brug af belønning i forbindelse med træning. {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Er det mig som er en dum første gang hundeejer.
Som gør det helt forkendt ? Jeg har gåret til hundetræning med min hund side han var 12 uge og der har vi altid læret af når vi eks træning indkald så skal hunden af ros og en lække godbid når den adlyder og kommer. Det får han så også når vi træning derhjemme der brug jeg dog en blanding af lækker godbidder og hans foder. Jeg har dog en nabo som direkte har sigt mig at jeg gør det forkendt ved af beløn min hund når han adlyder da person mener han bare skal gør hvad jeg sige ude nogle form for belønning. jeg tænke at godbidderne er en form for løn til ham for det arbejde han udfører. Jeg tro ikke der er mange mennesker der vil gå på arbejde ude af få noget for det. Hvad mener i er det forkendt af mig af beløne min hund ?
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.401
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.415
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Og så er der indirekte belønning, vi gør også det som vi tror på medfører at man undgår ubehag, fx man tager en jakke på før man går ud i vinterkulden.
De fleste anbefaler godbidder, ros, leg.
Det vigtigste er timing og konsekvens.
Gammeldags hundetræning var ofte baseret på indirekte belønning, fx ejer trækker ned i snor og hunden undgår pres i samme øjeblik den lægger sig.
Uanset hvad. Han har ret i at man ikke behøves at vælge godbidder. Men belønning virker.
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.401
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
En hund skal gerne kunne adlyde, uden at blive fodret med mad. Her kan man så bruge ros i stedet for
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1320 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.650
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.695
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Under indlæring ville jeg altid sørge for rigtig god belønning, og er det for din hund mad der er bedst, jamen så er det jo det du skal bruge... men når øvelsen er indlært, skal du altså trappe lidt ned, f.eks. kun give godbid efter 3 veludførte gentagelser, så efter 5 osv. Måske skal belønningen engang imellem bare være lidt krassen bag øret e.l.
Men en hvalp kan altså ikke rigtigt nogen øvelser 100 % så endnu ville jeg bare blive ved at belønne massivt for veludført arbejde
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 532
Min egen hund bliver belønnet med mad (retriever), og jo bedre godbid, jo større samarbejdsglæde. Sådan tror jeg det er med alle hunde, jo bedre belønning, jo større samarbejdsglæde. Du kan sikkert godt træne din hund uden godbidder eller anden belønning, men det er da helt sikkert sjovere at træne en hund, der synes det er fedt at skulle lave noget med dig.
dec 2015
Følger: 2 Emner: 15 Svar: 26
jan 2007
Det er ganske effektivt at lade hunden vide at alt den gør giver adgang til belønning, men det er faktisk mere effektivt (igen: når hunden KAN øvelsen og ved hvad der forventes af den) at hunden ikke ved hvornår godbidden kommer, men blot at chancen for den kommer er til stede.
Så jeg ville ikke belønne hver eneste gang hunden udfører en øvelse den allerede kender til hudløshed -og slet ikke med mad (eller anden favoritbelønning). Hvis jeg f.eks. beder Gaia om at sitte (noget hun jo kan til perfektion) så sker det at hun får en godbid eller sin bold (favoritbelønninger), men ganske ofte får hun det ikke... nogengange får hun istedet et "dygtig", bliver aet e.l. og andre gange fortsætter vi bare træningen... hun skal jo gerne kunne udføre en hel serie af øvelser og ikke kun sit, før vi når til belønning.
Ved ikke om det giver mening?
jan 2007
Det kan godt være DU skelner mellem "læg dig ned" om aftenen og "dæk" på træningspladsen, men for hundene er begge dele jo en udførelse af noget indlært, som af og til bør udløse lidt ros/belønning
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.957
Min får altid (altid!) en belønning af den ene eller anden art, når vi er på tur og der laves indkald. (og når vi træner, men det er jo selvsagt)
Det får hun, fordi den dag jeg har glemt godbidderne/bolden/trækketorvet, men har brug for at kalde hende til mig alligevel, den dag vil hun alligevel komme. Fordi hun er vant til, at det kan betale sig. At det så lige den dag ikke kunne, er selvfølgelig ærgerligt for hende, men dagen efter har jeg jo ikke glemt belønningen, og så går det nok.
Det kan redde din hunds liv, at den ved, at det ALTID kan betale sig for den at komme, når der bliver kaldt
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Dvs. noget den får noget ud af. Og hvad dette 'noget' er afhænger altså temmelig meget af hvilken type hund der er tale om. Jeg har fx haft mange hunde med meget jagtinstinkt. Hunde for hvem det er jage noget er belønning i sig selv. Dvs. hvis jeg vil slippe dem løse og vil have at de kommer tilbage, når jeg kalder på dem, så skal jeg have noget med at belønne dem med der overtrumfer belønningen ved at fræse afsted efter et egern e.l. De skal have den erfaring at det rent faktisk BEDRE kan betale sig at komme tilbage til mig end at fortsætte efter egernet. Nogen hundetyper er så mere tilbøjelige til at adlyde uanset om de gentagne gange bliver 'snydt' for belønning (og husk at for nogen hunde er ros en udmærket belønnning!), mens andre er meget tilbøjelige til at beslutte at 'nej, jeg kommer ikke for det får jeg ikke noget ud af'. Jeg vil gætte på at Max H har en af de førstnævnte siden han kommer med det udsagn Jeg har den type hund, der meget hyppigt skal bekræftes i at det faktisk stadigvæk rigtig godt kan betale sig at komme når jeg kalder. For mig er der ikke forskel på lydighed på træningspladsen og 'hverdagslydighed'; begge dele er noget jeg har lært min hund med positiv forstærkning og begge dele skal vedligeholdes for at fortsætte med at være effektivt uanset hvor gammel hunden var da den lærte pågælden 'øvelse' og hvor lang tid den har kunnet. Jeg kunne fx ikke finde på at gå tur uden godbidder og har ofte også en bold med i lommen
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.957
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.415
brug af belønning i forbindelse med træning.