{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.127 visninger | Oprettet:

At kastrere 9 årig hanhund? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg kun haft en tæve gennem de sidste 9 år, så når det kommer til hanhunde er jeg på bar bund.
Vi står i den situation at ejerne af en af hvalpende fra det kuld hun bar da jeg overtog hende, nu har set sig nødt til at måtte af med ham, da han udviser stress symptomer når han bliver ladt alene. Og med fuldtidsarbejde er det desværre ikke holdbart. Vi har sagt, at vi gerne vil have en prøveperiode, for hvis det går vil vi meget gerne tage ham tilbage.
Han skal dog kastreres, hvis det er. Men hvordan fungerer det på hunde? Med heste sker det jo (for det meste) at hingsten falder til ro, også selvom den er gammel inden kastration.
Men er det samme med hunde?
Ham her fylder 9 her til februar, og blanding af Karelsk Bjørnehund og Border Collie.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At kastrere 9 årig hanhund?
  • #1   2. dec 2015 Det er langt fra sikkert at kastrationen vil afhjælpe stresssymptomerne. Hvis det altså er derfor i ønsker at kastarere. Det eneste kastration med sikkerhed gør er at forhindre hanhunden i at lave hvalpe smiley

• #2   2. dec 2015 Hvis det er fordi han skal gå sammen med jeres tæve(r) nu, så husk at en kastraktion ikke forhindrer ham i at parre tæverne. De kan endda uden problemer hænge sammen. Selvom der ikke kommer hvalpe ud af det, så vil de derfor ikke kunne gå sammen uden opsyn, når tæverne er i løb.

• #4   2. dec 2015 Tæven skal steriliseres.

Men selve kastrationen vil ellers ingen indflydelse have på hans sind? Jeg har kun heste at sammenligne med, så lige på dette punkt har jeg en del at lære.

• #6   2. dec 2015 Det vil have samme konsekvenser, som på en yngre hund. Dvs. det kan forstærke evt. usikkerhed, og det kan "ødelægge" pelsen. Og så bliver interessen for løbske tæver naturligvis formindsket.
    Men det bør derudover ikke påvirke hverken hans sind, hans opførsel, hans aktivitetsniveau eller andet derudover.

• #7   2. dec 2015 Altså kastration fjerner jo ikke seperationsangst, hvis det er der, problemet er? smiley

• #8   2. dec 2015 Det er det jeg forsøger at få svar på herinde - Om der er nogen forskel.

• #9   2. dec 2015 Hov - nej, hvis det specifikt drejer sig om seperationsangst, så ville jeg nærmere tro, at det ville blive forværret. Ligesom usikkerhed generelt nemt bliver ifm. kastraktion.

• #11   2. dec 2015 Nu er det jo ikke kun vores tæve - Vores nabo har fx også en tæve, samt en intakt hanhund. Hvordan der? Vil det kunne ændre hans adfærd overfor andre hanhunde? Lige nu er han bestemt begejstret for andre hanhunde. Dette ligger dog til Kareleren, så jeg har mine tvivl.

• #12   2. dec 2015 Nej, det er ikke min erfaring, at en hund ændrer adfærd overfor andre hanhunde, ved at blive kastreret. Medmindre de har en adfærd, der bunder i usikkerhed - i så fald, vil den efter al sandsynlighed blive forværret.

Undrer mig iøvrigt lidt over, at du skriver, at han som kareler er meget begejstret for andre hanhunde? Det synes jeg ellers ikke kendetegner dem, som jeg kender smiley

• #13   2. dec 2015 Ulla, jeg har tanker om at overtage en hanhund er der hvalp efter vores tæve. Jeg har ingen forstand på kastration af hanhunde, og virkningen heraf, da jeg aldrig har haft en hanhund.
    Jeg har kun min viden omkring heste at gå efter, og tænkte egentlig at det havde lignende effekt, og derfor var jeg ret sikker på at kastration ville være det rette valg, hvilket er årsagen til at det var planen,
    Spørger dog herinde for at sikre mig, at det er det rigtige valg. smiley

Karina, det var en fejl - Han er IKKe begejstret for hanhunde, hvilket ligger til kareleren. smiley

• #14   2. dec 2015 Jeg ville ikke kastrere. Så vidt jeg ved kan det gå modsatte vej hvis du kastrere en ustabil hanhund eller hvad man skal sige.
    Jeg tænker at jeg ville prøve at tage ham hjem og se hvad der sker.
    MEN er det først i en alder af 9 år han udviser den adfærd? For der kan jo være noget galt så?

• #16   2. dec 2015 Haha ok - så er jeg med igen smiley Det tror jeg så heller ikke lige, du skal forvente at han bliver, selvom han bliver kastreret.

Derimod tror jeg bestemt, at det vil kunne hjælpe ham, at gå sammen med en stærk tæve (ift. seperationsangsten) Der har jeg selv oplevet nærmest mirakler smiley

• #17   2. dec 2015 Tak for alle jeres svar. Ud fra jeres kommentarer bliver kastrationen genovervejet, og vi vil naturligvis have en dyrlæge med indover, og rådføre os.

• #18   2. dec 2015 TS skrev at hanhunden udviste stress symptomer,når den skulle være alene,men hvis TS tager den,så skal den jo være sammen med sin mor og så er det jo slet ikke sikkert at den får stress ??

• #19   2. dec 2015 Nej, han vil ikke komme til at være alene hos os - Han vil som minimum have Fifi, og er det ikke nok er vi forberedte på at han skal med os. Vi er vant til at have Fifi med næsten alle steder alligevel.

• #20   2. dec 2015 Han behøver ikke stresse pga tæver i området, bare fordi han ikke bliver kastreret. Jeg har selv 3 intakte hanhunde.
    Jeg ville være mere bekymret for at en kastration ville påvirke hans adfærd negativt, og det kan jo ikke gøres om

• #22   2. dec 2015 Hunde og heste er ikke ens (og langt fra alle vallakker er rolige)

• #23   2. dec 2015 Men dyrlæger ved nærmest intet om adfærd, eller de adfærdsmæssige problemer kastration kan medføre, for det er ikke noget de bliver uddannet i.

• #24   2. dec 2015 Prøv med en kemisk kastration, så får du en ide om hvordan en kastration vil virke. Jeg har en kastreret hanhund, og han fungere fint. Han ved udmærket godt hvad løbske tæver er til. Min hund var mentalt helt ok, ingen angst eller usikkerhed, da han blev kastreret.

• #25   3. dec 2015 Jeg synes at have hørt herinde flere gange at resultatet af kemisk og kirugisk kastration ikke er det samme

• #26   3. dec 2015 Ikke læst svar

Med den blanding så ville jeg nok undersøge om ejer har kunne tilbyde den nok aktiviteter og stimuli. Borderen er jo kendt for at være lynende intelligent, og arbejdsom.

En border der keder sig =den aktiverer sig selv.
    Kender ikke den anden race, andet end at den også lyder som en hund, der kræver mere end 2x 20 mins tur i luntetrav

Off topic, jeg har en islænder, kastreret, han bedækker stadig, hvis han går sammen med hopper, pt går han med en hoppe, en galophest på 160cm. Det går fint, han kan ikke nå op smiley og hun er en rød hystade som nok skal sige fra.
    De trives godt sammen

Kommentér på:
At kastrere 9 årig hanhund?

Annonce