{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.484 visninger | Oprettet:

Pludselig meget gammel {{forumTopicSubject}}

Jeg er ret bekymret for min gamle Windy. Hun er pludselig blevet meget gammel. Hun har ikke meget appetit og sover hele tiden. Hun er sådan set glad nok og ser ikke ud til at have ondt.
Men hun er ikke som hun plejer, hun lyder som en søløve når hun gø'er og snorker som en havnearbejder.
Jeg er kommet meget i tvivl om hvornår det er tid til at sige farvel. Det er ikke meget af et hundeliv, at ligge i hjørnet og snorke. Hun leger ikke med de andre hunde og vil ikke med i haven. Gåtur er ok, men helst alene med en af os mennesker.
Det heder vist snart en tur til sundhedstjek hos Dr. Dyr. Hun har lidt knuder i babserne, jeg håber ikke det har bredt sig.
Jeg ved egentlig ikke hvad jeg ville med opslaget, andet end få sat lidt ord på min bekymring.
Hun er 11 1\2


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pludselig meget gammel
  • #1   19. dec 2015 Det er altid svært at sætte en slutdato.

    For mig er det to ting jeg kikker på: At de ikke har smerter og stadigt har glæde og tager initiativ til kontakt. Om de så sover mere er ikke så vigtigt


  • #3   19. dec 2015 hmm... ja det er en svær tid, når vi skal se dem blive så gamle.... før jeg havde læst dit indlæg færdigt tænkte jeg sygdom, og ja kræft var nok en af de ting der faldt mig ind først....

    Jeg har haft 1 hund med brystcancer, og jeg har haft en med blærecancer, og jeg vil sige at smerter var så at sige ikke at mærke på nogen af dem, så det at hun ikke virker til ikke at have ondt, det ville jeg ikke "stole" på...

    hende med brystcancer fandt jeg først ud af havde det da en byld så at sige pludselig kom og bristede, så måtte vi selvfølgelig til dyrlæge, og der fik vi diagnosen ... hun var ikke så gammel og blev opereret, levede ca 1½ år og så begyndte hun at miste livskraft, afsted igen og ja det var vendt tilbage, beskeden var at endnu en operation ville have kort effekt, så hun fik fred.
    Hende med blærekræft var et langt forløb, grundet nogle dumme dyrlæger, men det varede også ca. 1½ år og på INTET tidspunkt tænkte jeg smerte.
    De blev begge kun 9 år og var jo små hunde.

    11½ er jo en flot alder, og med de tegn du beskriver er turen til dyrlægen nok ikke til at undgå, hvilket svar du får der kan jo kun tiden vise... men uanset så ved vi jo at den negative side, men forbandede pligt ved at være hundeejer og hunde elsker er at det med stor sandsynlighed er os der skal vide og kunne sige når tiden til afskeden er inde...

    Pøj pøj med hende, håber på en trods alt god up-date fra dyrlægen ...


  • #4   19. dec 2015 Jeg synes heller ikke det er helt tid endnu, men det er gået meget hurtigt den gale vej med hende. Hun virker meget ældre end min Datters gamle hund, der er næsten 2 år ældre.
    Hun spiser, men langsomt og kun det halve af hvad hun plejer at få. Men hun bruger jo heller ikke nogen energi på noget som helst.


  • #6   19. dec 2015 Kan der være noget galt med tænderne ??? tænker det kunne hænge sammen den anden vej rundt, forstået på den måde at hun IKKE ikke spiser fordi hun ingen energi har, men at hun ingen energi har fordi hun ikke får mad nok ?? måske fordi der er tandproblemer .. eller med tanke på dit oplæg, noget galt i halsen/stemmebåndet, det område ... måske det gør ondt at få maden igennem, og hun derfor ikke spiser nok ...

  • #7   19. dec 2015 Hun får maden i en skål. Hun ville sulte ihjel, hvis det blev strøet. Jeg har i alt 4 border collier og de tre andre er lyn hurtige til at spise, især min hanhund. Ben får de sommetider, men Windy gider ikke rigtigt mere. Det var noget andet da hun var ung. Da samlede hun alle ben i kurven, og de andre måtte ikke få noget.

  • #8   19. dec 2015 At hun sover mere ville jeg ikke tage så tungt.
    Men spiser hun normalt en hel portion? Og spiser hun normalt hurtigt?


  • #9   19. dec 2015 Jeg vil sige at hvis hjertet fungere og det "kun" er alderdom og hun ingen smerter har, så lad hende leve i det tempo hun føler for. Jeg har Lotus herhjemme, som har lidt det samme. Hun er knap 11 og lever ikke i overhalingsbanen mere. jamen, så klarer vi dagen og vejen i hendes tempo smiley

  • #10   19. dec 2015 Kan godt forstå din bekymring. Jeg ville få hende tjekket igennem hos dyrlægen for, at være sikker på, at det ikke er andet end alderen der trykker hende.
    Og jeg ved jeg ved ikke hvorfor, men det er som om, at hun har brug for, at blive set, nærhed.... måske på en anden måde end hun har fået før.
    Jeg tænker også for hunde er det svært, at blive gamle, ligesom det kan være for os mennesker. At vide man ikke har den samme styrke og hurtighed, som man har haft ikke har de samme kræfter og bare er mere træt.
    Men jeg ville i hvert fald få hende tjekket igennem hos dyrlægen.
    Og så sid med hende kig hende i øjne, de øjne kan fortælle så meget, til tider også hvornår det er tid.
    Sender kram og tanker smiley


  • #11   20. dec 2015 ps. Du skriver gøer, som en søløve og snorker, som en havnearbejder, hun kunne jo godt have en luftvejs infektion.

  • #13   20. dec 2015 Ringer til dr. Dyr imorgen, hun er godt nok sløv. Godt manden har fri fra arbejde, så kan han tage ned med hende.
    Så må vi se hvad dommen er.


  • #14   21. dec 2015 Synes også det lyder temmelig meget som dårligt hjerte. Og ja, nogen gange så bliver de bare lige pludselig gamle. Med min gamle Carlson var jeg til klubmesterskab sidst i november i B-klassen 2011 og fik oprykning til A-klassen. Han var blevet døv, men var frisk og rørig og lige tændt på at træne som han altid havde været. Jeg havde besluttet at pensionere ham fra konkurrencer, meeen vi skulle da snuse lidt til A-klassen på hyggeplan samme. 27 Dec. måtte jeg aflive ham, da han slet ikke kunne mere. Nogen gange så går det bare lige pludselig stærkt smiley

  • #15   21. dec 2015 Det kan også være nyrerne - det giver tit kvalme og dermed også nedsat appetit, og manglende legelyst?
    Prøv ihvertfald at få hende undersøgt. Måske det er noget, der kan "rettes" op på uden de store problemer, så du kan have hende en god tid endnu.
    Krydser fingre for din gamle pige!


  • #16   21. dec 2015 Håber at høre godt nyt

  • #18   21. dec 2015 Vi var hos DR dyr i dag. Desværre ikke så gode nyheder. Hun har kræft og det har bredt sig til flere organer. Grunden til hun ikke rigtigt vil spise, er at hendes skjoldbruskkirtel har en tumor. Det gør det svært at synke maden.
    Hun har ondt mange steder, hun peb, da dyrlægen undersøgte hende. Hun plejer at være ret sej og viser normalt ikke smerter.
    Der er kun en vej, og det er over regnbuebroen.
    Hun fik noget binyrebarkhormon, for at lette lidt på ubehaget, og så kom hun med hjem til en sidste dag med forkælelse. Imorgen er det slut.
    Aftensmaden bestod af alle mulige lækre guffer og leverpølse. For en gangs skyld var hun helt glad for aftensmaden, selvom det ikke blev til den store mængde der gled ned.


  • #19   21. dec 2015 Det gør mig ondt at høre, men med din beskrivelse kommer det ikke bag på mig, har jo som skrevet selv været turen igennem 2 gange. Det kan stadig undre mig at de kan gå så længe med det skidt i kroppen uden de viser ubehag før det er så fremskreden at der ikke er noget at gøre, men det viser jo bare at de er nogle seje vovser.

    Dejligt I fik hende med hjem til en dag med forkælelse og tid til farvel og tak for de trods alt mange gode år og oplevelser...


  • #20   21. dec 2015 smiley åååhhhh så trist når de bliver gamle. Dejligt I får en sidste aften sammen og masser af tanker og trøst til den svære tid I går i møde.

  • #21   21. dec 2015 Det gør mig ondt smiley

  • #22   21. dec 2015 Det er en trist opdatering!

    Godt at I vælger at give hende fred, når hun er så hårdt medtaget. smiley


  • #23   22. dec 2015 Åh, hvor det gør mig ondt. Men som du selv skriver, er der kun én vej, og det er at give hende fred. Håber I har haft nogle fantastiske sidste timer sammen, og at de andre hunde er klar til at trøste dig bagefter.

  • #25   22. dec 2015 Tak, allesammen. Vi fik hygget med hende i går. Og i dag kl 15 fik hun fred. Selvom jeg har 3 andre, er her alligevel tomt.
    Det var især hård for min mand. Windy var hans hund.


  • #26   22. dec 2015 Sov sødt smukke pige smiley
    I gjorde det rigtige for hende.


  • #27   22. dec 2015 Sov sødt smukke Windy smiley

  • #28   22. dec 2015 åhhh det er jeg ked af at høre Anette.
    RIP smukke windy


Kommentér på:
Pludselig meget gammel

Annonce