1.253 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Hvad bør jeg gøre? Hvad bør jeg gøre?

Så.. Min border collie pige på snart 8 måneder er der fuld knald på. Forventeligt, det er klart smiley men det som jeg er i tvivl om, det er: når jeg er på tur med hende alene er hun løs på egnede området og lystrer temmelig godt, kommer når jeg kalder, og holder øje med mig. Har jeg vores schæfer med på tur også, og de er løse, så hører hun overhovedet ikke den mindste smule efter. Hun holder kun øje med vores schæfer og render efter ham. De SKAL selvfølgelig ikke være løse, men det foretrækker jeg alligevel at de kan være på egnede områder, og jeg tror nu også de nyder det. Men hvad bør jeg gøre? Skal hun bare i snor? Skal jeg bare ikke have dem begge med på samme tid? Ville gerne hun kommer til at høre efter selv om de begge er med. OBS jeg forventer selvfølgelig ikke en 8 måneders hvalp er sikker i indkald og andre ting, mit spørgsmål lyder som sagt bare på hvad jeg bør gøre i den givne situation for at få mest styr på hende og så de en dag måske kan være løse samtidig smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad bør jeg gøre?
  • #1   1. jan 2016 Jeg har glemt at tilføje, at hun har fået lov at være løs på egnede områder fra hun var 8 uger, og de første 3 måneders tid eller sådan gik det fint med at komme når jeg kaldte, også selvom vores schæfer var med.

• #3   1. jan 2016 Du siger at du foretrækker at de kan være løse på de egnede områder, men det forudsætter jo at indkaldet er i orden - derfor ville jeg smide en snor på hende og træne indkald igen. Hvis det bare handler om at hun skal have det opfrisket fordi det andet er liidt mere spændende smiley Træls når du gerne vil have hende løs men nødvendigt for at kunne fortsætte med det

• #4   1. jan 2016 Christina: Det kan da være hun har dem løs i en uindhegnet hundeskov eller andre tilladte områder? Du kan da ikke bare konkludere at det ikke er i orden. Desuden så kan man fint gå løst med sin hund, så længe den er 100% under kontrol - det er BC'en jo så ikke, så her er jeg enig, men det lyder til at schæferen er det, og så er der altså ikke noget galt i at gå løst..

Vi går også løst på områder, hvor vi ikke må uden hun er under kontrol - vi gør det fordi vi er HELT sikre på at hun ALTID vil komme, så snart vi tager hendes legetøj frem. Og ser vi nogen, så kalder vi hende til os og får hende i snor, så ingen er generede af os.. smiley

Jeg ville smide en sporline på hende, så længe indkaldet ikke er i orden. smiley

• #5   1. jan 2016 Hvad med en lang spore line, og træne en masse indkald med hende? Og så have schæferen løs, så du får de rigtige "remidler" for træningen smiley

Jeg læser det nu også som om du lufter den steder som du må.

• #6   1. jan 2016 Christina j, jeg respekterer din holdning fuldt ud, men kan egentlig ikke bruge dit svar til noget.
    Mit spørgsmål lyder på hvordan jeg får hende til at høre efter, ikke om i synes det er okay eller ej. De har aldrig generet nogen eller noget og er heller ej løse på områder med andre mennesker/hunde. Ja de områder kan sagtens findes her hvor jeg bor smiley også derfor jeg skriver egnede områder.
    Jeg ved ikke om det fremgår tydeligt nok, men shæferen hører 100% efter.

Men hvordan ville du gøre det funke? I med det kun er når schæferen er med, hun ikke lystrer.

• #7   1. jan 2016 Jeg ville tage hende i en lang sporline når schæferen er med og øve indkald. Det lyder jo til at hun bare skal have opfrisket det da hun har lystret fint tidligere smiley

• #8   1. jan 2016 Milla - jeg må have fat i en sporline. Det er "sjovt" for hun kommer altid når schæferen ikke er med og har jeg legetøj med så er hun utrolig fokuseret. Men er schæferen med er der bare intet der er mere spændende end at holde styr på ham. Hun vil ikke engang rende efter legetøj, når han er med.

En lækker kælling jeg må have fat i en sporline smiley

• #9   1. jan 2016 Hvis hun følger schæferen 100%, er det vel bare at kalde den ind smiley

Men jeg ville smide hende i en sporline, til indkaldet var sikkert.

• #11   1. jan 2016 Som 8 måneders kan hørelsen være selektiv.
    Er der mulighed for at du har en med til at gå tur med schæferen, så din opmærksomhed kan være 100% på border collien?

• #14   1. jan 2016 Har I førhen trænet indkald, når der er andre hunde? Mine tanker går på, om hun simpelthen bare synes det er mega meget sjovere at rende efter schæferen, og derfor fravælger indkald?

Hvordan er indkald blandt hunde hun ikke kender eller ikke bor sammen med?

Hvis det heller ikke er godt der, ville jeg begynde at træne indkald, mens andre hunde er i nærheden - og med sporline på, så hun ikke har mulighed for at fejle.

Hvis det kun er med schæferen ville jeg få nogen til at være på schæferen, eventuelt med noget leg, mens du træner indkald med BC (igen med sporline) smiley

Og så kan det jo godt være det bare er en fase der skal overståes.. Hvis du tror det er det, vil jeg overvejer bare at have sporline på hende, til fasen ligesom er ovre, så kommer i udenom mulige dilemmaer smiley

• #15   1. jan 2016 Einstein du har ret, men det er simpelthen et kæmpe irritationsmoment for mig at hun ikke kommer når jeg kalder på HENDE smiley smiley

Ok Pia, jeg synes jeg prøver at gøre alt så godt som muligt, og ved jo godt der kan være lidt problemer i unghundeperioden, men puha er lidt bange for de ting aldrig ændre sig smiley

Golden L, et godt forslag men er desværre kun en mulighed alt for sjældent smiley

AG lige netop det har jeg også tænkt, det virker lidt på mig som om hun vil "holde styr" på flokken. Og hun stirrer en del, og lægger sig også meget. Det er bestemt ikke noget jeg ønsker hun skal gøre smiley jeg må bare have fat i en sporline. Hvordan ville du stoppe det? Hun har været meget efter biler også, men der har jeg godt kunne distrahere hende med godbidder, og nu er hun faktisk holdt op. Jeg kan bare ikke distrahere hende på samme måde i det her tilfælde. Bør jeg bare trække hende til mig i sporlinen og skal hun så have en guf?

• #16   1. jan 2016 Ja hun er fra Netty af smiley lidt sjovt hvis de er i familie. Og ja hun er af rene hyrdelinjer så det er jo ikke usandsynligt at det er det hun har gang i.

Milla blandt fremmede hunde er det klart bedre, men dog ikke lige så godt som når der ikke er andre. Der må bare trænes noget mere. Jeg tror AG har fat i noget om at hun nok hyrder. I så fald skal det bare stoppes smiley

• #19   1. jan 2016 Sjovt de er i familie smiley
    Tak AG for et godt og håndgribeligt svar! jeg må i gang med træningen smiley

• #20   2. jan 2016 Selvom hunden kommer, når du kalder på schæferen, synes jeg det er så fint, at du alligevel gerne vil træne det ordentligt - det kunne jo tænkes, at du en dag vil have den fri med andre hunde, og så er det altså upraktisk, at du ikke kan kalde den til dig. :o)

For guds skyld IKKE kald på hende, i situationer hvor du ved hun ikke kommer, for så risikerer du, at indkaldet ødelægges helt i andre situationer også.

Det handler om at lære hunden at den SKAL komme hver gang, at der ikke er noget alternativ. Så den skal helst ikke have succes med at fravælge det. Har du kaldt på den, så SKAL den komme. Derfor er jeg helt med på de andres råd om en sporline, så du kan hale den til dig. :o)

JEG synes det mest optimale er, at du i starten har den tæt på dig, og kun kalder når den har fokus på dig eller allerede er på vej imod dig. Men det er jo lidt svært, hvis den slet ikke gør det, når schæferen er med. ;o) Alternativet mener jeg så er, at du på kalder på den, og så trækker den ind. Forhåbentlig vil den med tiden begynde selv at tage kontakt til dig, når din anden hund er med - og så kan du så gå over til førnævnte, med kun at kalde når du ved den har set dig og du føler dig sikker på, at den nok skal komme. Husk at gøre det mange gange mens de leger, og ikke kun når du for alvor skal have fat på den og vil stoppe legen - men det ved du nok allerede smiley

Og husk: hellere have snoren på lidt for lang tid end lidt for kort tid. ;o)

• #22   2. jan 2016 Jeg tror du har ret AG smiley vi skal faktisk til vores første hyrdetime her i slut januar så må vi se hvad det bliver til smiley
    Jeg kender også en søster fra et ældre kuld og følger en del af de andre, og hvis du synes hun ligner på de billeder jeg har herinde, så skulle du se et opdateret et, de er nærmest som kloner smiley

• #24   2. jan 2016 Haha AG der er jo selvfølgelig et opdaterer billede her i tråden, det havde jeg lige glemt smiley

Lenschow de ikke blot ser frække ud, de er det også smiley men på den gode måde smiley

• #26   2. jan 2016 Lenschow din beskrivelse passer perfekt smiley

• #28   2. jan 2016 Ja jeg er altså også vildt spændt smiley det bliver sjovt smiley
    Hehe der er vidst ikke noget at være i tvivl om der smiley hvor er han også en charmerende fyr din smiley

Kommentér på:
Hvad bør jeg gøre?

Annonce