{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
971 visninger | Oprettet:

Cavalier ejer
Cavalier ejer
Følger: 2 Emner: 15 Svar: 26

brug af belønning i forbindelse med træning. {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Er det mig som er en dum første gang hundeejer.
Som gør det helt forkendt ? Jeg har gåret til hundetræning med min hund side han var 12 uge og der har vi altid læret af når vi eks træning indkald så skal hunden af ros og en lække godbid når den adlyder og kommer. Det får han så også når vi træning derhjemme der brug jeg dog en blanding af lækker godbidder og hans foder. Jeg har dog en nabo som direkte har sigt mig at jeg gør det forkendt ved af beløn min hund når han adlyder da person mener han bare skal gør hvad jeg sige ude nogle form for belønning. jeg tænke at godbidderne er en form for løn til ham for det arbejde han udfører. Jeg tro ikke der er mange mennesker der vil gå på arbejde ude af få noget for det. Hvad mener i er det forkendt af mig af beløne min hund ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  brug af belønning i forbindelse med træning.
  • #1   14. jan 2016 DU har fuldstændig ret, som du selv siger - din nabo går vel heller ikke på arbejde uden at få løn?

• #3   14. jan 2016 Virker det? smiley Virker det uden hunden lider overlast? godt...så bliv ved og sk'd højt og lavt på hvad alle andre mener..det er din hund smiley smiley

• #4   14. jan 2016 Vi gentager det som føles godt. Fx hvis der er direkte belønning.
    Og så er der indirekte belønning, vi gør også det som vi tror på medfører at man undgår ubehag, fx man tager en jakke på før man går ud i vinterkulden.

De fleste anbefaler godbidder, ros, leg.
    Det vigtigste er timing og konsekvens.

Gammeldags hundetræning var ofte baseret på indirekte belønning, fx ejer trækker ned i snor og hunden undgår pres i samme øjeblik den lægger sig.

Uanset hvad. Han har ret i at man ikke behøves at vælge godbidder. Men belønning virker.

• #5   14. jan 2016 Din nabos holdning stammer fra en forældet tankegang om at hunden ikke skal "tro at den er noget" og bare automatisk skal makke ret, fordi hvis man rækker den en lillefinger (billedligt talt) så tror den at den bestemmer over sin ejer. Hvilket er noget forældet sludder!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #6   14. jan 2016 Jeg syntes der er en forskel. Træner jeg,så skal hunden selvfølgelig belønnes. Er det i forbindelse med gå ture,kan det kun være en fordel, ikke at bruge mad/bold altid.

En hund skal gerne kunne adlyde, uden at blive fodret med mad. Her kan man så bruge ros i stedet for

• #7   14. jan 2016 Din nabo lyder ret gammeldags i hunde opdragelse smiley

• #8   14. jan 2016 Selvfølgelig skal hunden ikke bare "gøre det der bliver sagt uden nogen former for belønning" - altså der er jo mange nuancer og jeg giver da heller ikke Freja godbid hver gang jeg beder hende om at lægge sig, men sådan helt generelt så er det tåbeligt at tro at hunden udfører en masse øvelser bare fordi det er rart for ejeren. At den bare skal gøre hvad der bliver sagt fordi du siger det, det virker rigtig nok som en gammeldags tankegang. Bliv ved med at belønne din dejlige hvalp og ignorer da din skøre nabo smiley

• #9   14. jan 2016 Målet er jo at hunden ikke kun arbejder når man har godbidder i hånden, så self skal man på sigt pille godbidderne væk -sådan da.. for man skal jo stadig engang imellem belønne, hvis man vil blive ved at have en hund der gør det man beder om... belønningen behøver dog ikke være mad.

Under indlæring ville jeg altid sørge for rigtig god belønning, og er det for din hund mad der er bedst, jamen så er det jo det du skal bruge... men når øvelsen er indlært, skal du altså trappe lidt ned, f.eks. kun give godbid efter 3 veludførte gentagelser, så efter 5 osv. Måske skal belønningen engang imellem bare være lidt krassen bag øret e.l.

Men en hvalp kan altså ikke rigtigt nogen øvelser 100 % så endnu ville jeg bare blive ved at belønne massivt for veludført arbejde smiley

• #10   14. jan 2016 Bliv du endelig ved med at belønne din hvalp. Som så mange andre skriver, så lyder det som om din nabo har et ret gammeldags syn på hundeopdragelse, hvor hunden bare skal gøre som det bliver sagt.

Min egen hund bliver belønnet med mad (retriever), og jo bedre godbid, jo større samarbejdsglæde. Sådan tror jeg det er med alle hunde, jo bedre belønning, jo større samarbejdsglæde. Du kan sikkert godt træne din hund uden godbidder eller anden belønning, men det er da helt sikkert sjovere at træne en hund, der synes det er fedt at skulle lave noget med dig.

• #11   14. jan 2016 Jeg vil bare lige gøre opmærksomhed det ikke er en hvalp men en voksen hund jeg har som blev 4 i år jeg bruge kun godbidder/mad når vi træning ikke hvis jeg be ham eks af ligge sig ned om aften ?

• #12   14. jan 2016 Men det er jo osse træning når man lærer hunden ting man skal bruge i hverdagen -og osse i træningen man stille og roligt "trapper ned" på belønningerne (ikke fjerner dem helt), sådan at hunden, når den kan øvelsen (uanset om øvelsen hedder sit eller "læg dig i din kurv") ved at engang imellem kan man være heldig at det udløser en belønning...
    Det er ganske effektivt at lade hunden vide at alt den gør giver adgang til belønning, men det er faktisk mere effektivt (igen: når hunden KAN øvelsen og ved hvad der forventes af den) at hunden ikke ved hvornår godbidden kommer, men blot at chancen for den kommer er til stede.

Så jeg ville ikke belønne hver eneste gang hunden udfører en øvelse den allerede kender til hudløshed -og slet ikke med mad (eller anden favoritbelønning). Hvis jeg f.eks. beder Gaia om at sitte (noget hun jo kan til perfektion) så sker det at hun får en godbid eller sin bold (favoritbelønninger), men ganske ofte får hun det ikke... nogengange får hun istedet et "dygtig", bliver aet e.l. og andre gange fortsætter vi bare træningen... hun skal jo gerne kunne udføre en hel serie af øvelser og ikke kun sit, før vi når til belønning.

Ved ikke om det giver mening?

• #13   14. jan 2016 iøvrigt -hvis man vil have at hunden adlyder lige så ihærdigt i hverdagsting som på træningspladsen, er man jo osse nødt til af og til at rose/belønne for hverdagstingene.
    Det kan godt være DU skelner mellem "læg dig ned" om aftenen og "dæk" på træningspladsen, men for hundene er begge dele jo en udførelse af noget indlært, som af og til bør udløse lidt ros/belønning smiley

• #14   14. jan 2016 Det kommer jo også an på racen, nogle racer arbejder bare ikke "for glædens skyld".

Min får altid (altid!) en belønning af den ene eller anden art, når vi er på tur og der laves indkald. (og når vi træner, men det er jo selvsagt)
    Det får hun, fordi den dag jeg har glemt godbidderne/bolden/trækketorvet, men har brug for at kalde hende til mig alligevel, den dag vil hun alligevel komme. Fordi hun er vant til, at det kan betale sig. At det så lige den dag ikke kunne, er selvfølgelig ærgerligt for hende, men dagen efter har jeg jo ikke glemt belønningen, og så går det nok.
    Det kan redde din hunds liv, at den ved, at det ALTID kan betale sig for den at komme, når der bliver kaldt smiley

• #15   15. jan 2016 I al træning, opdragelse og omgang med hunde skal man have en lille gylden regel i baghovedet hele tiden: 'Hunden gør kun det som kan betale sig for den'.
    Dvs. noget den får noget ud af. Og hvad dette 'noget' er afhænger altså temmelig meget af hvilken type hund der er tale om. Jeg har fx haft mange hunde med meget jagtinstinkt. Hunde for hvem det er jage noget er belønning i sig selv. Dvs. hvis jeg vil slippe dem løse og vil have at de kommer tilbage, når jeg kalder på dem, så skal jeg have noget med at belønne dem med der overtrumfer belønningen ved at fræse afsted efter et egern e.l. De skal have den erfaring at det rent faktisk BEDRE kan betale sig at komme tilbage til mig end at fortsætte efter egernet. Nogen hundetyper er så mere tilbøjelige til at adlyde uanset om de gentagne gange bliver 'snydt' for belønning (og husk at for nogen hunde er ros en udmærket belønnning!), mens andre er meget tilbøjelige til at beslutte at 'nej, jeg kommer ikke for det får jeg ikke noget ud af'. Jeg vil gætte på at Max H har en af de førstnævnte siden han kommer med det udsagn smiley Jeg har den type hund, der meget hyppigt skal bekræftes i at det faktisk stadigvæk rigtig godt kan betale sig at komme når jeg kalder. For mig er der ikke forskel på lydighed på træningspladsen og 'hverdagslydighed'; begge dele er noget jeg har lært min hund med positiv forstærkning og begge dele skal vedligeholdes for at fortsætte med at være effektivt uanset hvor gammel hunden var da den lærte pågælden 'øvelse' og hvor lang tid den har kunnet. Jeg kunne fx ikke finde på at gå tur uden godbidder og har ofte også en bold med i lommen smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #16   15. jan 2016 Jeg gider ikke en hund,der konstant skal fyldes med mad, alene for at hører efter. At hunden ikke kan sætte sig,komme plads osv, uden at lommerne er fulde,vil aldrig være et mål for mig.

• #17   15. jan 2016 Hvilken race er din hund, Max H?

• #18   15. jan 2016 Så er der os andre der ikke kunne få vores hund til at gøre noget den ikke gider, -endsige overhovedet kigge på os - om vi så danser rundt rullet ind i bacon og culottesteg og smider med godbidder...

smiley

Kommentér på:
brug af belønning i forbindelse med træning.

Annonce