund. Det var noget med ansvar og forsikringer. Det var måske også meget godt for der blev en rigtig rigtig grim sag, da en min lillesøsters skoleveninder luftede en airedale-han løs og denne endte med at bide en anden lille pige i ansigtet og slå en lille hund ihjel. Pigen havde fået at vide at hun ikke måtte slippe hunden, men hun var overbevist om at hun havde særlige evner for hundetræning (det var i hvertfald det hun pralede med) så hun slap den alligevel og så gik det galt.
    Om det er OK at børn lufter hunde afhænger af barnet: I min lille by er der eksempler hvor det er OK og eksempler hvor det er fuldstændig hen i vejret at forældrene lader børnene gå med hunden. Der er en familie med 3 børn og en lille DSG, hvor børnene - ganske som søster og jeg - er blevet instrueret i at hunden skal være i snor og at de skal sørge for at den ikke går over til andre hunde. De er også blevet udstyret med godbidder og de tre unger kan sagtens finde ud af det. I den anden ende af skalaen er en lille pige på ca 7 år med en lille blanding i en flexiline. Pigen kan ikke finde ud af at bremse og låse linene så hendes lille hund render hele tiden hen i hovedet på andre hunde. Temmelig usmart og en eller anden dag går det galt. Jeg har sagt det forældrene, men deres holdning var at det er jo bare en lille hund og pigen skal jo lære det smiley
    ... det bliver det en fed oplevelse for hende den dag Fido så krydser vejen for at hilse på en hund i samme øjeblik som der kommer en bil.

• #70   27. jan 2016 Jeg luftede hele kvarterets hunde da jeg var barn. Alt fra dværggravhund til en skt bernhard der vejede det dobbelte af mig og var egetkønsaggressiv... At de turde, fatter jeg ikke i dag.

Ingen børn ville få lov at lufte mine hunde - en teenager ville evt få lov til at lufte den mellemste, som er utroligt mild og god til at komme ud af situationer. Men tromlecockeren som er blid som en lam, men en bulldozer - nej. Og min førertæve, som ikke finder sig i nogen former for pis fra andre hunde, nej.

Ingen af mine opsøger ballade og vejer mellem 7,5 og 12 kg. men nej. Børn får ikke lov at lufte dem, hvis jeg ikke er med. Det har jeg simpelthen mine hunde for kært til.

• Signe S
    Signe S Tilmeldt:
    jan 2016

Følger: 8 Svar: 3
    #72   27. jan 2016 Efter min mening omhandler det meget af omstændighederne. Hvis hun er sikker på, at sit barn har styr på deres egen hund (at den ikke er for stærk etc etc) og lærer ham eller hende, at man må spørge ejeren af en fremmede hund om lov, før at man lader sin hund gå hen til den. Så ser jeg ikke noget problem i det. Nu kender jeg ikke omstændighederne fra denne episode - men jeg oplever desværre rigtig mange i gadebilledet, der ikke har styr på sine aggressive hunde - og her synes jeg, at det er de aggressive hundeejers ansvar at gå steder med hundene, hvor de ikke kan skade andre.

• #74   27. jan 2016 Man er bare nød til at se på at i dagens Danmark så ER der løse hunde på gaden. Der ER folk der ikke går op i at træne deres hunde.

Det handler ikke kun om om lille Lise kan styre familiens hund. Det handler også om om hun kan kapere og styre forskellige situationer man kan komme ud for på gaden.

At man som familie lader børnene gå tur alene med hunden, ser jeg faktisk lidt gråt på. Forældrene kan vel lette måsen og gå med? Jeg har da ihvertfald ikke fået hund for at børn skal gå ture med dem alene. Har forældrene for travlt til at gå med, må man altså vurdere om en hund i familien er optimalt.

Et barn som ham den 11 årige, vil være mærket for livet. Han vil muligvis kunne udvikle angst for andre hunde. Denne gå tur har intet godt ført med sig for hans vedkommende. Det vil JEG ikke byde nogen børn, fordi skaden KAN ske uanset hvor godt man så har opdraget sit dyr.

Et barn skal være gammel nok til at kunne aflæse sin hund og andres hunde. Vedkommende skal kunne håndtere hunden, uden at rive og flå i den (hvilket jeg altså ser er tilfældet HVER gang jeg møder er barn med hund når jeg er ude med vores). Det ansvar vil jeg på ingen måde turde lægge i et barns hænder alene.

Nej man kan ikke som sådan sætte en alder på, nogle er tidligt modne, lærenemme og har stor forståelse for det at have hund i en tidlig alder, andre får den aldrig. Der må man se på det enkelte individ. smiley

Men at sende sit barn ud og gå en tur med hunden fordi man selv har travlt med mad eller job, syntes jeg er uansvarligt. HVIS nu hunden får revet sig fri, hvilket selv de små hunde ofte kan hvis de virkelig vil noget, hvem har så ansvaret hvis den løber til en anden hund og dermed bliver bidt? Eller den bliver kørt over og føren af bilen køre galt? Ansvaret ligger alene på den uansvarlige forælder.

Kørte jeg galt fordi jeg skulle forsøge at undvige en løs hund, ville jeg dælme blive vred på forældre til det barn der gik med hunden. De vil komme til at betale for de skader min bil havde fået ved det. Skulle jeg ramme hunden er det da naturligvis synd for den (og ikke mindst barnet der har stået og set på at lille Figo blev mast til fars), men disse forældre skulle have taget deres forholds regler, så JEG ikke var kørt galt i min bil - her tænker jeg hverken på hund eller barn, men på mig. Egoistisk måske, men JEG kan ikke tage mig af at Hr. og fru. Danmark ikke kunne lette måsen selv smiley

• #76   27. jan 2016 Jeg tænker: Hvordan har børnene det, når de lige har stået med ansvaret for en hund, der bliver overfaldet og bidt?? DET er mit problem.

Jeg er ikke i tvivl om at masser af børn ville kunne gå med mine tøser (bare der ikke er vand, men så kan jeg sq heller ikke selv). Men HVAD nu hvis der kommer en stor hund og overfalder tøserne? Hvordan vil det stakkels barn have det bagefter?

Da jeg var barn havde vi en "barnepige". Hun var en collie/bordercollieblanding (tror jeg). Verdens mest pragtfulde hund. Hun gik ALTID sammen med mig /fra jeg kunne gå selv). Var aldrig i snor. Når vi gik igennem byen, gik hun yderst og sørgede for at jeg ikke gik ud på vejen. Ja, det var i stenalderen hvor bilerne var som i Flintstone og der var ikke mange af dem. Sådan ser verden ikke ud mere. Verden er fyldt med lyststyrede mennesker som mener at alle andre bare kan klappe i og rette ind, når DE har lyst til at gå med deres aggressive køter løs. Og så oven i købet er nogle kyllinger, når det kommer til stykket og stikker af, som små tøsedrenge.

Gad vide hvordan de piger har det idag??

• #78   27. jan 2016 Nå nej. Så vi lukker bare øjnene og siger: "Det sker kun for naboen".

• #80   27. jan 2016 Jeg vil bare hellere leve efter "hvad nu hvis" end jeg har lyst til at et barn skal mærkes for livet fordi jeg ikke selv lettede røven.

Hvis man er på job og ungen er først hjemme, så må vedkommende lukke hunden i haven. Aldrig at de skulle ud og gå en tur. Og hvad nu hvis hunden slipper fri og kommer til skade/bliver væk? De problemer skal børnene så står med selv eller? No way! Dét er uansvarligt.

Ud i haven, og så må gå turen vente til en af forældrene er hjemme til at gå med på tur. smiley
    - Er dette ikke muligt, burde man altså købe en kat eller et marsvin istedet. Men det er MIN holdning smiley

Og læs venligst at når jeg skriver barn, så mener jeg barn. Nogle er meget mere modne end andre, så nogle vil måske være klar når de er 16, andre først når de er ældre. Børn under 16 bør i min optik ikke gå alene - for det er altså ikke kun hunden det går ud over hvis skaden sker, også barnet. smiley

• #81   27. jan 2016 Det er ikke alle der har en have smiley

• #84   27. jan 2016 Jeg er udmærket klar over at det ikke er alle der har have - og ligeledes at man fra anden sal også kan have svært ved at gå ud i haven.

Jeg kan godt høre at vi er meget forskellige på det punkt, jeg ytre blot min holdning smiley Og når man ikke er færdig udviklet på øverste, kan man altså nemt blive sendt på skråplan hvis der sker et uheld. JEG ønsker ikke at stå med et barn der pludselig er bange for hunde eller har andre psykiske problemer fordi at familiens vovse er blevet kørt ned. Det er et spørgsmål om hvornår man som menneske er mentalt klar til at kunne håndtere krise situationer. smiley

• #85   27. jan 2016 For mit vedkommende kommer det nok meget an på barnet, hunden og det område der luftes i. Jeg har selv i en alder af 14 rendt med 3 hunde, hvor to af dem var løse, men det var ude på landet, ville ikke have gjort det i byen.

Kommentér på:
børn der går med hunde

Annonce