Hvad bør jeg gøre? Hvad bør jeg gøre?
Så.. Min border collie pige på snart 8 måneder er der fuld knald på. Forventeligt, det er klart men det som jeg er i tvivl om, det er: når jeg er på tur med hende alene er hun løs på egnede området og lystrer temmelig godt, kommer når jeg kalder, og holder øje med mig. Har jeg vores schæfer med på tur også, og de er løse, så hører hun overhovedet ikke den mindste smule efter. Hun holder kun øje med vores schæfer og render efter ham. De SKAL selvfølgelig ikke være løse, men det foretrækker jeg alligevel at de kan være på egnede områder, og jeg tror nu også de nyder det. Men hvad bør jeg gøre? Skal hun bare i snor? Skal jeg bare ikke have dem begge med på samme tid? Ville gerne hun kommer til at høre efter selv om de begge er med. OBS jeg forventer selvfølgelig ikke en 8 måneders hvalp er sikker i indkald og andre ting, mit spørgsmål lyder som sagt bare på hvad jeg bør gøre i den givne situation for at få mest styr på hende og så de en dag måske kan være løse samtidig
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 736
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.595
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.131
Vi går også løst på områder, hvor vi ikke må uden hun er under kontrol - vi gør det fordi vi er HELT sikre på at hun ALTID vil komme, så snart vi tager hendes legetøj frem. Og ser vi nogen, så kalder vi hende til os og får hende i snor, så ingen er generede af os..
Jeg ville smide en sporline på hende, så længe indkaldet ikke er i orden.
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.963
Jeg læser det nu også som om du lufter den steder som du må.
jun 2012
Mit spørgsmål lyder på hvordan jeg får hende til at høre efter, ikke om i synes det er okay eller ej. De har aldrig generet nogen eller noget og er heller ej løse på områder med andre mennesker/hunde. Ja de områder kan sagtens findes her hvor jeg bor
Jeg ved ikke om det fremgår tydeligt nok, men shæferen hører 100% efter.
Men hvordan ville du gøre det funke? I med det kun er når schæferen er med, hun ikke lystrer.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.595
jun 2012
En lækker kælling jeg må have fat i en sporline
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.048
Men jeg ville smide hende i en sporline, til indkaldet var sikkert.
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 532
Er der mulighed for at du har en med til at gå tur med schæferen, så din opmærksomhed kan være 100% på border collien?
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.131
Hvordan er indkald blandt hunde hun ikke kender eller ikke bor sammen med?
Hvis det heller ikke er godt der, ville jeg begynde at træne indkald, mens andre hunde er i nærheden - og med sporline på, så hun ikke har mulighed for at fejle.
Hvis det kun er med schæferen ville jeg få nogen til at være på schæferen, eventuelt med noget leg, mens du træner indkald med BC (igen med sporline)
Og så kan det jo godt være det bare er en fase der skal overståes.. Hvis du tror det er det, vil jeg overvejer bare at have sporline på hende, til fasen ligesom er ovre, så kommer i udenom mulige dilemmaer
jun 2012
Ok Pia, jeg synes jeg prøver at gøre alt så godt som muligt, og ved jo godt der kan være lidt problemer i unghundeperioden, men puha er lidt bange for de ting aldrig ændre sig
Golden L, et godt forslag men er desværre kun en mulighed alt for sjældent
AG lige netop det har jeg også tænkt, det virker lidt på mig som om hun vil "holde styr" på flokken. Og hun stirrer en del, og lægger sig også meget. Det er bestemt ikke noget jeg ønsker hun skal gøre
jun 2012
Milla blandt fremmede hunde er det klart bedre, men dog ikke lige så godt som når der ikke er andre. Der må bare trænes noget mere. Jeg tror AG har fat i noget om at hun nok hyrder. I så fald skal det bare stoppes
jun 2012
Tak AG for et godt og håndgribeligt svar! jeg må i gang med træningen
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.556
For guds skyld IKKE kald på hende, i situationer hvor du ved hun ikke kommer, for så risikerer du, at indkaldet ødelægges helt i andre situationer også.
Det handler om at lære hunden at den SKAL komme hver gang, at der ikke er noget alternativ. Så den skal helst ikke have succes med at fravælge det. Har du kaldt på den, så SKAL den komme. Derfor er jeg helt med på de andres råd om en sporline, så du kan hale den til dig. :o)
JEG synes det mest optimale er, at du i starten har den tæt på dig, og kun kalder når den har fokus på dig eller allerede er på vej imod dig. Men det er jo lidt svært, hvis den slet ikke gør det, når schæferen er med. ;o) Alternativet mener jeg så er, at du på kalder på den, og så trækker den ind. Forhåbentlig vil den med tiden begynde selv at tage kontakt til dig, når din anden hund er med - og så kan du så gå over til førnævnte, med kun at kalde når du ved den har set dig og du føler dig sikker på, at den nok skal komme. Husk at gøre det mange gange mens de leger, og ikke kun når du for alvor skal have fat på den og vil stoppe legen - men det ved du nok allerede
Og husk: hellere have snoren på lidt for lang tid end lidt for kort tid. ;o)
jun 2012
Jeg kender også en søster fra et ældre kuld og følger en del af de andre, og hvis du synes hun ligner på de billeder jeg har herinde, så skulle du se et opdateret et, de er nærmest som kloner
jun 2012
Lenschow de ikke blot ser frække ud, de er det også
jun 2012
jun 2012
Hehe der er vidst ikke noget at være i tvivl om der
Hvad bør jeg gøre?